4 & 5 mei topic 2021

02-05-2021 09:31 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben eigenlijk alle jaren wel een 4 /5 mei topic en nu nog niet dus ik dacht :nerd:

Wat hebben jullie wel of niet met dodenherdenking en/of bevrijdingsdag, doen jullie actief mee of is het een gewone werkdag?

Wat vinden jullie van gezamenlijk herdenken met de Duitsers, een discussie die ieder jaar weer terug komt.

Zit de Tweede Wereldoorlog in jullie interesse sfeer of is het een ver van jullie bed show?
Speelde je familie een rol in de oorlog? Je opa had onderduikers of een oom aan het Oostfront?


Gewoon een alles is bespreekbaar topic?

To trapt af:

Ik heb veel met 4 mei (Dodenherdenking) en minder met 5 mei omdat het voor mij een gewone werkdag is.

Herdenken samen met Duitsers vind ik geen optie, dat voelt teveel alsof Nederland en Duitsland een gelijkwaardige rol hadden terwijl het toch glashelder dader en slachtoffer was.
Ik heb er overigens geen problemen mee als - bijvoorbeeld - de Duitse ambassadeur een krans legt o.i.d.

Helaas heeft de familie HBG geen glansrijke verzet carrière :mrgreen:
Stiekem radio oranje luisteren en dat was het wel.

Ik lees nog regelmatig over de oorlog en de aanloop daar naar toe ben nu toevallig bezig
in een boek over Albert Speer de meest indrukwekkende oorlogsfilm die ik gezien heb is toch wel Schindlers list al moet ik zeggen dat Der Untergang ook een meesterwerk is.





Op mijn to do lijst heb ik staan:

De uitzending van Andere Tijden die a.s. maandag wordt uitgezonden

Special: De onzichtbare man


Andere Tijden presenteert het ongelooflijke maar waargebeurde verhaal van een ter doodveroordeelde SS’er die zich 29 jaar voor de autoriteiten verbergt bij zijn ouders op zolder.
Diederik van Vleuten brengt dit verhaal in een bijzondere ‘stand-up history’-vertelling tot leven.


https://anderetijden.nl/programma/1/And ... htbare-man
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Die spoken word artist hier laten voordragen was wel heel nadrukkelijk geinspireerd door de inauguratie van Biden en het had wat mij betreft ook een wat meer standaard dichtvorm mogen zijn , maar in zijn algemeenheid is het natuurlijk belangrijk dat ook de volgende generatie bij deze herdenking wordt betrokken zodat de traditie wordt voortgezet.
permafrost wijzigde dit bericht op 04-05-2021 20:50
12.30% gewijzigd
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
Eames6 schreef:
04-05-2021 20:46
Wat een tenenkrommende post is dit...

Ik vond haar overigens juist erg goed. En bij de kransleggende kinderen heb ik niet gekeken hoe ze eruit zagen. Ik had mijn aandacht bij de indrukwekkende verhalen.
Ja erg sympathiek is die post niet inderdaad. Het is maar waar mensen mee bezig zijn tijdens zoiets belangrijks en indrukwekkends.
meisje22 wijzigde dit bericht op 04-05-2021 20:52
0.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
isabella_ schreef:
04-05-2021 20:43
Deze dag roept bij mij vaak ook de vraag op in hoeverre ik zelf iets zou doen voor een ander in zo'n oorlogssituatie. Je gedeisd houden en je eigen hachje redden of je nek uitsteken. Ik weet het niet.
Ik ben bang dat ik het wel weet. Ik zou heel laf voor mijn eigen veiligheid en die van mijn kinderen gaan. Mijn opa en zijn broer zaten in het verzet, maar ik heb hun dapperheid niet geërfd.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
04-05-2021 20:18
Die spoken word artist hadden ze ook thuis mogen laten. Tenenkrommend
Ook al is het niet jouw 'ding' en noem jij het tenenkrommend, misschien moet je haar woorden toch eens tot je door laten dringen...
Want van haar woorden, kan ik alleen maar heel stil worden...
Ik hoop eigenlijk jij ook... :rose:

waar woorden tekortschieten
raakt de waarheid het hardst
wat gedaan is zouden we liever vergeten
maar niet de lessen die het meebracht
want waar de een niet weet
kan de ander aanvullen
waar we nooit geweten
is soms het schadelijkst
soms willen we alles maar loslaten
maar wanneer we de handen openvouwen
zien we niet wat we allemaal op ons rug dragen
de rouw zelfs voor onszelf onzichtbaar geworden
de wonden ondichtbaar
want hoe verzacht je oude pijn met nieuwe woorden?
is het ‘geleden onder’ of ‘gestreden voor’
wanneer twee verhaallijnen door mijn bloed stromen
waar Indo en Nederlander in één lichaam samenkomen
wie is dan de sterkste vechter in de kooi?
ik leerde half en half maken heel mooi

er is gevochten en gevallen voor waar ik nu sta
ogen nog vochtig in dankbaar bestaan
bewust van verleden
wijzer in het heden
de pijn morgen nog steeds niet volledig verdwenen
er zijn wonden onder de huid die niet helen
nog honderden ongehoorde verhalen te delen
je hoort de echo in de stilte

niet wie harder schreeuwt
maar stiller denkt
niet wie harder schreeuwt
maar stil herdenkt
De waarheid heeft het ook niet makkelijk de laatste tijd.
Alle reacties Link kopieren
*Sikkepit* schreef:
04-05-2021 20:51

er is gevochten en gevallen voor waar ik nu sta

Deze zin is natuurlijk prachtig in het licht van haar afkomst.
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
permafrost schreef:
04-05-2021 20:54
Deze zin is natuurlijk prachtig in het licht van haar afkomst.
Ik vind het hele gedicht prachtig.
De woorden zo passend en beeldend en precies goed van gewicht.
En dat van iemand van 'nog maar' 19. Daar word ik stil van.
De waarheid heeft het ook niet makkelijk de laatste tijd.
Alle reacties Link kopieren
meisje22 schreef:
04-05-2021 20:38
Ik vind Andre van Duin een mooi mens
Hier idem :heart:
Vraag blijft,why is the rum gone?
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het mooi. De tekst en ook hoe ze het voordroeg.
...
Alle reacties Link kopieren
Nighttripper schreef:
04-05-2021 21:07
Hier idem :heart:
Ja ook.:heart:
De waarheid heeft het ook niet makkelijk de laatste tijd.
Alle reacties Link kopieren
Oh, meneer van Duin. Wat hou ik van jou :heart:
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
02-05-2021 14:29
Ik kan me herinneren dat 5 mei in mijn jeugd ALTIJD een vrije (nationale) feestdag was. Pas rond 1980 is dat afgeschaft. Was niet meer nodig ofzo, ik weet niet wat de argumentatie destijds was. Maar in mijn jeugd was het altijd gewoon voor iedereen een vrije dag.
Jee, dan vraag ik met toch af wat mijn vader echt deed als hij zei dat hij "naar zijn werk" ging op 5 mei..... En waarom wij naar school moesten....
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
04-05-2021 21:37
Oh, meneer van Duin. Wat hou ik van jou :heart:
Ja he. Toch wel 1 van de meest bijzondere Nederlanders.
Alle reacties Link kopieren
“ niet wie harder schreeuwt
maar stiller denkt
niet wie harder schreeuwt
maar stil herdenkt”

Prachtig.
Alle reacties Link kopieren
permafrost schreef:
04-05-2021 20:13
Klopt, en tevens woonden er relatief gezien ook veel meer Joden in Nederland dan in andere West-Europese landen, dus zag de Duitse bezetter de jodenvervolging in Nederland ook veel meer als opportuun dan voor bijvoorbeeld die paarhonderd Joden in Denemarken.
Klopt

Daarbij had Denemarken het geluk dat ze een soort "gecontroleerde status" hadden.
De Duitsers gingen niet achter de Deense Joden aan, dat gebeurde veel later in de oorlog maar toen konden ze ontsnappen naar Zweden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
04-05-2021 20:18
. Tenenkrommend
Mijn hemel, wat een bizar iets om te zeggen. Wat bezielt je om tijdens dodenherdenking te letten op uiterlijk en dat ook nog internet op te slingeren? Ik heb bewust niet alles gequote omdat dit soort teksten geen kopie verdienen.

Begrijp je eigenlijk wel waar dodenherdenking over gaat? Heb je begrepen wat Andre van Duin precies zei?

Echt, werkelijk waar, woorden schieten te kort.
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
04-05-2021 23:24
Mijn hemel, wat een bizar iets om te zeggen. Wat bezielt je om tijdens dodenherdenking te letten op uiterlijk en dat ook nog internet op te slingeren? Ik heb bewust niet alles gequote omdat dit soort teksten geen kopie verdienen.

Begrijp je eigenlijk wel waar dodenherdenking over gaat? Heb je begrepen wat Andre van Duin precies zei?

Echt, werkelijk waar, woorden schieten te kort.
Omg zo eens!
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
4 mei vind ik belangrijk. Ik herdenk dan altijd en de vlag hangt halfstok.

5 mei vierde ik vroeger door naar bevrijdingspop hier in de stad te gaan en ik doe dat nog steeds als ik vrij ben. Ik herinner me ook dat het ineens van iedereen elk jaar vrij naar iedereen eens in de 5 jaar vrij ging, maar geloof jullie onmiddellijk als ik dit verkeerd heb.

En samen met Duitsers herdenken heb ik geen moeite mee. Heb ooit een groot Duits gezelschap moeten voorzien van eten op 4 mei en we hebben hen destijds verzocht mee 2 minuten stil te zijn. Dat vonden zij toen alleen maar mooi als gebaar en ik herinner me dat als een bijzondere dodenherdenking.
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
04-05-2021 23:24
Mijn hemel, wat een bizar iets om te zeggen. Wat bezielt je om tijdens dodenherdenking te letten op uiterlijk en dat ook nog internet op te slingeren? Ik heb bewust niet alles gequote omdat dit soort teksten geen kopie verdienen.

Begrijp je eigenlijk wel waar dodenherdenking over gaat? Heb je begrepen wat Andre van Duin precies zei?

Echt, werkelijk waar, woorden schieten te kort.
Doe eens rustig joh.
Ik vond de manier hoe het gedicht werd voorgedragen tenenkrommend. Die gebaren kwamen heel gemaakt over en leidde af van de inhoud vond ik.

De kinderen die de kransen neer legden zagen er shabby uit. Voor zo'n gelegenheid vond ik dat niet kunnen.

Andre van Duin was prachtig met zijn toespraak. Heel indrukwekkend
calvijn1 wijzigde dit bericht op 05-05-2021 00:04
4.55% gewijzigd
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
05-05-2021 00:01
Doe eens rustig joh.
Ik vond de manier hoe het gedicht werd voorgedragen tenenkrommend. Die gebaren kwamen heel gemaakt over en leidde af van de inhoud vond ik.

De kinderen die de kransen neer legden zagen er shabby uit. Voor zo'n gelegenheid vond ik dat niet kunnen
Wauw 😱🤨
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
05-05-2021 00:02
Wauw 😱🤨
Vrijheid is ook accepteren dat iemand een andere mening heeft.
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
05-05-2021 00:06
Vrijheid is ook accepteren dat iemand een andere mening heeft.
Vrijheid is ook de keuze kunnen maken dat je soms je mening beter voor je kunt houden.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
05-05-2021 00:06
Vrijheid is ook accepteren dat iemand een andere mening heeft.
Andere mening, prima. Maar gebrek aan respect is een ander verhaal.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
04-05-2021 23:24
Mijn hemel, wat een bizar iets om te zeggen. Wat bezielt je om tijdens dodenherdenking te letten op uiterlijk en dat ook nog internet op te slingeren? Ik heb bewust niet alles gequote omdat dit soort teksten geen kopie verdienen.

Begrijp je eigenlijk wel waar dodenherdenking over gaat? Heb je begrepen wat Andre van Duin precies zei?

Echt, werkelijk waar, woorden schieten te kort.
Dit.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
04-05-2021 23:24
Mijn hemel, wat een bizar iets om te zeggen. Wat bezielt je om tijdens dodenherdenking te letten op uiterlijk en dat ook nog internet op te slingeren? Ik heb bewust niet alles gequote omdat dit soort teksten geen kopie verdienen.

Begrijp je eigenlijk wel waar dodenherdenking over gaat? Heb je begrepen wat Andre van Duin precies zei?

Echt, werkelijk waar, woorden schieten te kort.
Dit.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
calvijn1 schreef:
05-05-2021 00:06
Vrijheid is ook accepteren dat iemand een andere mening heeft.
Wat mij betreft een tweede misplaatste reactie. Inhoudelijk correct hoor, maar smakeloos wat betreft context en timing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven