4 & 5 mei topic 2021

02-05-2021 09:31 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben eigenlijk alle jaren wel een 4 /5 mei topic en nu nog niet dus ik dacht :nerd:

Wat hebben jullie wel of niet met dodenherdenking en/of bevrijdingsdag, doen jullie actief mee of is het een gewone werkdag?

Wat vinden jullie van gezamenlijk herdenken met de Duitsers, een discussie die ieder jaar weer terug komt.

Zit de Tweede Wereldoorlog in jullie interesse sfeer of is het een ver van jullie bed show?
Speelde je familie een rol in de oorlog? Je opa had onderduikers of een oom aan het Oostfront?


Gewoon een alles is bespreekbaar topic?

To trapt af:

Ik heb veel met 4 mei (Dodenherdenking) en minder met 5 mei omdat het voor mij een gewone werkdag is.

Herdenken samen met Duitsers vind ik geen optie, dat voelt teveel alsof Nederland en Duitsland een gelijkwaardige rol hadden terwijl het toch glashelder dader en slachtoffer was.
Ik heb er overigens geen problemen mee als - bijvoorbeeld - de Duitse ambassadeur een krans legt o.i.d.

Helaas heeft de familie HBG geen glansrijke verzet carrière :mrgreen:
Stiekem radio oranje luisteren en dat was het wel.

Ik lees nog regelmatig over de oorlog en de aanloop daar naar toe ben nu toevallig bezig
in een boek over Albert Speer de meest indrukwekkende oorlogsfilm die ik gezien heb is toch wel Schindlers list al moet ik zeggen dat Der Untergang ook een meesterwerk is.





Op mijn to do lijst heb ik staan:

De uitzending van Andere Tijden die a.s. maandag wordt uitgezonden

Special: De onzichtbare man


Andere Tijden presenteert het ongelooflijke maar waargebeurde verhaal van een ter doodveroordeelde SS’er die zich 29 jaar voor de autoriteiten verbergt bij zijn ouders op zolder.
Diederik van Vleuten brengt dit verhaal in een bijzondere ‘stand-up history’-vertelling tot leven.


https://anderetijden.nl/programma/1/And ... htbare-man
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
De dodenherdenking vind ik belangrijk, deze zal nooit aan mij voorbij gaan. Ik ben me altijd bewust dat wij in vrijheid leven doordat anderen gevochten hebben voor deze vrijheid en dat velen het leven lieten.

Herdenken met Duitsers, ik weet niet. Ik vind dat ze zelf in hun eigen land ook kunnen herdenken voor wie dat wil. Zolang het gevoelig ligt bij mensen uit ons land die de oorlog zelf hebben meegemaakt, is het niet aan mij om te vinden dat het wel kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de dodenherdenking ook belangrijk.
Samen met de Duitsers zou ik toch ook wel wat vreemd vinden.
Meestal kijk ik in deze periode wel het een en ander op tv en vaak ook nog een oorlogsfilm.
Mijn interesse erin is op de middelbare school begonnen toen we op excursie naar Ieper en de loopgraven ( ik weet dat is de eerste wereldoorlog) zijn geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dodenherdenking in mijn hele leven 1 keer overgeslagen. Ik was acht, aan het vissen en de tijd vergeten. Daarna nooit meer, zelfs niet toen ik in het buitenland woonde. We gaan hier elk jaar naar het monument, ik vind het altijd erg indrukwekkend.
Bevrijdingsdag probeer ik altijd wel te vieren, ik vind het onlosmakelijk verbonden aan de plechtigheid van vier mei. Maar ja, toen ik nog werkte, was het vaak een werkdag..

Duitsers bij onze dodenherdenking heb ik wat ambivalente gevoelens bij. Aan de ene kant denk ik: waarom niet, Duitsland heeft veel geleerd van hun verleden. Aan de andere kant: zíj waren de agressor, dus voelt het wat fout.

Geschiedenis is sowieso een interessegebied van mij, dus bijna alles is wel interessant. Doordat mijn grootouders, ooms, tantes en ouder de oorlog bewust hebben meegemaakt, is het best dichtbij voor mij. De verhalen uit de eerste hand maken het veel tastbaarder dan bijvoorbeeld de tijd van Napoleon of de Middeleeuwen.

Grootouders aan beide kanten hebben verzetswerk gedaan. De ene kant (veel) meer dan de andere kant. Een van mijn ouders is pleegkind van net na de oorlog en we hebben ontdekt dat de 'echte' familie juist ontzettend fout waren in de oorlog. Dat was een rare ontdekking.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Ik woon elk jaar de dodenherdenking bij. Mijn vader stond jarenlang als militair bij het monument op wacht op 4 mei, als kind (hoewel hij als kleuter de impact en strekking uiteraard niet volledig begreep) was hij betrokken bij de verzetsdaden van zijn vader, mijn opa. Jaar na jaar stond hij daarna op wacht, stil, eerbiedig, bij dat monument. Ik bedenk me nu dat ik hem op dat moment herdenk, en alle anderen, de verzetsstrijders die vrienden waren van mijn opa en oma, die gesneuveld zijn, de Joodse familieleden van mijn moeder, die met razzia's weggevoerd zijn en nooit teruggekomen.

Een paar jaar geleden hadden we onze vrienden uit Duitsland op bezoek rond deze tijd. Ze wilden graag mee. Ze hadden zich stemmig aangekleed. Bij de herdenking aangekomen, haalden ze een prachtig wit bloemstuk uit de kofferbak van de auto, met twee linten eraan: één zwart-rood-geel (de Duitse vlag), één rood-wit-blauw. Erop geschreven stond: Auch unser Herz weint. Eén van de mooiste momenten van mijn leven.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Het is natuurlijk erg relatief om Nederland als slachtoffer te zien. Andere landen en zeker bepaalde bevolkingsgroepen zijn specifiek doelwit geweest en werden als minderwaardig beschouwd, terwijl de Duitse staat eerder nastreefde om Nederland op te nemen in het Duitse Rijk als Arische partner.

De huidige Duitsers staan los van die van 80 jaar geleden, hoewel het goed is als de Duitse natie zich realiseert dat bepaalde zaken gevoelig liggen.

Daarnaast is 4 mei voor mij en vele anderen breder dan alleen de jaren ‘40-‘45 in Europa.
anoniem_655bb3a5270cd wijzigde dit bericht op 02-05-2021 10:18
0.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Das indrukwekkend, Pejeka.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
We herdenken natuurlijk alle oorlogsslachtoffers, waar dan ook ter wereld. Niet alleen 40-45.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
02-05-2021 10:17


De huidige Duitsers staan los van die van 80 jaar geleden, hoewel het goed is als de Duitse natie zich realiseert dat bepaalde zaken gevoelig liggen.


Uiteraard

Maar ik had het meer over de roep om gezamenlijk te herdenken in de vorm van ook een krans leggen op de Duitse graven.
Dat was toen een discussiepunt in Vorden, daar liggen Geallieerden en Duitsers op een begraafplaats en het idee (later niet door gegaan) was
een herdenking voor Duitsers en Geallieerden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
02-05-2021 10:17
Het is natuurlijk erg relatief om Nederland als slachtoffer te zien. Andere landen en zeker bepaalde bevolkingsgroepen zijn specifiek doelwit geweest en werden als minderwaardig beschouwd, terwijl de Duitse staat eerder nastreefde om Nederland op te nemen in het Duitse Rijk als Arische partner.

De huidige Duitsers staan los van die van 80 jaar geleden, hoewel het goed is als de Duitse natie zich realiseert dat bepaalde zaken gevoelig liggen.

Daarnaast is 4 mei voor mij en vele anderen breder dan alleen de jaren ‘40-‘45 in Europa.
Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt, maar het voelt een beetje als "voor hullie was het erger, dus wij moeten niet klagen". Dat Nederland door de Duitsers geoormerkt werd als een Arische partner, maakt het niet minder onvrijwillig natuurlijk en doet ook niets af aan het leed veel inwoners van ons land.

Overigens herdenk ik ook meer dan alleen Nederland in de oorlog maar trek het veel breder. Nederlands Indië, de opoffering van de geallieerde soldaten, maar ook de oorlogen ná de tweede wereldoorlog.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
02-05-2021 10:17
Andere landen en zeker bepaalde bevolkingsgroepen zijn specifiek doelwit geweest en werden als minderwaardig beschouwd, terwijl de Duitse staat eerder nastreefde om Nederland op te nemen in het Duitse Rijk als Arische partner.



Klopt

Als ik lees hoe de Duitsers in bijvoorbeeld Polen en Oekraïne hebben huisgehouden is dat een wereld van verschil.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Op individueel niveau vind ik gezamenlijk herdenken logisch, want de gemiddelde eenvoudige Duitser had ook geen behoefte aan die oorlog en wilde niet perse in dienst. Maar als symbool ligt het gevoelig.
Dodenherdenking is zeer belangrijk! Die zal ik nooit aan mij voorbij laten gaan en nooit vergeten!
Ook in de opvoeding van onze kinderen vind ik dat zeer belangrijk, zodat ook zij dat nooit vergeten.
We herdenken dus als gezin en zijn die 2 minuten stil als gezin en geven de boodschap door aan onze kinderen.

5 mei vind ik ook belangrijk en ook daar willen we bij stilstaan en vrijheid vieren en vieren dat het zeker niet vanzelfsprekend is.
Alleen jammer dat het geen jaarlijkse vrije dag is.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
02-05-2021 10:31

Alleen jammer dat het geen jaarlijkse vrije dag is.



Absurd eigenlijk.
We hebben de meest merkwaardige vrije dagen zoals tweede Pinksterdag en Hemelvaartsdag waarvan werkelijk niemand meer weet wat de oorsprong is en bevrijdingsdag is een werkdag.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
02-05-2021 10:38
Absurd eigenlijk.
We hebben de meest merkwaardige vrije dagen zoals tweede Pinksterdag en Hemelvaartsdag waarvan werkelijk niemand meer weet wat de oorsprong is en bevrijdingsdag is een werkdag.

Inderdaad. Terwijl andere landen (bv België) op 11 november nog altijd een jaarlijkse officiële vrije dag hebben.
Dat was wapenstilstand van de eerste wereldoorlog!

Ze kunnen beter Bevrijdingsdag ook een jaarlijkse officiële feestdag maken.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
02-05-2021 10:38
Absurd eigenlijk.
We hebben de meest merkwaardige vrije dagen zoals tweede Pinksterdag en Hemelvaartsdag waarvan werkelijk niemand meer weet wat de oorsprong is en bevrijdingsdag is een werkdag.
Niet overal. Bij ons is altijd 5 mei vrij. Elk jaar.

Voor de rest van de werkende bevolking om de 5 jaar.
Alles komt goed, alleen de rest niet
hollebollegijs schreef:
02-05-2021 10:38
Absurd eigenlijk.
We hebben de meest merkwaardige vrije dagen zoals tweede Pinksterdag en Hemelvaartsdag waarvan werkelijk niemand meer weet wat de oorsprong is en bevrijdingsdag is een werkdag.

Eens!
Ik vind dodenherdenking enorm belangrijk. Maar zeker ook de dag dat we onze vrijheid terugkregen zou een nationale feestdag moeten zijn. Opdat het nooit vanzelfsprekend gevonden wordt.
Zowizo schreef:
02-05-2021 11:00
Eens!
Ik vind dodenherdenking enorm belangrijk. Maar zeker ook de dag dat we onze vrijheid terugkregen zou een nationale feestdag moeten zijn. Opdat het nooit vanzelfsprekend gevonden wordt.

Precies.
Alle reacties Link kopieren
Zowizo schreef:
02-05-2021 11:00
Eens!
Ik vind dodenherdenking enorm belangrijk. Maar zeker ook de dag dat we onze vrijheid terugkregen zou een nationale feestdag moeten zijn. Opdat het nooit vanzelfsprekend gevonden wordt.
Eens!
Alle reacties Link kopieren
5 mei IS een nationale feestdag!

In 1990 werd de datum van 5 mei uitgeroepen tot een nationale feestdag, waarop jaarlijks de bevrijding van Nederland in 1945 van de Duitse bezetting wordt herdacht en gevierd. De datum van 5 mei als nationale feestdag is vastgelegd in de Algemene termijnenwet.

Dit betekent niet dat 5 mei automatisch een vrije dag is. De Nederlandse regering heeft bepaald dat werknemers en werkgevers zelf een regeling moeten treffen.[2] Werknemers in het bedrijfsleven hebben op 5 mei een vrije dag als dit in de cao is afgesproken. Als dit niet is afgesproken of als de bedrijfstak geen cao heeft, beslist de werkgever over wel of geen betaald vrij. Personeel in (rijks)overheidsdienst heeft, voor zover dit in de cao is opgenomen en de dienst het toelaat, op 5 mei een vrije dag. Semi-overheden volgen dit voorbeeld zoveel mogelijk.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste: gewoon werken
Maar dan: de vlag gaat uit (wel op 4&5 mei, niet op Koningsdag)
Geen dodenherdenking om heen te gaan, wel stil natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
02-05-2021 09:40
Herdenken met Duitsers, ik weet niet. Ik vind dat ze zelf in hun eigen land ook kunnen herdenken voor wie dat wil. Zolang het gevoelig ligt bij mensen uit ons land die de oorlog zelf hebben meegemaakt, is het niet aan mij om te vinden dat het wel kan.
Misschien moeten we het nog breder trekken dan alleen met Duitsers. Als we echt willen leren van het verleden kan het geen kwaad om een herdenking op EU of misschien wel Europees niveau te doen (globaal lijkt me een beetje te ambitieus).
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dodenherdenking ook heel erg belangrijk.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend.
Maar ik mag in mijn handjes klappen,dat ik in een vrij land leef.

2 min stil zijn.
Dat vind ik ook belangrijk.

Bevrijdingsdag dat vier ik niet.
Wij hebben nooit vrij met bevrijdingsdag.
Er wordt gewerkt die dag.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heel lang in het centrum gewerkt en zelfs achter de Dam gewoond, soms mopperde ik wel is dat ik om moest lopen . Maar blijft indrukwekkend vind het ook belangrijk dat het niet vergeten wordt.
5 mei heb ik weinig mee vooral omdat ik meestal werk.

Ik ben in Normandië geweest langs de stranden waar de geallieerden aan land kwamen en naar de begraafplaats wat ook heel indrukwekkend was mijn hart brak bijna bij sommige grafstenen meeste jongens waren amper volwassen.

Mijn Duits-joodse overgrootvader werd opgesloten in een kamp omdat ze dachten dat hij een spion was.
Een neef van hem pleegde samen met zijn gezin zelfmoord toen de Duitsers Nederland binnen vielen

De overgrootvader van mijn vriend werd aan het einde van oorlog opgepakt en het huis werd gevorderd na de oorlog kregen ze het wel weer terug.
Waarom heeft hij nooit vertelt en wat er gebeurt maar hij had wel een trauma’s.
Zijn dochter(oma van vriend) was toen ongeveer 6 jaar oud en had een brood gekregen van een Duitse soldaat maar moest het bij thuiskomst terug brengen van haar moeder die was bang dat ze het gestolen had.

Ook ken ik iemand die als klein meisje ondergedoken zat, toen haar moeder terugkeerde wilde haar jongste zusje niet mee omdat ze haar niet “kende”
rouge__ wijzigde dit bericht op 02-05-2021 11:43
0.00% gewijzigd
Relax we're all crazy, it's not a competition
Ik ken eigenlijk ook niemand die niet 2 minuten stil is op 4 mei en die dit niet belangrijk vind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven