Mag ik nog wel vrouw zijn?

01-08-2021 21:49 407 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het circulerende artikel over moedermelk/mensenmelk vroeg ik mij af of ik nog wél een vrouw mag zijn.

Mag een trotse vrouw zijn nog wel? Is het erg als ik in bepaalde situaties juist níet over 1 kam geschoren wil worden met een man juist omdat ik een vrouw ben?

Ik wil een vrouw blijven!


https://www.telegraaf.nl/vrouw/56700203 ... m-aandacht
Alle reacties Link kopieren
PlayingTheAngel schreef:
01-08-2021 22:33
Ik vind het allemaal nogal veel moeite voor zo'n enorm kleine groep, terwijl het de overgrote meerderheid dit soort veranderde termen helemaal niet nodig vindt/wil. Over tien/twintig jaar staan we hier weer anders in denk ik.
Gelukkig berooft het de “overgrote meerderheid” (hangt er ook maar net vanaf wie je bevraagt) niet van hun levensgeluk.
Everything is fluid
Alle reacties Link kopieren
Sierkussentje schreef:
01-08-2021 23:05
Klopt maar daarmee zijn we biologisch gezien nog niet gelijk.

Medicijngebruik bijvoorbeeld kan bij vrouwen anders werken dan bij mannen.

Hartinfarct geeft bij vrouwen andere symptomen dan bij mannen.

Wat hebben gelijke rechten te maken met biologische verschillen? Niets, althans dat is volgens mij de bedoeling van gelijke rechten.
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
01-08-2021 23:19
Maar daar gaat het toch niet om?
Equal rights is wat anders.
Ik wil daarmee zeggen dat gelijke rechten hebben, wat anders is dan gelijk zijn. Mensen zijn niet gelijk en daar is helemaal niets mis mee.
Alle reacties Link kopieren
Sierkussentje schreef:
01-08-2021 23:05
Klopt maar daarmee zijn we biologisch gezien nog niet gelijk.

Medicijngebruik bijvoorbeeld kan bij vrouwen anders werken dan bij mannen.

Hartinfarct geeft bij vrouwen andere symptomen dan bij mannen.
Juist goed dus dat er steeds meer aandacht komt voor alle genders en de variatie daarbinnen.

Niemand hier of in dat artikel over het ziekenhuis zegt dat vrouwen en mannen hetzelfde zijn. Medicatietrials gaan heus geen pre-transitie transvrouwen als cis-vrouwen opnemen in de testgroepen.

Het gaat er juist om dat man/vrouw veel ingewikkelder en genuanceerder categorieën zijn dan traditioneel gedacht werd, en dat groepen die eerst niet werden (h)erkend dat nu wel worden. Niet ten koste van vrouwen, maar gelijkwaardig als vrouwen. Er staat letterlijk in de uitleg dat er voor iedereen die niet in die kleine groep valt, niets verandert.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Cauvechront schreef:
01-08-2021 23:20
Je bent een gezegend mens als je je nog nooit minderheid hebt gevoeld. Deal with it. Andere mensen voelen dit hun hele leven.
Ik ben en was regelmatig in de minderheid maar voel(de) dat niet zo.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
01-08-2021 22:37
Voor die hele grote groep verandert er dus niks, voor de kleine groep die dat graag wil wel. Iedereen happy.
Dit. Die moedermelk anders noemen voor een heel enkele persoon die dat zelf graag wil is niet hysterisch. Dat men over iets als dit op Twitter over elkaar heen buitelt, er forumdiscussies over gestart worden en er continu ‘woke’ gegild wordt, dát is hysterisch.

Voor jou verandert er helemaal niks TO. Niemand zegt dat jij het geen moedermelk mag noemen. Voor een heel enkeling die het niet fijn vindt zal het geen moedermelk genoemd worden in dit specifieke Britse ziekenhuis. Wat voor last heb jij daar precies van? Laat het gaan joh.

En kom dan niet met ‘maar waar gaat dit heen’ of ‘maar als we 10 stappen doordenken’ want dat is een hellend vlak argument en daarmee een drogreden. Alles is verkeerd als je het 10 stappen verder trekt, daarom gebeurt dat ook niet.

Ja, je mag nog steeds vrouw zijn, waarom niet? En eindelijk mogen transgenders ook steeds een beetje meer zichzelf zijn. Heel fijn voor ze!
nicole123 wijzigde dit bericht op 01-08-2021 23:33
6.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sierkussentje schreef:
01-08-2021 23:27
Ik wil daarmee zeggen dat gelijke rechten hebben, wat anders is dan gelijk zijn. Mensen zijn niet gelijk en daar is helemaal niets mis mee.
Ten eerste slaat het nergens op als antwoord op de post die je quote en ten tweede zijn veel mensen verschillend. Dan mogen (moeten m.i.) we allemaal wel dezelfde rechten hebben. Jij hoeft je nergens aan aan te passen, er worden een aantal dingen aangepast aan andere mensen als zij dat willen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
01-08-2021 23:27
Juist goed dus dat er steeds meer aandacht komt voor alle genders en de variatie daarbinnen.

Niemand hier of in dat artikel over het ziekenhuis zegt dat vrouwen en mannen hetzelfde zijn. Medicatietrials gaan heus geen pre-transitie transvrouwen als cis-vrouwen opnemen in de testgroepen.

Het gaat er juist om dat man/vrouw veel ingewikkelder en genuanceerder categorieën zijn dan traditioneel gedacht werd, en dat groepen die eerst niet werden (h)erkend dat nu wel worden. Niet ten koste van vrouwen, maar gelijkwaardig als vrouwen. Er staat letterlijk in de uitleg dat er voor iedereen die niet in die kleine groep valt, niets verandert.

Een mens dat een kind baart noemen we een moeder. Althans, nog wel. Als vaders daar een probleem mee hebben, dan noemen zij hun melk uit hun mannen of non binaire borst maar gewoon vadermelk.

Dat lijkt mij een veel logischere oplossing voor probleem waar minstens drie mensen per jaar last van hebben.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
01-08-2021 23:09
Ik zocht afgelopen week een felicitatiekaart voor een geboorte, en toen heb ik me wel af staan vragen wanneer al die kaarten met "hoera het is een jongen" of "lief meisje geboren" vervangen moeten worden door: "hoera het is een mensje", dan wel "Lief mensje geboren"
‘Hoera het is een ...’ heb ik nooit begrepen. Het is toch sowieso hoera?

En dan zou ik zelf lief kindje ipv mensje zeggen/schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Sierkussentje schreef:
01-08-2021 23:05
Klopt maar daarmee zijn we biologisch gezien nog niet gelijk.

Medicijngebruik bijvoorbeeld kan bij vrouwen anders werken dan bij mannen.

Hartinfarct geeft bij vrouwen andere symptomen dan bij mannen.

Zeker. Daar wordt eindelijk eens wat meer onderzoek naar gedaan.
Maar wat heeft dat te maken met die opgeblazen gedateerde onzin uit die suffe column uit de Telegraaf?
nounou
Alle reacties Link kopieren
julius schreef: Dat lijkt mij een veel logischere oplossing voor probleem waar minstens drie mensen per jaar last van hebben.
Welke drie mensen?
Wat eten we vanavond?
julius schreef:
01-08-2021 23:34
Een mens dat een kind baart noemen we een moeder. Althans, nog wel. Als vaders daar een probleem mee hebben, dan noemen zij hun melk uit hun mannen of non binaire borst maar gewoon vadermelk.

Dat lijkt mij een veel logischere oplossing voor probleem waar minstens drie mensen per jaar last van hebben.
Soms raken vaders zwanger van de sperma en penis van de moeder. Wanneer het kind geboren is geeft de vader melk van zijn borsten aan de baby.

Er is niets wat specifiek defineert wat de biologische verschillen zijn. Sommige vrouwen hebben geen eieren, sommige mannen hebben geen xy en sommige mannen of vrouwen hebben beperkingen waardoor hun geslachtsdeel afwijkt.

Man en vrouw zijn gelimiteerde, nonsens termen, er zijn vele malen meer opties en combinaties
Alle reacties Link kopieren
Wat een selectieve verontwaardiging om een woordverandering.

De ongelijkheid tussen man en vrouw is heel groot, waarom daar geen verontwaardiging over? Mijn mannelijke collega verdiend veel meer dan ik voor dezelfde functie. Gaan we het ook hebben over de “schijnbetrokkenheid van mannen binnen de gezin? Over het algemeen levert de man bijna nooit in als de kinderen komen. Keep the energy for the real issues.
Alle reacties Link kopieren
Sierkussentje schreef:
01-08-2021 23:29
Ik ben en was regelmatig in de minderheid maar voel(de) dat niet zo.

Oh wacht, dit topic is een GeenStijl-grap :lightbulb:

Een 'trotse vrouw' die zichzelf 'sierkussentje' heeft genoemd.
nounou
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
01-08-2021 23:34
Een mens dat een kind baart noemen we een moeder. Althans, nog wel. Als vaders daar een probleem mee hebben, dan noemen zij hun melk uit hun mannen of non binaire borst maar gewoon vadermelk.

Dat lijkt mij een veel logischere oplossing voor probleem waar minstens drie mensen per jaar last van hebben.
Maar waarom heb jij er zo’n probleem mee als die 3 mensen het anders noemen? Dan is het toch een non-probleem en maak je van een mug een olifant als je verontwaardigd ‘woke’ gaat gillen hierom? Het is niet zo dat anderen het geen moedermelk meer mogen noemen hè, het gaat enkel om de mensen die er specifiek een probleem mee hebben. Voor de anderen verandert er niets.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
01-08-2021 23:34
Een mens dat een kind baart noemen we een moeder.
Omdat dat meestal ook klopt. Maar heel soms niet. Soms blijkt door voortschrijdend inzicht dat categorieën niet helemaal kloppen of de lading dekken.

Althans, nog wel. Als vaders daar een probleem mee hebben, dan noemen zij hun melk uit hun mannen of non binaire borst maar gewoon vadermelk.

Dat lijkt mij een veel logischere oplossing voor probleem waar minstens drie mensen per jaar last van hebben.
En wat er nu verandert: dat in die gevallen niet alleen de persoon zelf, maar ook de verpleging de passende termen gebruiken.

Wat is daar onlogisch aan?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
syntax18 schreef:
01-08-2021 23:37
Soms raken vaders zwanger van de sperma en penis van de moeder. Wanneer het kind geboren is geeft de vader melk van zijn borsten aan de baby.

Er is niets wat specifiek defineert wat de biologische verschillen zijn. Sommige vrouwen hebben geen eieren, sommige mannen hebben geen xy en sommige mannen of vrouwen hebben beperkingen waardoor hun geslachtsdeel afwijkt.

Man en vrouw zijn gelimiteerde, nonsens termen, er zijn vele malen meer opties en combinaties
Heel soms... moet daar staan aan het begin. Misschien zelfs heel heel heel soms.

Moet je daarom praten over mensenmelk?

Ik blijf moedermelk zeggen en een vrouw wordt zwanger. Totdat iemand me persoonlijk vertelt dat ie dat onprettig vind, en dan wil ik heus een uitzondering maken voor die persoon op wie dit alles betrekking heeft. Maar toch niet de hele wereld gaan aanpassen voor procentueel een hele hele kleine groep? Het is de omgekeerde wereld.
Alle reacties Link kopieren
Jonesboro schreef:
01-08-2021 23:44
Heel soms... moet daar staan aan het begin. Misschien zelfs heel heel heel soms.

Moet je daarom praten over mensenmelk?

Ik blijf moedermelk zeggen en een vrouw wordt zwanger. Totdat iemand me persoonlijk vertelt dat ie dat onprettig vind, en dan wil ik heus een uitzondering maken voor die persoon op wie dit alles betrekking heeft. Maar toch niet de hele wereld gaan aanpassen voor procentueel een hele hele kleine groep? Het is de omgekeerde wereld.
Maar dat gebeurt ook niet. Het gaat er juist om dat die aanpassing is voor diegene die dat wil. Voor de rest verandert er niets.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
,
silent-witness wijzigde dit bericht op 02-08-2021 08:30
99.87% gewijzigd
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
Sierkussentje schreef:
01-08-2021 23:29
Ik ben en was regelmatig in de minderheid maar voel(de) dat niet zo.
Fijn voor jou. Slachtofferschap heb ik ook een broertje dood aan. En dat is wel wat je in je topickop oproept.
Everything is fluid
Alle reacties Link kopieren
Jonesboro schreef:
01-08-2021 23:44
Heel soms... moet daar staan aan het begin. Misschien zelfs heel heel heel soms.

Moet je daarom praten over mensenmelk?

Ik blijf moedermelk zeggen en een vrouw wordt zwanger. Totdat iemand me persoonlijk vertelt dat ie dat onprettig vind, en dan wil ik heus een uitzondering maken voor die persoon op wie dit alles betrekking heeft. Maar toch niet de hele wereld gaan aanpassen voor procentueel een hele hele kleine groep? Het is de omgekeerde wereld.
Dan is dat toch precies de strekking van het artikel. Het heet moedermelk, behalve voor de mensen die dat anders willen. Niks aan de hand dus.
Mannen hebben anders tepels en klierweefsel in hun borsten, kunnen ook lacteren. Vrijwel nooit spontaan, maar het kan wel.

Mensenmelk dekt dan de lading beter natuurlijk, want niet alleen (mensen geboren als) vrouwen kunnen borstvoeding geven.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
01-08-2021 22:04
Waarschijnlijk omdat ook mannen melk kunnen geven, net als dat ze kunnen menstrueren. Ik begin er langzaam aan te wennen, maar er is nog een lange weg te gaan.
Dit is een weg die ik niet gaan wil. Echt niet. Dan maar "transfoob".
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me dus altijd af wat men hiernee wil bereiken. Een vrouw is een mens dus mensenmelk, een koe is een dier dus dierenmelk. Flesvoeding komt uit de fabriek dus synthetische melk.
Het is wat het is alhoewel ik 'vrouwenmelk' dan weer gek vind. Melk alleen voor vrouwen. Idem voor dreumesmelk.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Alle reacties Link kopieren
moonpoppy schreef:
02-08-2021 01:21
Dit is een weg die ik niet gaan wil. Echt niet. Dan maar "transfoob".
Waarvan akte! Ik gum die aanhalingstekens even uit oké? Of had je daar echt een bedoeling mee?
Everything is fluid

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven