'Suikertaks' ja of nee?

07-04-2021 18:51 257 berichten
Vandaag kwam in het nieuws dat ongezonde voedingsmiddelen duurder moeten zijn dan gezonde voedingsmiddelen.

Een suikertaks, afschaffen van de btw op gezonde voeding, duurdere alcohol. Om dichter bij de doelen voor een gezondere bevolking te komen, zou gezond goedkoper en ongezond duurder moeten worden. Dat stellen 44 experts in een RIVM-onderzoek dat dinsdagavond naar buiten kwam.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/06/ri ... r-a4038680

https://www.nu.nl/economie/6126380/is-e ... tkist.html

Wat vinden jullie hier van? Ik weet het zelf niet zo goed want gezond eten hoeft niet duur te zijn maar ik zie ook dat gezondere opties van bepaalde voedingsmiddelen vaak wel duurder zijn dan de ongezondere variant. In hoeverre je voedsel dan echt kan aanmerken als 'gezond' en 'ongezond'.

Moet ongezond eten duurder worden dan gezond eten?

Totaal aantal stemmen: 224

Ja (64%)
Nee (29%)
Boeit mij het! (4%)
Anders, namelijk... (4%)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-04-2021 23:20
Het gaat niet alleen over melk natuurlijk, maar ook boter, kaas, yoghurt, kwark.
Of laat jij je liever foppen met chemische halvarines en amandelmelk waar hooguit een amandel overheen is gevlogen en die behoordevol toevoegingen zit?
Ik laat me zeker niet foppen. Ik snap ook echt wel waarom mensen dit geluid niet willen horen, er is nl geen enkel argument tegen in te brengen dan dat mensen zuivel en vlees nou eenmaal lekker vinden... daarom hou ik er nu ook mee op. Maar jammer vind ik het wel...
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
07-04-2021 19:14
Klinkt leuk maar in de praktijk onuitvoerbaar:

- Appels zijn gezond, dus goedkoper, maar appelmoes (waar niets aan is toegevoegd)?
- Smoothies? De ingrediënten zijn zijn in principe gezond, maar er zit door de concentratie van de hoeveelheid fruit meer suiker in dan in frisdrank (en nee, suiker van fruit is niet gezonder, suiker is suiker)
- Je moet dit in EU verband regelen anders wordt het gewoon over de grens gehaald of besteld.

Als iedereen z'n gezond verstand gebruikt en gewoon wat gematigder gaat leven en niet alles op vreet wat los en vast zit hoeven er geen regels te komen.
Dat is precies wat de Noren doen met een tripje naar Zweden of Denemarken (pre covid) sinds daar producten met suiker veel duurder geworden zijn Ivm de gezondheidstax...
adelaar81 wijzigde dit bericht op 07-04-2021 23:31
Reden: Aangevuld
3.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-04-2021 23:26
Het produceren van nieuwe mensen is ook heel slecht voor 't milieu, maar daar wil niemand aan tornen...
Dat is een van de beste dingen die we voor het milieu zouden kunnen doen inderdaad
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
07-04-2021 23:27
Het ligt alleen veel gecompliceerder:
https://www.quest.nl/natuur/milieu/a296 ... iet-nodig/
Interessante link dit! Dat heb ik nog niet eerder gehoord of gelezen.
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
07-04-2021 23:29
Geraffineerde suiker is een probleem. En toegevoegde suiker is een probleem.
Geraffineerde suiker is niet het probleem en als mensen es gewoon zouden leren om etiketten te lezen zou toegevoegde suiker ook geen probleem zijn, omdat het vaak maar om kleine hoeveelheden gaat.

Sinds suikers apart vermeld worden op de etiketten m.b.t. voedingswaarde zijn mensen pas echt in de paniek geschoten, omdat ze nu denken dat dat allemaal toegevoegde suikers zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
MajaDB schreef:
07-04-2021 23:29
Geraffineerde suiker is een probleem. En toegevoegde suiker is een probleem.

Neem een eenvoudig product als mayonaise.

Olie, ei, azijn en een mespuntje mosterd. Snufje zout, ietsje peper. Heerlijk.... wel vet, maar zoals je terecht opmerkt, met maye kan vet exht geen kwaad.

Maar Calvé verkoopt niet genoeg mayonaise, dús..... kwakken we er suiker bij in want.... alles met vet en suiker verkoopt goed.

In essentie heb je best gelijk. Prbleemmis alleen dat de voedingsmiddelen-indusustrie, te pas en te onpas vet en suiker tóevoegd om een product aan de man te brengen.

Appelsientje verkóópt vanwege de glucosesiroop, want pure sinaasappels in zo'n pak, dat koopt niemand....
DL mayonaisse bevat 1,4 gram suiker per 100 gram. Voor mij is dat de lekkerste.

Appelsientje en consorten vind ik niet te zuipen. Als ik sap wil dan gewoon versgeperst. Maar ivm dat er veel sinaaspappels en dus ook veel suiker in 0,5 liter zit, kies ik steeds vaker voor het eten van één grapefruit.
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
07-04-2021 23:29
Geraffineerde suiker is een probleem. En toegevoegde suiker is een probleem.

Neem een eenvoudig product als mayonaise.

Olie, ei, azijn en een mespuntje mosterd. Snufje zout, ietsje peper. Heerlijk.... wel vet, maar zoals je terecht opmerkt, met maye kan vet exht geen kwaad.

Maar Calvé verkoopt niet genoeg mayonaise, dús..... kwakken we er suiker bij in want.... alles met vet en suiker verkoopt goed.

In essentie heb je best gelijk. Prbleemmis alleen dat de voedingsmiddelen-indusustrie, te pas en te onpas vet en suiker tóevoegd om een product aan de man te brengen.

Appelsientje verkóópt vanwege de glucosesiroop, want pure sinaasappels in zo'n pak, dat koopt niemand....
Je bedoelt denk ik fructosesiroop. Glucose is het probleem niet zo, fructose wel, daarom is veel fruit ook helemaal niet gezond. Dat was in vroegere tijden een seizoensproduct wat een korte tijd beschikbaar was, niet elke dat zoals nu.
jeanine75 schreef:
07-04-2021 23:17
Melk is een basisbehoefte van een baby. Dus koeienmelk is voor kalfjes, moedermelk is voor babies. Er is geen enkel zoogdier dat op volwassen leeftijd nog melk drinkt, laat staan van een andere diersoort. Net zoals je geen giraffenmelk nodig hebt, heb je ook geen koeienmelk nodig. Het kan natuurlijk zijn dat je van zuivel houdt, maar voor je gezondheid hoef je het niet te doen.
Zonder melk zijn de cornflakes zo droog en is de chocomelk ook maar een hap poeder.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
07-04-2021 23:34
Geraffineerde suiker is niet het probleem en als mensen es gewoon zouden leren om etiketten te lezen zou toegevoegde suiker ook geen probleem zijn, omdat het vaak maar om kleine hoeveelheden gaat.

Sinds suikers apart vermeld worden op de etiketten m.b.t. voedingswaarde zijn mensen pas echt in de paniek geschoten, omdat ze nu denken dat dat allemaal toegevoegde suikers zijn.

Suiker is nou eenmaal suiker, of het nou toegevoegd is of niet. Een appel is gezond, ondanks het feit dat er suiker in zit. Appelsap is niet gezond, waar daar zit de suiker van meerdere appels in waardoor je teveel suiker binnenkrijgt.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
07-04-2021 23:38
Zonder melk zijn de cornflakes zo droog en is de chocomelk ook maar een hap poeder.
En tja, die cornflakes en die "hap chocopoeder" zijn ook weer één bom suiker, dus we zullen moeten gaan leven van lucht.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Vlaginvaas schreef:
07-04-2021 21:16
En kijk eens wat scholieren wegstouwen op een dag, als ik zie wat die kopen in de supermarkt, 4 baggerboeren croissants voor 1 euro, hele zakken chips, energiedrank.





Mijn pubers zijn scholier, die kijken niet naar etiketten.
Op een bepaalde leeftijd willen ze energiedrank, chips, chocola en friet.
Komt allemaal weer goed :lol:
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
07-04-2021 23:38
Zonder melk zijn de cornflakes zo droog en is de chocomelk ook maar een hap poeder.

Pannenkoeken worden ook een stuk minder lekker. Net zoals heel veel baksels. Slagroom. Mmmm.
Wissewis schreef:
07-04-2021 23:41
En tja, die cornflakes en die "hap chocopoeder" zijn ook weer één bom suiker, dus we zullen moeten gaan leven van lucht.
Af en toe een bom suiker kan prima.
hollebollegijs schreef:
07-04-2021 23:42
Mijn pubers zijn scholier, die kijken niet naar etiketten.
Op een bepaalde leeftijd willen ze energiedrank, chips, chocola en friet.
Komt allemaal weer goed :lol:
Dit.
Alle reacties Link kopieren
In Engeland hebben ze een suikertaks ingevoerd.
Iemand een idee of dat gewerkt heeft?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
07-04-2021 23:40
Suiker is nou eenmaal suiker, of het nou toegevoegd is of niet. Een appel is gezond, ondanks het feit dat er suiker in zit. Appelsap is niet gezond, waar daar zit de suiker van meerdere appels in waardoor je teveel suiker binnenkrijgt.
Maar suiker is op zichzelf niet ongezond, integendeel.

Neem die pot mayonaise, daar hoeft wat mij betreft geen suiker in, maar het is ook niet de suiker waardoor mayonaise 'ongezond' is, dat komt doordat het calorierijk is en dát komt dan weer door het vet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
julius schreef:
07-04-2021 23:42
Pannenkoeken worden ook een stuk minder lekker. Net zoals heel veel baksels. Slagroom. Mmmm.
Och hemel, de pannenkoeken! En geen slagroom meer @(
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
07-04-2021 23:42
Pannenkoeken worden ook een stuk minder lekker. Net zoals heel veel baksels. Slagroom. Mmmm.
No more coffee :-( (zonder melk).

Daar gaat mijn ontbijt.


(Voor sommigen alhier zullen we ook maar zwijgen over de canderel die ik er al 25 jaar in gooi.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
07-04-2021 23:44
No more coffee :-( (zonder melk).

Daar gaat mijn ontbijt.
Geen koffie!!!! Aaaargh.

Ik baal er wel echt van dat groente zo duur is geworden.
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
07-04-2021 23:38
Je bedoelt denk ik fructosesiroop. Glucose is het probleem niet zo, fructose wel, daarom is veel fruit ook helemaal niet gezond. Dat was in vroegere tijden een seizoensproduct wat een korte tijd beschikbaar was, niet elke dat zoals nu.
Ik dacht dat vruchtensappen niet persé gezond waren, omdat daar alle vezels uitgeperst zijn maar alle suikers over zijn gebleven. Suikers uit meer vruchten in 1 fles of pak, waardoor je juist veel suiker binnen krijgt tegenover relatief weinig verzadiging. En dat fruit gezond is als je er 2 stuks van eet op een dag, maar ook niet meer dan dat (again, vanwege de suiker). Of klopt dat dan niet? Ik doe juist zo mijn best om fruit te eten namelijk haha.
Alle reacties Link kopieren
En no more tzatziki (Griekse yoghurt) ... Of lasagne (kaassaus met melk).
Of witlof met hesperolletjes en kaassaus.
Of macaroni met kaas.
En puree met melk en / of boter onder.


Conclusie:
De dag dat de wereld persé wil dat ik veganist word mag je mij begraven.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
07-04-2021 23:44
Maar suiker is op zichzelf niet ongezond, integendeel.

Neem die pot mayonaise, daar hoeft wat mij betreft geen suiker in, maar het is ook niet de suiker waardoor mayonaise 'ongezond' is, dat komt doordat het calorierijk is en dát komt dan weer door het vet.
Ja, alleen de combinatie koolhydraten + vet in 1 ding maakt dat je brein het super aantrekkelijk vindt waardoor ze sneller geneigd zijn er veel van te eten (dezelfde combinatie vind je in chips, cake en chocola bijvoorbeeld), dan als je enkel iets met suiker (fruit) of enkel iets met koolhydraten (aardappels) hebt, dus indirect is suiker op die manier toch ongezond.
hollebollegijs schreef:
07-04-2021 23:43
In Engeland hebben ze een suikertaks ingevoerd.
Iemand een idee of dat gewerkt heeft?
Uit het artikel van het NRC:
Ook een suikertaks, waardoor bijvoorbeeld frisdrank met suiker duurder wordt, scoort hoog – een maatregel die zich in het Verenigd Koninkrijk al heeft bewezen.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
07-04-2021 23:46
Ik dacht dat vruchtensappen niet persé gezond waren, omdat daar alle vezels uitgeperst zijn maar alle suikers over zijn gebleven. Suikers uit meer vruchten in 1 fles of pak, waardoor je juist veel suiker binnen krijgt tegenover relatief weinig verzadiging. En dat fruit gezond is als je er 2 stuks van eet op een dag, maar ook niet meer dan dat (again, vanwege de suiker). Of klopt dat dan niet? Ik doe juist zo mijn best om fruit te eten namelijk haha.
Fructose is voor het lichaam een gif. De lever kan het wel verwerken, maar beperkte hoeveelheden. Dus wat fruit op zich is niet erg, maar het draagt niet veel meer bij tov groenten, die geen fructose bevatten. En dan zijn vruchten als mango niet aan te raden, want die stikken van de suikers. Ik eet zelden fruit en als ik het doe dan zijn het blauwe bessen. Die bevatten zoveel gezonde stoffen en relatief weinig suiker dat die verhouding nog wel te doen is.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
07-04-2021 23:47
En no more tzatziki (Griekse yoghurt) ... Of lasagne (kaassaus met melk).
Of witlof met hesperolletjes en kaassaus.
Of macaroni met kaas.
En puree met melk en / of boter onder.


Conclusie:
De dag dat de wereld persé wil dat ik veganist word mag je mij begraven.
En dan een moestuintje van je graf? of er een geit op laten grazen?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven