'Suikertaks' ja of nee?

07-04-2021 18:51 257 berichten
Vandaag kwam in het nieuws dat ongezonde voedingsmiddelen duurder moeten zijn dan gezonde voedingsmiddelen.

Een suikertaks, afschaffen van de btw op gezonde voeding, duurdere alcohol. Om dichter bij de doelen voor een gezondere bevolking te komen, zou gezond goedkoper en ongezond duurder moeten worden. Dat stellen 44 experts in een RIVM-onderzoek dat dinsdagavond naar buiten kwam.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/06/ri ... r-a4038680

https://www.nu.nl/economie/6126380/is-e ... tkist.html

Wat vinden jullie hier van? Ik weet het zelf niet zo goed want gezond eten hoeft niet duur te zijn maar ik zie ook dat gezondere opties van bepaalde voedingsmiddelen vaak wel duurder zijn dan de ongezondere variant. In hoeverre je voedsel dan echt kan aanmerken als 'gezond' en 'ongezond'.

Moet ongezond eten duurder worden dan gezond eten?

Totaal aantal stemmen: 224

Ja (64%)
Nee (29%)
Boeit mij het! (4%)
Anders, namelijk... (4%)
Alle reacties Link kopieren
LaFolie schreef:
07-04-2021 20:12
Hoe denk je dat jouw vlees zo goedkoop is? De melk- en vleesindustrie staat bol van de subsidies. Waarom zou er voor groente en fruit geen subsidie kunnen zijn? Dat loont zich in zorgkosten ook nog eens terug uit.
Omdat ze van de subsidies af willen! Ook de melk en vleesindustrie zal in de toekomst steeds minder gesubsidieerd worden. Er zullen daardoor meer en meer boeren kapot gaan. Totdat we afhankelijk worden van het buitenland. Zuid Amerika bijvoorbeeld. Nou, daar zijn we dan mooi klaar mee!

Subsidie moet je beschouwen als kunstmatig laag houden van prijzen voor voedsel.
Laat mensen liever hun prioriteiten verleggen. Dat ze maar liever minder geld uit geven aan luxe en allerlei andere onzin, en méér geld voor gezond voedsel.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-04-2021 20:10
Haha, als grensbewoner kan ik idd van 2 walletjes eten! ;-D
Laat nog wat voor "ons" liggen :-D.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
pearle schreef:
07-04-2021 20:07
Welnee, ik bak regelmatig voor mijn hobby en uiteraard om iets lekkers te hebben

Ik maak lekkere dingen en dan zie ik ook dat er veel suiker enzo in gaat, maar het is niet zo dat ik per dag een halve cake eet of 25 meringues
Smaak staat voorop
Dat bedoel ik ook. Liever 1 keer per week een echt lekkere cake, dan elke dag iets zoets uit de winkel.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor het verlagen van de btw op groente en fruit, dat lijkt me het enige waarvan iedereen het overeen is dat het gezond is. Over al het andere zijn de meningen verdeeld. Dan zou ik nog wel een kleine verhoging op alcohol willen accepteren aangezien dat een niet-essentieel luxeartikel is.
Alecta schreef:
07-04-2021 19:25
Het is alleen maar goed als mensen zelf dingen gaan maken. Dan zie je namelijk veel beter hoeveel suiker er in bepaalde soorten gebak gaat. Een soort bewustwording.
Nadeel is alleen dat ik er dan veel meer van eet. In verhouding zal ik wellicht minder suiker gebruiken, maar het is lekkerder dan veel fabrieksmeuk dus qua calorieen pakt het uiteindelijk slechter uit.
montblanc schreef:
07-04-2021 20:19
Ik ben voor het verlagen van de btw op groente en fruit, dat lijkt me het enige waarvan iedereen het overeen is dat het gezond is. Over al het andere zijn de meningen verdeeld. Dan zou ik nog wel een kleine verhoging op alcohol willen accepteren aangezien dat een niet-essentieel luxeartikel is.
Er zit al flink btw op alcohol dubbel belasten?
Denk dat mensen dan weer zelf alcohol gaan stoken. Net als in Scandinavie. Ik had 'n buuf die wijn maakte van berkensap.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-04-2021 20:09
Dan koop ik weer 'n frituurpan en ga zelf m'n chips bakken. ;-D
Waarom moet alcohol nog duurder? Dat is al duur en valt in 't hoogste btw-tarief.
Nou inderdaad ja, dat is dus puur en alleen om de staatskas te spekken. Mensen blijven echt wel alcohol drinken.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-04-2021 20:22
Denk dat mensen dan weer zelf alcohol gaan stoken. Net als in Scandinavie. Ik had 'n buuf die wijn maakte van berkensap.
Hangt ook af van hoeveel het omhoog gaat.

De meeste mensen gaan niet zelf beginnen stoken als de boel 2 % duurder wordt.
Als de boel 20 % omhoog gaat zullen er sommigen wel over beginnen denken.


Of ik nu 5 euro betaal voor mijn flesje wijn of 5,20 euro ...
Ik laat ze niet staan voor die 20 cent.

Ik zal eens denken over een goedkopere fles als ze ineens 15 euro kost.
wissewis wijzigde dit bericht op 07-04-2021 20:25
18.34% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
zelfs al gaan ze die 250 gram groente en 200 gram fruit , die we volgens de nieuwe campagne per dag zouden moeten eten, gratis geven, dan kom ik er nog niet aan per dag.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
07-04-2021 20:17
Omdat ze van de subsidies af willen! Ook de melk en vleesindustrie zal in de toekomst steeds minder gesubsidieerd worden. Er zullen daardoor meer en meer boeren kapot gaan. Totdat we afhankelijk worden van het buitenland. Zuid Amerika bijvoorbeeld. Nou, daar zijn we dan mooi klaar mee!

Subsidie moet je beschouwen als kunstmatig laag houden van prijzen voor voedsel.
Laat mensen liever hun prioriteiten verleggen. Dat ze maar liever minder geld uit geven aan luxe en allerlei andere onzin, en méér geld voor gezond voedsel.

Hoe kom je daarbij? En veehouders gaan niet 'kapot', hun beroep is niet meer van deze tijd.
En dat laatste, tja, dat gaat natuurlijk niet gebeuren dat begrijp je toch zelf ook wel. Mensen doen dat soort dingen nou eenmaal niet uit vrije beweging, daar is zachte dwang voor nodig.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
07-04-2021 20:23
Hangt ook af van hoeveel het omhoog gaat.

De meeste mensen gaan niet zelf beginnen stoken als de boel 2 % duurder wordt.
Als de boel 20 % omhoog gaat zullen er sommigen wel over beginnen denken.
iedere keer dat de tabaksprijzen stijgen zeggen rokers dat ze dan gaan stoppen. Maar na een paar pakjes zijn ze weer gewend aan de prijzen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
LaFolie schreef:
07-04-2021 20:25
Hoe kom je daarbij? En veehouders gaan niet 'kapot', hun beroep is niet meer van deze tijd.
En dat laatste, tja, dat gaat natuurlijk niet gebeuren dat begrijp je toch zelf ook wel. Mensen doen dat soort dingen nou eenmaal niet uit vrije beweging, daar is zachte dwang voor nodig.
Hun beroep is niet meer van deze tijd?????? En er zijn wel degelijk heel veel boeren die ermee moeten stoppen omdat ze het hoofd niet meer boven water kunnen houden.
In Brazilie wordt heel veel vlees geproduceerd, en ze willen de grootste producent van de wereld worden. En denk maar niet dat ze daar aan dierenwelzijn denken. En onze boeren moeten wijken. Die gaan kapot want hun vlees is te duur, maar wel vlees uit Zuid Amerika importeren voor een lagere prijs. Het is gewoon straal bezopen!
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
07-04-2021 20:07
Ik denk zo maar dat vele van hier de suikertaks of vleestaks niet eens gaan voelen in de portemonnee.

De enigen die het echt zullen merken, zijn degenen op of nabij het sociale minimum. Die kopen nu vaak ongezond voedsel omdat dat nou eenmaal goedkoper is dan gezond, en hebben als gevolg daarvan bovengemiddeld vaak gezondheidsklachten.

Een suikertaks gaat dat echter niet oplossen, want dan wordt alles te duur. Een suikertaks in combinatie met subsidies op gezond eten en drinken lijkt me zinvoller. Als de gezondste keuzes het goedkoopste zijn, is ongezond eten een keuze in plaats van de enige mogelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Mensen die ongezond willen eten blijven dat toch wel doen. Dat gezond eten te duur is is alleen maar een flut excuus om de obesitas te kunnen verantwoorden. Mensen die nu onbewust alles maar naar binnen proppen worden echt niet opeens bewuste kopers. Als ze dat zouden kunnen dan zouden ze nu ook wel bewuste keuzes kunnen maken en inzien dat gezond eten helemaal niet duur hoeft te zijn.

Gaat dus niks helpen wat betreft de volksgezondheid. Alleen de staatskas wordt weer lekker gespekt :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Alle Jaren onderzoek en experimenteren heeft aangetoond dat de grootste winst qua volksgezondheid te halen valt bij de laagste sociaal-economische klasse. Goedkoop maken van gezond voedsel en het makkelijk toegankelijk maken van dit gezonde voedsel zijn hierbij essentieel.

Fruit is gezond. Fruit is toegankelijk: verkrijgbaar in de supermarkt en klaar zonder bereiding. Het enige wat ontbreekt is een lage prijs.

Groente moet vaak wel bereid worden, maar veel groente is makkelijk klaar te maken als je agv eet. Nu de prijs nog.
Alle reacties Link kopieren
Airesopure schreef:
07-04-2021 20:30
Gaat dus niks helpen wat betreft de volksgezondheid. Alleen de staatskas wordt weer lekker gespekt :facepalm:

Gelukkig wordt in Nederland de staatskas over het algemeen gebruikt voor publieke doelen. We willen allemaal beter onderwijs, betere wegen, betere sociale voorzieningen, maar wee en gebeente als de overheid de belastingen verhoogt.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
07-04-2021 20:29
Hun beroep is niet meer van deze tijd?????? En er zijn wel degelijk heel veel boeren die ermee moeten stoppen omdat ze het hoofd niet meer boven water kunnen houden.
In Brazilie wordt heel veel vlees geproduceerd, en ze willen de grootste producent van de wereld worden. En denk maar niet dat ze daar aan dierenwelzijn denken. En onze boeren moeten wijken. Die gaan kapot want hun vlees is te duur, maar wel vlees uit Zuid Amerika importeren voor een lagere prijs. Het is gewoon straal bezopen!

Nee, hun beroep is niet meer van deze tijd.

En dus in de winkel vlees duurder maken. Niet massaal spotgoedkoop vlees uit Brazilië halen, maar dat is dan ook helemaal niet aan de hand. Immers is dat dan in de winkel net zo duur. Dat spookbeeld van 'als hier boeren kapot gaan komt er massaal kapotmishandeld vlees uit Zuid-Amerika naar hier!' is een Nederlands vleeslobbypraatje, geen realiteit.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
julius schreef:
07-04-2021 20:32
Gelukkig wordt in Nederland de staatskas over het algemeen gebruikt voor publieke doelen. We willen allemaal beter onderwijs, betere wegen, betere sociale voorzieningen, maar wee en gebeente als de overheid de belastingen verhoogt.
De belastingen zijn nu al heel hoog. Het is niet één ding wat duurder wordt, maar het is telkens van alles wat ze in prijs verhogen. Op 'n gegeven moment is levensonderhoud niet meer te betalen. Er gaat geen week voorbij of iemand loopt in de media te roeptoeteren dat er iets duurder gemaakt moet worden en vaak gaat dat over dingen als kraanwater, energie, voedsel. Dingen waar niemand buiten kan.
Alle reacties Link kopieren
thruuske schreef:
07-04-2021 20:17
Het is voorjaar, dan zijn ze altijd duurder. Seizoensgroente is goedkoper en beter voor het milieu
paprika,s worden het hele jaar door gekweekt in NL, in kassen.
ga maar eens kijken bij paprika kwekers.
is beste business trouwens, gezien hun grote huizen.
uien en aardappelen lijkt me zware armoede.
wij slapen nooit.
https://www.raadrvs.nl/documenten/publi ... zond-leven

Hier de publicaties en uitleg.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... nder-leven
anoniem_402172 wijzigde dit bericht op 07-04-2021 20:42
31.03% gewijzigd
LaFolie schreef:
07-04-2021 20:37
Nee, hun beroep is niet meer van deze tijd.

En dus in de winkel vlees duurder maken. Niet massaal spotgoedkoop vlees uit Brazilië halen, maar dat is dan ook helemaal niet aan de hand. Immers is dat dan in de winkel net zo duur. Dat spookbeeld van 'als hier boeren kapot gaan komt er massaal kapotmishandeld vlees uit Zuid-Amerika naar hier!' is een Nederlands vleeslobbypraatje, geen realiteit.
Nou, ik mag toch hopen van wel als ze hier de boeren weggepest hebben en vlees belachelijk duur maken. Dan hoop ik echt wel dat er betaalbare import is. Maar beter zorgen we dat we onze boeren koesteren en zorgen dat we onze eigen bevolking van betaalbare vlees en zuivel kunnen blijven voorzien. Je ziet dat met 'n pandemie toevoer vanuit het buitenland toch een stuk lastiger kan worden en dan hebben we 't nog niet over oorlog. Dat zie ik er ook nog wel van komen in de komende jaren.
Nee, ik ben wel voor verlaging van tax op groente en fruit.
redbulletje schreef:
07-04-2021 20:38
De belastingen zijn nu al heel hoog. Het is niet één ding wat duurder wordt, maar het is telkens van alles wat ze in prijs verhogen. Op 'n gegeven moment is levensonderhoud niet meer te betalen. Er gaat geen week voorbij of iemand loopt in de media te roeptoeteren dat er iets duurder gemaakt moet worden en vaak gaat dat over dingen als kraanwater, energie, voedsel. Dingen waar niemand buiten kan.
Daar komt nog bij dat straks de milieutaks hoger gaat worden statiegeld op blikjes en flesjes moet een groentetasje kopen voor los fruit of boontjes ah gaat dat al invoeren.
Etc etc.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... itafdeling
anoniem_402172 wijzigde dit bericht op 07-04-2021 20:59
9.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-04-2021 20:40
Nou, ik mag toch hopen van wel als ze hier de boeren weggepest hebben en vlees belachelijk duur maken. Dan hoop ik echt wel dat er betaalbare import is. Maar beter zorgen we dat we onze boeren koesteren en zorgen dat we onze eigen bevolking van betaalbare vlees en zuivel kunnen blijven voorzien. Je ziet dat met 'n pandemie toevoer vanuit het buitenland toch een stuk lastiger kan worden en dan hebben we 't nog niet over oorlog. Dat zie ik er ook nog wel van komen in de komende jaren.
krijgen we nog meer van die Oekrainse plofkip, die ingespoten is met allerlei zooi en waar ze geen milieuwetten kennen.

daar is al een hele berg EU subsidie heen gegaan trouwens, ongelofelijk.
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven