Controleren werknemer op hyves?

15-08-2007 09:04 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond las ik dit bericht:



Zorginstelling Talant in Heerenveen heeft een medewerker geschorst omdat de vrouw op vriendennetwerk Hyves haar werk met verstandelijk gehandicapten vergelijkt met dat van een oppasser in een dierentuin. De geschorste vrouw communiceerde via Hyves met een andere medewerker van Talant.



Nu ben ik het helemaal eens met het feit dat dit een zeer ongepaste uitspraak is, maar wat vinden jullie ervan dat werkgevers steeds vaker (ik hoor ook wel dat met sollicitatiegesprekken door werkgevers eerst de kandidaten op hyves worden gezocht) hyves gebruiken om (potentiele) werknemers door te lichten?
Ik vind ongepast dat (toekomstige) werknemers op hyves gezocht worden: hyves is prive en prive heeft heel weinig te maken met werk. Ik vind wel erg naïf van deze persoon; als iemand mij op hyves wil zoeken, ben ik niet te vinden met mijn eigen naam.
Alle reacties Link kopieren
Hyves gaat wel over prive dingen maar is toch wel heel erg openbaar. Ik zet er zelf ook nooit dingen op wat anderen niet mogen weten.

Mijn werkgever zou mij wel kunnen hyven maar het heeft toch ook iets stiekems vind ik. Zo van: even kijken of ik nog wat sappige dingen kan ontdekken! Nou valt er over mij weinig te ontdekken want ik zou dat soort dingen ook nooit erop zetten juist omdat iedereen het kan meelezen.



En over die opmerking: vindt het geen handige opmerking maar om iemand daar nou voor te schorsen...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het eens met maze. Hyves is een publieke toegankelijke site waar je zelf je eigen informatie opzet. Als je niet wilt dat anderen dingen over je weten moet je het hier niet opzetten.



Ik vind het wel erg (Te) ver gaan als een werkgever je gaat schorsen voor iets wat je in privé tijd hebt gezegd. Ze hadden daar een gesprek over kunnen hebben. Ik denk eerlijk gezegd ook dat ze erg zwak staan als organisatie als je hier werk van gaat maken.
Ben het met muis13 eens. Heb zelf ook een account by Hyves, maar vind er eigenlijk geen bal aan! Erg onoverzichtelijk, en een wat kinderachtige uitstraling. Het merendeel is dan ook erg jong wat daar rondhangt. Ik vraag me af....kan je je account niet zo instellen dat deze alleen door vrienden te zien is?



Zelf heb ik een account bij netlog, deze heeft dezelfde functies als Hyves, ziet er veel professioneler uit, en is wat meer volwassen! Netlog kan je in ieder geval zo instellen dat je account niet publiekelijk te benaderen is, wel zo fijn!



Over mijn werk praten op internet doe ik zowieso niet, heb dus niks te vrezen. En mocht mijn werkgever wat lezen op internet over mij....laat 'm lekker zijn gang gaan...heb niks te verbergen.
Ja, je kan nu instellen dat alleen vrienden je krabbels kunnen lezen, dus dat vind ik al een hele verbetering.

En wat die zorginstelling heeft gedaan is ook niet netjes, gaat veel te ver. Ken ook mensen die met verst.gehandicapten werken, en die zijn heel professioneel, maar maken ook wel eens een grapje over de clienten, ook omdat ze vaak grappige dingen meemaken.

Ik vind die opmerking wel meevallen eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Je kan zelfs instellen dat alleen jouw eigen vrienden jouw profiel kunnen zien. Sterker nog, je kan zelfs invullen dat niemand jouw profiel kan zien. Dan heeft hyven nog weinig zin, maar toch.



Ik vind het van deze medewerkster niet erg slim, maar ik kan me ook wel weer een beetje voorstellen dat ze niet heeft stilgestaan bij het feit dat haar werkgever haar Hyves weleens zou kunnen checken.

Ik vind het van de werkgever ook niet echt netjes eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Ja zelf vind ik het ook nogal ver gaan om op deze manier je werknemers te controleren en ze ermee te confronteren wat ze in privétijd te melden hebben. Je kunt iemand er misschien op aanspreken, maar schorsen vind ik in dit geval te ver gaan, omdat e.e.a. niet op het werk plaatsvond maar in privétijd.



Overigens heb ik het zelf laatst andersom gedaan: ik moest solliciteren en ik heb degene waar ik het gesprek mee zou hebben (ze zou mijn leidinggevende worden) van te voren opgezocht op hyves. Gewoon om te kijken wat voor type het was. Toen las ik ook dingen over haar werk (de megahoge werkdruk etc) waardoor ik toch minder positief over het bedrijf was.
Alle reacties Link kopieren
mimoo schreef op 15 augustus 2007 @ 09:04:

Gisteravond las ik dit bericht:



Zorginstelling Talant in Heerenveen heeft een medewerker geschorst omdat de vrouw op vriendennetwerk Hyves haar werk met verstandelijk gehandicapten vergelijkt met dat van een oppasser in een dierentuin. De geschorste vrouw communiceerde via Hyves met een andere medewerker van Talant.



Nu ben ik het helemaal eens met het feit dat dit een zeer ongepaste uitspraak is, maar wat vinden jullie ervan dat werkgevers steeds vaker (ik hoor ook wel dat met sollicitatiegesprekken door werkgevers eerst de kandidaten op hyves worden gezocht) hyves gebruiken om (potentiele) werknemers door te lichten?




Ik zou als ik dit meisje was een rechtszaak beginnen tegen mijn werkgever. Het moet niet gekker worden! Zolang je je werk goed doet heeft een werkgever niets te klagen! En al helemaal niets te vertellen over wat je in je prive tijd doet. Of je je nou laagdunkend uitlaat over je werk of niet. Dat doe je in prive tijd en daar heeft de werkgever niets mee te maken.



Dus mijn mening: BELACHELIJK dat ze is geschorst en een goede advocaat zoeken!
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.........
Alle reacties Link kopieren
Aan de andere kant: misschien was deze opmerking niet het enige maar de zoveelste waarschuwing of deed ze haar werk niet goed. M.a.w: misschien was dit wel de bekende druppel.

Blijft de vraag of de zorginstelling ook niet over grenzen is gegaan, ik heb geen idee.



Toen ik jaaaaren geleden op school zat werd er bij mij in de klas ook een meisje bij haar stageplek weggehaald omdat ze in de bus aan het paten was met een vriendin over de ouders van de bewoners. Dat ze het belachelijk vond dat sommige ouders bijna nooit op bezoek kwamen bij hun gehandicapte kinderen.

Toevallig zat er een ouder achter haar in de bus die alles hoorde en een klacht heeft ingediend.

Wij hebben daarover heftige discussies gevoerd toendertijd, maar kwamen daar ook niet echt uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet kunnen dat ze dit soort dingen bespreekt op Hyves. Net zoals mijn voorganger vertelde over haar vriendin die het in de bus nodig vindt om iets te zeggen over haar werk.

Je kunt het simpelweg niet maken dit soort dingen te zeggen, je weet niet wie het leest of hoort, dat blijkt wel.

Ik snap trouwens niet dat mensen die een humaan beroep hebben gekozen zich zo onprofessioneel opstellen, want dat is het.



Maar dat je werkgever je checkt op Hyves vindt ik dan ook weer niet kunnen, aan de andere kant: Het is openbaar dus dit kan het gevolg zijn, je zet zelf bepaalde informatie erop en je weet dat iedereen het kan zien.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het naïef om te denken dat werkgevers internet niet zouden gebruiken om aan informatie te komen over hun werknemers. Het is voor werkgevers de goedkoopste manier om werknemers door te lichten, dus waarom zouden ze daar geen gebruik van maken. Daarbij komt dat zoals al eerder werd gezegd dat het een openbare informatiebron is die door iedereen kan worden geraadpleegd. Er wordt vaak vergeten dat informatie die op internet staat blijvend is en niet verdwijnt na een aantal jaar.
Alle reacties Link kopieren
Het is misschien niet profecioneel van haar maar hyve's is een prive aangeledenheid en dan hoef je niet profecioneel te handelen. Zolang je maar goed met het beroepsgeheim om gaat!!!!!
ik vind het ook nogal ver gaan om op deze manier gecontroleerd te worden, maar het kan wel en gebeurt dus ook. Voor mij reden om eerst heel lang te wachten voordat ik me uberhaupt heb aangemeld op hyves en nu zoveel mogelijk alles af te schermen, zodat alleen vrienden die dingen kunnen zien.
Alle reacties Link kopieren
Hyves is een privénetwerk, dus ik vind niet dat werkgevers hun medewerkers daarop mogen controleren of afrekenen (al was dit inderdaad een nogal ongepaste uitspraak).



Ik vind het ook een beetje vreemd eerlijk gezegd om te gaan graven in iemands persoonlijke leven, hebben die werkgevers dan niets beters te doen?



Mijn eigen hyve is goed dichtgetimmerd, incl. de krabbels, en ik ben ook lastig te vinden. Mensen van wie ik niet specifiek heb aangegeven dat ze mijn blog, foto's en krabbels mogen zien (dwz mijn hyvesvrienden), hoeven mij ook niet te vinden, anders had ik ze wel toegevoegd.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik weet van een aantal mensen die in de zorg werken dat zij in hun contract hebben staan dat het niet is toegestaan patienten/clienten met naam en problematiek in het openbaar te bespreken dit ivm de Patientprivacy.

Ik heb het betreffende Hyves account niet gelezen maar kan het niet zo zijn dat ze dat heeft gedaan? Je leest nu alleen een deel van het verhaal, je hoort niet wat ze nog meer heeft geschreven. Alleen dat ze nu gedurende een onderzoek geschorst is.



Ben nu wel blij dat mijn weblog onder een alias wordt geschreven, ik geen namen (behalve mijn voornaam) op het web rondstrooi. Ben nog steeds niet googlebaar ;-)
Alle reacties Link kopieren
ik vind het belachelijk dat je om een uitspraak die je in je privéleven doet geschorst kan worden. Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat alleen 1 opmerking op hyves hiervoor gezorgd heeft.



Maar goed, mensen vergeten vaak wel de kracht van internet. het is "maar" internet... nee het is internet en je moet uitkijken met wat je doet... je moet uitkijken met het gebruiken van je eigen naam, je moet uitkijken met het plaatsen van foto's....



eens in de zoveel tijd google ik mezelf , gewoon even kijken of ik te vinden ben en tot op heden ben ik nog niet te vinden... ik gebruik gewoon zelden mijn eigen naam ergens... zo kun je je gedachten uitspreken zonder dat je eventueel in de problemen komt ermee...
Hyves is niet privé, het is openbaar. Ook ouders van de bewoners, en de bewoners van de zorginstellingen komen op hyves en zien die uitspraak. Dat kan erg pijnlijk zijn.

Ik ben werkgever en als iemand solliciteert gaat de naam eerst google in. Als iemand op een site als lid van een extreem rechtse of linkse organisatie voorkomt, helpt dat niet echt bij de sollicitatie.

Ook ingeschreven staan op een forum over burn out of RSI is niet echt een aanrader. Kortom, als je niet wil dat je op grond van bepaalde informatie beoordeeld wordt, moet je deze informatie niet op het internet zetten.
excuses heb per ongeluk op het verkeerde knopje gedrukt.
Alle reacties Link kopieren
hier nog zo´n bericht dat ik zojuist zag staan, het komt blijkbaar vaker voor...



Klaagzang op internet leidt tot ontslag

Een Britse medewerker is deze week ontslagen omdat hij op internet klaagde over zijn werkgever. De 20-jarige Engelsman logde na zijn werk in op Facebook, een sociale netwerksite, en plaatste daar een klaagzang over zijn werkgever. Dat schrijft The Sun op zijn website.



Na slechts een half uur kwamen zijn bazen hier al achter en sommeerden hem de tekst offline te halen. Ondanks het feit dat de werknemer hier gehoor aan gaf werd hij ontslagen vanwege ‘grof wangedrag’. Zijn tekst was toen gelezen door precies drie bezoekers.



Overwerkt en onderbetaald

De ontslagen medewerker zegt tegen The Sun verbolgen te zijn door het ontslag: “Toen ik mijn klaagzang op internet zette had ik een rotdag achter de rug. Ik voelde me overwerkt en onderbetaald. Achteraf had ik echter beter bij een vriend mijn beklag kunnen doen dan op Facebook.” Hij is van plan in beroep te gaan tegen zijn ontslag.




Het feit dat zijn bazen al na een half uur nadat hij het bericht plaatste, verhaal kwamen halen, geeft wel aan dat deze werkgever zijn werknemers wel erg goed in de gaten hield. Ik vind een goed gesprek naar aanleiding van zoiets meer op zijn plaats dan ontslag, gaat wel erg ver..
Wat absolute einstein schrijft was ook het eerste wat er in mij op kwam. Familieleden van de bewoners kunnen ook op hyves lezen wat er op staat. De krabbels die je op hyves aan iemand schrijft zijn altijd openbaar, ook als je je profiel alleen zichtbaar maakt voor vrienden. Ik ben zelf lerares en houd hier absoluut rekening mee. Ook met foto's, die zijn alleen zichtbaar voor mijn vrienden. Als ik ga solliciteren ga ik de krabbels op hyves nog eens extra nalopen. Ik zou niet willen dat er op staat dat ik afgelopen weekend weer vijf cocktails achterover heb geslagen of iets dergelijks. Dit laat ik er nu trouwens ook niet op staan, ivm mijn leerlingen die ook overweg kunnen met de computer.



Van deze werknemer vind ik het echt heel dom en onprofessioneel om deze uitspraken op hyves te doen. Je moet er altijd rekening mee houden dat iedereen op internet mee kan lezen, het is openbaar. Ik heb zelf ook collega's op hyves. Dus om te zeggen dat bazen niet moeten gaan zoeken op hyves vind ik absolute onzin. Via via kom je heel makkelijk bij mensen terecht, ook als je niet gericht op zoek bent naar iemand.

Dat de zorginstelling moet ingrijpen vind ik ook logisch. Het is gewoon supersuperdom om deze uitspraak op hyves te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha, dat is grappig, jezelf googlen. Had ik eigenlijk nog nooit gedaan. Ik heb een vrij weinig voorkomende naam, kwam 'mezelf' wel 3x tegen.



Ik blijk de 7 heuvelenloop gelopen te hebben '(:rofl:)én in de rij te staan voor een gratis 'notebook'. Da's niet mis. Toevallig was ik het één keer echt, en dat was een interview voor viva baby's :-]



Trouwens

niet slim van die werknemer om zoiets op hyves te zetten, maar ook niet kunnen voor de werkgever hier een dergelijke actie op te ondernemen. Een waarschuwing lijkt me gepaster en het verwijderen van de opmerking.

Ikzelf heb trouwens m'n krabbels privé, maar ik heb er nooit op gelet of de mensen bij wie ik krabbel dat ook hebben.
Later is nu
Hoe doe je dat dreamer, je krabbels alleen leesbaar maken voor vrienden? Misschien heb ik t ook al wel. Overal waar het kon heb ik ingesteld "alleen voor vrienden". Ik kan het ook zo snel niet vinden....
Ik weet er natuurlijk ook het fijne niet van, maar ik kan me goed voorstellen dat de werkgever pas op Hyves is gaan kijken nadat deze erop werd geattendeerd dat er sprake was van dergelijke uitspraken.



Wat mensen vaak vergeten is dat een werkgever ernstig beschadigd kan raken door dit soort zaken. De opmerking op zich is misschien nog niet eens zo heel erg, maar voor je het weet gaat het een eigen leven leiden. Wie wil zijn familie plaatsen in een instelling waar het personeel de patienten achter hun rug om belachelijk maakt? Wie wil werken bij een instelling waar kennelijk erg onprofessioneel personeel werkt? En ga nog maar even door zo.



En stel dan eens dat we het hebben over een instelling die in zwaar weer verkeerd omdat er veels te weinihg personeel gevonden kan worden? Of een instelling dat recent al reputatieproblemen had opgedaan omdat een verpleegster een keer een fout had gemaakt?



Ik kan me de reactie van het bedrijf dus best voorstellen, alhoewel het op het eerste gezicht allemaal misschien wel wat overdreven lijkt.
anoniem_41160 wijzigde dit bericht op 17-08-2007 16:03
Reden: tikfoutje
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kaetje schreef op 17 augustus 2007 @ 15:18:

Hoe doe je dat dreamer, je krabbels alleen leesbaar maken voor vrienden? Misschien heb ik t ook al wel. Overal waar het kon heb ik ingesteld "alleen voor vrienden". Ik kan het ook zo snel niet vinden....




Bij:

HOME (helemaal in de linkerhoek)

ACCOUNT

PERSOONLIJKE INSTELLINGEN

en dan helemaal onderaan



Ik heb het net ook allemaal op ALLEEN VRIENDEN gezet.



Ik heb geen geheimen, er staan geen rare dingen op hyves, maar ik vind het niet nodig dat iedereen mijn krabbels leest.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven