'Suikertaks' ja of nee?

07-04-2021 18:51 257 berichten
Vandaag kwam in het nieuws dat ongezonde voedingsmiddelen duurder moeten zijn dan gezonde voedingsmiddelen.

Een suikertaks, afschaffen van de btw op gezonde voeding, duurdere alcohol. Om dichter bij de doelen voor een gezondere bevolking te komen, zou gezond goedkoper en ongezond duurder moeten worden. Dat stellen 44 experts in een RIVM-onderzoek dat dinsdagavond naar buiten kwam.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/06/ri ... r-a4038680

https://www.nu.nl/economie/6126380/is-e ... tkist.html

Wat vinden jullie hier van? Ik weet het zelf niet zo goed want gezond eten hoeft niet duur te zijn maar ik zie ook dat gezondere opties van bepaalde voedingsmiddelen vaak wel duurder zijn dan de ongezondere variant. In hoeverre je voedsel dan echt kan aanmerken als 'gezond' en 'ongezond'.

Moet ongezond eten duurder worden dan gezond eten?

Totaal aantal stemmen: 224

Ja (64%)
Nee (29%)
Boeit mij het! (4%)
Anders, namelijk... (4%)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het bespottelijk dat als ik mn kar volgooi met 'slecht' eten, ik veel minder geld kwijt ben dan bij een kar vol met gezonde dingen.

Dat mag van mij best veranderen, maar niet door 'slecht' eten duurder te maken. Maak gezond eten goedkoper. Het is sowieso belachelijk dat we BTW over ons eten betalen, dus haal dat er gewoon vanaf.
julius wijzigde dit bericht op 07-04-2021 19:18
1.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-04-2021 19:16
Ik ga dan juist goedkopere kiloknallermeuk kopen als vlees in 't algemeen duurder gemaakt wordt.
Tsja, sommige mensen zijn gewoon niet meer te redden. ;-)
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
ca726647543 schreef:
07-04-2021 19:16
Dat is er juist uitgehaald omdat het vreselijk ongezond was. En veel zout is helemaal niet nodig voor de smaak. Met kruiden kan je ook alles op smaak brengen. Het is alleen veel makkelijker met zout.
Ik vind het lafjes smaken die kruidenmixen zonder zout.
Vroeger was er 'n kruidenbotermix, nu een potje met groene kruiden (die niet eens heel fijn gemalen zijn) dus moet er echt wel zout bij.
julius schreef:
07-04-2021 19:18
Ik vind het bespottelijk dat als ik mn kar volgooi met 'slecht' eten, ik veel minder geld kwijt ben dan bij een kar vol met gezonde dingen.

Dat mag van mij best veranderen, maar niet door 'slecht' eten duurder te maken. Maak gezond eten goedkoper. Het is sowieso belachelijk dat we BTW over ons eten betalen, dus haal dat er gewoon vanaf.
Eens! En al helemaal van de groente en fruit en basics zoals brood, meel, zuivel.
Laat mensen zelf kiezen. Of maak groente en fruit echt goedkoop!!!

Aow zal dan wel gaan stijgen. Als of de overheid er baat bij heeft!
Andersom schreef:
07-04-2021 19:09
Dat er veel suiker in zit, zou mensen tegen moeten houden er veel van te gebruiken. Ik drink weinig frisdrank, maar alles ik het neem wil ik er van genieten. Niet de vieze Stevia smaak. Van mij zou het minder zoet mogen. Ik doe er graag wat (bruisend)water bij.
Ik drink alleen spa rood en coke light.
Een lekkere limonade maak je trouwens ook zelf met citroen, spa rood en kun je suiker toevoegen naar eigen smaak. En voor de zomerse variant natuurlijk met verse mint en rum! ;)
Alle reacties Link kopieren
Maak gezond eten dan goedkoper dan kan iedereen dat in huis halen. Je kunt "slecht" eten wel duurder maken maar dat wil nog niet zeggen dat er gezond eten gekocht kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Draakje2018 schreef:
07-04-2021 19:23
Maak gezond eten dan goedkoper dan kan iedereen dat in huis halen. Je kunt "slecht" eten wel duurder maken maar dat wil nog niet zeggen dat er gezond eten gekocht kan worden.
Als langdurig de hele winkel altijd maar stijgt gaan de lonen en uitkeringen vanzelf ook wel een keer mee.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
redbulletje schreef:
07-04-2021 19:12
Precies. Ik snap dus niet dat ze ongezond eten duurder willen maken, ipv gezond eten goedkoper.

Overigens zal 'n pak suiker vast gewoon betaalbaar blijven en kun je ook zelf koekjes/taarten/cakes bakken als kant-en-klaar echt onaantrekkelijk geprijst wordt.

Net zoals met zout. Heel veel kruidenmixen van tegenwoordig missen dat en moet je alsnog zelf toevoegen.
Het is alleen maar goed als mensen zelf dingen gaan maken. Dan zie je namelijk veel beter hoeveel suiker er in bepaalde soorten gebak gaat. Een soort bewustwording.
Wissewis schreef:
07-04-2021 19:24
Als langdurig de hele winkel altijd maar stijgt gaan de lonen en uitkeringen vanzelf ook wel een keer mee.
Maar de verhoudingen blijven het zelfde; vooral bij fruit schrik je je regelmatig het lazarus van die prijzen.
redbulletje schreef:
07-04-2021 18:53
Ze kunnen beter de btw van gezond eten afhalen ipv wéér dingen duurder te maken.
Oh mooi zeggen de fabrikanten van 'gezond' voer dan, btw eraf, dan kan de prijs omhoog en verdienen wij er nog meer aan.

En verder vraag ik me ook wel af, wie bepaalt wat gezond is voor wie.
mevrouwiglesias schreef:
07-04-2021 19:13
Ongezonde vetten bedoel je waarschijnlijk.
Frisdrank mag wat mij betreft sowieso flink duurder. Zo onnodig iets.
Er zijn zo veel onnodige producten in de winkel.
Wie bepaalt wat?
anoniem_402172 wijzigde dit bericht op 07-04-2021 19:29
0.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In het artikel staat: 'Een suikertaks, afschaffen van de btw op gezonde voeding, duurdere alcohol'. Het gaat dus twee kanten op: gezonde voeding wordt goedkoper en ongezond duurder. Lijkt me helemaal prima toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit prima, maar dan wel voor de uitschieters (energiedrank etc)

Overigens zie ik liever eerst een vleestax. Dat lijkt mij veel meer prioriteit hebben in deze tijd.
Alle reacties Link kopieren
Rosla schreef:
07-04-2021 19:29
In het artikel staat: 'Een suikertaks, afschaffen van de btw op gezonde voeding, duurdere alcohol'. Het gaat dus twee kanten op: gezonde voeding wordt goedkoper en ongezond duurder. Lijkt me helemaal prima toch?
En dan gaat iedereen zijn snoep en alcohol in België, Luxemburg of Duitsland inslaan?

En mag ik dan als Belg jullie appels en peren komen plunderen?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
En ja bij groente en fruit is het soms echt bespottelijk. Doosje aardbeien 5 euro, tijd terug had ik zin in watermeloen, 5 euro voor een hele kleine. 2 euro voor 1 mango. Heb het laten liggen. En een tijdje geleden was een kleine bloemkool ook al een euro of 4.

Waarschijnlijk viel de oogst tegen of iets dergelijks maar dat is toch niet meer normaal?! Het is dat ik door corona niet meer naar de markt ga maar daar kocht ik in de zomer vaan 3 mango's voor 1,50 ofzo.
Dus potje appelmoes met 100% appels gaat duurder worden appeltje goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
07-04-2021 19:30
En dan gaat iedereen zijn snoep en alcohol in België, Luxemburg of Duitsland inslaan?

En mag ik dan als Belg jullie appels en peren komen plunderen?
Ja zo kun je ieder idee wel afschieten en komen we nergens. Laten we hopen dat dit uiteindelijk op Europees geregeld kan worden.
De zak patat gaat duurder worden maar men kan gewoon zelf patat snijden en in de frituur gooien
En hoe zit het met melk? Is dat gezond of ongezond? Noten? Aardappels? Vissticks?

En met een zak verse friet is dan weer niks mis want gesneden aardappel en met een zak diepvriesfriet, ook gesneden aardappel, wel?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-04-2021 18:53
Ze kunnen beter de btw van gezond eten afhalen ipv wéér dingen duurder te maken.
Mee eens!
redbulletje schreef:
07-04-2021 19:25
Maar de verhoudingen blijven het zelfde; vooral bij fruit schrik je je regelmatig het lazarus van die prijzen.
Ik vind de prijzen van fruit en groente wel meevallen, vooral als je kiest voor seizoensgroenten en -fruit.
Ik denk dat meer belasting en eten duurder maken niet helpt.
Ik denk dat het wel helpt om megastallen te verbieden en om de export van vlees dat in dat soort volumes wordt 'gemaakt' te maximeren.
Dat drijft de prijs onmiddellijk omhoog. Dat is logischer dan andersom proberen - eerst prijzen omhoog en dan te verwachten dat de boeren dan minder gaan produceren. De hele wereld is hun afzetmarkt!

Je kunt beter gesubsidieerde groentewinkels in elke gemeente creëren dan een ingewikkeld stelsel waarbij voor alle producten in de supermarkt moet worden beoordeeld of iets goed of slecht is. Dingen zijn namelijk niet zo snel goed of slecht zonder context. Zelfs een glas wijn kan gezond zijn.
Maar: groente en fruit (mits het fruit natuurlijk niet in grote hoeveelheden wordt gegeten) zijn in het algemeen wel gezond. Dus als dat vrij goedkoop beschikbaar is in de speciaalzaak, dan bevordert dat waarschijnlijk wel de volksgezondheid.
Net zoals overigens eetbare gemeentetuinen waar de buurt gewoon mag oogsten.
Alle reacties Link kopieren
Maki15 schreef:
07-04-2021 19:41
Mee eens!
Nou dit! Maak het gezonde eten iets goedkoper en het ongezonde iets duurder, anders betalen we ons helemaal blauw straks.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat gezonde voeding goedkoper maken moeilijk is.
Nou ja, het is natuurlijk makkelijk te doen.
Alleen zijn bedrijven dan geneigd hun suiker-zout-vetsnoepjes aan te kondigen als 'gezond' zodat ze op kosten van de belastingbetaler goedkoper worden.

Dat is moeilijk om een regel op te maken. Zet je bv een grens op 8 gram toegevoegde suiker: Doen ze er 7 gram suiker en verder appelstroop in. 'want je hebt niet geschreven dat appelstroop niet mocht'.
Schrijf je dat het 'gezondste' product in een categorie geen belasting betaalt, dan is er dus ook een categorie 'snoep' die zogenaamd gezond is.
Of ze maken speciaal een ongezond koekje (dat geen mens koopt maar dat geeft niet), zodat ze hun normale koekjes niet hoeven te veranderen - want die zijn ineens 'het gezonde alternatief'.

Ik denk dat je met eurocenten-per-gram-suiker gewoon het beste regelmechanisme hebt.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven