welke leeftijd een hoofddoek?

28-09-2009 12:49 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik reed net vanuit school naar huis en zag een Etiopisch gezin (Vermoed iig dat ze daar vandaan komen) uit mijn buurtje lopen. Vader 2 meter vooruit en moeder met kinderwagen en klein kleutertje aan de hand erachter. Vond dat al een apart gezicht maar moeder had een zwarte bijna alles bedekkende hoofddoek om maar tot mijn grote verbazing had dat kleine meisje (ongeveer 4 jaar) ook al een grote veel bedekkende hoofddoek om.



Nu mijn vraag dus......Met welke leeftijd worden moslim-meisjes geacht een hoofddoek te dragen? Ik dacht dat dat pas nodig was

als ze een jaar of 10-12 worden. Heeft iemand een idee want ik persoonlijk vond het best een beetje zielig voor dat kleine ding.
Alle reacties Link kopieren
Over het algemeen vanaf het moment dat ze ongesteld worden en een echte vrouw zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet van kinderen van vroeger dat zij het moesten als je 'vrouw' werden (voor het eerst ongesteld dus)

Maar zag van de week mijn buurmeisje van 6 ook met een hoofddoekje zitten, dus ik weet het niet (want die is vast nog geen 'vrouw')
Alle reacties Link kopieren
Hoe eerder hoe liever in sommige stromingen. Die meiden moeten zsm hun plaats kennen.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Alle reacties Link kopieren
Misschien wil het meisje gewoon haar moeder nadoen. Zoals jonge meisjes in nederland graag de lippenstift en hoge hakken uitproberen van hun moeders.



Officieel volgens de Koran hoeft het inderdaad noet voor hun 12e, en mogen vrouwen zelfs kiezen of ze een hoofddoek dragen of niet. Net als bij het christendom zijn er echter strenggelovigen en minder strenggelovigen en verschillende interpretaties van de regels.
Alle reacties Link kopieren
Misschien wordt t mode, of misschien vinden de kleintjes het leuk om hetzelfde aan te hebben als mama, vergelijkbaar met kinderen die op mama's hakken lopen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Wijsje, veel meisjes beginnen inderdaad vanaf het moment dat ze ongesteld worden, anderen wanneer ze naar de middelbare school gaan. Sommige meisjes wanneer ze er 'aan toe' zijn. Kortom het varieert enorm. Onze oudste heeft toen ze een jaar of drie was ook wel eens hoofddoek gedragen. Zij wilde dat graag (net als mama), maar dat was een eenmalig iets (soort van idee van verkleden). Misschien was dat bij dat meisje wat je zag ook het geval. Ik weet het niet, maar zie het wel vaker, dat zo'n kind net als haar moeder of oudere zussen een hoofddoek wil dragen. En hem de volgende keer dus gewoon weer af laat. Ik hoop dat het dat is, vind vier jaar ook veel te vroeg. Oudste is nu tien en die is er voorlopig nog niet aan toe .
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het in Indonesie ook veel gezien en gevraagd waarom al met 3 a 4 jaar. Er werd mij verteld dat deze meisjes 'verder' zijn met het geloof. Eerlijk gezegd wil ik daar (als niet-gelovige) niet echt aan. Ik denk eerder dat de ouders hier ook een grote rol in spelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen op geen enkele leeftijd.

Maar goed, volgens mij inderdaad als ze ongesteld worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een triest gezicht, van die kindjes in de speeltuin met een hoofddoek. Af en toe zie ik het ook bij mij in de buurt. Eerlijk gezegd maakt het op mij niet de indruk van 'verkleedpartijtje', de betreffende kindertjes lijken het namelijk doodnormaal te vinden om een hoofddoek te dragen. Vier jaar is trouwens wel extreem jong, ik zie het hier meer vanaf een jaar of 8.
mahna mahna tuduuuudududu
Alle reacties Link kopieren
Ik zag laatst een meisje van een jaar of 2 al met zo'n doekje lopen. Volgens mij waren ze van somalische/etheopische afkomst. Stond er ook even raar van te kijken.

Met 30 graden vond ik het inderdaad wat zielig.
Alle reacties Link kopieren
wow,dat heb ik nog nooit gezien eigenlijk .Ik dacht dat het altijd vanaf de pubertijd was,als de meisjes ongesteld zijn.



Maar goed ik heb er geen verstand van, zielig zeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 100 als leeftijd geschikt om met een hoofddoek te beginnen, mits vrijwillig.
Alle reacties Link kopieren
Zou dit nou ook gedaan worden om de meisjes al minder verleidelijk te maken??? Dat kan toch niet???



Weet jij dat Sasati?
Alle reacties Link kopieren
quote:Flashy schreef op 28 september 2009 @ 13:01:

Ik zou zeggen op geen enkele leeftijd.

Maar goed, volgens mij inderdaad als ze ongesteld worden.Dacht ik ook, maar dat is niet echt een antwoord op de OP.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor het al....heel veel verschillende meningen. Ik moet eerlijk zeggen dat als meisjes of vrouwen vrijwillig een hoofddoekje dragen ik er totaal geen problemen mee heb .Een burka uitgezonderd want dat gaat nergens meer over. Ik had alleen de indruk dat dit meisje wel heel erg jong is om er nu al mee rond te lopen. Maar misschien heeft Sasati wel gelijk en deed ze haar moeder na. Ik hoop het iig want mijn inziens is ze er nog veel te jong voor.

Leuk in ieder geval dat er zoveel reacties zijn. Thnx
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het eens aan meisjes gevraagd op mijn school en die vertelden als ze ongesteld werden dat moest het, daarvoor mocht het.



Ik vind zo een hoofddoek niet zo erg, alleen de reden dat ze hem dragen vind ik niet meer van deze tijd.



het verbergen van je vrouwelijkheid om geen aanstoot te geven aan de mannen.



gaat helemaal nergens over in de moderne maatschappij waar wij in leven.

Daarom begrijp ik al helemaal niet waarom een kind v 4 het draagt.
Bij mij achter op het schoolplein loopt een kleuter met hoofddoek.

Strings heb je ook in steeds kleinere maten en ik vraag me af of er een verband is.
Alle reacties Link kopieren
In Indonesie, Maleisie en inderdaad Somalie/Etiopie zie je dat inderdaad vaker bij kinderen die veel te jong zijn om al te menstrueren. Ik denk dat dit meer cultuurbepaald is, niet dat die kinderen al veel verder qua geloof zijn oid... Zo zijn er ook veel moslimvrouwen die helemaal geen hooddoek dragen... verschil van ideeen.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Alle reacties Link kopieren
quote:fleurtje schreef op 28 september 2009 @ 14:11:

Bij mij achter op het schoolplein loopt een kleuter met hoofddoek.

Strings heb je ook in steeds kleinere maten en ik vraag me af of er een verband is.Ik vind dat eng.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat ook niet, zo'n klein kind, ik vind het belachelijk. Verleiding speelt wel mee, voor sommige mensen in elk geval, maar bij een kind van vier is dat ook niet te geloven toch, dat komt dan wel ziekelijk op mij over. Ik hoor ook wel van mensen dat ze willen dat hun dochters er redelijk jong mee beginnen (rond de 12 jaar), omdat ze anders later niet meer willen. Vind ik persoonlijk allemaal slechte redenen. Een meisje moet er zelf voor kiezen, omdat zij het wil en er klaar voor is. Niet vanwege druk van familie, omgeving, etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wijsje schreef op 28 september 2009 @ 12:49:

Ik reed net vanuit school naar huis en zag een Etiopisch gezin (Vermoed iig dat ze daar vandaan komen) uit mijn buurtje lopen. Vader 2 meter vooruit en moeder met kinderwagen en klein kleutertje aan de hand erachter. Vond dat al een apart gezicht maar moeder had een zwarte bijna alles bedekkende hoofddoek om maar tot mijn grote verbazing had dat kleine meisje (ongeveer 4 jaar) ook al een grote veel bedekkende hoofddoek om.



Nu mijn vraag dus......Met welke leeftijd worden moslim-meisjes geacht een hoofddoek te dragen? Ik dacht dat dat pas nodig was

als ze een jaar of 10-12 worden. Heeft iemand een idee want ik persoonlijk vond het best een beetje zielig voor dat kleine ding.Waarom was je er niet gewoon op afgestapt. Dan had jij je vraag gewoon aan hun kunnen stellen, en meteen kunnen aangeven dat jij dat kleine 'ding' zielig vond. Misschien was je er zelfs achter gekomen dat dat 'ding' een mens was, ook al had ze een kleurtje en werd ze Islamitisch opgevoed.
_I_
En islamitisch opvoeden is inherent aan je kleuter ene hoofddoek omdoen omdat ze anders de mannen op zou geilen met haar mooie manen?
Alle reacties Link kopieren
quote:fleurtje schreef op 28 september 2009 @ 14:48:

En islamitisch opvoeden is inherent aan je kleuter ene hoofddoek omdoen omdat ze anders de mannen op zou geilen met haar mooie manen?Wie weet? Als je de verhalen hoort over de straffen die types als Menno L. krijgen...
_I_
quote:fleurtje schreef op 28 september 2009 @ 14:11:

Bij mij achter op het schoolplein loopt een kleuter met hoofddoek.

Strings heb je ook in steeds kleinere maten en ik vraag me af of er een verband is.Een string als hoofddoek, zoiets?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven