'Suikertaks' ja of nee?

07-04-2021 18:51 257 berichten
Vandaag kwam in het nieuws dat ongezonde voedingsmiddelen duurder moeten zijn dan gezonde voedingsmiddelen.

Een suikertaks, afschaffen van de btw op gezonde voeding, duurdere alcohol. Om dichter bij de doelen voor een gezondere bevolking te komen, zou gezond goedkoper en ongezond duurder moeten worden. Dat stellen 44 experts in een RIVM-onderzoek dat dinsdagavond naar buiten kwam.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/06/ri ... r-a4038680

https://www.nu.nl/economie/6126380/is-e ... tkist.html

Wat vinden jullie hier van? Ik weet het zelf niet zo goed want gezond eten hoeft niet duur te zijn maar ik zie ook dat gezondere opties van bepaalde voedingsmiddelen vaak wel duurder zijn dan de ongezondere variant. In hoeverre je voedsel dan echt kan aanmerken als 'gezond' en 'ongezond'.

Moet ongezond eten duurder worden dan gezond eten?

Totaal aantal stemmen: 224

Ja (64%)
Nee (29%)
Boeit mij het! (4%)
Anders, namelijk... (4%)
Mirandaaatje_86 schreef:
07-04-2021 19:19
Laat mensen zelf kiezen. Of maak groente en fruit echt goedkoop!!!
Dit!!
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
07-04-2021 19:30
En dan gaat iedereen zijn snoep en alcohol in België, Luxemburg of Duitsland inslaan?

En mag ik dan als Belg jullie appels en peren komen plunderen?
Bier wordt toch al veel in België gehaald
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
07-04-2021 19:47
Ik denk dat meer belasting en eten duurder maken niet helpt.
Ik denk dat het wel helpt om megastallen te verbieden en om de export van vlees dat in dat soort volumes wordt 'gemaakt' te maximeren.
Dat drijft de prijs onmiddellijk omhoog. Dat is logischer dan andersom proberen - eerst prijzen omhoog en dan te verwachten dat de boeren dan minder gaan produceren. De hele wereld is hun afzetmarkt!

Je kunt beter gesubsidieerde groentewinkels in elke gemeente creëren dan een ingewikkeld stelsel waarbij voor alle producten in de supermarkt moet worden beoordeeld of iets goed of slecht is. Dingen zijn namelijk niet zo snel goed of slecht zonder context. Zelfs een glas wijn kan gezond zijn.
Maar: groente en fruit (mits het fruit natuurlijk niet in grote hoeveelheden wordt gegeten) zijn in het algemeen wel gezond. Dus als dat vrij goedkoop beschikbaar is in de speciaalzaak, dan bevordert dat waarschijnlijk wel de volksgezondheid.
Net zoals overigens eetbare gemeentetuinen waar de buurt gewoon mag oogsten.
En jij denkt dat de gemiddelde drukbezette man / vrouw na 't werk nog naar speciaalzaken gaat rennen?


Doe mij maar gewoon groenten en fruit in de supermarkt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
07-04-2021 19:46
Ik vind de prijzen van fruit en groente wel meevallen, vooral als je kiest voor seizoensgroenten en -fruit.
En op de markt.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
07-04-2021 19:54
En op de markt.
Hier is 't fruit de groente ook spotgoedkoop op de markt.

Maar na een halve dag is alles dan ook wel rot.

Heel leuk dus om om 17u iets te halen dat je om 19u opeet.
Maar niet om te kopen voor de hele week.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Als je koek/snoep/chocola/frisdrank/sappen duurder maakt en bij fruit en groente de BTW er afhaalt ben je al een heel eind.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
07-04-2021 19:46
Ik vind de prijzen van fruit en groente wel meevallen, vooral als je kiest voor seizoensgroenten en -fruit.
klopt, vergelijk maar eens een kilo appels met een pond bonbons
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
07-04-2021 19:09
Dat er veel suiker in zit, zou mensen tegen moeten houden er veel van te gebruiken. Ik drink weinig frisdrank, maar als ik het neem wil ik er van genieten. Niet de vieze Stevia smaak. Van mij zou het minder zoet mogen. Ik doe er graag wat (bruisend)water bij.
Maar dat doet het niet he.
Kijk eens naar onze vleesconsumptie, de gevolgen er van. Veel vlees eten is slecht voor alles en iedereen. Voor de éigen gezondheid, voor de dieren want die leiden daardoor een vreselijk bestaan, en het is slecht voor het milieu.
Maar al die argumenten leiden er níet toe dat mensen minder vlees gaan eten. Ja, een paar. Maar lang niet genoeg.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-04-2021 19:16
Ik ga dan juist goedkopere kiloknallermeuk kopen als vlees in 't algemeen duurder gemaakt wordt.
Ik had niet anders verwacht van jou. Jij leeft alleen voor jouzelf.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
07-04-2021 19:18
Dat mag van mij best veranderen, maar niet door 'slecht' eten duurder te maken. Maak gezond eten goedkoper. Het is sowieso belachelijk dat we BTW over ons eten betalen, dus haal dat er gewoon vanaf.
Gezond eten nog goedkoper? En de boeren dan? Die mogen geen geld meer verdienen, maar wél de maatschappij onderhouden? Hoe moeten ze dat doen?
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
07-04-2021 19:58
Hier is 't fruit de groente ook spotgoedkoop op de markt.

Maar na een halve dag is alles dan ook wel rot.

Heel leuk dus om om 17u iets te halen dat je om 19u opeet.
Maar niet om te kopen voor de hele week.
Helemaal mee eens: een doosje aardbeien dat direct opgaat of wat sinasappels neem ik nog wel mee van de markt, maar vaak vind ik de kwaliteit echt niet goed. Wat dat betreft ga ik liever hier naar de ah, iets duurder, maar kwaliteit ook een stuk beter
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
07-04-2021 18:59
Alles is al flink duurder geworden,
Bij de lidl! betaalde ik 2 euro voor 3 paprika’s.
Bij de Jumbo betaal je 89 cent voor een paprika die qua formaat gelijk is aan een tennisbal. Niet normaal!
iones schreef:
07-04-2021 20:03
Gezond eten nog goedkoper? En de boeren dan? Die mogen geen geld meer verdienen, maar wél de maatschappij onderhouden? Hoe moeten ze dat doen?
Ja, dat is waar. Dan laat het gewoon zo.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
07-04-2021 19:25
Het is alleen maar goed als mensen zelf dingen gaan maken. Dan zie je namelijk veel beter hoeveel suiker er in bepaalde soorten gebak gaat. Een soort bewustwording.
Welnee, ik bak regelmatig voor mijn hobby en uiteraard om iets lekkers te hebben

Ik maak lekkere dingen en dan zie ik ook dat er veel suiker enzo in gaat, maar het is niet zo dat ik per dag een halve cake eet of 25 meringues
Smaak staat voorop
Ik denk zo maar dat vele van hier de suikertaks of vleestaks niet eens gaan voelen in de portemonnee.
Rosla schreef:
07-04-2021 19:29
In het artikel staat: 'Een suikertaks, afschaffen van de btw op gezonde voeding, duurdere alcohol'. Het gaat dus twee kanten op: gezonde voeding wordt goedkoper en ongezond duurder. Lijkt me helemaal prima toch?
Dan koop ik weer 'n frituurpan en ga zelf m'n chips bakken. ;-D
Waarom moet alcohol nog duurder? Dat is al duur en valt in 't hoogste btw-tarief.
Wissewis schreef:
07-04-2021 19:30
En dan gaat iedereen zijn snoep en alcohol in België, Luxemburg of Duitsland inslaan?

En mag ik dan als Belg jullie appels en peren komen plunderen?
Haha, als grensbewoner kan ik idd van 2 walletjes eten! ;-D
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
07-04-2021 20:07
Ik denk zo maar dat vele van hier de suikertaks of vleestaks niet eens gaan voelen in de portemonnee.
Het hele idee is dus dat gezonde producten goedkoper worden en ongezond voedsel duurder.
Als je dus grotendeels gezond eet ben je juist goedkoper uit.
Alecta schreef:
07-04-2021 19:46
Ik vind de prijzen van fruit en groente wel meevallen, vooral als je kiest voor seizoensgroenten en -fruit.
Alleen in de zomer heb je hier lekker seizoensfruit. Het grootste deel van 't jaar heb je import. Sowieso natuurlijk citrus en bananen al zijn die laatste dan weer niet zo duur. Maar grapefruits (ik eet er vrijwel elke dag eentje) zijn soms behoorlijk prijzig.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
07-04-2021 20:03
Gezond eten nog goedkoper? En de boeren dan? Die mogen geen geld meer verdienen, maar wél de maatschappij onderhouden? Hoe moeten ze dat doen?

Hoe denk je dat jouw vlees zo goedkoop is? De melk- en vleesindustrie staat bol van de subsidies. Waarom zou er voor groente en fruit geen subsidie kunnen zijn? Dat loont zich in zorgkosten ook nog eens terug uit.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
bia-pia schreef:
07-04-2021 19:47
Ik denk dat meer belasting en eten duurder maken niet helpt.
Ik denk dat het wel helpt om megastallen te verbieden en om de export van vlees dat in dat soort volumes wordt 'gemaakt' te maximeren.
Dat drijft de prijs onmiddellijk omhoog. Dat is logischer dan andersom proberen - eerst prijzen omhoog en dan te verwachten dat de boeren dan minder gaan produceren. De hele wereld is hun afzetmarkt!

Je kunt beter gesubsidieerde groentewinkels in elke gemeente creëren dan een ingewikkeld stelsel waarbij voor alle producten in de supermarkt moet worden beoordeeld of iets goed of slecht is. Dingen zijn namelijk niet zo snel goed of slecht zonder context. Zelfs een glas wijn kan gezond zijn.
Maar: groente en fruit (mits het fruit natuurlijk niet in grote hoeveelheden wordt gegeten) zijn in het algemeen wel gezond. Dus als dat vrij goedkoop beschikbaar is in de speciaalzaak, dan bevordert dat waarschijnlijk wel de volksgezondheid.
Net zoals overigens eetbare gemeentetuinen waar de buurt gewoon mag oogsten.
Kan me niet voorstellen dat ik voor groente naar 'n speciaalzaak zou gaan. Dat moet gewoon in de supermarkt liggen. Voor goed vlees en vis maak ik wel 'ns een uitzondering.
Rosla schreef:
07-04-2021 20:11
Het hele idee is dus dat gezonde producten goedkoper worden en ongezond voedsel duurder.
Als je dus grotendeels gezond eet ben je juist goedkoper uit.
alles duurder is geworden niet alleen voedsel.
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... ndse-lonen
anoniem_402172 wijzigde dit bericht op 07-04-2021 20:17
13.64% gewijzigd
yasmijn schreef:
07-04-2021 19:54
En op de markt.
En de turk/toko.
KooktMetKnoflook schreef:
07-04-2021 19:51
Ik denk dat gezonde voeding goedkoper maken moeilijk is.
Nou ja, het is natuurlijk makkelijk te doen.
Alleen zijn bedrijven dan geneigd hun suiker-zout-vetsnoepjes aan te kondigen als 'gezond' zodat ze op kosten van de belastingbetaler goedkoper worden.

Dat is moeilijk om een regel op te maken. Zet je bv een grens op 8 gram toegevoegde suiker: Doen ze er 7 gram suiker en verder appelstroop in. 'want je hebt niet geschreven dat appelstroop niet mocht'.
Schrijf je dat het 'gezondste' product in een categorie geen belasting betaalt, dan is er dus ook een categorie 'snoep' die zogenaamd gezond is.
Of ze maken speciaal een ongezond koekje (dat geen mens koopt maar dat geeft niet), zodat ze hun normale koekjes niet hoeven te veranderen - want die zijn ineens 'het gezonde alternatief'.

Ik denk dat je met eurocenten-per-gram-suiker gewoon het beste regelmechanisme hebt.
Gezond is alleen het pure product zonder toevoegingen: dus de mango, de bloemkool, sinaasppel, bloem, rijst, aardappelen, de vis, zuivel zonder suiker/stevia etc.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
07-04-2021 20:04
Bij de Jumbo betaal je 89 cent voor een paprika die qua formaat gelijk is aan een tennisbal. Niet normaal!
Het is voorjaar, dan zijn ze altijd duurder. Seizoensgroente is goedkoper en beter voor het milieu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven