raad voor de kinderbescherming?

10-08-2007 22:12 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp de wereld die raad voor de kinderbescherming helemaal niet meer. Een goede vriendin van mij met een lief kind (5) wordt al jaren op het matje van de rechter geroepen vanwege de biologische vader die door middel van gemene dwangmiddelen en leugens zijn kind wil zien. Ok, alleen wilde mijn vriendin dat ook toen kind een baby was maar kwam de vader de afspraken niet na of kwam niet opdagen. Ze leefden apart al tijdens de zwangerschap en hij eistte een abortus etc. De vader had vaak negatieve heftige theatrale uitingen. Dus vriendin zei op een gegeven moment, '"nu is het genoeg je hebt je kans gehad en ik heb gemerkt dat dit niet gezond is"Maar nu MOET ze ingaan op een omgangsregeling, anders volgt er OTS! En ze is zo'n geweldige moeder...
Alle reacties Link kopieren
Het is soms ook moeilijk te begrijpen, maar het is hun taak om de 2 kanten van een verhaal te onderzoeken, af te wegen en dan tot een conclusie te komen.

En hoe moeilijk die conclusie ook te bevatten is, het is de bedoeling die is genomen in het belang van het kind...



En dan zit je soms opeens in de wieken van de bureaucratische molen en dan zit er weinig anders op dan in te stemmen met de omgangsregeling...



Het is goed dat ze er zijn, die raad voor de kinderbescherming, maar soms is hun besluitvorming inderdaad nogal moeilijk om te volgen en kun je zo het idee hebben dat het eerder kwaad doet dan goed...:-(
Alle reacties Link kopieren
Maar kunnen ze dan niet het kaf van het koren scheiden? Het kindje wordt al zo'n lange tijd, haar hele leventje, liefdevol opgevoed. Als de Raad voor de Kinderbescherming daar radicale veranderingen invoert dan lijkt me dat niet heilzaam, eerder beschadigent en dat begrijp ik dus niet van de Raad.
Alle reacties Link kopieren
maar een ots hoeft niet slecht te zijn hoor. Het is Onder Toezicht Stelling bij bureau jeugdzorg.



Wij hebben een ots voor mijn stiefzoon. Hij woont bij ons 100% , zijn moeder is psygiatrisch patient en heeft verschrikkelijke dingen met hem gedaan. Dankzij die ots mag zij hem niet zien en niets over hem beslissen. Terwijl zij juist die ots wilde hebben omdat ze dacht bjz wel op andere gedachtes te brengen. Als bjz ziet dat het kind het goed doet bij moeder, en geen reden ziet voor een omgangs regeling met vader gebeurt het ook niet. Taak van moeder is om duidelijk te maken aan bjz dat het niet in het belang van het kind is de vader te zien, en zoals ik het zo lees is dat ook niet zo. Als je vriendin open en eerlijk is heeft ze niets te vrezen. Ondanks alle negative nieuwsberichten wil ik wel op de bres springen voor bjz, in onze zaak hebben ze heel goed gehandeld. En ik ben ook erg tevreden over ze.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
ok, ik begrijp jouw verhaal,...maar de Raad voor de Kinderbescherming echt niet, waarom poeren in een normaal fijn kleuterleventje en dat ongezonder maken (sorry, maar de vader is echt geen verrijking en zal het qua omgang gauw opgeven, een analyse bij zo'n type is snel gemaakt zeg maar) voor iets wat gezien de geschiedenis geen toekomst zal hebben. Een vader EN een moeder hebben is natuurlijk super voor een kind en goed voor zijn of haar ontwikkeling, maar helaas in dit geval...het is puur een machtspelletje waar hij het kind niet in ontziet.
Alle reacties Link kopieren
Maar als het een machtspelletje is dan hebben ze het als het goed is wel snel door hoor.



Wij hebben met (stief, hierna noem ik hem gewoon zoon)zoon ook de raad over de vloer gehad. Zoon is voor ik met mn vriend ging samen wonen uit huis geplaatst (bij opa en oma kon hij terecht) ivm zijn moeder. Toen vriend en ik gingen samenwonen is de rvkb langs geweest om te kijken hoe het hier thuis aan toe ging (op aandringen van bio moeder, want zij vertrouwde ons niet).

Via de rvkb is toen een ots aangevraagd namens biomoeder. En de rechter heeft daar, in ons voordeel, mee ingestemd. Doordat wij een ots kregen konden we laten zien hoe wij met zoon omgaan, en dat onze omgang met hem in zijn voordeel is , in tegenstelling tot hoe zijn moeder met hem omging. Openheid is wel het sleutelwoord zeg maar.



Zoon heeft niets van de onderzoeken gemerkt. Je vriendin kan voorstellen (eisen) om als het niet anders kan de bezoeken bijv. 1 uur per 2 weken onder toezicht van de gezinsvoogd op neutraal terrein te houden. Zo kan de voogd het in de gaten houden (en ze zien echt wel of iemand toneel speelt of niet) Na het bezoek is het belangrijk dat je vriendin alle veranderingen in het gedrag van dochter doorbelt naar bjz. Zodat bjz ook weet hoe ze reageert op haar vader.

Zoon mocht dan geen bezoek van biomoeder hebben, maar zij stuurde wel kaarten e.d. Elke keer als er een kaart was dan raakte zoon van slag. En dat belde ik elke keer gelijk door naar bjz. Hun hebben uiteindelijk aangedrongen bij de rechter om nog geen bezoeks regeling in te zetten.



Het komt voor je vriendin heel bedreigend en naar over de rvkb. Maar zolang zij open en eerlijk is over haar dochter en ex heeft ze echt weining te vrezen.



(ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik wil zeggen, tis al laat :) )



liefs



borodini.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je je vriendin eens vragen of je het rapport van het raadsonderzoek mag lezen. Daarin staat precies hoe ze tot hun besluit zijn gekomen, want de Raad is verplicht om in het rapport een uitgebreide argumentatie te geven die gebasseerd moet zijn op de feiten die in het rapport worden genoemd.

Vergeet niet dat jij ook maar 1 kant van het verhaal hoort, haar kant. En zij zal deze man waarschijnlijk niet zo positief beschrijven.



Ook een kind met een geweldige moeder, heeft recht op haar vader. En ook een niet geweldige vader is een vader. Omgang wordt meestal pas afgeraden, als de omgang het kind daadwerkelijk bedreigt in zijn ontwikkeling. De Raad neemt niet de ouders als uitgangspunt, maar het kind. Vandaar dat ouders het regelmatig niet eens zijn met de conclusies van de Raad. Hun belang is niet altijd hetzelfde als het belang van hun kind.......
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Dat vriendin niet erg positief is over de vader van haar kind is natuurlijk niet onterecht omdat dat zij ondanks de eenzame zwangerschap van alles in het werk heeft gesteld om kind , toen nog pril babietje, en vader aan elkaar te laten wennen en kontakt te krijgen, of een band. Deze fijne vader liet alles afweten en kwam de afspraken niet na. Pas toen vriendin zei, en nu is het genoeg, dan maar niet, stond de vader op zijn achterste poten en begon de ene rechtzaak na de ander. Het is bij de RvdK bekend dat deze fraaie vader nog 2 andere kinderen heeft die hij niet eens wil erkennen! Maar voor de rest deugt hij wel: goeie baan, verzorgd uiterlijk, vlotte babbel :-(
Alle reacties Link kopieren
Zolang hij goed is voor dit kind tijdens de omgang en het kind ook graag haar vader ziet, zal de Raad niet anders beslissen. Dan is omgang in het belang van het kind en als moeder dit niet wil en frustreert, handelt ze tegen het belang van het kind, hoe krom dat ook klinkt. En ja, dan kan een OTS het gevolg zijn.



Maar moeder heeft een probleem met vader, niet het kind. Ooit vond ze hem leuk genoeg om het bed mee te delen, dus als dit zo'n nare man zou zijn schort er wellicht iets aan haar beoordelingsvermogen. Zulke verhaal zijn in ieder geval een goede waarschuwing dat je goed na moet denken of je van een beppaalde man echt wel een kind wilt. En als je dat eenmaal hebt besloten, kun je dat niet meer terugdraaien. Je kan zijn vaderschap niet ontkennen alleen door te zeggen dat hij haar zo slecht heeft behandeld. Bovendien zegt dat niets over hoe hij met zijn kind omgaat.



Wat ik zeg; achter de beslissing van de Raad zit een argumentatie. Vraag of je die eens mag lezen. Je kent nog steeds alleen maar haar verhaal. De Raad heeft ook de andere kant gehoord en zal daarom wat zuiverder kunnen oordelen dan jij denk ik.....
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Oh,....Helaas bestaan er mannen die heel lief en aardig zijn en attent etc. en beloven een geweldige romance .... maar dan,...als daar een zwangerschap op volgt vluchtten ze met de staart tussen de poten. Echt hoor, ze bestaan! En nu niet zeggen, goh wat dom dat ze zwanger is geraakt....ook dat kan gebeuren.



Deze man komt geen afspraken na, in het verleden niet en ook niet tijdens de kontakt bezoekjes.



Rapport al ingekeken en is besproken....verder dan een kind heeft een vader en een moeder nodig komen ze niet
Alle reacties Link kopieren
Het kan ook heel goed zijn dat de man in kwestie; het idee dat zijn ex geliefde een beslissing neemt niet kan verkropen, daarom met rachtzaken aan komt zetten en hoopt op die manier zijn gelijk te halen, ook dat komt voor en ook dat bestaat, maar in de meeste gevallen zal zo'n man, of zo'n vrouw, echt wel door de mand vallen, want een goede band met je kind kun je niet faken of afkopen.



Het kan zo makkelijk lijken om de schuld daarvan bij de andere ex partner te leggen, maar er zijn helaas, genoeg mensen die gewoon niet in staat zijn een goede normale band op te bouwen met hun kind.

Dan wordt het echt wel duidelijk of het hier gaat om het kind, of om een machtspelletje en dan is het op een gegeven moment helemaal niet in het balang van het kind om die ouder in kwestie te blijven zien en dat is iets wat de raad ook vaak genoeg erkent en al zou ze dat in dit geval doen, dan is jou vriendin wel écht van hem af.



Het kan dus ook in haar voordeel uitpakken. :)
Alle reacties Link kopieren
[Ik weet dat er mannen zijn die wegrennen voor een onverwachte zwangerschap waar ze niet voor hebben gekozen. Niet netjes nee, maar dat zegt nog niets over hun vermogen tot vaderschap. En de Raad zal een kind alleen zijn vader onthouden als deze een bedreiging vormt voor het kind.



Ook het niet nakomen van afspraken of bezoekregeling kan een andere oorzaak hebben dan alleen onwil. Ik zie regelmatig gebeuren dat moeder alleen een bezoekregeling wil op haar voorwaarden, dat afspraken geen afspraken zijn, maar instructies van moeder. En als vader het daar dan niet mee eens is, houdt hij zich niet aan de afspraken. Tsja, zo werkt het natuurlijk niet. Ik wil niet zeggen dat jou vriendin dit zo gedaan heeft, maar zeker met hele kleine kinderen komt dit vaak voor. Logisch, je kind is nog zo kwetsbaar en afhankelijk (tel hierbij de gierende hormonen op die van moeders tijgers maken) die geef je niet zonder meer af aan de man die jou ook in de steek liet. Zou ik denk ik ook niet zomaar doen. Maar ja, vader hoeft natuurlijk niet akkoord te gaan met moeders voorwaarden.



Als je het rapport hebt gelezen, dan heb je de argumentatie gelezen. Daar staat echt wel meer in dan alleen dat een kind recht heeft op een moeder en een vader. Bijvoorbeeld dat deze vader geen bedreiging vormt voor de ontwikkeling van zijn kind.



Ik snap je frustratie, maar in dit geval ligt dat niet aan de Raad, de Raad staat aan de kant van het kind. Dit ligt aan de nare verhouding van jou vriendin met de vader van haar kind....
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
ik zal het nog sterker vertellen: een vader heeft RECHT op omgang. ook al is er geen sprake van gezag.



ik ken een vader die door sabotage van zijn ex zijn dochter al jaaaaren niet meer gezien heeft. hij heeft alle rechtzaken aangespand die er mogelijk waren en alle uitspraken waren in zijn voordeel! en toch kreeg zij het voor elkaar de boel te saboteren.



hij is ook bij haar weggegaan toen hun dochter nog heel klein was en ongetwijfeld weet zij in haar omgeving haar verhaal zo te draaien dat iedereen hem met de nek aankijkt. zelfs zijn dochter.



die kennis was erg blij geweest als er een ots was uitgesproken. dan kan je idd een begeleid bezoek plannen bij bureau jeugdzorg en als een vader verkeerde bedoelingen heeft of afspraken niet nakomt komen ze daar snel genoeg achter. je vriendin heeft dan toch niet zoveel te vrezen?



btw poezewoes, ik hoop niet dat je dit vervelend vind, maar jij werkt toch in deze sector?
Alle reacties Link kopieren
Klopt Sam, ik werk in deze sector. Ik weet dus ook hoe zorgvuldig de Raad zijn afwegingen maakt, ik zie dat dagelijks gebeuren.

(Overigens gaat het recht en het welzijn van het kind boven het recht van de vader op omgang. Als de vader een bedreiging vormt voor zijn kind, raakt hij dat recht kwijt.)



En ik weet ook dat sommige conclusies van de Raad bij ouders niet goed vallen en ik snap ook precies waarom. Toch zie ik er zelden een waar ik het niet mee eens ben, een die niet in het belang van het kind is.

Ouders zien niet altijd het beste belang voor hun kind, zeker niet als hun eigen belang in het geding is. Kijk maar eens op veel topics hier over gescheiden ouders, het gaat altijd over hun pijn, en daarna pas over die van de kinderen. Lijkt me heel menselijk hoor, maar sommigen willen het ook niet zien nadat ze erop gewezen zijn, en dat vind ik wel kwalijk.



TO, de Raad beslist niks. Dat doet de kinderrechter. De Raad adviseert de kinderrechter en die maakt een afweging tussen het rapport van de Raad, het verhaal van vader en het verhaal van moeder. En reken maar dat ze het horen als een rapportage of onderzoek niet deugt.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
De rechter verschuilt zich helaas erg vaak achter de Raad van de Kinderbescherming en leest vaak , heel vaak, alleen de laatste blz. namelijk het advies wat de raad geeft. Rechters hebben zo soms 5 van dit soort zaken op een 'ochtend'

Natuurlijk heeft een ieder zijn eigen verhaal zeg maar, een vrouw die de vader zijn kind onzegd, na jaren echt er voor de kinderen te zijn, omdat hij vreemd is gegaan met de buurvrouw klopt natuurlijk niet. Dan ontneemt zij haar kinderen hun vader vanuit haar eigen wraakgevoelens. En dat is heeeeeeeeeeeeeel verkeerd, dat begrijp ik.
Alle reacties Link kopieren
Bedenk ik me dat deze categorie wel de vrije weekenden missen vanwege de afwezige omgangsregeling.



nouja, niet alle vrouwen die de man op afstand willen houden zijn slechte vrouwen, ik weet dat die er wel zijn, maar het geval waar ik het over heb is niet zo, sterker nog, die heeft de vader in kontakt proberen te brengen met hun kind die toen die nog een baby was. En dat heeft hij meerdere malen daadwerkelijk verpest door niet op te komen dagen, geen foto's willen zien en ga zo maar door.

Valt vader door de mand, loopt het kind alsnog schade op.
Alle reacties Link kopieren
[quote]neferthari schreef op 11 augustus 2007 @ 18:28:

De rechter verschuilt zich helaas erg vaak achter de Raad van de Kinderbescherming en leest vaak , heel vaak, alleen de laatste blz. namelijk het advies wat de raad geeft. Rechters hebben zo soms 5 van dit soort zaken op een 'ochtend'

quote]



Een rechter leest ook de argumentatie voor het advies. Alleen als hij de argumentatie niet met het advies kan rijmen zal hij verder in het rapport duiken. Als het duidelijk is is het ook niet nodig dat hij alles leest. De Raad komt als dat nodig is ook nog aan het woord op de zitting voor een toelichting en de rechter hoort het verhaal van beide partijen. Zo simpel als jij het schetst gaat het echt niet. Dat de rechter vaak het advies van de Raad volgt, is omdat hij het er mee eens is en blijkbaar vertrouwen heeft in de Raad.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
neferthari schreef op 11 augustus 2007 @ 18:37:

maar het geval waar ik het over heb is niet zo, sterker nog, die heeft de vader in kontakt proberen te brengen met hun kind die toen die nog een baby was. En dat heeft hij meerdere malen daadwerkelijk verpest door niet op te komen dagen, geen foto's willen zien en ga zo maar door.

Valt vader door de mand, loopt het kind alsnog schade op.
Het is jammer dat vader dit deed in het begin, maar nog steeds geen aanleiding voor de instanties om die vader zijn kind te ontzeggen, of het kind zijn vader. Bovendien weet je niet waarom hij zo deed.



En wat door de mand vallen betreft; als hij er rechtzaken voor over heeft zal dat gerust meevallen. Bovendien kun je iemand moeilijk 'straffen' voor iets wat nog niet eens is gebeurd.



Mag ik vragen waarom jij je zo vreselijk druk maakt over een situatie die niet eens je eigen is? Wees gewoon een vriendin, zeg dat het inderdaad rot voor haar is en stop met proberen te begrijpen waarom de dingen zo gaan. Je bent niet objectief, en moet dat ook helemaal niet willen zijn. Maar om nou in de wilde weg op een openbaar forum de instanties dan maar de schuld te geven van het verdriet van jou vriendin, dat vind ik wat overdreven.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste geef ik niemand de schuld, ik heb duidelijk aangegeven dat ik het niet begrijp. En dat ik het graag wil begrijpen.

Verder heb ik het geprobeerd het duidelijk uit te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, er zijn meerdere mensen hier die je hebben geprobeerd uit te leggen hoe het werkt. Zie niet in hoe de anderen en ik daar duidelijker in kunnen zijn. Misschien kun je aangeven wat het dan is wat je niet begrijpt, na de uitleg die je hebt gekregen?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
he poezewoes, was het volgens mij eens in een eerder topic tegengekomen dus had het onthouden. ik werk namelijk zelf ook in die sector, vond het wel grappig om te zien.
Alle reacties Link kopieren
neferthari schreef op 11 augustus 2007 @ 19:57:

Ten eerste geef ik niemand de schuld, ik heb duidelijk aangegeven dat ik het niet begrijp. En dat ik het graag wil begrijpen.

Verder heb ik het geprobeerd het duidelijk uit te leggen.
Ik vind de posting van Poez om 19.46 uur zo'n goede, genuanceerde en duidelijke posting, waarom jij niet? Jij geeft wel degelijk een instantie de schuld van hetgeen jouw vriendin nu overkomt. Ik snap niet zo goed waarom je zo verdedigend op de posting van Poez reageert. Er staat namelijjk ook een heel goed advies in hoe jij je vriendin echt tot steun kunt zijn.
Alle reacties Link kopieren
Poezewoes schreef op 11 augustus 2007 @ 12:42:



Maar moeder heeft een probleem met vader, niet het kind. Ooit vond ze hem leuk genoeg om het bed mee te delen, dus als dit zo'n nare man zou zijn schort er wellicht iets aan haar beoordelingsvermogen. Zulke verhaal zijn in ieder geval een goede waarschuwing dat je goed na moet denken of je van een beppaalde man echt wel een kind wilt. En als je dat eenmaal hebt besloten, kun je dat niet meer terugdraaien. Je kan zijn vaderschap niet ontkennen alleen door te zeggen dat hij haar zo slecht heeft behandeld. Bovendien zegt dat niets over hoe hij met zijn kind omgaat.



Wat ik zeg; achter de beslissing van de Raad zit een argumentatie. Vraag of je die eens mag lezen. Je kent nog steeds alleen maar haar verhaal. De Raad heeft ook de andere kant gehoord en zal daarom wat zuiverder kunnen oordelen dan jij denk ik.....




Ik vind het wel wat zeggen over hoe iemand in het leven staat. Als je in staat bent andere mensen echt slecht te behandelen, vind ik dat wel iets zeggen over karakter en vind ik het heel gezond dat je als moeder dan je twijfels hebt over de omgang tussen die persoon en hun kind.

De raad zal heus een argumentatie hebben die ergens op gebaseerd is maar zij waren niet bij 'het verleden' zeg maar. En iets op papier weten is toch nog wel wat anders dan er in de praktijk bij geweest zijn. Zij willen dat blijkbaar eerst zien maar als de moeder groot gelijk heeft, heeft de vader ondertussen wel heel veel kansen gehad schade toe te brengen aan het kind. Dat zou ik als moeder ook niet willen als ik zeker wist dat de vader niet goed voor het kind is.



Ik vind het bijvoorbeeld wél een sterk teken aan de wand dat hij zijn twee andere kinderen niet eens wil erkennen en deze vrouw in de steek gelaten heeft toen zij ook zwanger van hem bleek te zijn. Ik begrijp deze moeder volkomen dat zij niet wil experimenteren met haar kind en dat ze bang is voor wat haar en haar kind boven het hoofd hangt nu de kinderbescherming dat experiment blijkbaar wél nodig vindt.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Alle reacties Link kopieren
In ieder geval beschikt de Raad over uitgebreidere info dan wij hier krijgen Shahla. Om op basis van alleen de gegevens van TO deze situatie te beoordelen lijkt me nog een stuk lastiger.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Maar de posting van Shala raakt wél een kern

Namelijk dat je regelementair wel van alles helder kunt hebben en dat mensen voornamelijk heel rationeel naar zo'n zaak kijken, de ouders, zowel de vader als de moeder als andere nabije betrokkenen reageren voornamelijk emotioneel.

Kúnnen het niet begrijpen omdat het ze te zeer raakt.



En hoe mooi het er in theorie soms ook kan liggen, vaak zijn de emoties zo intens dat het dan in de praktijk een stuk onaangenamer wordt dan het eigenlijk zou hoeven zijn.



Want iets rationeel begrijpen is één ding, maar het emotioneel ook kunnen verkroppen is een stuk moeilijker

Ik weet dat dan vaak direct naar de raad wordt gewezen met verwijten en dat dat vaak onterecht is, maar emotioneel gezien is het soms best wel te begrijpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven