1 op 5 hersendoden wakker, maar zitten vast in hun lichaam

02-08-2021 09:40 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1557874 ... un-lichaam

Volgens Britse artsen is dit via een nieuwe soort hersenscan aangetoond.
Ik vraag me af wat dit gaat doen richting donorschap.

Het lijkt me vreselijk als je op deze manier vastzit in je lichaam, en iedereen om je heen denkt dat je er geestelijk ook niet meer bent.
Je hoort van alles over jezelf besproken en beslist worden.
En je kunt niet reageren.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Als je hersendood bent dan kan je dat soort dingen niet meer. Dan ben je er niet meer. Je wordt echt niet zomaar hersendood verklaard, en ja dat zeg ik uit directe ervaring. Dus ik vind het een nogal bizar artikel maar ja wat wil je.. de telegraaf oftewel het roddelblaadje
Geniet van vandaag want je weet nooit of morgen je gegeven is...
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ze coma met laag bewustzijn bedoelen. Als je hersendood bent, doet geen enkele functie het meer zelfstandig.
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend naar om te lezen, met name voor alle mensen die afscheid van hun dierbare hebben genomen na conclusie hersendood.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Wat een sensatie artikel. Ik heb zelf afscheid moeten nemen van mijn stiefvader na verklaring hersendood. Ik heb volste vertrouwen in de artsen dat ze niet zomaar iemand hersendood verklaren. En al zou het kloppen wat er in dat artikel geschetst wordt, dan moet je je afvragen hoe je uit zo'n situatie komt. Waarschijnlijk zonder enige kwaliteit van leven.
Wat wil je dan? Iemand eindeloos laten liggen want ‘misschien krijgt ie alles wel mee’ en wat heeft dat met donorschap te maken? Dan maar geen donor worden omdat je graag nog een paar jaar opgesloten in je lichaam zit?
Alle reacties Link kopieren
meisjeviva33 schreef:
02-08-2021 09:47
Als je hersendood bent dan kan je dat soort dingen niet meer. Dan ben je er niet meer. Je wordt echt niet zomaar hersendood verklaard, en ja dat zeg ik uit directe ervaring. Dus ik vind het een nogal bizar artikel maar ja wat wil je.. de telegraaf oftewel het roddelblaadje

Je was hersendood?
Alle reacties Link kopieren
Solveig schreef:
02-08-2021 10:03
Wat wil je dan? Iemand eindeloos laten liggen want ‘misschien krijgt ie alles wel mee’ en wat heeft dat met donorschap te maken? Dan maar geen donor worden omdat je graag nog een paar jaar opgesloten in je lichaam zit?

Dit inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het Telegraaf-artikel lees, staat daar alleen dat ze met een betere scan toch nog enige hersenactiviteit hebben kunnen vinden. Dat is iets heel anders dan 'wakker'.
Net als Kamille T vraag ik me af over welke groep patiënten dit nou precies gaat. Ook in het VK houden ze mensen waarvan ze er vanuit gaan dat ze hersendood zijn, niet eindeloos in leven. Die 25.000 mensen waarover wordt gesproken, kunnen dus haast niet allemaal hersendood zijn.
Alle reacties Link kopieren
Zolang er nog geen manier is om erachter te komen wat ze dan voelen en denken (dat schrijven ze in dat artikel) lijkt de dood me beter dan zo opgesloten zitten in je eigen lichaam.

Ik vind het trouwens helemaal niet heftig om te lezen. Mijn vader was hersendood na een enorme bloeding in de hersenstam. We zeggen altijd dat het zo beter is dan als kasplantje door het leven gaan.
Alle reacties Link kopieren
'Current UK guidelines on the management of patients with prolonged disorders of consciousness (PDOC) explicitly exclude investigations to detect covert consciousness, contrasting with 2018 US guidance. Scolding et al. argue that, since one in five PDOC patients are in fact conscious, the UK guidance requires urgent review.'

Summary van het artikel. Het gaat dus inderdaad niet om hersendoden maar om mensen in - kort gezegd - coma, en die 1-op-5 komt niet uit dit artikel maar wordt als een gegeven aangenomen. (En is dus kennelijk helemaal niet nieuw!) Het artikel is vooral een pleidooi om in geval van 'coma' beter te zoeken naar tekenen van bewustzijn. Dat staat nu kennelijk niet in een bepaalde VK-richtlijn, in tegenstelling tot de VS, en volgens de auteurs (overigens 1 Brit, 1 Canadees en 1 Amerikaan) zou dat wel moeten.
Alle reacties Link kopieren
cowandchicken schreef:
02-08-2021 09:40
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1557874 ... un-lichaam

Volgens Britse artsen is dit via een nieuwe soort hersenscan aangetoond.
Ik vraag me af wat dit gaat doen richting donorschap.

Het lijkt me vreselijk als je op deze manier vastzit in je lichaam, en iedereen om je heen denkt dat je er geestelijk ook niet meer bent.
Je hoort van alles over jezelf besproken en beslist worden.
En je kunt niet reageren.
Voor mij is het een super dikke aanbeveling voor orgaandonatie. Goeie genade stel je voor dat ze je omdat ze het zielig voor je vinden dat je alles nog kan horen nog tachtig jaar laten liggen en iedere dag zalvende woorden over je uit komen storten. Hop, stekker eruit en zes, zeven, acht andere families ècht gelukkig maken! Voor mij hè, voel je vrij 2/3e van je leven door te brengen als Cinderella en daarmee heel je familie te gijzelen.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
02-08-2021 09:51
Ik denk dat ze coma met laag bewustzijn bedoelen. Als je hersendood bent, doet geen enkele functie het meer zelfstandig.
Dit lijkt me ook ja.

En daarbij, hoewel dat wrsch weer te ongevoelig is: stel dat het idd zo is. de kans dat iemand daarvan herstelt is sowieso nihil, dus het enige verschil is dan dat je zo iemand eindeloos aan apparaten laat liggen omdat er nog een heel klein beetje hersenfunctie is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Wat een sensatieartikel van iets wat trouwens al heel lang de ronde doet en van die 'spookverhalen' van mensen die zeggen dat orgaandonoren nog leven of zelfs wakker worden vlak voor hun organen eruit gehaald worden.
Wordt al jaren rondbazuint door mensen die tegen orgaandonatie zijn.

Maar goed, wat verwacht je van de Telegraaf in komkommertijd?
Hersendood verklaren ze je écht niet zomaar hoor!
Alle reacties Link kopieren
Er zijn meerdere mensen ontwaakt nadat zij hersendood zijn verklaard. Dus niet super sensationeel of verrassend.
Alle reacties Link kopieren
Perkele schreef:
02-08-2021 10:58
Er zijn meerdere mensen ontwaakt nadat zij hersendood zijn verklaard. Dus niet super sensationeel of verrassend.
Ik heb dat nog nooit gehoord. Heb je hier een bron van?
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me in ieder geval een aanbeveling om er toch maar even een narcose in te gooien voor je die organen gaat verwijderen, voor het geval.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
borboletas schreef:
02-08-2021 11:09
Ik heb dat nog nooit gehoord. Heb je hier een bron van?

O dit heb ik ook gelezen hoor, hier zijn meerdere verhalen bekend van, gewoon via google te vinden.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Perkele schreef:
02-08-2021 10:58
Er zijn meerdere mensen ontwaakt nadat zij hersendood zijn verklaard. Dus niet super sensationeel of verrassend.
Niet in alle landen wordt hersendood op dezelfde manier vastgesteld, maar als je in NL hersendood verklaard wordt, word je zeker weten niet meer wakker.

De verhalen van mensen die ontwaakten nadat ze hersendood verklaard waren zijn allemaal een tikje sensationeel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Dan waren die mensen dus niet hersendood.

https://amp.nos.nl/artikel/2230835-hers ... elijk.html
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
02-08-2021 11:09
Het lijkt me in ieder geval een aanbeveling om er toch maar even een narcose in te gooien voor je die organen gaat verwijderen, voor het geval.
Dat doen ze sowieso.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-08-2021 11:11
Dat doen ze sowieso.

Doen ze niet, want, hersendood. Alleen spierverslapper.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-08-2021 11:11
Dat doen ze sowieso.
Maar dat is niet vanwege pijnstilling oid. Dat is om de bloeddruk stabiel te houden.
Alle reacties Link kopieren
https://www.nu.nl/nucheckt/5158691/nuch ... eratie.amp

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven