Hoe is het toch zo ver gekomen met de maatschappij?

13-09-2007 10:34 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren een aanvaring gehad met een bus-chauffeur.., Omdat ik 1 strip tekort kwam en hij geen zin had om 20 euro te wisselen moest ik de bus uit. Ik was ongeveer halverwege de uitgang toen de deur genadeloos dichtgedaan werd. In woede krijg je meer kracht dan je gewoonlijk gewend bent van jezelf (gelukkig) dus ik kon de deur weer openrammen. Na even rondgelopen te hebben op zoek naar een winkel die nog open was om een strippenkaart te kunnen kopen kwam ik bij een zebra waar dezelfde charmante chauffeur stond te wachten. Zo kwaad was ik dat ik met mijn tas tegen de bus sloeg. Niet hard, en zeker geen schade aangericht, maar genoeg om aan te tonen dat ik niet gediend was van zijn achterlijke houding. Wat doet de chauffeur.. hij stopt de bus, rent achter me aan, pakt me hardhandig bij mijn arm (hij een dikzak van ongeveer 1.90, ik een vrouwtje van 45 kilo en 1.55), sleept me over de straat mee en sleurt me de bus in. Iemand anders in de bus vindt het nodig om hem te helpen en sleurt me aan mijn haar mee. Verschillende jongens op straat willen de bus in om mij te helpen, maar de deur houdt hen buiten. Ik wil de bus uit, maar de chauffeur zegt niks. Ik bel de politie, die zegt met de chauffeur te willen spreken. Ik geef de telefoon aan de chauffeur, maar hij zegt niks. Hij belt de HTM verkeersleiding en zegt dat hij een agressieve vrouw in zijn bus heeft (ik.. ik ben agressief.. wie sleepte wie over straat? ik denk dat ik 4 keer in die man paste). Gelukkig is de verkeersleiding in de buurt en haalt mij uit de bus. Na mijn verhaal gehoord te hebben is er geen twijfel over mogelijk dat hij aan mijn kant staat. Later laat hij, ik denk per ongeluk, vallen dat deze chauffeur een geschiedenis heeft van incidenten.. Twee jongens zeggen te willen getuigen. Ze hadden stomverbaasd de hele toestand aanschouwd. Hoe is het mogelijk, hadden zij zich afgevraagd, dat een dergelijke man mensen mag vervoeren. Hoe is het mogelijk dat zoiets kan gebeuren? Ik zei nog - ik ben een klantonvriendelijke houding inmiddels wel gewend, en ben uiterst dankbaar als iemand in een dienstverlenende functie aardig is, maar physiek geweld, als is het "alleen maar" aan je arm over straat gesleept worden... dat gaat TE ver!



Bovenstaand verhaal is een korte schets van wat ik gisteren heb meegemaakt. Het is een onderdeel van de ontwikkeling van de Nederlandse maatschappij. Het is een uitzondering als mensen vriendelijk met elkaar omgaan. De agressie zit in zo'n klein hoekje. Hoe mensen elkaar tegenwoordig behandelen.. Zo weinig consideratie voor elkaar. De HTM leiding zei nog: ja, de chauffeurs zijn nogal lichtgeraakt vandaag want er is daar en daar een ongeluk gebeurd tussen een motor en een fiets en dan lopen ze vertraging op (dat is het belangrijke, niet dat het erg is dat er een ongeluk is gebeurd.. kennelijk..)

Balkenende heeft het toch steeds zo over respect onder elkaar.. Been ik het volledig mee eens. Maar hoe bereik je dat? Ik weet niet eens hoe het zo ver is gekomen dat mensen zo verbitterd en respectloos met elkaar omgaan. En dat lijkt mij de kernvraag - hoe is het toch zo ver gekomen? Zo slecht hebben we het toch allemaal niet in dit land? Of hebben we het juist zo goed dat we gewoon nooit tevreden zijn? Weten jullie het? Sinds gisteren heb ik gewoon zin om lekker in het buitenland op het platteland te gaan wonen.
Tja, asociaal gedrag van die chauffeur. Alleen jammer dat je zelf met je tas tegen die bus aan sloeg. Ik geloof je meteen hoor, als je zegt dat het niet hard was, maar het pleit jezelf niet vrij.
Alle reacties Link kopieren
Dat was idd niet netjes. Maar geen excuus om mij met geweld de straat over te slepen. Het was mijn teken om de chauffeur te laten weten dat hij niet zomaar op die manier met mensen om dient te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Met fleurtje eens dat het niet kan wat die chauffeur gedaan heeft. Maar aan de andere kant had jij beter de eer aan jezelf kunnen houden en niet tegen die bus moeten slaan, ook al was t niet hard. Gewoon moeten denken dat die vent het niet waard is. De maatschappij verhard en dat merk je overal, het beste wat je kan doen is er niet in meegaan en laten zien dat het ook anders kan. Moeilijk maar wel de beste oplossing. Ik moest vorige week dinsdag naar mijn eerste college en de bus reedt 10 min (!!!) te vroeg voor mijn neus weg terwijl ik al bijna bij de deur was. Je kan je voorstellen dat ik echt heel erg over de zeik was. Maar een andere bus nam ons mee en die heeft de eerste bus gevraagd te wachten. 3 mensen gingen compleet uit hun dak tegen die buschauffeur die vervolgens ook niet echt rustig reageerde. En uiteindelijk hielp het niks en waren we een kwartier te laat op het station door die stomme ruzie.
Alle reacties Link kopieren
Maar dat is eigenlijk ook de reden van mijn topic - het is ook vanuit mezelf dat ik meer agressie voel jegens anderen. En klaar sta om mijn "recht" te verdedigen.. een verbitterde verhouding die ik voel tussen mensen in het algemeen. Ik heb het idee dat steeds meer mensen zich zo voelen. Misschien heb ik het wel mis en voelen vele anderen dit helemaal niet zo? Maar in mijn omgeving krijgen steeds meer mensen dit soort ervaringen.
catjuh schreef op 13 september 2007 @ 10:42:

Het was mijn teken om de chauffeur te laten weten dat hij niet zomaar op die manier met mensen om dient te gaan.






Ja, maar daar ga je al! Het was jóuw teken, jouw manier dus. Kennelijk heeft iedereen zijn eigen manieren en tekens. De een alleen wat netter dan de ander. Zoals Ambrosia zegt: eer aan jezelf houden, heb je veel meer aan.



Maar ik begrijp jouw reactie volkomen hoor, had ws hetzelfde gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Je verhaal is een voorbeeld van de verharding, dat klopt.Verharding van de kant van de chauffeur én verharding van jouw kant.



Ook in Amsterdam zijn de chauffeurs in bussen vaak uiterst onvriendelijk, grof en onbeleefd. Maar het is een beetje een kip en ei verhaal: het publiek is er ook niet bepaald vriendelijker en beleefder op geworden. Ik begrijp je frustratie, maar door zelf mee te doen maak je het er niet beter op.
Alle reacties Link kopieren
de maatschappij verhard idd.. Is het naïef om me af te vragen waaróm dat gebeurt? Ik zie er geen echte reden voor namelijk. Waarom gaan mensen zo met elkaar om. mijn moeder moest gisteren in de auto invoegen naar rechts. De auto rechts achter haar gaf nog even een extra dot gas zodat ze er niet tussen kon. Waar komt toch die agressie vandaan??
Alle reacties Link kopieren
Weet je grof en onbeleefd is nog 1 ding.. (het is erg genoeg dat we daar met z;n allen al aan wennen) maar iemand keihard physiek aanpakken.. en dat dat gewoon kán. En dat die chauffeur dan ook nog denkt dat hij volledig in zijn recht staat. Dan is het einde toch zoek??
Ik zou vooral geen buschauffeur meer willen zijn in deze maatschappij. Krijgen ze eigenlijk al gevarengeld? Lijkt me toch een zeer gevaarlijk beroep.
Ik kan alleen voor mezelf antwoorden: ik erger me steeds meer en meer aan de asociaalheid en traagheid en domheid van de mensen om mee heen/op straat. Er zijn dagen dat ik het wel kan hebben, er zijn ook dagen dat ik licht ontvlambaar ben en de eerste de beste bakfiets die voor een winkeldeur geparkeerd staat een duw kan krijgen.



Maar waardoor die ergernissen nou écht komen.....?
Alle reacties Link kopieren
Dat hij geen twintig euro wil wisselen kan te maken hebben met de hoeveelheid geld die hij op zak heeft, met eerdere ervaringen van klanten en een niet zo'n best humeur. Jij komt een strip tekort en er geldt altijd het verzoek gepast te betalen in de bus en tram. Als chauffeur is dat een stuk sneller, makkelijker en efficiënter want zo kan hij het snelst weer op zijn route.

Vervolgens loop je verder de bus in, richting uitgang wat hem op het verkeerde been gezet kan hebben. Logischer is om dan direct als hij je de bus uit wil hebben je dat dus voorin doet. Nu kan hij gedacht hebben dat je tóch gewoon mee wilde rijden. Je zult de eerste niet zijn. Dus doet hij de deuren dicht, hij moet immers verder. En jij wringt die weer open. Kortom verwarring en wrevel aan zijn kant.

Vervolgens sla je, terwijl hij alweer onderweg is, nog even tegen de bus.

Ik kan me voorstellen dat hij je toen even goed zat was. Dat hij echter je met geweld de bus in sleurt is niet goed te praten. Verplaats je alleen ook even in zijn positie. Je hebt regelmatig te maken met vervelende klanten, iemand zet je op het verkeerde been, houd je op door de deuren open te wringen op het moment dat je door wilt rijden en vervolgens die klap hard of zacht maakt niet uit, tegen je bus.

Je vraagt je af waar de maatschappij heen gaat? Nou hier naar toe dus. Allebei een kort lontje en ja in dit geval pakt het voor jou verkeerd uit.

Alle reacties Link kopieren
Hoe komt zo iemand zo ver? Hmmm, ga eens een dagje mee met een chauffeur en zie hoe hij de hele dag kritiek krijgt te verstouwen op alles wat hij doet, hoe jeugd hem uitscheldt en kleineert en veel mensen proberen onder betalen uit te komen, agressief worden, of gewoon onbeleefd en chagrijnig zijn. Eerlijk gezegd heb ik veel respect voor mensen met zo'n beroep. Ik zou zelf veel en veel eerder compleet uit mijn vel springen door de overbekende druppel in de emmer. En dat is dan waarschijnlijk iemand die niet op tijd een nieuwe strippenkaart heeft gekocht. Of met een tas tegen de bus slaat.



De maatschappij verhardt, zeggen jullie. Vergeleken met welke tijdsperiode? Met de tijd dat mensenoffers normaal waren? Of ketters op brandstapels belandden? Mensen 6 dagen per week lange dagen moesten werken tegen een hongerloontje? Lijfstraffen op school normaal waren? Volgens mij is de maatschappij nog nooit zo zacht geweest als nu.



Maar als steeds meer mensen steeds minder ruimte moeten delen, lopen irritaties snel op. En iemand zal moeten beginnen begrip voor een ander te krijgen en vriendelijk te doen ook al is de ander dat niet.
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
Alle reacties Link kopieren
Nee nee, ik liep heel duidelijk de bus uit aan de voorkant na afloop van het "gesprek" waarin het duidelijk werd dat hij mij niet mee zou nemen. Ik accepteerde het en 1 voet stond zeg maar op het punt om uit de bus te stappen. Het was crystal clear dat hij nog even extra vervelend en agressief wou doen door mij het liefst tússen de deur te krijgen zodat ik er uit zou springen ofzo.



Tsja, aan de ene kant is het misschien het beste om "de eer aan jezelf" te houden in zo'n situatie. Maar dan komen dit soort mensen weg met dit gedrag. Dat is ook niet goed toch? Moet je alles zomaar pikken?
Alle reacties Link kopieren
Int, je had het niet mooier kunnen zeggen.

:cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Catjuh wat een schande van de buschauffeur, en ja die klap met je tas, dat vind ik geen vergelijking met wat hij met jou deed je hardhandig meesleuren de bus in!

vreselijke ervaring voor je.

jaren geleden, stonden wij noodgedwongen op een bungalowpark ivm een nieuw koophuis, mijn dochter toen 15, reedt iedere dag met de bus van connexion, de meid had een abonnement maar deze kwam een zone tekort, de buschauffeur zette haar, ook na haar aanbod van tdt 10 gulden om bijtebetalen, de bus uit, zij stond langs een soort van stille weg aan een bosrand!

hoe haalde die lul het in zijn botte hersens een meid van 15 daar eruit te zetten!

helemaal in paniek belde ze ons op, wist niet eens te herkennen waar ze stond, ze was voor het eerst met de bus van school gekomen en was al pikkedonker ivm wintermaanden.

na lang zoeken met mijn man hadden we haar gelukkig gevonden, enja wat had er allemaal niet kunnen gebeuren met haar, vreselijke ervaring, en alleen om de chagerijnheid van een chauffeur
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het eigenlijk wel meevallen om me heen, maar woon dan ook niet in Amsterdam... Je kan altijd ergens een hufter tegenkomen ja dat is erg, maar het werkt inderdaad twee kanten op. En we wonen wel met steeds meer mensen op een kluitje dus dat speelt zeker mee maar goed, agressie over en weer is er altijd al geweest hoor nu hoor je het alleen sneller. Dus om nu kommer en kwel over onze maatschappij te roepen, we maken daar zelf ook deel van uit dus ook jij.



Haha Int ja dat soort voorbeelden zocht ik eigenlijk, ben ik toch blij dat ik nu leef hoor!



En ik heb altijd genoeg strippen en kleingeld, want dat waren ook niet echt handige zetten van jou (wat ie erna deed is niet goed te praten maar je kunt je toch voorstellen dat dit ook niet handig was).
Alle reacties Link kopieren
Ik rij elke dag met de bus Int en maak dagelijks het aso gedrag van de chauffeurs zelf mee. En iedereen die ik ken heeft wel van dit soort achterlijke ervaringen met die mensen. Nog eentje dan? Een portugese vrouw stapt in met haar abbonnement. Abbonnement wordt door chauffeur uit de handen gegrist van de vrouw, uit het raam gegooid en de vrouw word gezegd de bus te verlaten. Zonder enige aanleiding. Respect voor chauffeurs? 9 van de 10 is tuig van de onderste riggel. Nog even extra gas geven als er een oude vrouw (liefst met stok) door de bus loopt op weg naar een zitplaats. Een oude buurvrouw van mij durft niet eens meer de bus in, want ze rijden zo agressief en ik ben zo bang om te vallen als ik in de bus loop en hij gaat rijden. Of als ik niet snel genoeg uitstap, dat de deuren dichtgaan. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Alle reacties Link kopieren
Er zit wel verschil tussen de eer aan jezelf houden en mee gaan in agressie. Dat iedereen dan maar alles kan flikken als je de eer aan jezelf houdt is natuurlijk onzin. Overal zitten grenzen aan.

Tegen die bus aan slaan was onnodig. Als die man echt zo vervelend was had je altijd contact op kunnen nemen met het vervoersbedrijf en het busnummer kunnen doorgeven bij je klacht. Dan had die chauffeur ook aangesproken geworden én jij had de eer aan jezelf gehouden.
Alle reacties Link kopieren
Wat het geld betreft - de htm verkeersleiding, die mij dus kwam "redden" zei mij dat de wet idd voorschrijft om met gepast geld te betalen, maar dat dit in de praktijk niet haalbaar is en dat de htm de chauffeurs dus uitrust met een blik geld en een portemonnee. 50 had hij kunnen begrijpen. van 20 wisselen moest totaal geen probleem zijn. Namens hem kreeg ik de welgemeende excuses van de htm..
Rot dat het je is overkomen, maar ik vind dat het wel meevalt met de maatschappij.. en met je tas slaan, ik snap dat het onmacht is, maar het is actie-reactie. Jij maakt die man agressief met zo'n actie. Je moet maar net zo'n gek treffen, ik zou de volgende keer 2 x nadenken..



Je zou de HTM kunnen schrijven over je bevindingen. In Amsterdam is het soms ook pet met de chauffeurs, hard door de bochten scheuren (zodat de mensen zich nauwelijks staande kunnen houden, laat staan oude vrouwtjes), maar er zijn ook genoeg vriendelijke mannen (en vrouwen).
Ik zou als chauffeur ook stikchagrijnig worden van sommige passagiers, echt waar. Daarom ben ik ook geen chauffeur,
Alle reacties Link kopieren
En ik ken ook van dat soort voorbeelden van gedrag van chauffeurs dat echt niet kan. Met mensen laten vallen door te vroeg en te snel op te trekken. Of zoals dat voorbeeld van Festen. En ik ben zelf wel eens helemaal nat gespat door een chauffeur die te hard en onnodig door een plas reed waar ik net naast fietste, met mijn driejarige dochter acherop die dus ook dweilnat en ijskoud werd. Ik wil dus ook niet zeggen dat chauffeurs heilig zijn. Maar zelf zou ik waarschijnlijk al veel eerder door het lint zijn gegaan als ik chauffeur was, want wat zij te verstouwen krijgen is niet normaal meer. Niet alleen agressie, maar ook mensen die zielige verhalen als excuus gebruiken om niet of te weinig te betalen. Die mensen verknallen het voor de goedbedoelende persoon die het eens nodig heeft om gematst te worden, niet de chauffeurs. En tegen vervelende chauffeurs kan je idd klachten indienen. Maar of die worden toegekend als je zelf te weinig strippen en geen kleingeld hebt, lijkt me twijfelachtig. Wat niet wil zeggen dat ik zijn geweld goedkeur, dat is ook niet acceptabel, maar zoals ik zei, iemand zal moeten beginnen een langer lontje te kweken. En alleen aan die van jezelf kan je echt iets doen.
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
Alle reacties Link kopieren
Ik ken aardig wat HTM'ers en heb eigenlijk nooit problemen in de bus of tram. Maar misschien dat jij op een andere route rijdt dat je zoveel ziet gebeuren. DenHaag is groot. 8-P

Als je nu zoveel klachten hebt, ziet, waarom schrijf, mail, bel je niet naar de HTM? Langs gaan kan natuurlijk ook. Ze zitten in de Wagenstraat. Ga je eerst je klacht neerleggen en vervolgens even lekker de stad in je onvrede afkopen. X-D
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt Vana... wat dat betreft zou ik in zo'n situatie ook twee keer moeten nadenken.. Het is een strijd tussen: pik ik het of pik ik het niet (omdat je maar nooit weet wat voor gek hij misschien wel is). De manier waarop hij mij over straat sleurde is een grote blur.. had niks kunnen beginnen. en ja het is actie en reactie en kwaad met kwaad vergelden. en idd ook dat is niet juist. Physiek geweld, daar is alleen geen excuus voor. En reken maar van yes dat ik de htm ga aanschrijven.. politiebureau krijgt ook nog een bezoekje van mij vanmiddag. Woorden en deuren dichtsmijten is 1 ding maar hij moet met z'n poten van mensen afblijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven