Vlaanderen onafhankelijk

25-08-2007 12:27 28 berichten
Het schijnt die kant op te gaan: jullie mening graag.



Ik ga even over mijn mening nadenken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ook.
Ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Vlaanderen boven!

Laat Belgie op papier maar bestaan, met Vlaanderen en Wallonie economisch onafhankelijk van elkaar. En Brussel euhhhh....nou ja, zal wel een onbegrijpelijk communautair compromis uitrollen :)
Alle reacties Link kopieren
Waar er mossel met frit is

Waar een kip aan het spit is

Waar de kerk in het midden staat

Waar de purperen hei bloeit

En het geld in het zwart vloeit

Waar men nauwelijks Nederlands praat

Waar een diploma geen zin heeft

En de koning geen kind heeft

Waar de schuimwijnkoningin defileert

Waar het volk goedlachs is

En een vuist zonder kracht is

Waar men faalt en aan de toog expliceert



Refrein:

Vlaanderen boven

Waar men de heer nog kan loven

Waar de mensen belangrijk zijn

En de buiken omvangrijk zijn

Vlaanderen buiten

Waar de vogeltjes fluiten

Vlaanderen mijn land

Bij het Noordzeestrand



Waar de kleurenbuis grijs is

En een schroef nog een vijs is

Waar de rijkswacht goed functioneert

Waar een pik een houweel is

Er geen pintje te veel is

Francis Bay 't orkest dirigeert

Waar een g soms een h is

AVV VVK is

Waar men Ensor danig prijst

Waar de Chiro paraat staat

En de vrouw aan de vaat staat

Waar de camera traag gaat

De premier nogal vaag praat

De vakantie naar Spanje wijst



Refr.



De Kemmelberg, het Gravensteen

De Koekelbergbasiliek

De waterzooi

Het meisje in het hooi

De Vlaamse romantiek



Refr.



Vlaanderen boven

Waar men een peer nog kan stoven

Waar de mensen belangrijk zijn

En de pensen omvangrijk zijn

Vlaanderen buiten

Waar ik de heer nog zag spuiten

Vlaanderen mijn land

Bij het Noordzeestrand
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
badmeester schreef op 25 augustus 2007 @ 12:27:

Het schijnt die kant op te gaan: jullie mening graag.



Ik ga even over mijn mening nadenken.
Ben je nog niet klaar met denken?
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Door zijn uitgebreide post en uitermate sublieme inleiding moet Badmeester zijn grijze hersencellen een tijd rust geven denk ik. |-) Hij vraagt ook zo...euhm, vriendelijk om onze mening :no: .






Meer Vlamingen willen onafhankelijkheid



Uitgegeven: 25 augustus 2007 10:14

Laatst gewijzigd: 25 augustus 2007 10:47



BRUSSEL - Steeds meer Vlamingen willen een onafhankelijk Vlaanderen en steeds minder zien Yves Leterme zitten als premier. Dat blijkt zaterdag uit een enquête in opdracht van de kranten Het Nieuwsblad en Vers L'Avenir onder ruim negenhonderd Belgen.



Bij de Vlamingen is bijna 39 procent voor Vlaamse onafhankelijkheid en daarmee een splitsing van België. Ook bij de Franstalige Walen groeit de aanhang voor zo'n toekomst voor België, nu de politieke partijen al 75 dagen vruchteloos proberen een nieuwe regering te vormen. Bij de Franstaligen is inmiddels een op de tien voor het opheffen van België.



Over heel het land bekeken, wil nog maar 66 procent België als staat behouden. Een maand geleden was dat nog 70 procent.



Winnaar

De grote winnaar van de verkiezingen op 10 juni, de leider van de Vlaamse christendemocraten Yves Leterme, heeft inmiddels veel krediet verspeeld. Bijna 57 procent van de Belgen wil hem niet als premier. Zelfs in Vlaanderen wil 43 procent hem niet.

Leterme is desondanks nog altijd de belangrijkste kandidaat om premier te worden, ook al gaf hij donderdag zijn formatieopdracht terug aan koning Albert.



Koning Albert

Koning Albert denkt nu na over het aanstellen van een of meerdere bemiddelaars, die de Vlaamse en Waalse christendemocraten en liberalen weer om de tafel moet krijgen.

Die partijen zijn door de verkiezingsuitslag min of meer tot elkaar veroordeeld om een nieuwe regering te vormen.



(c) ANP



nu.nl






Ik heb hier overigens geen mening over.
Dat ze dat land opsplitsen of niet, dat moeten ze zelf maar uitvechten, maar ik heb het gevoel dat Nederland die "gezellige Vlamingen" direct wil inlijven. Mogen de Vlamingen onafhankelijk blijven, of wordt het een soort Friesland ?



Overigens weet ik (m.u.v. de kennis uit de Suske-en-Wiske-boeken) helemaal niets over België. In deze (noord-oost)kant van Nederland oriënteren mensen zich meer op emigratie naar het Duitsland. België is voor ons niets anders dan een irritant oponthoud op de Route du Soleil.
Alle reacties Link kopieren
Belgie is een soort 3de Wereldland. Er gebeuren 2 x zoveel verkeersongelukken als in NL... Opsplitsen lijkt me het beste, Vlaanderen bij NL en Wallonie bij FR. Dan hanteer je ook de natuurlijke grens. Wie is er ooit op het onzalige idee gekomen, om een land als Belgie te beginnen??
Alle reacties Link kopieren
België werd in oude tijden bevolkt door verschillende Keltische stammen, waarvan de Menapii de belangrijkste zijn. In de Romeinse tijd werden de Keltische stammen in het gebied tussen Noordzee, Rijn, Seine en Marne (Zuid-Nederland, België, Noord-Frankrijk en delen van West-Duitsland) samen aangeduid met het woord Belgae[4] Uit genetisch onderzoek blijkt echter dat de huidige Belgen niet afstammen van de Belgae. Het gebied maakte deel uit van het Romeinse Rijk alvorens het in een aantal feodale staten werd verdeeld tijdens de Middeleeuwen.





Tijdens de middeleeuwen werd wat nu onder het huidige België verstaan wordt, verdeeld tussen Frankrijk en het Duitse Rijk. De Schelde werd beschouwd als grens tussen de beide rijken. Het gebied van het huidige België kwam in handen van de Habsburgers in de 15e eeuw (zie Habsburgse Nederlanden) en werd aan het einde van de 18e eeuw overgenomen door de Fransen. Na de nederlaag van Napoleon in 1815 ging België op in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden om zo een bufferstaat te vormen tegen Frankrijk. België werd in 1830 uitgeroepen tot een onafhankelijke constitutionele monarchie (zie ook: Omwenteling van 1830). De leuze van België is eendracht maakt macht. Deze eendracht sloeg in 1830 op de vereniging van de negen provinciën. Deze negen provinciewapens zijn dan ook vertegenwoordigd in het wapenschild van het land.



België werd bezet door Duitsland tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog. De spanningen tussen Nederlandstalige Vlamingen in het noorden en de Franssprekende Walen in het zuiden hebben de laatste jaren geleid tot constitutionele amendementen. Zo werd België een federale staat met drie gewesten en gemeenschappen
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
[quote]moppetoet schreef op 25 augustus 2007 @ 22:19:

Dat ze dat land opsplitsen of niet, dat moeten ze zelf maar uitvechten, maar ik heb het gevoel dat Nederland die "gezellige Vlamingen" direct wil inlijven. Mogen de Vlamingen onafhankelijk blijven, of wordt het een soort Friesland ?



Dat bepalen de Vlamingen zelf, heeft Nederland absoluut niets over te zeggen. De animo van Vlamingen om "bij" Nederland te komen lijkt mij zeer gering: de culturele verschillen zijn fors, veel groter dan die tussen Friesland en Holland, en Nederlanders zijn lang niet overal in Vlaanderen populair vanwege het arrogante en lompe gedrag van sommigen van onze landgenoten. Overigens liggen woorden als "inlijven" en dergelijke zeer gevoelig in Vlaanderen. Is een beetje hetzelfde wanneer een groot land als Duitsland "grappig bedoelde" opmerkingen maakt over annexatie van kleinere zwakke buurlanden: het komt zeer agressief en onbeschoft over.
Alle reacties Link kopieren
[quote]Zamirah schreef op 25 augustus 2007 @ 23:00:

Belgie is een soort 3de Wereldland. Er gebeuren 2 x zoveel verkeersongelukken als in NL... Opsplitsen lijkt me het beste, Vlaanderen bij NL en Wallonie bij FR. Dan hanteer je ook de natuurlijke grens. Wie is er ooit op het onzalige idee gekomen, om een land als Belgie te beginnen??[/quote]



Niet vergeten dat Wallonie op veel gebieden het gemiddelde fors naar beneden haalt: qua werkloosheid, inkomen, corruptie, vriendjespolitiek, etc.

Vlaanderen is echt rijker dan Nederland: er worden per jaar meer nieuwe auto's in Belgie verkocht dan in Nederland, de huizen in Vlaanderen zijn vaak groter en luxer dan bij ons, veel minder wachtlijsten in de zorg: het stikt van de huis-en tandartsen in Vlaanderen.

Ze hebben beter, ouderwets goed onderwijs;

Criminelen worden tenminste nog hard gestraft;

Ze besteden in Vlaanderen meer geld aan kleding;

Er zijn procentueel de helft minder allochtonen dan in NL;

Men is over het algemeen wat beleefder;

Antwerpen, Gent, Brugge en Knokke zijn leuke steden;

Er zijn meer mogelijkheden tot belastingontwijking;

Nieuwe auto's kosten veel minder;

Huizen zijn minder duur in Vlaanderen;

Ze zijn in Vlaanderen wat conservatiever en religieuzer, dat is waar.



Er vallen idd meer doden in het verkeer, maar om Belgie daarom een derde wereld land te noemen.....

Aan Nederland valt ook nog genoeg te verbeteren hoor.
Mijn voorstel is om Limburg aan de Vlamingen te doneren. De gemiddelde IQ in zowel Nederland als België zal doordoor zeker met een procentje of 15 stijgen. Bovendien hebben ze dan net wat meer grondgebied dan de Franstalige Belgjes. Da's altijd lachen, natuurlijk. Dus.
Waarom zou NL vlaanderen willen hebben?



Ik woon er, en geloof me, zo'n feest is het niet. Belgen zijn niet zo 'gezellig' en 'gastvrij' en 'bourgondisch' als men in NL denkt. Sterker nog, het is heel moeilijk ze te leren kennen: ik woon hier nu 3 jaar en ik ken 2 buren. De rest zie je niet, ze groeten niet terug, etc. Pas al je je in het verenigingsleven stort, leer je belgen kennen.



En Vlaanderen bij NL? ik denk niet dat de meeste vlamingen dat willen. Vlamingen hebben het niet zo op hollanders. Lijkt me ook heel gezellig, van die flip de winter aanhangers erbij, da's vast heel goed voor NL. Nog meer xenofoben!



En nee, niet alle belgen zijn zo. Maar wel veel.
Alle reacties Link kopieren
Dat er minder allochtonen wonen, vind ik een flink nadeel. Het onderwijs is er erg ouderwetsch, men zit nog bij de nonnen op school. En wat het mooie is aan veel meer geld uitgeven aan kleding, huizen, auto's e.d. ontgaat mij volkomen. Dat materialisme vind ik alleen maar heel erg oppervlakkig.



Gent, Antwerpen en Knokke zijn leuke steden...maar Amsterdam en Parijs zijn toch echt veel leueker.
Kijk, de scholen, daar ben ik nou niet negatief over. De gemeentescholen zijn over het algemeen erg goed. 'Bij de nonnen' is een uitzondering, geen regel.
Als rasechte Vlaming vind ik de soap rond de regeringsvorming prachtig. Het geeft aan de talrijke compromissen die zijn gesloten rond de staatshervorming vanaf de jaren '70 in feite een onbestuurbaar land hebben opgeleverd. Wat mij betreft mag België vandaag al uiteen vallen, ik zal er geen traan om laten.



Binnen Europa heeft het steeds minder belang wat voor nationaliteit je hebt. Ook in andere landen zijn er regio's die zich sterk afzetten tegen het nationaal beleid, denk daarbij maar aan de afscheidingsbeweging in Baskenland. In tegenstelling tot de Baskische onafhankelijkheidsstrijd is er in het Vlaams/Waals dispuut nog geen enkele dode gevallen. Ik voel me dan ook veel meer Europeaan dan Belg.



En voor die Nederlanders die stilletjes (wan)hopen dat Vlaanderen aansluiting zal zoeken tot Nederland: NO FUCKING WAY! Read my lips: de dag dat ik mezelf Nederlander zou moeten noemen is de dag dat hier een tweede Baskenland ontstaat. :)
En daar dankt heel Nederland je van ganser harte voor, beste Geve.
Alle reacties Link kopieren
Ik voel mij wereldburger.
quattro35 schreef op 25 augustus 2007 @ 23:58:Criminelen worden tenminste nog hard gestraft;



Hahaha... wist je dat in België ALLE gevangenisstraffen van minder dan 6 maanden NIET moeten worden uitgezeten? Wegens gebrek aan gevangeniscellen! Leuk he?



Er vallen idd meer doden in het verkeer, maar om Belgie daarom een derde wereld land te noemen...



Er vallen ook gewoon meer slachtoffers in het verkeer, dat is ook niet zo moeilijk te verklaren: er is in het verleden nooit een beleid geweest rond veilig verkeer of het scheiden van snel en traag verkeer zoals in Nederland. Het gevolg is dat er naast die enkele structurele verbeteringen aan de wegen voornamelijk geïmproviseerd wordt om niet teveel boven het Europees gemiddelde uit te steken. Maar beter doen dan gemiddeld kan gewoon niet, tenzij het verkeer stil staat. X-D
Alle reacties Link kopieren
geve schreef op 27 augustus 2007 @ 16:48:



En voor die Nederlanders die stilletjes (wan)hopen dat Vlaanderen aansluiting zal zoeken tot Nederland: NO FUCKING WAY! Read my lips: de dag dat ik mezelf Nederlander zou moeten noemen is de dag dat hier een tweede Baskenland ontstaat. :)
Zout dan ook op van een Nederlands forum, ga je landgenoten lastig vallen met je walgelijke uitspraken en laat ons met rust.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
geve schreef op 27 augustus 2007 @ 16:48:

En voor die Nederlanders die stilletjes (wan)hopen dat Vlaanderen aansluiting zal zoeken tot Nederland: NO FUCKING WAY! Read my lips: de dag dat ik mezelf Nederlander zou moeten noemen is de dag dat hier een tweede Baskenland ontstaat. :)
Historisch is bekend dat Vlamingen eerder hun heil zoeken bij Duitsland... Prima hoor.
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef op 27 augustus 2007 @ 17:19:

[...]





Zout dan ook op van een Nederlands forum, ga je landgenoten lastig vallen met je walgelijke uitspraken en laat ons met rust.
Ik weet nog wel een leuk (?) Belgisch forum voor hem.
@complicated: eens!

We hakken Braboland en Limbabwe van NL af, geven dit aan de Vlamingen, zetten er een groot hek omheen,klaar. Af en toe een keer heen als je lekker wilt eten maar verder mis je er niks aan.

Vroeger heb ik op professioneel vlak wel eens met Belgen te maken gehad (nee niet alleen met Vlamingen maar ook met Walen, Wallonen, hoe heten die dingen, nou ja die Belgen die net doen of ze geen NL spreken) maar wat een achterbaks volk is dat zeg! Bleh!

Als je met ze spreekt is het Ja en Amen, denk je goeie werkafspraken gemaakt te hebben maar afspraken nakomen ho maar... >-D (kan geen emoticon voor "braak" vinden dus dan deze maar)



Oh enne... Geve , ik weet echt niet hoe je erbij komt dat wij Nederlanders erop zitten te wachten tot wij "Vlaanderen krijgen" maar dat cadeautje mag je houden, zeker en vast ! :rofl:
Alle reacties Link kopieren
ik snap die nijd tegen over elkaar nooit zo....



en waar komt die arrogantie toch vandaan om als hollanders maar te gaan bedenken wat er met Belgie moet gebeuren? Ik snap er echt niets van.



en vergeet niet, Vlaanderen zelf is zéér welvarend, voor degene die het een derde wereld land noemde (hoezo respectloos?) Wallonie trekt de hele boel alleen naar beneden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven