4 & 5 mei topic 2021

02-05-2021 09:31 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben eigenlijk alle jaren wel een 4 /5 mei topic en nu nog niet dus ik dacht :nerd:

Wat hebben jullie wel of niet met dodenherdenking en/of bevrijdingsdag, doen jullie actief mee of is het een gewone werkdag?

Wat vinden jullie van gezamenlijk herdenken met de Duitsers, een discussie die ieder jaar weer terug komt.

Zit de Tweede Wereldoorlog in jullie interesse sfeer of is het een ver van jullie bed show?
Speelde je familie een rol in de oorlog? Je opa had onderduikers of een oom aan het Oostfront?


Gewoon een alles is bespreekbaar topic?

To trapt af:

Ik heb veel met 4 mei (Dodenherdenking) en minder met 5 mei omdat het voor mij een gewone werkdag is.

Herdenken samen met Duitsers vind ik geen optie, dat voelt teveel alsof Nederland en Duitsland een gelijkwaardige rol hadden terwijl het toch glashelder dader en slachtoffer was.
Ik heb er overigens geen problemen mee als - bijvoorbeeld - de Duitse ambassadeur een krans legt o.i.d.

Helaas heeft de familie HBG geen glansrijke verzet carrière :mrgreen:
Stiekem radio oranje luisteren en dat was het wel.

Ik lees nog regelmatig over de oorlog en de aanloop daar naar toe ben nu toevallig bezig
in een boek over Albert Speer de meest indrukwekkende oorlogsfilm die ik gezien heb is toch wel Schindlers list al moet ik zeggen dat Der Untergang ook een meesterwerk is.





Op mijn to do lijst heb ik staan:

De uitzending van Andere Tijden die a.s. maandag wordt uitgezonden

Special: De onzichtbare man


Andere Tijden presenteert het ongelooflijke maar waargebeurde verhaal van een ter doodveroordeelde SS’er die zich 29 jaar voor de autoriteiten verbergt bij zijn ouders op zolder.
Diederik van Vleuten brengt dit verhaal in een bijzondere ‘stand-up history’-vertelling tot leven.


https://anderetijden.nl/programma/1/And ... htbare-man
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Hasse88 schreef:
02-05-2021 15:10
Wikipedia zegt dit erover:

De bevrijding in 1945 van de Duitse en Japanse bezetters is voor het eerst gevierd op 31 augustus 1945, toen nog Koninginnedag. Koningin Wilhelmina wilde dit feest niet op haar verjaardag en daarop kwam 5 mei in beeld, de dag van de capitulatiebesprekingen. In 1946 werd door de regering besloten dat Bevrijdingsdag op 5 mei moest plaatsvinden, behalve als deze dag op zondag viel, omdat anders de traditie van de christelijke zondagsrust verstoord zou worden. In 1968 werd besloten dat Bevrijdingsdag, ongeacht welke dag van de week het was, op 5 mei zou plaatsvinden.
Vanaf 1958 werd Bevrijdingsdag slechts om de vijf jaar gevierd. Het lukte de verschillende opeenvolgende comités niet een nationale traditie op te bouwen, zoals de Nationale Dodenherdenking dat wel was.[1]

In 1990 werd de datum van 5 mei uitgeroepen tot een nationale feestdag, waarop jaarlijks de bevrijding van Nederland in 1945 van de Duitse bezetting wordt herdacht en gevierd. De datum van 5 mei als nationale feestdag is vastgelegd in de Algemene termijnenwet.

Dit betekent niet dat 5 mei automatisch een vrije dag is. De Nederlandse regering heeft bepaald dat werknemers en werkgevers zelf een regeling moeten treffen.[2] Werknemers in het bedrijfsleven hebben op 5 mei een vrije dag als dit in de cao is afgesproken. Als dit niet is afgesproken of als de bedrijfstak geen cao heeft, beslist de werkgever over wel of geen betaald vrij. Personeel in (rijks)overheidsdienst heeft, voor zover dit in de cao is opgenomen en de dienst het toelaat, op 5 mei een vrije dag. Semi-overheden volgen dit voorbeeld zoveel mogelijk.

Bevrijdingsdag is in de plaats gekomen van Waterloodag.

:woa: Ik herinner me het overduidelijk ook verkeerd... Ik dacht écht dat het altijd jaarlijks groot feest was...
ik weet het, heb me rot gegoogled!
:)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-05-2021 15:02
komt vaker voor hoor, dat mensen zich massaal iets verkeerd herinneren
Want als je zoekt, vind je echt, dat de werkende-mens vroeger niet vrij was.
Grappig hoe dat werkt, met ons geheugen
Ik weet verdomde goed hoe mijn geheugen werkt en ik weet ook nog verdomde goed dat 5 mei, in plaats van elk jaar een vrije dag voor iederéén te zijn, veranderde in eens per jaar een vrije dag voor iedereen (ergens in de jaren '80). Weliswaar wordt 5 mei nog steeds betiteld als nationale feestdag, maar het is daardoor de enige nationale feestdag die geen vrije dag (meer) is jaarlijks.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
02-05-2021 15:12
Ik weet verdomde goed hoe mijn geheugen werkt en ik weet ook nog verdomde goed dat 5 mei, in plaats van elk jaar een vrije dag voor iederéén te zijn, veranderde in eens per jaar een vrije dag voor iedereen (ergens in de jaren '80). Weliswaar wordt 5 mei nog steeds betiteld als nationale feestdag, maar het is daardoor de enige nationale feestdag die geen vrije dag (meer) is jaarlijks.
Google eens een linkje dan!
dat moet in een krant gestaan hebben ofzo
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-05-2021 15:17
Google eens een linkje dan!
dat moet in een krant gestaan hebben ofzo
Ik ga af op mijn geheugen. Mijn school (en andere scholen in de stad) waren in elk geval altijd dicht op 5 mei, kinderen hadden vrij. Mijn vader was ook altijd vrij. En vele andere mensen ook. En er was altijd van alles te doen in de stad, muziek, een kermisje, een braderie, enz. In de speeltuin in de buurt waren ook altijd activiteiten voor de kinderen. Ik weet ook nog dat toen in de jaren '80 afgekondigd werd dat 5 mei niet altijd meer automatisch een vrije dag zou betekenen, ik dat heel raar vond, want 5 mei was toch áltijd vrij?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
02-05-2021 15:24
Ik ga af op mijn geheugen. Mijn school (en andere scholen in de stad) waren in elk geval altijd dicht op 5 mei, kinderen hadden vrij. Mijn vader was ook altijd vrij. En vele andere mensen ook. En er was altijd van alles te doen in de stad, muziek, een kermisje, een braderie, enz. In de speeltuin in de buurt waren ook altijd activiteiten voor de kinderen. Ik weet ook nog dat toen in de jaren '80 afgekondigd werd dat 5 mei niet altijd meer automatisch een vrije dag zou betekenen, ik dat heel raar vond, want 5 mei was toch áltijd vrij?
je geheugen laat je wellicht veel vaker in de steek, dan jij denkt!
Die goeie ouwe tijd, was zo mooi niet dus!
pejeka schreef:
02-05-2021 15:24
Ik ga af op mijn geheugen. Mijn school (en andere scholen in de stad) waren in elk geval altijd dicht op 5 mei, kinderen hadden vrij. Mijn vader was ook altijd vrij. En vele andere mensen ook. En er was altijd van alles te doen in de stad, muziek, een kermisje, een braderie, enz. In de speeltuin in de buurt waren ook altijd activiteiten voor de kinderen. Ik weet ook nog dat toen in de jaren '80 afgekondigd werd dat 5 mei niet altijd meer automatisch een vrije dag zou betekenen, ik dat heel raar vond, want 5 mei was toch áltijd vrij?
Ja, kinderen altijd vrij en festiviteiten

Nee, nooit een collectieve vrije dag volgens mij

Ja, wel als je in een overheids-omgeving werkt, en enkele andere bedrijfstakken. Als iemand tegenwoordig zegt "op 5 mei is natuurlijk iedereen vrij" dan verraadt die persoon dat hij in een ambtenarij-bubbel zit.
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
02-05-2021 15:32
Ja, kinderen altijd vrij en festiviteiten

Nee, nooit een collectieve vrije dag volgens mij

Ja, wel als je in een overheids-omgeving werkt, en enkele andere bedrijfstakken. Als iemand tegenwoordig zegt "op 5 mei is natuurlijk iedereen vrij" dan verraadt die persoon dat hij in een ambtenarij-bubbel zit.
Maar dan blijft aan mij knagen waarom er ergens in de jaren '80 een besluit kwam dat 5 mei niet elk jaar een vrije dag voor iedereen zou zijn. Immers, als dat tóch al zo was, waarom moest dat dan nog een extra besloten worden?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
02-05-2021 15:50
Maar dan blijft aan mij knagen waarom er ergens in de jaren '80 een besluit kwam dat 5 mei niet elk jaar een vrije dag voor iedereen zou zijn. Immers, als dat tóch al zo was, waarom moest dat dan nog een extra besloten worden?
Dat is dus nooit gebeurd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-05-2021 15:51
Dat is dus nooit gebeurd
Ik denk dat het dan komt omdat het bij ons op school altijd een vrije dag was, en toen ik ging werken, was dat bij de Centrale Directie van de PTT, destijds nog een overheidsorganisatie. Vandaar waarschijnlijk dat ik het heel vreemd vond dat het opeens wél een nationale feestdag was, maar geen vrije dag. Vind ik overigens nog steeds, want wat wil je nou? Ofwel een nationale feestdag, ofwel gewoon een werkdag?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook benieuwd naar de aflevering van andere tijden maandag. Thanks voor de reminder Hbg.
...
pejeka schreef:
02-05-2021 15:59
Ik denk dat het dan komt omdat het bij ons op school altijd een vrije dag was, en toen ik ging werken, was dat bij de Centrale Directie van de PTT, destijds nog een overheidsorganisatie. Vandaar waarschijnlijk dat ik het heel vreemd vond dat het opeens wél een nationale feestdag was, maar geen vrije dag. Vind ik overigens nog steeds, want wat wil je nou? Ofwel een nationale feestdag, ofwel gewoon een werkdag?
Precies, overheids-bubbel.

Verder helemaal eens: een nationale feestdag zonder nationaal vrij :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
02-05-2021 16:34
Ik ben ook benieuwd naar de aflevering van andere tijden maandag. Thanks voor de reminder Hbg.


Een bijzonder verhaal.
Hij had de doodstraf gekregen maar dat werd in de jaren 50 niet meer uitgevoerd dus als hij zich had gemeld was het omgezet in een gevangenisstraf en was hij - vermoed ik - na een jaar of 10 vrij gekomen.

Nu zat hij tot begin jaren 70 op een zolderkamer.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
02-05-2021 15:12
Ik weet verdomde goed hoe mijn geheugen werkt


Een geheugen is waardeloos.
Probleem is dat het een mix maakt van waargebeurde gebeurtenissen, eigen invulling en invloeden van buiten af, bijvoorbeeld verhalen die je gehoord hebt, televisiebeelden etc.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
02-05-2021 17:22
Een bijzonder verhaal.
Hij had de doodstraf gekregen maar dat werd in de jaren 50 niet meer uitgevoerd dus als hij zich had gemeld was het omgezet in een gevangenisstraf en was hij - vermoed ik - na een jaar of 10 vrij gekomen.

Nu zat hij tot begin jaren 70 op een zolderkamer.
Ik had de voorstukjes gezien ja. De uitvoering van de straffen was idd een lachertje. Zover ik begrepen heb zijn o.a. daarom ook die rechtszaken tegenwoordig nog tegen 90jarigen. Om een precedent te scheppen.

Ben vooral benieuwd waarom mensen hebben ingestemd diegene op hun zolder te laten vertoeven. Heb er geen waardeoordeel over, maar tot zo'n besluit kom je niet zomaar lijkt me.
...
Ik doe niks actiefs. Ik hou mijn snuit om 20.00 uur. Beroepsmatig ben ik wel iets vaker bezig met WO II dan alleen op 4 mei.

Over Duits herdenken van WO II laat ik me op dit forum niet meer uit. Dat veroorzaakt alleen maar gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
02-05-2021 17:26


Ben vooral benieuwd waarom mensen hebben ingestemd diegene op hun zolder te laten vertoeven. Heb er geen waardeoordeel over, maar tot zo'n besluit kom je niet zomaar lijkt me.



Hij zat bij zijn ouders op zolder.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Er zijn zoveel prominente Nazi's die na WO II nog heel fijn en comfortabel geleefd hebben. Ook met medewerking van de regeringen van diverse landen.
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
02-05-2021 17:52
Er zijn zoveel prominente Nazi's die na WO II nog heel fijn en comfortabel geleefd hebben. Ook met medewerking van de regeringen van diverse landen.

De Duitsers hadden het geluk dat de koude oorlog zich aandiende en er de VS alles aan gelegen was om een goede verstandhouding met West Duitsland te hebben, je ziet in de jaren 50 veel doodstraffen omgezet worden naar levenslang en die weer naar een paar jaar gevangenisstraf.

Verder had Duitsland natuurlijk veel informatie over het Rode leger, raket technologie (V1 en V2) die de Amerikanen goed konden gebruiken.

Diplomatie kreeg de overhand boven rechtvaardigheid.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Precies. En als je je daarin verdiept, dan word je vooral heel boos.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
02-05-2021 17:25
Een geheugen is waardeloos.
Probleem is dat het een mix maakt van waargebeurde gebeurtenissen, eigen invulling en invloeden van buiten af, bijvoorbeeld verhalen die je gehoord hebt, televisiebeelden etc.
Mijn geheugen is in zoverre OK dat we destijds op 5 mei vrij hadden van school, er van alles te doen was en vele andere mensen op 5 mei ook vrij waren van hun werk. Ik zie dat tegenwoordig toch minder. Misschien dat werkgevers destijds meer bereid waren 5 mei serieus te nemen, ik weet het niet. Tegenwoordig kijk je op TV naar festivals en festiviteiten die dan blijkbaar op 5 mei plaatsvinden, maar... vrijwel iedereen moet werken, dus wie kan die dingen bijwonen? En je hoort de regering ernstig mededelen dat 5 mei eigenlijk één van onze belangrijkste nationale feestdagen is, want bij de vrijheid kan je niet genoeg stilstaan. Dan denk ik: voeg dan de daad bij het woord en maak er een échte nationale feestdag van, waarop iedereen gewoon vrij is - weet je wel VRIJ op de dag van de VRIJheid...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
02-05-2021 18:57
Precies. En als je je daarin verdiept, dan word je vooral heel boos.

Woede is een zinloze emotie :-D
Zo werkt het nu eenmaal in de politiek maar onrechtvaardig is het wel.

En nu arresteren ze de 98 jarige kok uit Auschwitz.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Prima dat jij woede zinloos vindt, maar het blijft mij boos maken. Is niet anders.

Ik zag dat Amazon onlangs "Der Hauptmann" heeft toegevoegd. Het verhaal is waargebeurd en fascinerend, misschien ga ik het kijken.
Alle reacties Link kopieren
Bij FVD zijn ze een beetje de weg kwijt.
Dit komt van Twitter.

Afbeelding



Veel kritiek op.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Pipo's.
Ik ga met de honden lopen morgenavond. Ik heb niks met herdenken door naar een krans te staren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven