Mag ik nog wel vrouw zijn?

01-08-2021 21:49 407 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het circulerende artikel over moedermelk/mensenmelk vroeg ik mij af of ik nog wél een vrouw mag zijn.

Mag een trotse vrouw zijn nog wel? Is het erg als ik in bepaalde situaties juist níet over 1 kam geschoren wil worden met een man juist omdat ik een vrouw ben?

Ik wil een vrouw blijven!


https://www.telegraaf.nl/vrouw/56700203 ... m-aandacht
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
01-08-2021 22:11
Sommige mannen hebben (nog) een baarmoeder en eierstokken, en menstrueren.
Dat zijn geen mannen. Als ik een transgender zou ontmoetten behandel ik die gewoon met respect, maar niemand heeft het recht van mij te vragen de waarheid geweld aan te doen en mee te gaan in hun illusionaire wereld. xx = vrouw, xy=man. Alle cellen in deze persoon blijven zeggen dat het een vrouw is.

Ik heb een mooi interview gezien met een transsexueel die als man geboren is die het hiermee eens is. Uit respect noem ik deze persoon "zij", dat zou ik in real life ook doen. Maar deze persoon zegt zelf ook "ik ben geen echte vrouw, dichterbij dan dit kan ik niet komen, hier moet ik het mee doen". Dat is zoals het is. Veel repect voor haar, ze vind het doorslaan wat nu gebeurd ook ziekelijk.

https://www.youtube.com/watch?v=SrmCEyj3UQo
Alle reacties Link kopieren
Cauvechront schreef:
02-08-2021 01:29
Waarvan akte! Ik gum die aanhalingstekens even uit oké? Of had je daar echt een bedoeling mee?
Transfoob is een term die gebruikt word om mensen weg te zetten als ziek omdat ze in wetenschap geloven in plaats van gekwetste gevoelens. Het is geen bestaande aandoening, vandaar de aanhalingstekens.
Alle reacties Link kopieren
moonpoppy schreef:
02-08-2021 01:31
Dat zijn geen mannen. Als ik een transgender zou ontmoetten behandel ik die gewoon met respect, maar niemand heeft het recht van mij te vragen de waarheid geweld aan te doen en mee te gaan in hun illusionaire wereld. xx = vrouw, xy=man. Alle cellen in deze persoon blijven zeggen dat het een vrouw is.
Ik laat dat “de waarheid” maar even achterwege, al is dat per definitie al absurd. Want het hangt er maar net vanaf welke definitie je hanteert en er zijn dus meerdere waarheden. Oeps, sorry. Kon het niet laten.

Maar dan dat recht. Dat vind ik altijd zo interessant… heb je daar een artikel bij? Uit een wetboek? Uberhaupt een artikel dat gaat over vragen die de ene burger de andere mag stellen (of niet)? En hierover in het bijzonder (of niet)?

Volgens mij bestaat dat niet. Zeg dan gewoon dat je het onprettig of ongemakkelijk vindt. Mag gewoon. Staat misschien minder stoer, maar dat kan ook.
Everything is fluid
Alle reacties Link kopieren
Cauvechront schreef:
02-08-2021 01:58
Ik laat dat “de waarheid” maar even achterwege, al is dat per definitie al absurd. Want het hangt er maar net vanaf welke definitie je hanteert en er zijn dus meerdere waarheden. Oeps, sorry. Kon het niet laten.

Maar dan dat recht. Dat vind ik altijd zo interessant… heb je daar een artikel bij? Uit een wetboek? Uberhaupt een artikel dat gaat over vragen die de ene burger de andere mag stellen (of niet)? En hierover in het bijzonder (of niet)?

Volgens mij bestaat dat niet. Zeg dan gewoon dat je het onprettig of ongemakkelijk vindt. Mag gewoon. Staat misschien minder stoer, maar dat kan ook.




Er zijn geen meerdere waarheden. Sexe is biologisch, niet sociaal, het zit verankerd in je DNA.

Er is nog altijd het recht op vrijheid van meningsuiting, dat begint bij de vrijheid om je een mening te vormen in je eigen hoofd, dat ligt verankerd in de grondwet, dus niemand mag mij dwingen mijn mening te veranderen omdat die hen niet uitkomt.

Ik zie dat jij er typisch "woke"gedachtengoed op nahoud, en dat maakt een gewoon gesprek met iemand die zich op feiten baseerd onmogelijk.

Ik ben niet stoer, ik ben realistish.
Alle reacties Link kopieren
moonpoppy schreef:
02-08-2021 02:07
Er zijn geen meerdere waarheden. Sexe is biologisch, niet sociaal, het zit verankerd in je DNA.

Er is nog altijd het recht op vrijheid van meningsuiting, dat begint bij de vrijheid om je een mening te vormen in je eigen hoofd, dat ligt verankerd in de grondwet, dus niemand mag mij dwingen mijn mening te veranderen omdat die hen niet uitkomt.

Ik zie dat jij er typisch "woke"gedachtengoed op nahoud, en dat maakt een gewoon gesprek met iemand die zich op feiten baseerd onmogelijk.

Ik ben niet stoer, ik ben realistish.
Ik ben niet heeeeel erg woke. Ben wel wetenschapper. Feiten zijn best wel mijn ding, twijfel en nieuwsgierigheid en openstaan voor alternatieven ook. Daarom heb ik de definitie van gender even opgezocht. Volgens de Oxford dictionary komt die niet helemaal overeen met wat jij betoogt:

Definitions from Oxford Languages
Search for a word
gender
/ˈdʒɛndə/
Learn to pronounce
noun
1.
either of the two sexes (male and female), especially when considered with reference to social and cultural differences rather than biological ones. The term is also used more broadly to denote a range of identities that do not correspond to established ideas of male and female.
Everything is fluid
Alle reacties Link kopieren
Maar boven alles hè? Voor de mensen die dit soort ideeën zo sterk afwijzen? Ben je je ervan bewust dat er mensen in jouw omgeving kunnen zijn, misschien wel mensen die je lief hebt, die zich minder welkom bij je voelen door dit soort uitspraken? Is dat het écht waard?
Everything is fluid
Alle reacties Link kopieren
Cauvechront schreef:
02-08-2021 02:17
Ik ben niet heeeeel erg woke. Ben wel wetenschapper. Feiten zijn best wel mijn ding, twijfel en nieuwsgierigheid en openstaan voor alternatieven ook. Daarom heb ik de definitie van gender even opgezocht. Volgens de Oxford dictionary komt die niet helemaal overeen met wat jij betoogt:

Definitions from Oxford Languages
Search for a word
gender
/ˈdʒɛndə/
Learn to pronounce
noun
1.
either of the two sexes (male and female), especially when considered with reference to social and cultural differences rather than biological ones. The term is also used more broadly to denote a range of identities that do not correspond to established ideas of male and female.

Ik zeg sexe, jij begint over gender.

Dat zijn twee totaal verschillende dingen. Ik vraag me af of je het nu expres doet of je zelf het verschil niet weet?

Sexe ligt vast bij de conceptie, XX = vrouw, XY = man. Onveranderbaar, en een feit.
moonpoppy wijzigde dit bericht op 02-08-2021 02:38
0.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Cauvechront schreef:
02-08-2021 02:19
Maar boven alles hè? Voor de mensen die dit soort ideeën zo sterk afwijzen? Ben je je ervan bewust dat er mensen in jouw omgeving kunnen zijn, misschien wel mensen die je lief hebt, die zich minder welkom bij je voelen door dit soort uitspraken? Is dat het écht waard?

Ja, dat is het me ECHT waard.
Alle reacties Link kopieren
Oké. Dan hebben we een heel ander gesprek gevoerd. Ik had het idee dat je het wel wat breder trok. Maar dat lag helemaal aan mij. Het is al laat. Ik ben niet meer zo woke. Welterusten.
Everything is fluid
Alle reacties Link kopieren
Cauvechront schreef:
02-08-2021 02:19
Maar boven alles hè? Voor de mensen die dit soort ideeën zo sterk afwijzen? Ben je je ervan bewust dat er mensen in jouw omgeving kunnen zijn, misschien wel mensen die je lief hebt, die zich minder welkom bij je voelen door dit soort uitspraken? Is dat het écht waard?

Wat voor een soort wetenschapper kiest gekwetse gevoelens boven wetenschappelijke feiten trouwens? Ik ben getrouwd met een wetenschapper, en die zou hier echt van gruwelen, en terrecht.
moonpoppy wijzigde dit bericht op 02-08-2021 02:33
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Cauvechront schreef:
02-08-2021 02:25
Oké. Dan hebben we een heel ander gesprek gevoerd. Ik had het idee dat je het wel wat breder trok. Maar dat lag helemaal aan mij. Het is al laat. Ik ben niet meer zo woke. Welterusten.

Ik houd me, zoals ik zei, aan wetenschappelijke feiten, dan bestaan er namelijk ook geen "meerdere waarheden", vooral niet bij de duidelijk aantoonbare verschillen tussen een man en een vrouw.

Weltrusten.
Alle reacties Link kopieren
moonpoppy schreef:
02-08-2021 02:29
Wat voor een soort wetenschapper kiest gekwetse gevoelens boven wetenschappelijke feiten trouwens? Ik ben getrouwd met een wetenschapper, en die zou hier echt van gruwelen, en terrecht.
Een sociale wetenschapper! :lol:
Everything is fluid
Alle reacties Link kopieren
Cauvechront schreef:
02-08-2021 02:37
Een sociale wetenschapper! :lol:

Het was dan ook een retorische vraag,
Alle reacties Link kopieren
moonpoppy schreef:
02-08-2021 01:31
Dat zijn geen mannen. Als ik een transgender zou ontmoetten behandel ik die gewoon met respect, maar niemand heeft het recht van mij te vragen de waarheid geweld aan te doen en mee te gaan in hun illusionaire wereld. xx = vrouw, xy=man. Alle cellen in deze persoon blijven zeggen dat het een vrouw is.

En wat nou als je xy chromosomen hebt en er toch met een vagina geboren wordt en er uitziet als een vrouw? De wereld is niet zo zwart/wit als je misschien hoopt.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
02-08-2021 02:48
En wat nou als je xy chromosomen hebt en er toch met een vagina geboren wordt en er uitziet als een vrouw? De wereld is niet zo zwart/wit als je misschien hoopt.

Dan heb je een zeldzame mutatie, en ja, dat bestaat en is biologisch.
Maar dat staat totaal los van deze discussie.

Want in deze discussie gaat het niet over intersexe mensen, maar over transgender mensen. Compleet iets anders, zie je ook aan de namen, interSEXE, en transGENDER
Alle reacties Link kopieren
Ik stop ermee voor vandaag, ga binnenkort eens kijken of ik de film "Idiocracy" ergens kan vinden, is me ooit aangeraden door een psych toen ik mijn asperger diagnose kreeg, ik begin te begrijpen waarom.

Ik gun iedereen de vrijheid mee te gaan in de waan(zin) van de dag.

Maar ik gun het mezelf ook om daarvoor te bedanken.

En om het even voor te zijn, ik heb in het dagelijkse leven geen last van een gebrek aan empathie door mijn autisme, mijn omgeving vindt mij niet ongevoelig. Maar ook empathie kan ziekelijke vormen aan nemen. De waarheid en rede slachtofferen voor de "gekwetsten"is niet gezond voor een samenleving.

Als je afwijkt van de norm kan dat heel pijnlijk zijn, weet ik ook alles van, maar het is onredelijk om van de gehele wereld te verwachten dat ze voor jou veranderdt.

Gelukkig denken sommige transmensen er ook zo over, ik hoop dat zij zich in dit tijdperk ook mogen uitspreken zonder "gecancelled"te worden.
Alle reacties Link kopieren
De wereld begint te lijken op het gezin waarin ik ben opgegroeid.

Dat is waarom ik me zo kwaad maak over al dat gedraai, en de druk om rekening te houden met gekwetse mensen, al moet je liegen, anders ben je niet lief.

Op mijn 20ste was ik zo gesloopt dat ik niet eens meer mijn kamer af kwam om te eten, ik woonde nog thuis, omdat ik helemaal niet functioneerde. Ik werd opgenomen in een kliniek, ik was ernstig ziek.

Op een dag kwamen mijn ouders ook naar de kliniek om mee te helpen te kijken wat de oorzaak was van mijn ziek zijn was.

Ze hebben de psycholoog er anderhalf uur lang van proberen te overtuigen dat ik een slecht mens was. Om de gekste dingen.

Een van de dingen die ik me nog herinner: er werd gezegd dat ik de broodtrommel nooit opruimde, en dat mijn moeder daar GEK van werd, en dat was mijn schuld.

Ik vertelde dat dat niet klopte, ik ruimde altijd meteen netjes op, maar soms wist ik niet of ik na 1 boterham klaar zou zijn, dan stond die trommel er nog even.

Mijn vader legde toen spugend van woede uit dat ik de broodtrommel dan maar na mijn 1ste boterham moest opruimen, en hem weer moest pakken als ik nog een 2e wilde.

Waanzin natuurlijk, maar volstrekt normaal in mijn gezin. Ik was van de vier gezinsleden de enige die niet meeging in de gekte, en een gekte was het, en daarom was ik het slechte kind. Er zijn nog veel erger dingen gezegd, maar dat is te prive, en te pijnlijk.

Mijn psycholoog heeft me daarna uitgelegd dat ik in een dysfunctioneel gezin ben opgegroeid, en dat in zo'n gezin degene die niet meedoet aan de gekte als het "probleem"word gezien.

Mijn moeder was ook altijd "gekwetst", en mijn moeder en vader samen waren ervan overuigd dat als ik maar een beetje mee bewoog het gezin geen probleem had. Dat werd ook aan iedereen verteld natuurlijk, ook waar ik bij zat, als klein meisje en als puber. Ik wist niet beter, zo was ik opgegroeid.

Maar om mee te bewegen zou ik mee moeten liegen, en dat kon ik niet.

De hele westerse wereld is een groot dysfunctioneel gezin geworden.

Maar ik kan nog steeds niet liegen. Ik kan nog steeds niet mee in de gaslighting die er gebeurt.( sorry voor de engelse term, is geen nederlands woord voor).

Ik behandel iedereen die mij aardig behandelt met respect. Ik gooi mijn mening niet ongevraagd in hun gezicht.
Maar in een discussie waar mensen hun mening uitten, blijf ik de dingen zeggen zoals ze zijn.

Mannen menstrueren niet, ze kunnen ook niet zwanger worden. Dat zijn feiten, het is de waarheid.
Volgens mij is het,

diegene die sperma hebben = man

Diegene die eieren hebben = vrouw

Diegene die vanaf geboorte geen hebben en nooit zullen hebben zijn geen (niet een derde sexe, maar sexeloos)

Dus een vrouw na de overgang is nogsteeds vrouw omdat ze ooit eieren gehad heeft

Sekse, want het is gebasseerd op voortplanting
Alle reacties Link kopieren
Cauvechront schreef:
02-08-2021 02:19
Maar boven alles hè? Voor de mensen die dit soort ideeën zo sterk afwijzen? Ben je je ervan bewust dat er mensen in jouw omgeving kunnen zijn, misschien wel mensen die je lief hebt, die zich minder welkom bij je voelen door dit soort uitspraken? Is dat het écht waard?
Ik waardeer je posts. Ook ik vraag me af wat de 'schade' is een ander te erkennen in hoe hij of zij graag gezien wil worden.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
02-08-2021 02:48
En wat nou als je xy chromosomen hebt en er toch met een vagina geboren wordt en er uitziet als een vrouw? De wereld is niet zo zwart/wit als je misschien hoopt.
Eens.
Daarnaast is het bizar dat mensen dus op basis van enkel wat ze zien zichzelf een mening aanmatigen over
- hoe ze iemand aanspreken
- waarom diegene zo aangesproken wil worden (=aanstellerij)

Je bent geen arts, mensen hebben geen enkele verplichting ook maar iets met jou te delen over hun lichaam of met wat voor inhoud in hun onderbroek ze misschien zijn geboren VS evt actuele inhoud.
Dus hou je oordeel voor je. Het kost je werkelijk waar niks om je grote neus en je mening uit mensen hun leven te houden en mensen gewoon aan te spreken naar hoe zij wensen aangesproken te worden.
Alle reacties Link kopieren
moonpoppy schreef:
02-08-2021 05:49
De wereld begint te lijken op het gezin waarin ik ben opgegroeid.

Dat is waarom ik me zo kwaad maak over al dat gedraai, en de druk om rekening te houden met gekwetse mensen, al moet je liegen, anders ben je niet lief.

Op mijn 20ste was ik zo gesloopt dat ik niet eens meer mijn kamer af kwam om te eten, ik woonde nog thuis, omdat ik helemaal niet functioneerde. Ik werd opgenomen in een kliniek, ik was ernstig ziek.

Op een dag kwamen mijn ouders ook naar de kliniek om mee te helpen te kijken wat de oorzaak was van mijn ziek zijn was.

Ze hebben de psycholoog er anderhalf uur lang van proberen te overtuigen dat ik een slecht mens was. Om de gekste dingen.

Een van de dingen die ik me nog herinner: er werd gezegd dat ik de broodtrommel nooit opruimde, en dat mijn moeder daar GEK van werd, en dat was mijn schuld.

Ik vertelde dat dat niet klopte, ik ruimde altijd meteen netjes op, maar soms wist ik niet of ik na 1 boterham klaar zou zijn, dan stond die trommel er nog even.

Mijn vader legde toen spugend van woede uit dat ik de broodtrommel dan maar na mijn 1ste boterham moest opruimen, en hem weer moest pakken als ik nog een 2e wilde.

Waanzin natuurlijk, maar volstrekt normaal in mijn gezin. Ik was van de vier gezinsleden de enige die niet meeging in de gekte, en een gekte was het, en daarom was ik het slechte kind. Er zijn nog veel erger dingen gezegd, maar dat is te prive, en te pijnlijk.

Mijn psycholoog heeft me daarna uitgelegd dat ik in een dysfunctioneel gezin ben opgegroeid, en dat in zo'n gezin degene die niet meedoet aan de gekte als het "probleem"word gezien.

Mijn moeder was ook altijd "gekwetst", en mijn moeder en vader samen waren ervan overuigd dat als ik maar een beetje mee bewoog het gezin geen probleem had. Dat werd ook aan iedereen verteld natuurlijk, ook waar ik bij zat, als klein meisje en als puber. Ik wist niet beter, zo was ik opgegroeid.

Maar om mee te bewegen zou ik mee moeten liegen, en dat kon ik niet.

De hele westerse wereld is een groot dysfunctioneel gezin geworden.

Maar ik kan nog steeds niet liegen. Ik kan nog steeds niet mee in de gaslighting die er gebeurt.( sorry voor de engelse term, is geen nederlands woord voor).

Ik behandel iedereen die mij aardig behandelt met respect. Ik gooi mijn mening niet ongevraagd in hun gezicht.
Maar in een discussie waar mensen hun mening uitten, blijf ik de dingen zeggen zoals ze zijn.

Mannen menstrueren niet, ze kunnen ook niet zwanger worden. Dat zijn feiten, het is de waarheid.
Dit alles is heel triest voor je. Maar de wereld is jouw gezin niet, en mensen buiten jouw kring hebben allemaal hun eigen struggle. Hen hierin erkennen kost jou niks en maakt de wereld voor hem veiliger en prettiger.
Deze mensen doen jou niks aan, en hebben geen ouderrol in jouw leven. Ik kom ook uit een disfunctioneel gezin en dit is echt geen denkwijze waarmee je jezelf helpt.
Alle reacties Link kopieren
In het Engels klinkt mensenmelk toch heel anders dan in het Nederlands.

Voor mij mogen ze hun eigen rare manieren hebben. Het is toch een apart volkje. Zolang de ene zich niet beter voelt dan de ander en dat dan ook voortdurend wil laten merken maakt het mij niet uit.

Ik sla er niet van achterover als het daar human milk heet. Houd hier een poll hoe het moet heten en de meeste stemmen gelden. Opgelost.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Er hangt een dikke TERF-geur in dit topic.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/TERF

Mochten de TERFs hier medestanders zoeken: sinds kort heeft Nederland 1 openlijke TERF: Caroline Franssen. Zij heeft zichzelf verenigd in stichting Voorzij:

https://www.voorzij.nl

Ik vond een reactie in de transgender-aflevering van het veelbesproken tv-programma Blootgewoon wel fijn relativerend: iemand die een deel van zijn/haar geslachtsorganen had laten verwijderen werd gevraagd of ze zich man of vrouw voelde. Antwoord: "dat kan ik niet zeggen: je kunt niet weten hoe iemand anders zich voelt. Mij maakt het niet zo veel uit wat je gebruikt."
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
02-08-2021 07:42
Er hangt een dikke TERF-geur in dit topic.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/TERF

Mochten de TERFs hier medestanders zoeken: sinds kort heeft Nederland 1 openlijke TERF: Caroline Franssen. Zij heeft zichzelf verenigd in stichting Voorzij:

https://www.voorzij.nl

Ik vond een reactie in de transgender-aflevering van het veelbesproken tv-programma Blootgewoon wel fijn relativerend: iemand die een deel van zijn/haar geslachtsorganen had laten verwijderen werd gevraagd of ze zich man of vrouw voelde. Antwoord: "dat kan ik niet zeggen: je kunt niet weten hoe iemand anders zich voelt. Mij maakt het niet zo veel uit wat je gebruikt."

Beginnen te schelden als mensen een andere mening hebben met allemaal van die nieuwe gekke woorden laat alleen maar zien hoe onvolwassen deze discusie gevoerd word. Maar dat is typisch bij dit soort onderwerpen. Blijf lekker roeren in die toxische soep, ik heb alweer genoeg gegeten.
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
02-08-2021 07:42
Er hangt een dikke TERF-geur in dit topic.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/TERF

Mochten de TERFs hier medestanders zoeken: sinds kort heeft Nederland 1 openlijke TERF: Caroline Franssen. Zij heeft zichzelf verenigd in stichting Voorzij:

https://www.voorzij.nl
Vind je? Ik zie hier wel forummers transgenders afwijzen, maar dat lijkt dan toch eerder uit bekrompenheid, (politiek) conservatisme of particulier trauma te gebeuren dan vanwege diepgewortelde feministische overtuigingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven