'Suikertaks' ja of nee?

07-04-2021 18:51 257 berichten
Vandaag kwam in het nieuws dat ongezonde voedingsmiddelen duurder moeten zijn dan gezonde voedingsmiddelen.

Een suikertaks, afschaffen van de btw op gezonde voeding, duurdere alcohol. Om dichter bij de doelen voor een gezondere bevolking te komen, zou gezond goedkoper en ongezond duurder moeten worden. Dat stellen 44 experts in een RIVM-onderzoek dat dinsdagavond naar buiten kwam.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/06/ri ... r-a4038680

https://www.nu.nl/economie/6126380/is-e ... tkist.html

Wat vinden jullie hier van? Ik weet het zelf niet zo goed want gezond eten hoeft niet duur te zijn maar ik zie ook dat gezondere opties van bepaalde voedingsmiddelen vaak wel duurder zijn dan de ongezondere variant. In hoeverre je voedsel dan echt kan aanmerken als 'gezond' en 'ongezond'.

Moet ongezond eten duurder worden dan gezond eten?

Totaal aantal stemmen: 224

Ja (64%)
Nee (29%)
Boeit mij het! (4%)
Anders, namelijk... (4%)
Vlaginvaas schreef:
07-04-2021 21:16
Het begint denk ik al met betere voedselkennis en betere etikettering. En kijk eens wat scholieren wegstouwen op een dag, als ik zie wat die kopen in de supermarkt, 4 baggerboeren croissants voor 1 euro, hele zakken chips, energiedrank. Natuurlijk moet een keer wat lekkers kunnen waar daar ligt de kern. Wel heel streng met alcohol maar hier wordt niet op gelet.....
Dat deden wij dertig jaar geleden ook al. Toen was er in elke schoolkantine allerlei zooi te koop en toch had bijna niemand overgewicht.
Geen btw op biologische producten, lage btw op groente, fruit, melk, volkorenbrood en eieren, en alles met suiker en onverzadigde vetten en op basis van palmolie, 3 of 4 keer over de kop. Alles waar je van houdt kan je thuis ook maken maar dat doen de meeste toch niet, het is niet alleen goedkoop maar het is vooral gemaksvoedsel en je ontkomt er ook bijna niet aan. De gemiddelde winkelstraat is een lopend buffet en anders ga je naar een drive-inn of laat bezorgen. Ze moeten het dan ook over de hele linie aanpakken wil het niet op een "gewone" belastingverhoging lijken. Ik denk dat de meeste steden opfrissen van een verbod op lichtbakken, een enorme vermindering van aanbod en anders flink prijzig.

Deze hele pandemie kost een vermogen, de belastinginkomsten zijn dramatisch laag en dit alles moet wel betaald worden dus rekening rijden en vettax gaan ineens door.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij bestaat er geen 'gezond' en 'ongezond' eten, want vooral de hoeveelheid is van belang.
Vet, suiker, eiwit, whatever, allemaal in zichzelf niet ongezond en zelfs gewoon nodig, maar het probleem zit in de hoeveelheid.

De anti-suiker-hype loopt wat mij betreft echt volledig uit de hand.

In fruit zit ook suiker, dus suiker is echt het probleem niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Fizz schreef:
07-04-2021 22:15
De btw op gezonde produkten zoals groente en fruit omlaag lijkt mij logischer. Daarnaast zouden producenten het suikergehalte in hun produkten terug moeten brengen. In frisdranken en chocolademelk kan het suikergehalte prima omlaag (en dan ook graag zonder zoetstoffen). In potjes groente zit ook heel vaak, volkomen overbodig, toegevoegde suiker.

Een tijdje terug stond er bij AH Venz chocoladehagelslag met minder suiker in de schappen. Lekkere hagelslag en je proefde niet eens dat er minder suiker in zat. Ik kocht die versie altijd, maar ineens is het nergens meer verkrijgbaar.

Een hogere belasting op suiker gaat er echt niet voor zorgen dat mensen minder zoete produkten gaan kopen. Zorg gewoon dat er minder suiker in alles zit en verlaag het btw-tarief op gezonde produkten. Maar ja, dat levert de Staat natuurlijk een stuk minder op.
De Ruyter chuncks vind ik 'n lekkere minder zoete hagelslag.
spell68 schreef:
07-04-2021 22:08
Oh maar dat is ook zo en soms tientallen procenten. 0.5 liter slagroom is post btw verhoging met 20% gestegen. Ontbijtspek met 50%, citroensap met 35%, roomboter met minimaal 25%. Van groenten heb ik overigens niet het idee dat ze in prijs gestegen zijn, maar dat heb ik ook niet bijgehouden.
Zeker wel.
En verder wat Soo zegt.
Geronimo2 schreef:
07-04-2021 22:24
Geen btw op biologische producten, lage btw op groente, fruit, melk, volkorenbrood en eieren, en alles met suiker en onverzadigde vetten en op basis van palmolie, 3 of 4 keer over de kop. Alles waar je van houdt kan je thuis ook maken maar dat doen de meeste toch niet, het is niet alleen goedkoop maar het is vooral gemaksvoedsel en je ontkomt er ook bijna niet aan. De gemiddelde winkelstraat is een lopend buffet en anders ga je naar een drive-inn of laat bezorgen. Ze moeten het dan ook over de hele linie aanpakken wil het niet op een "gewone" belastingverhoging lijken. Ik denk dat de meeste steden opfrissen van een verbod op lichtbakken, een enorme vermindering van aanbod en anders flink prijzig.

Deze hele pandemie kost een vermogen, de belastinginkomsten zijn dramatisch laag en dit alles moet wel betaald worden dus rekening rijden en vettax gaan ineens door.
Lichtbakken zorgen wel voor sfeer natuurlijk. De winkelstraten zijn al verpauperd, want veel leegstand, als het dan ook nog donker is, dan jaag je mensen helemaal de stadscentra uit. Zeker als er ook niets meer te snacken valt.

Ik las net ook dat ze fastfoodketens en snackbars willen wegjagen uit dorpen en steden. Leuk voor die mensen, heeft corona ze er niet ondergekregen, steekt de regering ze alsnog een mes in de rug.
Alle reacties Link kopieren
Niqqi schreef:
07-04-2021 19:29
Ik vind dit prima, maar dan wel voor de uitschieters (energiedrank etc)

Overigens zie ik liever eerst een vleestax. Dat lijkt mij veel meer prioriteit hebben in deze tijd.
Dat laatste lijkt mij ook ja!
Solomio schreef:
07-04-2021 22:25
Volgens mij bestaat er geen 'gezond' en 'ongezond' eten, want vooral de hoeveelheid is van belang.
Vet, suiker, eiwit, whatever, allemaal in zichzelf niet ongezond en zelfs gewoon nodig, maar het probleem zit in de hoeveelheid.

De anti-suiker-hype loopt wat mij betreft echt volledig uit de hand.

In fruit zit ook suiker, dus suiker is echt het probleem niet.
Het gaat om de combinatie ze hebben onderzocht waar muizen onverzadigbaar en dik van worden. Als je ze alleen suiker geeft gebeurt er niets, alleen vet, ook niet, maar bij de verhouding 50/50 worden ze onverzadigbaar. Donuts zijn het bekendste voorbeeld, daar kun je van blijven eten, chips (snelle koolhydraten met zout en suiker) koekjes, enz.

Er bestaat wel degelijk gezond voedsel, dat kan je onbeperkt eten en toch niet aankomen, groenten, maakt niet uit welke is gezond en heeft alleen maar voordelen dus honger zal je niet hebben, fruit heeft niet alleen suikers maar nog veel meer vitaminen en mineralen die we nodig hebben, ook vlees en vis zijn 1 x per week in ieder geval gezond.

Obesitas is een wereldwijd probleem dat zorgt voor veel ziektes en hoge kosten en een minstens zo'n grote pandemie als Covid-19.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
07-04-2021 22:48
Het gaat om de combinatie ze hebben onderzocht waar muizen onverzadigbaar en dik van worden. Als je ze alleen suiker geeft gebeurt er niets, alleen vet, ook niet, maar bij de verhouding 50/50 worden ze onverzadigbaar. Donuts zijn het bekendste voorbeeld, daar kun je van blijven eten, chips (snelle koolhydraten met zout en suiker) koekjes, enz.

Er bestaat wel degelijk gezond voedsel, dat kan je onbeperkt eten en toch niet aankomen, groenten, maakt niet uit welke is gezond en heeft alleen maar voordelen dus honger zal je niet hebben, fruit heeft niet alleen suikers maar nog veel meer vitaminen en mineralen die we nodig hebben, ook vlees en vis zijn 1 x per week in ieder geval gezond.

Obesitas is een wereldwijd probleem dat zorgt voor veel ziektes en hoge kosten en een minstens zo'n grote pandemie als Covid-19.
Jammer dat dat zo smerig is.

Maar fruit moet je ook niet teveel eten, word je ook dik. De meeste gezonde dingen moet je ook met mate eten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
07-04-2021 22:58
Jammer dat dat zo smerig is.

Maar fruit moet je ook niet teveel eten, word je ook dik. De meeste gezonde dingen moet je ook met mate eten.
Zeker als je het zonder dressings of kaas naar binnen moet werken! :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-04-2021 20:40
Nou, ik mag toch hopen van wel als ze hier de boeren weggepest hebben en vlees belachelijk duur maken. Dan hoop ik echt wel dat er betaalbare import is. Maar beter zorgen we dat we onze boeren koesteren en zorgen dat we onze eigen bevolking van betaalbare vlees en zuivel kunnen blijven voorzien. Je ziet dat met 'n pandemie toevoer vanuit het buitenland toch een stuk lastiger kan worden en dan hebben we 't nog niet over oorlog. Dat zie ik er ook nog wel van komen in de komende jaren.
Betaalbaar vlees en zuivel zou je natuurlijk niet moeten willen......
SweetFirefly schreef:
07-04-2021 20:54
Biologische groenten en fruit wel ja. 'Gewone' groenten en fruit zijn vaak verbouwd op vervuilde en chemisch bemeste grond, zijn bespoten met pesticiden en te snel gerijpt onder lampen in kassen. Altijd nog beter dan de meeste bewerkte producten maar mensen zouden zich beter over groenten en fruit moeten informeren.
Tja, biologische groente is hier in de supermarkt in plastic verpakt en niet biologische groente niet.
jeanine75 schreef:
07-04-2021 23:01
Betaalbaar vlees en zuivel zou je natuurlijk niet moeten willen......
Zuivel is gewoon een basislevensbehoefte. Van vlees kan ik me voorstellen dat het gevoelig ligt bij de klimaatmaffia, maar ook dat zijn gezonde eiwitten.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-04-2021 23:06
Zuivel is gewoon een basislevensbehoefte. Van vlees kan ik me voorstellen dat het gevoelig ligt bij de klimaatmaffia, maar ook dat zijn gezonde eiwitten.
De doorsnee klimaatmaffia is tegenwoordig minstens veganistisch :-).
En raakt dus ook geen druppel melk meer aan.


En liefst gaan ze helemaal voor macro-biotisch eten.



(Voor de duidelijkheid: Beiden ook niet echt my cup of tea.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
jeanine75 schreef:
07-04-2021 23:01
Betaalbaar vlees en zuivel zou je natuurlijk niet moeten willen......
Mensen zijn omnivoren. Reken maar dat veel mensen tekorten krijgen als je dat zomaar gaat schrappen op grote schaal. Ik zou zeggen laat de vegatiërs en veganisten lekker doen wat zij leuk vinden maar dring het niet op aan de grote groep die gewoon normale maaltijden willen zonder poes pas.
Ugli schreef:
07-04-2021 23:11
Mensen zijn omnivoren. Reken maar dat veel mensen tekorten krijgen als je dat zomaar gaat schrappen op grote schaal. Ik zou zeggen laat de vegatiërs en veganisten lekker doen wat zij leuk vinden maar dring het niet op aan de grote groep die gewoon normale maaltijden willen zonder poes pas.
Eens!

Ik denk dat menig vegan product meer rotzooi bevat dan een puur stuk vlees of vis.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-04-2021 23:06
Zuivel is gewoon een basislevensbehoefte. Van vlees kan ik me voorstellen dat het gevoelig ligt bij de klimaatmaffia, maar ook dat zijn gezonde eiwitten.
Melk is een basisbehoefte van een baby. Dus koeienmelk is voor kalfjes, moedermelk is voor babies. Er is geen enkel zoogdier dat op volwassen leeftijd nog melk drinkt, laat staan van een andere diersoort. Net zoals je geen giraffenmelk nodig hebt, heb je ook geen koeienmelk nodig. Het kan natuurlijk zijn dat je van zuivel houdt, maar voor je gezondheid hoef je het niet te doen.
jeanine75 schreef:
07-04-2021 23:17
Melk is een basisbehoefte van een baby. Dus koeienmelk is voor kalfjes, moedermelk is voor babies. Er is geen enkel zoogdier dat op volwassen leeftijd nog melk drinkt, laat staan van een andere diersoort. Net zoals je geen giraffenmelk nodig hebt, heb je ook geen koeienmelk nodig. Het kan natuurlijk zijn dat je van zuivel houdt, maar voor je gezondheid hoef je het niet te doen.
Het gaat niet alleen over melk natuurlijk, maar ook boter, kaas, yoghurt, kwark.
Of laat jij je liever foppen met chemische halvarines en amandelmelk waar hooguit een amandel overheen is gevlogen en die behoordevol toevoegingen zit?
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
07-04-2021 23:11
Mensen zijn omnivoren. Reken maar dat veel mensen tekorten krijgen als je dat zomaar gaat schrappen op grote schaal. Ik zou zeggen laat de vegatiërs en veganisten lekker doen wat zij leuk vinden maar dring het niet op aan de grote groep die gewoon normale maaltijden willen zonder poes pas.
Als je eetgedrag alleen consequenties voor je eigen gezondheid zou hebben zou je gelijk hebben dat een ander zich er niet mee zou moeten bemoeien. Helaas heeft het eten van dierlijke producten hele grote gevolgen voor het milieu, klimaat en is het dierenleed onvoorstelbaar groot. En dan mag iedereen zich daar inderdaad mee bemoeien.
Alle reacties Link kopieren
jeanine75 schreef:
07-04-2021 23:17
Melk is een basisbehoefte van een baby. Dus koeienmelk is voor kalfjes, moedermelk is voor babies. Er is geen enkel zoogdier dat op volwassen leeftijd nog melk drinkt, laat staan van een andere diersoort. Net zoals je geen giraffenmelk nodig hebt, heb je ook geen koeienmelk nodig. Het kan natuurlijk zijn dat je van zuivel houdt, maar voor je gezondheid hoef je het niet te doen.
Eigenlijk is er geen basisbehoefte, want al je voedingsstoffen kun je uit verschillende bronnen halen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Andere diersoorten koken of bakken hun eten ook niet.
wij slapen nooit.
jeanine75 schreef:
07-04-2021 23:24
Als je eetgedrag alleen consequenties voor je eigen gezondheid zou hebben zou je gelijk hebben dat een ander zich er niet mee zou moeten bemoeien. Helaas heeft het eten van dierlijke producten hele grote gevolgen voor het milieu, klimaat en is het dierenleed onvoorstelbaar groot. En dan mag iedereen zich daar inderdaad mee bemoeien.
Het produceren van nieuwe mensen is ook heel slecht voor 't milieu, maar daar wil niemand aan tornen...
Alle reacties Link kopieren
jeanine75 schreef:
07-04-2021 23:24
Als je eetgedrag alleen consequenties voor je eigen gezondheid zou hebben zou je gelijk hebben dat een ander zich er niet mee zou moeten bemoeien. Helaas heeft het eten van dierlijke producten hele grote gevolgen voor het milieu, klimaat en is het dierenleed onvoorstelbaar groot. En dan mag iedereen zich daar inderdaad mee bemoeien.
Het ligt alleen veel gecompliceerder:
https://www.quest.nl/natuur/milieu/a296 ... iet-nodig/
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
jeanine75 schreef:
07-04-2021 23:24
Als je eetgedrag alleen consequenties voor je eigen gezondheid zou hebben zou je gelijk hebben dat een ander zich er niet mee zou moeten bemoeien. Helaas heeft het eten van dierlijke producten hele grote gevolgen voor het milieu, klimaat en is het dierenleed onvoorstelbaar groot. En dan mag iedereen zich daar inderdaad mee bemoeien.
Bemoeien in de zin van oplossingen vinden om aan de vraag te voldoen ben ik het mee eens. Ik ben zelf groot voorstander van kweekvlees bijvoorbeeld. Het moment dat ze een stukje kip, hamburger of biefstuk maken wat *precies* smaakt naar de echte variant, is het moment dat ik stop met dieren eten. Soberder gaan eten lost het eigenlijke probleem niet op maar stelt slechts de gevolgen uit zolang de wereldbevolking blijft groeien.
Solomio schreef:
07-04-2021 22:25
Volgens mij bestaat er geen 'gezond' en 'ongezond' eten, want vooral de hoeveelheid is van belang.
Vet, suiker, eiwit, whatever, allemaal in zichzelf niet ongezond en zelfs gewoon nodig, maar het probleem zit in de hoeveelheid.

De anti-suiker-hype loopt wat mij betreft echt volledig uit de hand.

In fruit zit ook suiker, dus suiker is echt het probleem niet.
Geraffineerde suiker is een probleem. En toegevoegde suiker is een probleem.

Neem een eenvoudig product als mayonaise.

Olie, ei, azijn en een mespuntje mosterd. Snufje zout, ietsje peper. Heerlijk.... wel vet, maar zoals je terecht opmerkt, met maye kan vet exht geen kwaad.

Maar Calvé verkoopt niet genoeg mayonaise, dús..... kwakken we er suiker bij in want.... alles met vet en suiker verkoopt goed.

In essentie heb je best gelijk. Prbleemmis alleen dat de voedingsmiddelen-indusustrie, te pas en te onpas vet en suiker tóevoegd om een product aan de man te brengen.

Appelsientje verkóópt vanwege de glucosesiroop, want pure sinaasappels in zo'n pak, dat koopt niemand....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven