Chipkaart in het openbaar vervoer

17-10-2007 11:48 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen maandag was er op RADAR te zien, dat de proef met de chipkaart in Rotterdam nog niet zo geweldig gaat.

Er komen per maand zo'n 1200 klachten over.

Meestal omdat er teveel gerekend wordt.



En dan te bedenken dat Radar het niet eens bekend maakte dat je toestemming moet geven dat de bus/trein onderneming ZELF het geld van je rekening af gaat halen als er niet genoeg op de kaart staat! (Als je een abonnement wil tenminste, als je gewoon de duurste trip wil betalen, geld dit niet).



Het lijkt mij helemaal niks dat ik uberhaupt iemand anders zomaar geld van mijn rekening af laat schrijven, want het wordt dan helemaal leuk als die kaart gestolen wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geeneens een chipknip....ik wil zelf pinnen en niet zo maar geld op een kaart hebben staan. De chipknip is toch ook mislukt!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat het de bedoeling is dat je je kaart oplaad bij een automaat. En die dingen staan op elk station, toch? Dus als er niet genoeg op staat, kan je hem zo opladen. Ik heb zelf zo'n kaart en ik heb nooit iets getekend waarbij ik de NS of RET toestemming heb gegeven om geld af te schrijven. En ik heb wel een kaart die op mijn naam staat.
Alle reacties Link kopieren
Nee als je nu een kaart hebt die het duurste tarief rekent, dan mogen ze niet automatisch afschrijven.

Maar zodra je een abonnement neemt moet je daar dus toestemming voor geven. En als je dan een abonnement hebt in Rotterdam bv. en je reist naar Groningen dat neemt hij dus zelf dat ritje eraf.

En daarom zullen ook de wachttijden langer worden bij de checkout punten want er zullen altijd mensen tussen zitten die niet genoeg op hun kaart hebben staan.



Ze zeggen ook dat het systeem gebaseerd is op Hong Kong, maar daar kan een toerist gewoon nog een papieren kaartje kopen van 0,35 cent om terug te gaan van het centrum naar het vliegveld.

En dat kan hier in de toekomst niet, iedereen moet aan die chip.
Daar ben ik dan mooi klaar mee. Ik woon in Zwitserland maar ik ben regelmatig (aantal keer per jaar) in Rotterdam. Heel af en toe gebruik ik dan wel eens het openbaar vervoer. Maar dat kan ik dus dan niet meer doen, want ik heb geen chipkaart.

Wat hebben ze dan voor oplossing voor toeristen bedacht? (wat ik eigenlijk ook ben).
Alle reacties Link kopieren
Lirrel1 schreef op 17 oktober 2007 @ 13:34:

Ik dacht dat het de bedoeling is dat je je kaart oplaad bij een automaat. En die dingen staan op elk station, toch? Dus als er niet genoeg op staat, kan je hem zo opladen. Ik heb zelf zo'n kaart en ik heb nooit iets getekend waarbij ik de NS of RET toestemming heb gegeven om geld af te schrijven. En ik heb wel een kaart die op mijn naam staat.




Ja, ik geloof dat jij toch gelijk hebt, ik zit weer te gillen om niks.



------gaat zich in een hoekje zitten schamen--- :-$
Alle reacties Link kopieren
Lapin, dan kan je ook een chipkaart kopen, maar dan niet op naam.



Opzich vind ik dit een eerlijker systeem en geloof ik ook wel dat het goedkoper is. Tenminste wat je betaald aan het reizen zelf. Voorheen kostten het mij 3 strippen om een halte voor de maastunnel in te stappen en de halte erna er weer uit te gaan.Het voordeel wat je mist is dat je met de strippenkaart binnen een uur nog retour kon en dat kan nu niet meer. Ook is het systeem van het opladen niet handig, want als het kaartje beweegt of te snel er uit haalt, is het geld wel van de rekening maar niet op de kaart. Moet je weer allerhande administratieve fratsen uithalen om het terug te kijken.



Voordeel: wanneer het apparaat in de bus een storing heeft, mag je gratis reizen :-p
Alle reacties Link kopieren
Lapin, voor toeristen hebben ze een wegwerpchipkaart verzonnen. Ik vind het ook wel een eerlijk systeem. Als je een wat langere reis maakt ben je iets duurder uit dan met een strippenkaart maar als je een paar haltes moet ben je goedkoper uit. Je moet alleen niet vergeten uit te checken anders ben je 4 euro kwijt.



Het is ook niet zo dat wanneer je een persoonsgebonden kaart hebt, dat er zomaar geld van je rekening kan worden afgeschreven. De kaart werkt eigelijk hetzelfde als een anonieme. Je kan er meer mee dat wel. Je kan er een abonnement op zetten maar dat reken je dan gewoon gelijk af net als bij een papieren abonnement. Je kan wel een machtiging geven om je kaart automatisch op te laden wanneer hij bijna leeg is maar daar moet je eerst formulieren voor invullen.
Blijven gewone jaarabonnementen wel bestaan ? Ik heb een abonnement van de baas en ga in mijn vrije tijd graag nog even winkelen in mijn werkplaats.
Alle reacties Link kopieren
Mensen hebben moeite met alles dat nieuw is.

En natuurlijk heeft het nog veel kinderziektes, maar het lijkt me erg handig...

Gedoe met strippenkaarten enzo...
Alle reacties Link kopieren
Jaarabonnementen blijven gewoon bestaan, maar worden op je chipkaart geladen.

Ik reis regelmatig in Rdam, maar gebruik nog steeds een strippenkaart, omdat ik het nog makkelijk vind. Ik reis ook veel in andere steden waar dus ze nog geen chipkaart hebben. Bovendien vind ik het nu nog teveel moeite om zo'n oplaadpunt op te zoeken. Komt ook dat ze alleen in Rdam staan en ik dus de kaart bv niet in Utrecht of DH kan opladen. Heb wel een chipkaart, kon destijds gratis worden aangevraagd.

Maar ik denk dat het uiteindelijk wel makkelijk is en het ook wel gaat wennen.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik reis hooguit 2 keer per jaar met de bus of tram. Moet ik dan meteen een chipkaart aanvragen?! Ik had al moeite met de strippenkaart. Vaak gebruikte ik slechts 6 strippen van zo'n hele kaart. De kaart belandde dan in de la en op een gegeven moment kon ik hem weggooien omdat de kaart niet meer geldig was. Als ik hem tenminste niet al was kwijtgeraakt. :-$

Ik heb absoluut geen zin om zo'n chipkaart te nemen. Je moet dan zeker een bepaald bedrag op de kaart zetten waar ik dan maar 2 keer mee reis en vervolgens nooit meer gebruik. Net als met die chipknip die ik ooit had. Betalen per reis of een dagkaart is veel beter. Ook handiger voor toeristen.
Alle reacties Link kopieren
Op de wegwerpkaart kan je ook een 1,2 of 3 dagenkaart laden.
Alle reacties Link kopieren
De grote grap wordt dat iedere vervoerder een eigen tarief kan gaan vragen. Nu met de strippenkaart betaal je in Zuid Holland of Groningen evenveel per zone, straks wordt er maar raak gerekend.

En vergeet niet dat je voor overstappen opnieuw een basistarief moet betalen (nu met de strippenkaart betaal je die basisstrip per gemaakte reis). met andere woorden, het OV wordt er niet goedkoper mee.
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef op 27 oktober 2007 @ 14:04:

De grote grap wordt dat iedere vervoerder een eigen tarief kan gaan vragen. Nu met de strippenkaart betaal je in Zuid Holland of Groningen evenveel per zone, straks wordt er maar raak gerekend.

En vergeet niet dat je voor overstappen opnieuw een basistarief moet betalen (nu met de strippenkaart betaal je die basisstrip per gemaakte reis). met andere woorden, het OV wordt er niet goedkoper mee.
Tja, en dat is natuurlijk de bedoeling. Een verkapte prijsverhoging!!!!
Alle reacties Link kopieren
Nou goedkoper is het er dus echt niet op geworden, ik heb het een tijdje bijgehouden maar was met mijn strippenkaart dus wel goedkoper uit. Daarnaast snappen veel ouderen niks van het hele oplaadsysteem wat dus nog wel is voor irritaties bij de oplaadpunten zorgt. Het systeem moest er mede voor zorgen het zwartrijden tegen te gaan en te zorgen dat het veiliger zou worden op de stations omdat ongewenste figuren daar niet meer zouden kunnen komen, maar die schoppen de poortjes dus gewoon open. Dit is gewoon geldverspillerij en wie draait er dus voor op, de reizigers. Nou ik ben maar met rijlessen begonnen want ben het OV echt goed zat.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een half uur overstaptijd dus je hoeft bij overstappen niet weer het basistarief te betalen.



Het systeem is trouwens niet bedacht om het ov goedkoper te maken.
Alle reacties Link kopieren
Nee het systeem is bedacht om het OV veiliger en makkelijker te maken, maar in dat opzicht is het dus mislukt.
Helaas ben ik verplicht aan de OV-chipkaart. Ik reis vier dagen per week in de spits van Dordrecht naar Rotterdam met bus, trein en tram en heb dus een abonnement. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat als iedereen straks met dat ding moet reizen. De meeste forensen hebben een abonnement en stappen zo de trein of tram in en uit. Straks moet iedereen in- en uitchecken en dat kost toch best wel tijd. Ik denk dat dat voor flinke opstoppingen gaat zorgen.



Straks moet ik 6 keer per ochtend of middag in- en uitchecken. Nu heb ik mijn abonnement veilig opgeborgen in mijn portemonnee. Straks heb ik dat ding steeds in mijn hand omdat ik zo'n beetje om de 10 minuten moet in- of uitchecken. Het gevaar van kwijtraken is dan een stuk groter.



Ik ken diverse mensen die misschien 1x per jaar met het OV reizen. Ik hoop dat er straks nog een OV-bedrijf komt dat de kaart gratis aanbiedt, want je denkt toch niet dat die mensen EUR 7,50 betalen (prijs bij de RET) als je zo weinig met het OV reist. (Sowieso al een raar concept: betalen om te kunnen betalen.)



Het voordeel is misschien dat het eerlijker is. Wij hebben hier in de buurt ook een door ons veelgebruikte situatie waar je 3 strippen betaalt voor 1 halte. Dat stukje zal wel goedkoper worden.
Alle reacties Link kopieren
3 strippen voor 1 halte? Hoe ver is de afstand tussen jou en die halte wel niet?



Buiten het hele kostenplaatje wat ultiem wantrouwen opwekt, vind ik die poortjes ook zeer onprettig. Gaan ze wel open bij brand? Wat gebeurt er tijdens een stroomstoring? Hoe zit het met het gebruiksgemak voor mensen met een beperking? Hoeveel metro's ga je missen in de spits als er rijen voor staan?

Ik reis gelukkig nooit in de spits in Rotterdam (en weet dus niet precies hoe het gaat) maar krijg al wel de bibbers als ik eraan denk. Als een van jullie een antwoord op de vragen heeft, ik ben serieus benieuwd en hoop gerustgesteld te worden.



Het heeft uiteraard ook wel voordelen en zal op sommige punten ook wel eerlijker zijn, maar ik heb er nog niet veel vertrouwen in.
Mariska76 schreef op 29 oktober 2007 @ 15:51:

Straks moet ik 6 keer per ochtend of middag in- en uitchecken. Nu heb ik mijn abonnement veilig opgeborgen in mijn portemonnee. Straks heb ik dat ding steeds in mijn hand omdat ik zo'n beetje om de 10 minuten moet in- of uitchecken. Het gevaar van kwijtraken is dan een stuk groter.





Heb via een studente - die bij klantenservice RET/9292ov werkt - begrepen dat je een abonnement kunt laden op je chipkaart dus financieel zou je situatie niet veranderen. (ik woon buiten Rotterdam maar mijn NSkortingskaart is wel geladen op 'een chipkaart') BOvendien zou je volgens haar de kaart in je portemonnee kunnen laten zitten en dan je portemonnee (al dan niet in jaszak??) langs het checkpunt halen.



Ik reis veel in Leiden, Amsterdam en Den Haag (centraal). Heb in Den Haag nog geen poortjes gezien, dus gok dat die regio er nog niet klaar voor is in 2009 ;-)
Alle reacties Link kopieren
watervrouw2 schreef op 08 november 2007 @ 16:19:

[...]



Ik reis veel in Leiden, Amsterdam en Den Haag (centraal). Heb in Den Haag nog geen poortjes gezien, dus gok dat die regio er nog niet klaar voor is in 2009 ;-)
Vervoer Haaglanden wil geen poortjes, maar uitcheck punten in de bussen en trams.



In de HTM bussen zitten ze al.



Verder heb ik gehoord dat de introductie van de chipkaart weer is uitgesteld omdat de spoorwegen moeilijkheden hebben met de prijzen van retours. Zoals ze nu hebben dagretour, weekendretour etc. Met de chipkaart betaal je per km en ze willen toch retour blijven aanbieden maar hebben het nog niet bedacht hoe of dit dan moet.
konijnenzijngezellig schreef op 08 november 2007 @ 10:08:

3 strippen voor 1 halte? Hoe ver is de afstand tussen jou en die halte wel niet?




Anderhalve kilometer, over de Erasmusbrug heen. Dat is een leuk stukje lopen als het mooi weer is, maar als het regent of hard waait, ga ik echt liever met de tram.



watervrouw2 schreef op 08 november 2007 @ 16:19:Heb via een studente - die bij klantenservice RET/9292ov werkt - begrepen dat je een abonnement kunt laden op je chipkaart dus financieel zou je situatie niet veranderen. (ik woon buiten Rotterdam maar mijn NSkortingskaart is wel geladen op 'een chipkaart') BOvendien zou je volgens haar de kaart in je portemonnee kunnen laten zitten en dan je portemonnee (al dan niet in jaszak??) langs het checkpunt halen.
Het klopt inderdaad dat er financieel niets verandert, maar helaas werkt het in-/uitchecken niet als mijn abonnement in mijn portemonnee in mijn tas zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven