Advies AFM - studieschuld registreren bij BKR

22-04-2021 09:16 152 berichten
https://nos.nl/l/2377713

--> deel van het artikel
Studieschulden moeten worden geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie, vindt de Autoriteit Financiële Markten. Dat moet voorkomen dat mensen een hypotheek krijgen die te hoog is.

De financiële toezichthouder doet de aanbeveling in zijn jaarlijkse wetgevingsbrief, waarin staat welke thema's volgens de AFM wettelijk moeten worden aangepast. Een van de genoemde knelpunten is deze keer de financiële weerbaarheid van huishoudens.

De AFM wijst erop dat huishoudens geregeld in problemen komen doordat ze hun hypotheek niet kunnen betalen. Volgens de AFM hebben veel mensen zulke hoge lasten omdat hypotheekverstrekkers niet op de hoogte zijn van hun studieschuld: uit onderzoek blijkt dat 15 procent van de starters die schuld niet opgeeft bij het aanvragen van een hypotheek.

BKR het meest logisch
Een oplossing kan zijn dat hypotheekverstrekkers automatisch inzage krijgen in de studieschulden van hun klanten en daarom moet er een register komen dat toegankelijk is voor die financiële instellingen, stelt de AFM. Het BKR ligt daarbij het meest voor de hand, "vanwege de aansluiting met de reeds bestaande schuldenregistratie".

Als het voorstel van de AFM wordt overgenomen, dan betekent dat een extra drempel voor starters op de woningmarkt. De regels voor het krijgen van een hypotheek zijn de afgelopen jaren al aangescherpt en de huizenprijzen kenden in het eerste kwartaal van dit jaar de grootste groei in twintig jaar.
Imo wordt het als starter dan helemaal tot je 45e bij moeder op de bank.
Wat is jullie mening?
Misschien werkt het wel prijsverlagend. Het lijkt erop dat de stimulerende maatregel met een ton erbij van je ouders alleen maar prijsverhogend heeft gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Theoretisch gezien zou het niks moeten uitmaken want je moet het nu eigenlijk ook al melden.
En hopelijk anders inderdaad een prijsverlagende werking.
Alle reacties Link kopieren
Tja, verzwijgen van een studieschuld is niet oké. Maar volgens mij gaan ze bij de berekening van de hypotheek uit van het totale schuldbedrag, niet van het restbedrag, dus dat is wel krom.

Er moet gewoon meer gebouwd/geschikt gemaakt worden. Dan maar niet allemaal een eensgezinswoning met tuin. Maar gewoon meer flatjes.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Lenen is lenen. Dus terecht registratie en terecht dat het meegenomen moet worden. Je moet toch terug betalen en dat drukt op je lasten.

En ja. Dat is vervelend voor de starters. Ik begon als starter op een studenten kamertje. Heb jaren gehuurd en later pas gekocht.

Misschien dat men dat iets beter gaat nadenken voordat ze de studiefinanciering op maximaal zetten? Alleen op kamers gaan wonen als ze het daadwerkelijk kunnen betalen. Stappen en reizen van geld wat ze zelf verdienen ipv lenen via duo.

Maak onderscheid in lenen voor collegegeld en boeken, dit deel dan met rente 0 en niet registreren , zodat iedereen kan studeren maar maak het bijlenen duurder en registreer dit dan wel. Dan maak je de stap naar lenen hoger en beseffen mensen wellicht beter dat ze daadwerkelijk LENEN

Onderscheid tussen noodzakelijk en niet noodzakelijk. Je moet niet op kamers tenzij je reisafstand meer is dan bijvoorbeeld 1,5 uur.

Veel studenten leven echt met yolo instellingen en studeren af met 60K schuld.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
22-04-2021 09:25
Tja, verzwijgen van een studieschuld is niet oké. Maar volgens mij gaan ze bij de berekening van de hypotheek uit van het totale schuldbedrag, niet van het restbedrag, dus dat is wel krom.

Er moet gewoon meer gebouwd/geschikt gemaakt worden. Dan maar niet allemaal een eensgezinswoning met tuin. Maar gewoon meer flatjes.
Dat is bij elke schuld, dat komt omdat de berekening kijkt naar je maandlasten en die zijn aan het begin hetzelfde als aan het einde. Alleen bij extra aflossing verlagen ze maar dat kan je ook mee laten nemen in je hypotheek.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 13:56
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als mensen hun studieschuld niet zouden verzwijgen was dit niet nodig geweest. Ik vind het geen rare stap.
Het lijkt me wel passender om met het restbedrag van de studieschuld te rekenen in plaats van het oorspronkelijke bedrag.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij ook logisch. Ik studeer zelf ook nog en zal een torenhoge schuld hebben als ik mijn Master over 1-1,5 jaar straks heb. Ik denk wel dat het de kloof tussen arm en rijk alleen maar meer zal vergroten. Je hoort toch veel dat ouders met genoeg geld gewoon een flinke schenking aan hun kinderen geven voor een woning of het aflossen van de studieschuld. Dus kinderen van rijke ouders zullen hier mogelijk minder problemen van ondervinden dan studenten uit een gezin met beperkte financiële middelen.
Alle reacties Link kopieren
PienterePookje schreef:
22-04-2021 09:25

Misschien dat men dat iets beter gaat nadenken voordat ze de studiefinanciering op maximaal zetten? Alleen op kamers gaan wonen als ze het daadwerkelijk kunnen betalen. Stappen en reizen van geld wat ze zelf verdienen ipv lenen via duo.
Ik zou willen dat ik die keuze had toen ik op mijn 18de uit huis werd gezet omdat ik volwassen was :)

Ik snap dat er veel mensen zijn die lenen voor de lol, alleen het is jammer voor starters (zoals ik) die een mooie baan hebben maar wel ontzettend veel studieschuld omdat ze simpelweg geen keuze hadden toen ze gingen studeren.
I have to change to stay the same.
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaas me er ook altijd over hoeveel mensen niet hun best doen om hun studieschuld asap af te lossen. Ik snap dat niet iedereen het kan maar ik heb in 3,5 jaar 20.000 euro afgelost en daar voor hoefde ik echt niet op droog brood te leven. Ik kon wel mijn vaste lasten delen met mijn partner maar daar ben ik niet de enige in. Dit zorgt er misschien voor dat het minder de standaard wordt om de volle 15 jaar over je aflossing te doen.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
22-04-2021 09:26
Dat is bij elke schuld, dat komt omdat de berekening kijkt naar je maandlasten en die zijn aan het begin hetzelfde als aan het einde. Alleen bij extra aflossing verlagen ze maar dat kan je ook mee laten nemen in je hypotheek.
Inderdaad, ik begrijp dat argument ook nooit. Het gaat om je maandelijkse bestedingscapaciteit, en die wordt beïnvloed door je aflossing en niet door de hoogte van de schuld.

Verder is het registreren een goede zaak. De verplichting om het op te geven is er nu ook al.
Alle reacties Link kopieren
UdonNoodle schreef:
22-04-2021 09:36
Ik zou willen dat ik die keuze had toen ik op mijn 18de uit huis werd gezet omdat ik volwassen was :)

Ik snap dat er veel mensen zijn die lenen voor de lol, alleen het is jammer voor starters (zoals ik) die een mooie baan hebben maar wel ontzettend veel studieschuld omdat ze simpelweg geen keuze hadden toen ze gingen studeren.
Precies. Kom ik nog een keer terug op vergrote kloof tussen arm en rijk: veel (niet alle!) jongeren die gaan studeren krijgen toch wel wat geld mee iedere maand van hun ouders, voor degene die en niet thuis kunnen blijven wonen en geen ouders hebben met de financiële middelen, is dit gewoon geen mogelijkheid.
PienterePookje schreef:
22-04-2021 09:25
Lenen is lenen. Dus terecht registratie en terecht dat het meegenomen moet worden. Je moet toch terug betalen en dat drukt op je lasten.

En ja. Dat is vervelend voor de starters. Ik begon als starter op een studenten kamertje. Heb jaren gehuurd en later pas gekocht.

Misschien dat men dat iets beter gaat nadenken voordat ze de studiefinanciering op maximaal zetten? Alleen op kamers gaan wonen als ze het daadwerkelijk kunnen betalen. Stappen en reizen van geld wat ze zelf verdienen ipv lenen via duo.

Maak onderscheid in lenen voor collegegeld en boeken, dit deel dan met rente 0 en niet registreren , zodat iedereen kan studeren maar maak het bijlenen duurder en registreer dit dan wel. Dan maak je de stap naar lenen hoger en beseffen mensen wellicht beter dat ze daadwerkelijk LENEN

Onderscheid tussen noodzakelijk en niet noodzakelijk. Je moet niet op kamers tenzij je reisafstand meer is dan bijvoorbeeld 1,5 uur.

Veel studenten leven echt met yolo instellingen en studeren af met 60K schuld.

Tuurlijk, en het ouderlijk huis is groot genoeg, papa en mama vinden alles prima, het is harmonieus en leuk thuis en je hebt een rustig plekje om te studeren.

Je snapt toch hopelijk wel dat dit in een heel veel gevallen niet de realiteit is? Zeker jongeren uit achterstandsituaties en problematische thuissituaties krijgen zo dus geen enkele kans om te studeren. Ik kon zelf ook absoluut niet bij mijn ouders blijven wonen na mijn 18e, en veel van mijn vrienden niet. Wij hebben dan ook een flinke studieschuld gehad.

Ik vind het nogal wat om mensen die toch al met een achterstand en studieschuld het leven moeten beginnen, ook nog op deze manier uit te sluiten van een koophuis. En waarom ook? Geef mij eens de cijfers van mensen die in de problemen zijn gekomen omdat ze een studieschuld hebben verzwegen bij de hypotheekaanvraag? Ik kan je zeggen: niemand.
CriticalProblem schreef:
22-04-2021 09:39
Precies. Kom ik nog een keer terug op vergrote kloof tussen arm en rijk: veel (niet alle!) jongeren die gaan studeren krijgen toch wel wat geld mee iedere maand van hun ouders, voor degene die en niet thuis kunnen blijven wonen en geen ouders hebben met de financiële middelen, is dit gewoon geen mogelijkheid.

Wat heeft dit met de registratie van een studieschuld te maken?
Alle reacties Link kopieren
CriticalProblem schreef:
22-04-2021 09:39
Precies. Kom ik nog een keer terug op vergrote kloof tussen arm en rijk: veel (niet alle!) jongeren die gaan studeren krijgen toch wel wat geld mee iedere maand van hun ouders, voor degene die en niet thuis kunnen blijven wonen en geen ouders hebben met de financiële middelen, is dit gewoon geen mogelijkheid.
Klopt, maar dat is een heel ander probleem.
Dat gaat over het opbouwen van studieschuld, niet over het verzwijgen ervan bij het aangaan van een hypotheek. Juist met een hoge studieschuld, die dat soort mensen dan vaak hebben, kan het je echt in de problemen brengen als je het verzwijgt.

Dat er moet gekeken worden naar studieschulden in het algemeen ben ik het mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Parella schreef:
22-04-2021 09:40
Tuurlijk, en het ouderlijk huis is groot genoeg, papa en mama vinden alles prima, het is harmonieus en leuk thuis en je hebt een rustig plekje om te studeren.

Je snapt toch hopelijk wel dat dit in een heel veel gevallen niet de realiteit is? Zeker jongeren uit achterstandsituaties en problematische thuissituaties krijgen zo dus geen enkele kans om te studeren. Ik kon zelf ook absoluut niet bij mijn ouders blijven wonen na mijn 18e, en veel van mijn vrienden niet. Wij hebben dan ook een flinke studieschuld gehad.

Ik vind het nogal wat om mensen die toch al met een achterstand en studieschuld het leven moeten beginnen, ook nog op deze manier uit te sluiten van een koophuis. En waarom ook? Geef mij eens de cijfers van mensen die in de problemen zijn gekomen omdat ze een studieschuld hebben verzwegen bij de hypotheekaanvraag? Ik kan je zeggen: niemand.
Het AFM zegt dus van wel:

De AFM wijst erop dat huishoudens geregeld in problemen komen doordat ze hun hypotheek niet kunnen betalen. Volgens de AFM hebben veel mensen zulke hoge lasten omdat hypotheekverstrekkers niet op de hoogte zijn van hun studieschuld:
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
22-04-2021 09:41
Wat heeft dit met de registratie van een studieschuld te maken?
Volgens mij had ik het bericht afgetypt in mijn hoofd, maar niet fysiek, kan niet multitasken dus. Ik bedoel: rijke ouders, meer geld van je ouders, minder lenen, lagere schuld, zelfs met registratie grotere mogelijkheid op het verkrijgen van een hypotheek waar je in deze tijd wat mee kan. Dit in vergelijking met jongeren uit problematische thuissituaties, of ouders met beperkte financiële middelen.
Alle reacties Link kopieren
CriticalProblem schreef:
22-04-2021 09:43
Volgens mij had ik het bericht afgetypt in mijn hoofd, maar niet fysiek, kan niet multitasken dus. Ik bedoel: rijke ouders, meer geld van je ouders, minder lenen, lagere schuld, zelfs met registratie grotere mogelijkheid op het verkrijgen van een hypotheek waar je in deze tijd wat mee kan. Dit in vergelijking met jongeren uit problematische thuissituaties, of ouders met beperkte financiële middelen.
Maar dan nog is het niet de registratie die de kloof groter maakt maar het hebben van de studieschuld.
Want hoe dan ook moet je die aflossen en heb je daar maandelijkse lasten van, of je hem nou registreert of niet.
Alle reacties Link kopieren
CriticalProblem schreef:
22-04-2021 09:31
Lijkt mij ook logisch. Ik studeer zelf ook nog en zal een torenhoge schuld hebben als ik mijn Master over 1-1,5 jaar straks heb. Ik denk wel dat het de kloof tussen arm en rijk alleen maar meer zal vergroten. Je hoort toch veel dat ouders met genoeg geld gewoon een flinke schenking aan hun kinderen geven voor een woning of het aflossen van de studieschuld. Dus kinderen van rijke ouders zullen hier mogelijk minder problemen van ondervinden dan studenten uit een gezin met beperkte financiële middelen.
Dat is altijd al geweest. En de groep ouders die meebetalen aan de studie is denk ik groter geworden omdat ouders tegenwoordig eerder geld opzij zetten daarvoor dan vroeger. In 15 jaar geleden deden de meeste ouders in mijn omgeving dat niet. Nu hoor ik veel mensen van mijn leeftijd die elke maand in ieder geval iets weg proberen te zetten.
Maar de groep die een flinke schenking kan doen voor het huis is echt beperkt. Degenen met dat soort geld hebben al lang aan die studie meebetaald en je ben al relatief vermogend als je gewoon 25k kunt schenken, laat staan die maximale ton. De meeste ouders hebben dan nog niet de leeftijd dat ze bijvoorbeeld het oude huis verkocht hebben om kleiner te gaan wonen en dat ze daardoor geld over hebben. Dat zijn de mensen die gewoon een zeer goed inkomen hebben. Net als vroeger.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
CriticalProblem schreef:
22-04-2021 09:43
Volgens mij had ik het bericht afgetypt in mijn hoofd, maar niet fysiek, kan niet multitasken dus. Ik bedoel: rijke ouders, meer geld van je ouders, minder lenen, lagere schuld, zelfs met registratie grotere mogelijkheid op het verkrijgen van een hypotheek waar je in deze tijd wat mee kan. Dit in vergelijking met jongeren uit problematische thuissituaties, of ouders met beperkte financiële middelen.

Maar dat heeft ermee te maken dat kinderen van minder rijke ouders een hogere lening moeten nemen en daardoor minder mogelijkheden hebben om een huis te kopen. Dat heeft met de registratie niets te maken. De registratie maakt de lening niet lager.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
22-04-2021 09:43
Het AFM zegt dus van wel:

De AFM wijst erop dat huishoudens geregeld in problemen komen doordat ze hun hypotheek niet kunnen betalen. Volgens de AFM hebben veel mensen zulke hoge lasten omdat hypotheekverstrekkers niet op de hoogte zijn van hun studieschuld:
Wordt er ook onderscheid gemaakt tussen het leenstelsel en het systeem daarvoor? Het grootste deel van de starters zal straks bestaan uit zij die vielen onder het leenstelsel. Dit zit anders in elkaar, je hebt meer tijd om af te betalen (35 jaar) en je schuld telt minder zwaar mee bij de hypotheekaanvraag. Je kunt een berekening doen van wat je later kan verwachten te gaan betalen naar draagkracht, en met mijn (giga) schuld zit dit onder de 100 euro per maand (bij een modaal inkomen). Kan me bijna niet voorstellen dat hoogopgeleide stellen hier zelf geen rekening mee houden als ze een hypotheekaanvraag doen. Maar ik weet niet of de maandelijkse (verplcihte) aflossing onder het stelsel met de basisbeurs vele malen hoger uitvielen?
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
22-04-2021 09:47
Maar dat heeft ermee te maken dat kinderen van minder rijke ouders een hogere lening moeten nemen en daardoor minder mogelijkheden hebben om een huis te kopen. Dat heeft met de registratie niets te maken. De registratie maakt de lening niet lager.
Dat klopt, maar de nu niet verplichte registratie geeft deze jongeren wel de mogelijkheid om een huis te kopen ongeacht hun studieschuld. Ik zeg niet dat het goed is dat die schuld zomaar verzwegen kan worden, maar die verzwijging biedt wel meer perspectief op een huis. Als dit wegvalt, zullen jongeren met een minder rijke ouders er (bijna) altijd minder goed uitkomen dan jongeren met rijke ouders.
CriticalProblem schreef:
22-04-2021 09:39
Precies. Kom ik nog een keer terug op vergrote kloof tussen arm en rijk: veel (niet alle!) jongeren die gaan studeren krijgen toch wel wat geld mee iedere maand van hun ouders, voor degene die en niet thuis kunnen blijven wonen en geen ouders hebben met de financiële middelen, is dit gewoon geen mogelijkheid.
Dat is allemaal spijtig en oneerlijk, maar een schuld blijft een schuld en het lijkt me heel terecht dat die zichtbaar is bij het BKR.
Het BKR is er niet om je te pesten he. Die is er om je te behoeden voor te hoge maandlasten.
Alle reacties Link kopieren
Eivor schreef:
22-04-2021 09:50
Dat is allemaal spijtig en oneerlijk, maar een schuld blijft een schuld en het lijkt me heel terecht dat die zichtbaar is bij het BKR.
Het BKR is er niet om je te pesten he. Die is er om je te behoeden voor te hoge maandlasten.
Dat snap ik, en daar ben ik het ook mee eens. Ik denk als er daadwerkelijk ontzettend veel financiële problemen ontstaan bij starters die net een huis hebben gekocht (en die hun studieschuld hebben verzwegen), dat het zeker belangrijk is actie te ondernemen. Ik zit zelf nog niet in de fase dat ik een huis kan kopen, maar ik maak me soms wel zorgen over hoe dat later voor mij zal gaan. Ik kan me voorstelen dat het dan wel een beetje steekt als je meer kan huren dan de gemiddelde maandlasten die een hypotheek met zich meebrengt, maar geen hypotheek kan krijgen. Als ik de verhalen mag geloven van afgestudeerde kennissen en hun woonsituaties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven