Lespakket over islam voor basisscholen

10-09-2007 17:53 206 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lees dit net in de telegraaf.

Ik vind dat men best wat mag en kan leren over islam maar denk ook dat dit met een bepaalde intentie gebeurt en dat geeft me toch een bijsmaakje in de mond.
Alle reacties Link kopieren
Dit lespakket is voornamelijk bedoeld voor islamitische scholen.

Openbare scholen kunnen er ook gebruik van maken. Dit klinkt natuurlijk vreemd, omdat een staatsschool neutraal behoort te zijn maar de doorsnee staatsschool herbergt zoveel moslims dat het onderscheid tussen staatsschool en islamitische school nauwelijks meer te maken is.
Alle reacties Link kopieren
"Vooral islamitische scholen gebruiken het materiaal, maar ook het is ook bestemd voor het openbaar primair onderwijs."

Ik vind het wordt weer lekker erin gegooit zodat dadelijk iedereen deze les krijgt.

En vraag me af of mensen dit kunnen weigeren als deze les gegeven wordt binnenkort op een gewone basisschool.

En waarom wordt er op islamitische scholen in nederland ook geen andere religies aan de orde gebracht.

Als we het hebben over leren van ieders gewoontes en religie .
We moeten alle kinderen leren dat religie is ontstaan toen mensen nog zo onderontwikkeld waren dat men bij een donderslag gillend de spelonken binnenvloog en dat het een grote vlucht heeft genomen door de eeuwen doordat machtswellustelingen middels misleidende propaganda en mensonterend geweld het de goedgelovige kuddedieren door de strot heeft geduwd. Daarbij mag de leraar een aantal voorbeelden geven van religies die daarin het beste zijn geslaagd, zoals bijvoorbeeld het Ggggristendom en de Islam. Enzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het jammer dat het dadelijk door de kindertjes strot wordt geduwt.En dat ouders niks te zeggen hebben
Alle reacties Link kopieren
Pardon????



Ouders hebben daar inderdaad niks over te zeggen, nee. Die bepalen ook niet wat er in de muziekles of gymles wordt gedaan. 't Moet niet gekker worden zeg, dat we als school eerst met ons schoolmateriaal door een ballotagecommisie van ouders moeten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind zo'n pakket een goede zaak alleen jammer dat andere scholen buiten islam scholen weinig gebruik er van maken. Misschien als de kinderen een geloof echt kennen dan hebben ze er meer begrip voor en kunnen ze zelf een oordeel over geven. Net of je op een christelijke school het christendom niet door je strot geduwd krijgt en daar zegt niemand wat van. Ik ben niet gelovig maar ik vind voor je een oordeel geeft moet je eerst weten wat het is. Door les op school hierover te geven kan er meer begrip voor elkaar komen. Ik heb op een katholieke school ook les gehad over andere geloven waaronder ook de islam. Net zoals alle geloven hangt het van de personen af die 'geloven" wat ze ermee doen. Op islam scholen horen ze inderdaad dan ook les te geven over andere geloven.
kodak schreef op 10 september 2007 @ 18:57:

Ik vind het jammer dat het dadelijk door de kindertjes strot wordt geduwt.En dat ouders niks te zeggen hebben
Van mij hoeft het ook niet zo nodig. Ik vind het belangrijker dat de scholen wat meer aan spelling gaan doen, die basiskennis heeft ook niet iedereen onder de knie.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit toch wel even wat anders dan een lesje rekenen.

Als je nu zegt van het moet niet gekker worden met bemoeien over religie en lesmateriaal .Waarom gelden deze zelfde regels dan niet per gymles en douchen van kinderen? Waarom wordt daar dan wel 'rekening" gehouden met welke achtergrond men heeft? Als ouders zich afzijdig moeten houden dan zijn deze zaken ook van belang niet te worden beinvloed door de achtergrond.
Alle reacties Link kopieren
Fleur je wist toch wat ik bedoelde dus het kwam aan bij je :)
Alle reacties Link kopieren
Je haalt even een paar dingen door elkaar. Als ouders voor een Christeljke school kiezen, weten ze waar dat voor staat en wat dat betekent voor het onderwijs. Hetzlefde geldt voor een Dalton school, of Montessori onderwijs. Op een school houdt men uiteraard rekening met het individu, maar tot een bepaalde hoogte. Je hebt ook te maken met de hele groep, dus als 1 van de kinderen niet wil douchen, kan dat meestal niet gehonoreerd worden, omdat dan iedereen dat "recht" op gaat eisen.



Vakinhoudelijk is het aan de school om te bepalen hoe de lessen eruit zien. Als er belangrijke dingen worden besloten is er altijd nog zoiets als de MR (medezeggenschapsraad), maar die besluit over andere dingen en niet of een bepaald geloof tijdens de godsdienstles wordt behandeld.......
Alle reacties Link kopieren
Haal geen dingen door elkaar .Ik zeg op een basisschool weet je dat er bepaalde regels gelden die door niemand overtreden dienen te worden. Of er bepaalde "uitzonderingen" gemaakt moeten worden. Helaas gebeurt dit hedendaags wel.

Een goede vriendin heeft dit meegmaakt met gymles op school waar de regel geldt dat men moet douchen na de gymles.Helaas zijn er een aantal kinderen die dit dus niet doen. Als een ander kind hieronder uit wilde kreeg deze straf en moest nablijven.

Als jij kiest voor een islamitische school zullen daar ook bepaalde regels gelden. Dat hoor je me niet zeggen. Jij zegt dat je je als ouder niet moet bemoeien met lesmateriaal. Maar dat doen die ouders dan op dat moment ook als zij hun kinderen meegeven NIET te douchen.

Ik vind als men op scholen religies gaat toepassen dat men dan ALLE religies onder de loep en lesmateriaal moet nemen.En niet 1 bepaalde religie want het is dan toch het leren van elkaar . Of wordt hier dan weer een uitzondering voor gemaakt?
kodak schreef op 10 september 2007 @ 19:13:

Fleur je wist toch wat ik bedoelde dus het kwam aan bij je :)






:rolling:



(Was jij eerst iemand anders???)
Alle reacties Link kopieren
Fleur graag on topic blijven. Dank je wel. :)
kodak schreef op 10 september 2007 @ 19:27:

Fleur graag on topic blijven. Dank je wel. :)
Nou jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg ook niet dat je van islam niets kunt leren. Maar dat de islamitische scholen ook wat kunnen leren van alle andere godsdiensten.Dat helpt ook zeker voor de integratie in Nederland.
Soms lijkt het alsof het allemaal van een kant moet komen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is het natuurlijk ook, denk ik....volgens de Islam is de Islam nl het enige juiste geloof. Ze staan wel open voor anders gelovigen ( omdat het Boek de basis is van alle geloven) maar proberen hen bijv wel te bekeren. Dat staat ook in de Koran, dat zij hun geloof moeten verspreiden.



Maar staat dat niet ook in de Bijbel???
Alle reacties Link kopieren
Ieder geloof is volgens gelovige "het juiste" geloof. dat hoor je mij niet zeggen .Ik geloof helemaal niet . Wat ik zo jammer vind is dat men van elkaar kan leren. En mensen willen bekeren vind ik helemaal niet juist in welk geloof dan ook. Maar daar gaat het hier niet om. het gat om lesmateriaal. Ik vind dat Islamitische scholen ook kunnen leren van andere geloven en deze kinderen bij moeten brengen . Zeker als ze wonen in landen waar meerdere geloven zijn. En dat men niet alleen uit gaat van het islamitisch geloof in een niet islamitisch land waar men verblijft/woont. Dat geldt trouwens ook voor andere scholen met bepaalde geloven.
Denk dat maar weinig scholen het aan zullen bieden.
Alle reacties Link kopieren
Star waarom denk je dat weinig scholen het zulllen aanbieden?
Openbare scholen, tenminste toen ik op de lagere school zat, weet niet hoe het nu is, doen zo goed als niets aan godsdiensten en katholieke/christelijke scholen houden zich vaak bij hun eigen geloof.

Wat andere schoolvormen betreft weet ik het niet.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik zo'n 30 jaar geleden op een openbare lagere school zat, leerde ik bij het vak geschiedenis dingen over het christendom, het jodendom en de islam. Facultatief was er bijbelles(niet verplicht, omdat het een openbare school was). Volgens mee deden alle leerlingen uit de klas mee, omdat de ouders vonden dat het een stukje algemene ontwikkeling was. Heb veel opgestoken bij die lessen, over alle godsdiensten, ook over het humanisme, maar ook het atheïsme kwam aan bod. Van die lessen staat me bij dat we vooral leerden om met een open blik naar iemands overtuiging te kijken. Ik vind er geen bezwaar aan kleven als alle kinderen op de basisscholen wat leren over levensovertuigingen en godsdiensten. Dat christelijke kindjes leren over de islam en vice versa.
Alle reacties Link kopieren
In de elsevier staat dat er "Tot nu toe hebben één christelijke en één openbare school het pakket aangevraagd."



Vraag me af hoe ouders hierover denken . Zowel islamitische scholen die andere godsdiensten voorgeschotelt krijgen als alle andere scholen..
Alle reacties Link kopieren
Ik had vroeger een Surinaamse vriendin en die vertelde me dat in Suriname de verschillende geloven vrij harmonieus naast elkaar leven. Dus het is allemaal mogelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven