Temperatuur in huis

07-10-2021 22:40 203 berichten
Door alle topics over de stijgende prijzen, bespaartopics e.d. ben ik benieuwd op welke temperatuur de gemiddelde forummer de cv stookt.

Hier staat de thermostaat overdag op 19 (thuiswerken enzo) en gaat 'ie een uur voor bedtijd op 15.

Hoe warm/koud is het bij jou?

Totaal aantal stemmen: 387

24/7 dezelfde temperatuur (13%)
Overdag 22+ en 's nachts kouder (6%)
Overdag 19+ en 's nachts kouder (55%)
Overdag 19- en 's nachts kouder (26%)
Alle reacties Link kopieren
overdag en s' avonds tot 22:00 uur 18 graden, en daarna 15 graden. Het koelt hier snel, s' nachts uitzetten betekend dat het met opstaan 10 graden in huis is, in de winter.
Alle reacties Link kopieren
overdag als ik thuis ben 19,5 graad, savonds soms een graadje hoger.
snachts/als ik slaap of als ik meer dan een uur weg ben 17 graden.

Klokthermostaat schakelt om 23.00 naar 17 graden en overdag om 7.00 of om 12.00 naar 19,5 graad.

Boven staat standaard enkel op de badkamer de radiator open.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
07-10-2021 23:10
Hier staat de thermostaat op 20 graden. 's Nachts gaat ie automatisch naar 15, maar effectief is het hier in huis nooit kouder dan 21graden. 'S avonds gaat de haard aan en is vaak 23-25 graden. In de slaapkamers is het overigens gewoon lekker koel, daar geen radiatoren aan en die pakken dan wel wat mee van de restwarmte. Overigens een groot huis maar wel een verplaatsbare/slimme thermostaat, in de ruimte waar we zijn wordt gestookt. Kosten durf ik hier niet te noemen.

Het zal aan mij liggen, maar als je thermostaat op 20 staat en het is effectief nooit kouder dan 21, dan slaat je verwarming toch nooit aan? Of er is iets mis met je thermostaat.
Alle reacties Link kopieren
Thermostaat staat altijd op 20, maar we hebben vloerverwarming, dus het kost veel meer energie om steeds opnieuw te verwarmen dan hem aan te laten. Boven staat de verwarming nooit aan, alleen in de badkamer. In de slaapkamers absoluut nooit, dus we verwarmen echt alleen beneden met de vloerverwarming.
Ik woon in een goed geisoleerde studio. In principe zou ik de verwarming nooit aan hoeven doen, ik heb het hier in huis nog nooit kouder dan 18graden gehad. Op een keer na toen ik in de winter snachts het raam wijd open had laten staan, toen was t 15graden geworden. Wanneer het toch koud is zet ik de verwarming op 21, en dan is t na 15min ook warm in huis en kan die eigenlijk weer uit want blijft dan lang genoeg warm. Daarentegen is het zomers wel heel erg warm hier, tussen de 24 en 32 graden soms.
Alle reacties Link kopieren
Overdag 21,5 tot 23,5 (kan het soms niet warm krijgen).
's Nachts gaat ie naar 16 vaak (doordeweeks). In het weekend blijft ie 's nachts aan; partner is altijd de laatste en vergeet het elke keer.
Alle reacties Link kopieren
Thermostaten zijn gemiddeld genomen niet erg goed geijkt. Ik ken mensen die er heel trots op zijn dat ze de verwarming nooit boven de 17 graden hebben, maar waar ik het nooit koud heb gehad, terwijl ik het elders met 18 en stilzitten echt koud krijg. Die 17 graden is gewoon helemaal geen 17 graden in de kamer. Omgekeerd ook wel mensen waar het met de thermostaat op 23 nog echt niet heel warm is.
Dus iemand die zegt; oh nee, nooit onder de 20, kan zomaar dezelfde temperatuur hebben als een ander die nooit boven de 18 komt.
Alle reacties Link kopieren
Hier goed geïsoleerd nieuwbouw rijtjeshuis, waar het nooit kouder wordt dan 18 graden. Nu nog steeds geen verwarming aangedaan. Beneden zal het rond de 20 graden zijn, boven 18 denk ik. En als ik de verwarming wel aanzet, doe ik dit nooit lang, het wordt al snel te warm namelijk. En snachts altijd uit naar 15 graden.
groentuintje wijzigde dit bericht op 07-10-2021 23:47
26.34% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
07-10-2021 23:45
Hier goed geïsoleerd nieuwbouw rijtjeshuis, waar het nooit kouder wordt dan 18 graden. Nu nog steeds geen verwarming aangedaan. Beneden zal het rond de 20 graden zijn, boven 18 denk ik.
Wauw!

Maar blijft het in de zomer ook koel?
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
07-10-2021 23:44
Thermostaten zijn gemiddeld genomen niet erg goed geijkt. Ik ken mensen die er heel trots op zijn dat ze de verwarming nooit boven de 17 graden hebben, maar waar ik het nooit koud heb gehad, terwijl ik het elders met 18 en stilzitten echt koud krijg. Die 17 graden is gewoon helemaal geen 17 graden in de kamer. Omgekeerd ook wel mensen waar het met de thermostaat op 23 nog echt niet heel warm is.
Dus iemand die zegt; oh nee, nooit onder de 20, kan zomaar dezelfde temperatuur hebben als een ander die nooit boven de 18 komt.
Dat is zeker waar. Vorige huis was 19,5 echt lekker warm. 19,5 In huidige woning is te koud.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
07-10-2021 23:44
Thermostaten zijn gemiddeld genomen niet erg goed geijkt. Ik ken mensen die er heel trots op zijn dat ze de verwarming nooit boven de 17 graden hebben, maar waar ik het nooit koud heb gehad, terwijl ik het elders met 18 en stilzitten echt koud krijg. Die 17 graden is gewoon helemaal geen 17 graden in de kamer. Omgekeerd ook wel mensen waar het met de thermostaat op 23 nog echt niet heel warm is.
Dus iemand die zegt; oh nee, nooit onder de 20, kan zomaar dezelfde temperatuur hebben als een ander die nooit boven de 18 komt.
Ik heb een losse thermometer in de kamer, om te kunnen zien hoe warm (of koud) het echt is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Vivanomore schreef:
07-10-2021 23:46
Wauw!

Maar blijft het in de zomer ook koel?
Nou als het echt heel warm is, dan blijft de warmte in de muren hangen. Iedereen heeft hier ongeveer een airco, behalve wij. Op zich bij normale zomerse (25-30 graden) temperaturen is het rond de 23/24 graden in huis. Zelfs op de zolder is het dan goed te doen ( witte daken hier)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
07-10-2021 23:44
Thermostaten zijn gemiddeld genomen niet erg goed geijkt. Ik ken mensen die er heel trots op zijn dat ze de verwarming nooit boven de 17 graden hebben, maar waar ik het nooit koud heb gehad, terwijl ik het elders met 18 en stilzitten echt koud krijg. Die 17 graden is gewoon helemaal geen 17 graden in de kamer. Omgekeerd ook wel mensen waar het met de thermostaat op 23 nog echt niet heel warm is.
Dus iemand die zegt; oh nee, nooit onder de 20, kan zomaar dezelfde temperatuur hebben als een ander die nooit boven de 18 komt.
Echt?’! Dat zou verklaren waarom ik hem in m’n vorige huis op 22.5 kon hebben staan en het dan ondanks een dik joggingpak en fleece badjas en deken nog koud kon hebben.

In dit huis staat ie overdag op 20.5 en in de avond op 21, bij naar bed gaan 19.
Dat laatste is voor de katten, die hebben eigenlijk zelfs wel 20 graden nodig.

Daar wil ik een warmte kussen voor kopen.
Solomio schreef:
07-10-2021 23:49
Ik heb een losse thermometer in de kamer, om te kunnen zien hoe warm (of koud) het echt is.
Das een goede tip :idee:
Alle reacties Link kopieren
Dag en nacht 21 zodat met name m'n gekko's niet te veel afkoelen als hun lampen uit staan. Al heb ik de verwarming nog maar één keer aan horen slaan deze herfst. Dat is dan wel het voordeel van een klein flatje en aan alle kanten buren. :)
Alle reacties Link kopieren
15 's nachts en 18 overdag.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
07-10-2021 23:49
Ik heb een losse thermometer in de kamer, om te kunnen zien hoe warm (of koud) het echt is.
Hebben wij ook idd en onze thermostaat doet het blijkbaar goed.
PaulP schreef:
08-10-2021 00:33
15 's nachts en 18 overdag.
Ben je thuis overdag?
Alle reacties Link kopieren
Vivanomore schreef:
08-10-2021 00:36
Ben je thuis overdag?
Ja, als we niet thuis zijn, gaat ie ook terug naar 15.
Die 18 is trouwens nog een compromis. als het aan mij ligt staat ie op 16 graden. Dat vind ik warm genoeg, maar daar is mijn wederhelft het niet mee eens.
paulp wijzigde dit bericht op 08-10-2021 00:40
33.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik doe mee aan de challenge in een ander topic hier, dwz ik heb er voor mezelf een challenge van gemaakt. Het is hier al een paar weken niet meer aangenaam. Vandaag overdag was wel heerlijk, maar in de avond is het erg snel afgekoeld. Na die mooie dagen gaat hier dan ook wel weer de verwarming aan, maar waar die normaal op ca 21 stond gaat hij nu op 19 graden.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk staat de verwarming hier standaard op 20. Door grote ramen op het zuiden is het al snel 20.5 in huis en slaat de verwarming niet aan. Bij echt winterweer natuurlijk wel. In de winter zet ik 'm 's nachts op 19, meestal slaat ie ook dan niet aan omdat het in de woonkamer nog niet afgekoeld is. Bij echt winterweer wel.

Ik slaap graag in een warme slaapkamer, ik heb een gruwelijke hekel aan een koud gezicht, dan kan ik niet slapen. Als koukleum heb ik dat al snel.

Mijn dieren zijn ook koukleumen, die laat ik ook niet in de kou liggen.
Alle reacties Link kopieren
Hier staat de thermostaat 24/7 op 21 graden, met boven de meeste radiatoren laag, behalve de vloerverwarming en radiator in de badkamer.

Mijn man heeft het een tijdje getest, en in ons huis kost het meer energie als we de temperatuur in de nacht lager zetten en steeds opnieuw opstoken, dan wanneer we het continue op dezelfde temperatuur houden.

Ons huis is redelijk goed geïsoleerd en pakt veel zon, waardoor de verwarming dit jaar nog niet aangeslagen is.
Alle reacties Link kopieren
Thermostaat staat standaard op 18,5 graden. Mochten we het koud hebben gaat hij een uurtje op 21 graden. Dan is de woonkamer opgewarmd en daar zitten we toch meest.
Alle reacties Link kopieren
Hier staat de vloerverwarming de hele lente, zomer en herfst op 19°C. Áls je dan iets kouder is s nachts (of overdag 😑) slaat ie even aan.
In de winter zetten we de thermostaat op 19,5°C en als we lekker voor de tv hangen, geven we hem een slinger naar 20 of soms 20,5°C. Maar dat hangt natuurlijk ook een beetje af van het soort winter.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in een nieuwbouw huis met overal vloerverwarming. Temperatuur staat altijd op 20-21 graden. Boven staat de verwarming niet aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven