4 & 5 mei topic 2021

02-05-2021 09:31 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben eigenlijk alle jaren wel een 4 /5 mei topic en nu nog niet dus ik dacht :nerd:

Wat hebben jullie wel of niet met dodenherdenking en/of bevrijdingsdag, doen jullie actief mee of is het een gewone werkdag?

Wat vinden jullie van gezamenlijk herdenken met de Duitsers, een discussie die ieder jaar weer terug komt.

Zit de Tweede Wereldoorlog in jullie interesse sfeer of is het een ver van jullie bed show?
Speelde je familie een rol in de oorlog? Je opa had onderduikers of een oom aan het Oostfront?


Gewoon een alles is bespreekbaar topic?

To trapt af:

Ik heb veel met 4 mei (Dodenherdenking) en minder met 5 mei omdat het voor mij een gewone werkdag is.

Herdenken samen met Duitsers vind ik geen optie, dat voelt teveel alsof Nederland en Duitsland een gelijkwaardige rol hadden terwijl het toch glashelder dader en slachtoffer was.
Ik heb er overigens geen problemen mee als - bijvoorbeeld - de Duitse ambassadeur een krans legt o.i.d.

Helaas heeft de familie HBG geen glansrijke verzet carrière :mrgreen:
Stiekem radio oranje luisteren en dat was het wel.

Ik lees nog regelmatig over de oorlog en de aanloop daar naar toe ben nu toevallig bezig
in een boek over Albert Speer de meest indrukwekkende oorlogsfilm die ik gezien heb is toch wel Schindlers list al moet ik zeggen dat Der Untergang ook een meesterwerk is.





Op mijn to do lijst heb ik staan:

De uitzending van Andere Tijden die a.s. maandag wordt uitgezonden

Special: De onzichtbare man


Andere Tijden presenteert het ongelooflijke maar waargebeurde verhaal van een ter doodveroordeelde SS’er die zich 29 jaar voor de autoriteiten verbergt bij zijn ouders op zolder.
Diederik van Vleuten brengt dit verhaal in een bijzondere ‘stand-up history’-vertelling tot leven.


https://anderetijden.nl/programma/1/And ... htbare-man
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Nighttripper schreef:
02-05-2021 13:22


Ze hadden overigens wel een ander (stomtoevallig) voordeel.De legendarische en zeer ervaren Duitse generaal Rommel,die de leiding had over de Atlantikwal ,ook Normandie dus,wist dat de invasie in de eerste 24 uur op de stranden beslist zou worden.Daarna zouden de Geallieerden met hun overmacht aan manschappen en materieel niet meer terug in zee te drijven zijn.En hij was ook 1 van de weinigen die vermoedden dat de geallieerden voor Normandie zouden kiezen.En juist niet,voor het voor de hand liggende Calais zouden kiezen.
Echter Rommels' vrouw was op 6 juni jarig.Daarom was hij de dag ervoor naar Berlijn gereisd om bij haar te zijn.Ook omdat de weersvoorspellingen zo slecht waren en de zee zo onstuimig ,dat het heel onwaarschijnlijk zou zijn dat de invasie die nacht/dag zou komen.Wel dus.Op mss wel de belangrijkste dag van de oorlog zat Duitsland's beste generaal thuis in Berlijn.Ver verwijderd van z'n manschappen die zijn kennis,ervaring en leiding juist toen het meest nodig hadden :-]

Niet alleen Rommel vermoedde dat het Normandië zou worden.
En al was Rommel er geweest sterker nog al was hij met zijn hele staf paraat geweest dan nog hadden de Duitsers geen schijn van kans gehad.
De geallieerden hadden zo'n overmacht aan troepen maar ook aan scheepsgeschut en vliegtuigen dat een overwinning ze bijna niet kon ontgaan, het had misschien wat meer slachtoffers gekost en wat meer tijd maar het was eigenlijke over & uit voor de Duitsers.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
02-05-2021 13:24
't Gaat over een andere oorlog; 11 Nov is einde WO1, 4/5 Mei is (voor jullie dan aangezien België dan al liberated was en Battle of the Bulge dan al verleden tijd was) einde WO2.




Weet ik, laatst nog een indrukwekkend boek over gelezen.


Afbeelding
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Op 4 mei ben ik stil. Mijn ene opa zijn school werd ingenomen door de Duitsers en sindsdien moest hij gaan werken als 12 jarig jochie, is nooit meer naar school geweest. Mijn andere opa heeft bloembollen moeten eten van de honger, hij heeft er nooit over kunnen praten en liep altijd weg als er iets over de oorlog op tv was. Mijn oma heeft van haar stad naar verre dorpen gefietst op zoek naar eten, haar broers moesten onderduiken omdat die anders meegenomen werden door de Duitsers (geen Joden, maar als werkkracht). Haar ene broer is meegenomen en halverwege uit de trein gesprongen en het hele eind weer terug gelopen. De andere sprong niet, moest jaren in Duitsland werken en is op Bevrijdingsdag omgekomen door een bom die op zijn Duitse dorpje viel. Ze huilde altijd als ze het verhaal over haar broer vertelde, ook als 80 jarige.

Op 5 mei heb ben ik weleens naar een festival geweest, maar meestal doe ik niks speciaals omdat ik moet werken. Belachelijk dat dit geen vrije dag is.
hollebollegijs schreef:
02-05-2021 13:52
Weet ik, laatst nog een indrukwekkend boek over gelezen.


Afbeelding

Oh dank je voor de tip, die gaat op mijn boekenlijst. :)
Alle reacties Link kopieren
4 mei dodenherdenking doe ik jaarlijks aan mee, bevrijdingsdag een gewone werkdag tenzij het een lustrumjaar is.

Vindt belangrijk om dat in ere te houden. Dodenherdenking samen met de Duitsers, dubbele gevoelens maar neig toch meer naar het wel te doen. Niet alle Duitsers waren het eens met het beleid / oorlog, net zoals er Nederlanders waren die met de Duitsers collaboreerden. Heeft naar mijn persoonlijke mening ook te maken met vergeven zonder te vergeten. Je kunt de huidige jonge Duitse generatie niet verwijten wat hun voorouders deden...........
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
02-05-2021 11:14
5 mei IS een nationale feestdag!

In 1990 werd de datum van 5 mei uitgeroepen tot een nationale feestdag, waarop jaarlijks de bevrijding van Nederland in 1945 van de Duitse bezetting wordt herdacht en gevierd. De datum van 5 mei als nationale feestdag is vastgelegd in de Algemene termijnenwet.

Dit betekent niet dat 5 mei automatisch een vrije dag is. De Nederlandse regering heeft bepaald dat werknemers en werkgevers zelf een regeling moeten treffen.[2] Werknemers in het bedrijfsleven hebben op 5 mei een vrije dag als dit in de cao is afgesproken. Als dit niet is afgesproken of als de bedrijfstak geen cao heeft, beslist de werkgever over wel of geen betaald vrij. Personeel in (rijks)overheidsdienst heeft, voor zover dit in de cao is opgenomen en de dienst het toelaat, op 5 mei een vrije dag. Semi-overheden volgen dit voorbeeld zoveel mogelijk.
Ik kan me herinneren dat 5 mei in mijn jeugd ALTIJD een vrije (nationale) feestdag was. Pas rond 1980 is dat afgeschaft. Was niet meer nodig ofzo, ik weet niet wat de argumentatie destijds was. Maar in mijn jeugd was het altijd gewoon voor iedereen een vrije dag.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Overigens wordt de bevrijding in mijn stad op 2 momenten gevierd. Uiteraard 4/5 mei, maar ook half september, want het Zuidoosten van Nederland, waar ik nu woon, was uiteraard in september 1944 al bevrijd. Dus ook in september is er een plechtigheid bij het oorlogsmonument hier in de stad. In de media (landelijke media) hoor je daar vaak weinig over.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
02-05-2021 14:29
Ik kan me herinneren dat 5 mei in mijn jeugd ALTIJD een vrije (nationale) feestdag was. Pas rond 1980 is dat afgeschaft. Was niet meer nodig ofzo, ik weet niet wat de argumentatie destijds was. Maar in mijn jeugd was het altijd gewoon voor iedereen een vrije dag.
was dat niet omdat je toen op school zat?
volgens mij was 5 mei nooit een officiele vrije dag
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
02-05-2021 14:33
Overigens wordt de bevrijding in mijn stad op 2 momenten gevierd. Uiteraard 4/5 mei, maar ook half september, want het Zuidoosten van Nederland, waar ik nu woon, was uiteraard in september 1944 al bevrijd. Dus ook in september is er een plechtigheid bij het oorlogsmonument hier in de stad. In de media (landelijke media) hoor je daar vaak weinig over.
Hier ook, alleen is 'onze dag' korter op 4/5 mei
De vlaggen hangen van die dag tot 5 mei buiten
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-05-2021 14:35
was dat niet omdat je toen op school zat?
volgens mij was 5 mei nooit een officiele vrije dag
Ik kan me niet anders herinneren dan dat iedereen vrij was. Mijn vader had dan ook gewoon een vrije dag, en alle andere mensen ook. Winkels waren ook gewoon dicht. Meestal was er dan iets feestelijks te doen in de stad, maar het was voor iedereen een vrije dag destijds.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
02-05-2021 14:37
Ik kan me niet anders herinneren dan dat iedereen vrij was. Mijn vader had dan ook gewoon een vrije dag, en alle andere mensen ook. Winkels waren ook gewoon dicht. Meestal was er dan iets feestelijks te doen in de stad, maar het was voor iedereen een vrije dag destijds.
rare is, dat ik het echt nergens kan vinden
alleen maar, dat bevrijdingsdag nu juist meer gevierd wordt, dan vroeger
pejeka schreef:
02-05-2021 14:37
Ik kan me niet anders herinneren dan dat iedereen vrij was. Mijn vader had dan ook gewoon een vrije dag, en alle andere mensen ook. Winkels waren ook gewoon dicht. Meestal was er dan iets feestelijks te doen in de stad, maar het was voor iedereen een vrije dag destijds.

Dit is precies wat ik mij ook herinner. Bijna iedereen was vrij.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
02-05-2021 13:42


'Those who do not learn from history are doomed to repeat it.'

Ik hoop dat we er iets van hebben geleerd maar als ik kijk naar bepaalde partijen die nu in de Tweede Kamer zitten heb ik daar een hard hoofd in.
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-05-2021 14:41
rare is, dat ik het echt nergens kan vinden
alleen maar, dat bevrijdingsdag nu juist meer gevierd wordt, dan vroeger
Dat is echt niet waar. Toen ik kind was, waren er overal activiteiten op bevrijdingsdag, spelletjes voor kinderen, een kleine kermis voor kinderen, een muziekoptreden voor volwassenen ergens op een plein, een braderie op een ander plein, het was echt een feestdag, vergelijkbaar met bijv. koninginnedag. Vaak waren er in de avond nog openluchtconcerten ergens, op TV was er een speciaal programma, enz.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
02-05-2021 14:47
Dat is echt niet waar. Toen ik kind was, waren er overal activiteiten op bevrijdingsdag, spelletjes voor kinderen, een kleine kermis voor kinderen, een muziekoptreden voor volwassenen ergens op een plein, een braderie op een ander plein, het was echt een feestdag, vergelijkbaar met bijv. koninginnedag. Vaak waren er in de avond nog openluchtconcerten ergens, op TV was er een speciaal programma, enz.
Maar zoek jij eens dan, ik kan het echt nergens vinden
Volgens mij leek dat zo, omdat je zelf vrij was
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
02-05-2021 14:42
Dit is precies wat ik mij ook herinner. Bijna iedereen was vrij.
Volgens mij is er ook nog een tussenfase geweest waar 5 mei een keer in de vijf jaar een doorbetaalde vrije dag was (of misschien is dat nu nog steeds zo).
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
02-05-2021 14:47
Dat is echt niet waar. Toen ik kind was, waren er overal activiteiten op bevrijdingsdag, spelletjes voor kinderen, een kleine kermis voor kinderen, een muziekoptreden voor volwassenen ergens op een plein, een braderie op een ander plein, het was echt een feestdag, vergelijkbaar met bijv. koninginnedag. Vaak waren er in de avond nog openluchtconcerten ergens, op TV was er een speciaal programma, enz.
Dit kan ik mij ook zo herinneren. Iedereen was vrij en het was ook echt feest.
Alle reacties Link kopieren
-Simone- schreef:
02-05-2021 14:52
Dit kan ik mij ook zo herinneren. Iedereen was vrij en het was ook echt feest.
Help me alsjeblieft zoeken! :)

want volgens mij herinneren we het ons verkeerd, waarschijnlijk omdat we zelf, als kinderen, vrij waren
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-05-2021 14:52
Help me alsjeblieft zoeken! :)

want volgens mij herinneren we het ons verkeerd, waarschijnlijk omdat we zelf, als kinderen, vrij waren
Ik was inderdaad al aan het zoeken en kan het ook niet vinden :P

Waarschijnlijk heb je gelijk, of waren er vroeger veel cao's waarin het een vrije dag was.
pejeka schreef:
02-05-2021 14:47
Dat is echt niet waar. Toen ik kind was, waren er overal activiteiten op bevrijdingsdag, spelletjes voor kinderen, een kleine kermis voor kinderen, een muziekoptreden voor volwassenen ergens op een plein, een braderie op een ander plein, het was echt een feestdag, vergelijkbaar met bijv. koninginnedag. Vaak waren er in de avond nog openluchtconcerten ergens, op TV was er een speciaal programma, enz.

Zo herinner ik me dat ook met een kleine kermis en een braderie, spelletjes en muziek. Ook van de fanfare of de harmonie.
Echt een feestdag.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-05-2021 14:52
Help me alsjeblieft zoeken! :)

want volgens mij herinneren we het ons verkeerd, waarschijnlijk omdat we zelf, als kinderen, vrij waren
Ik weet zeker dat ik het me niet verkeerd herinner. Het was toen echt een nationale feestdag, iedereen vrij, en er waren allerlei festiviteiten. Pas begin jaren '80 is dat afgeschaft en is bepaald dat men slechts eens per 5 jaar vrij zou zijn op Bevrijdingsdag. Maar vóór die tijd was het elk jaar én voor iedereen een vrije dag én was het ook echt een feestdag.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
02-05-2021 15:00
Ik weet zeker dat ik het me niet verkeerd herinner. Het was toen echt een nationale feestdag, iedereen vrij, en er waren allerlei festiviteiten. Pas begin jaren '80 is dat afgeschaft en is bepaald dat men slechts eens per 5 jaar vrij zou zijn op Bevrijdingsdag. Maar vóór die tijd was het elk jaar én voor iedereen een vrije dag én was het ook echt een feestdag.
komt vaker voor hoor, dat mensen zich massaal iets verkeerd herinneren
Want als je zoekt, vind je echt, dat de werkende-mens vroeger niet vrij was.
Grappig hoe dat werkt, met ons geheugen
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-05-2021 15:02
komt vaker voor hoor, dat mensen zich massaal iets verkeerd herinneren
Want als je zoekt, vind je echt, dat de werkende-mens vroeger niet vrij was.
Grappig hoe dat werkt, met ons geheugen

Zo bezigde Ingrid Bergman in Casablanca de frase "Play it again Sam" ook nooit, maar dit is wel heel erg een zijsprong.
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
Mijn ouders waren beide vrij op 5 mei, dat weet ik wel.
Alle reacties Link kopieren
Wikipedia zegt dit erover:

De bevrijding in 1945 van de Duitse en Japanse bezetters is voor het eerst gevierd op 31 augustus 1945, toen nog Koninginnedag. Koningin Wilhelmina wilde dit feest niet op haar verjaardag en daarop kwam 5 mei in beeld, de dag van de capitulatiebesprekingen. In 1946 werd door de regering besloten dat Bevrijdingsdag op 5 mei moest plaatsvinden, behalve als deze dag op zondag viel, omdat anders de traditie van de christelijke zondagsrust verstoord zou worden. In 1968 werd besloten dat Bevrijdingsdag, ongeacht welke dag van de week het was, op 5 mei zou plaatsvinden.
Vanaf 1958 werd Bevrijdingsdag slechts om de vijf jaar gevierd. Het lukte de verschillende opeenvolgende comités niet een nationale traditie op te bouwen, zoals de Nationale Dodenherdenking dat wel was.[1]

In 1990 werd de datum van 5 mei uitgeroepen tot een nationale feestdag, waarop jaarlijks de bevrijding van Nederland in 1945 van de Duitse bezetting wordt herdacht en gevierd. De datum van 5 mei als nationale feestdag is vastgelegd in de Algemene termijnenwet.

Dit betekent niet dat 5 mei automatisch een vrije dag is. De Nederlandse regering heeft bepaald dat werknemers en werkgevers zelf een regeling moeten treffen.[2] Werknemers in het bedrijfsleven hebben op 5 mei een vrije dag als dit in de cao is afgesproken. Als dit niet is afgesproken of als de bedrijfstak geen cao heeft, beslist de werkgever over wel of geen betaald vrij. Personeel in (rijks)overheidsdienst heeft, voor zover dit in de cao is opgenomen en de dienst het toelaat, op 5 mei een vrije dag. Semi-overheden volgen dit voorbeeld zoveel mogelijk.

Bevrijdingsdag is in de plaats gekomen van Waterloodag.


:woa: Ik herinner me het overduidelijk ook verkeerd... Ik dacht écht dat het altijd jaarlijks groot feest was...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven