Revalideren na een herniaoperatie
woensdag 31 augustus 2011 om 16:02
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.
Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
woensdag 26 oktober 2011 om 14:27
Ik had dit ook in het begin, (soms nu nog wel! bijna 5 maanden geleden mijn operatie) dat de pijn terug kwam, maar die zenuw is helemaal over zijn toeren, eerst wordt die flink afgekneld door de hernia en later zit de chirurg er ook nog mee te klooien, omdat hij/zij erbij moet om de hernia te repareren en als dat allemaal achter de rug is, zijn er ook nog zwellingen (als gevolg van die operatie) die ook op de, al gevoelige, zenuw kunnen drukken.
Dus eerst rustig afwachten, het is niet niks wat er allemaal gebeurd is in je rug.
Maar in het begin is het echt niet gelijk over, rust, geduld en met de tijd oefeningen. Sterkte.
En welkom op het topic Jippie.
Dus eerst rustig afwachten, het is niet niks wat er allemaal gebeurd is in je rug.
Maar in het begin is het echt niet gelijk over, rust, geduld en met de tijd oefeningen. Sterkte.
En welkom op het topic Jippie.
woensdag 26 oktober 2011 om 14:38
Welkom Jippie!
Nou, lekker meewerkende huisarts heb je...
Je hebt al heel wat achter de kiezen!
Het schijnt heel gewoon te zijn dat je na de operatie nog klachten hebt omdat het zich allemaal moet herstellen en dat zou wel een half jaar kunnen duren. Maar dat kunnen de anderen hier misschien beter vertellen.
De eerste twee dagen waren pijnvrij, dat zegt toch al iets.
Heb vertrouwen en geduld.
Schrijf bijna hetzelfde als Galadriel, zelfde moment gepost.
Nou, lekker meewerkende huisarts heb je...
Je hebt al heel wat achter de kiezen!
Het schijnt heel gewoon te zijn dat je na de operatie nog klachten hebt omdat het zich allemaal moet herstellen en dat zou wel een half jaar kunnen duren. Maar dat kunnen de anderen hier misschien beter vertellen.
De eerste twee dagen waren pijnvrij, dat zegt toch al iets.
Heb vertrouwen en geduld.
Schrijf bijna hetzelfde als Galadriel, zelfde moment gepost.
woensdag 26 oktober 2011 om 16:20
Hè dames,
Galadriel niet zo heftig maar wel het gevoel dat mijn bekken minder stabiel is ofzo als ik ongesteld ben.
Ja hanneke mooi weer vandaag!
Hoax, gelukkig geen hernia maar goed neemt niet weg dat je wel nog met je klachten zit en nu dus verder moet. Lastig hoor!
Jippie, hier een paar weken verder en die pijn kan je af en toe hartstikke onzeker maken. Zoals de dames boven mij al zeggen, rustig aan. Je hebt een operatiewond, er is in je rug van alles gebeurd en die zenuw ligt ineens vrij.
Galadriel niet zo heftig maar wel het gevoel dat mijn bekken minder stabiel is ofzo als ik ongesteld ben.
Ja hanneke mooi weer vandaag!
Hoax, gelukkig geen hernia maar goed neemt niet weg dat je wel nog met je klachten zit en nu dus verder moet. Lastig hoor!
Jippie, hier een paar weken verder en die pijn kan je af en toe hartstikke onzeker maken. Zoals de dames boven mij al zeggen, rustig aan. Je hebt een operatiewond, er is in je rug van alles gebeurd en die zenuw ligt ineens vrij.
donderdag 27 oktober 2011 om 08:01
donderdag 27 oktober 2011 om 10:00
Evi, dan ben je behoorlijk geradbraakt, jeetje. Probeer maar lekker te rusten als het kan en wie weet val je dan ook nog even in slaap.
Ik zat gisteravond op de bank met de kat op schoot en op een gegeven moment kreeg ik toch last van DE plek, kussentje hier, kussentje daar maar het werd steeds erger. Kat van schoot en ben op de bank gaan liggen wat ik eigenlijk niet meer doe. Toen duurde het even en kreeg ik felle geniepige pijnscheutjes aan weerszijden van de wond, na verloop van tijd trok het weg en was ik weer wie ik was.
Een pilletje genomen en gedacht: ik ben er nog lang niet...
Toen ik op bed lag voelde ik niks meer
Ik zat gisteravond op de bank met de kat op schoot en op een gegeven moment kreeg ik toch last van DE plek, kussentje hier, kussentje daar maar het werd steeds erger. Kat van schoot en ben op de bank gaan liggen wat ik eigenlijk niet meer doe. Toen duurde het even en kreeg ik felle geniepige pijnscheutjes aan weerszijden van de wond, na verloop van tijd trok het weg en was ik weer wie ik was.
Een pilletje genomen en gedacht: ik ben er nog lang niet...
Toen ik op bed lag voelde ik niks meer
donderdag 27 oktober 2011 om 10:28
Hanneke, misschien blijft dat ook nog wel een hele tijd. Moet zeggen dat ik ook echt niet goed op de bank kan zitten, zoals eerder gezegd voor mij niet stevig genoeg. Maar wel weer even schrikken hè als je dan die pijn voelt. Ik vind het dan een beetje een desillusie, maar het is gewoon echt een lange weg en we willen allemaal dat het heel snel over is natuurlijk.
Hier vanmorgen eerst een flink stuk gaan lopen. Kon een beetje twee kanten uit, maar het voelde erg goed was zo stijf. Nu even een tijdje op bed, misschien inderdaad nog even mijn ogen dichtl tot later weer!
Hier vanmorgen eerst een flink stuk gaan lopen. Kon een beetje twee kanten uit, maar het voelde erg goed was zo stijf. Nu even een tijdje op bed, misschien inderdaad nog even mijn ogen dichtl tot later weer!
donderdag 27 oktober 2011 om 13:29
He Jippie, welkom bij ons cluppie. Ik herken het heel erg wat je omschreef en ja wat de anderen al zeggen, het hoort erbij.... langzaam aan en dan komt het goed.
Wat we al eerder zeiden, we willen allemaal te snel en zijn allemaal onzeker en zoekende, dus elkaar steunen is een fijne manier van revalideren.
Galadriel: ja dat herken ik, die maandelijkse periode, had dan altijd ontzettend veel last en nu blijkbaar ook weer. Maandag en dinsdag kon ik wel janken van de pijn en wat blijkt, gisteren was de periode er weer.... dus zal wel weer een combi zijn.
Ik ben gisteren voor controle geweest, en idd het stelde niks voor. Vond het fijn om te horen dat ik een ontzettende flinke hernia had waar de neuro chirurg van verschrokken was en zich afvroeg hoe veel pijn in wel niet heb gehad. Fijn die bevestiging dat ik me niet aanstelde (dat gevoel krijg je op een gegeven moment als
niemand je verder wil helpen)
Hij stond ook versteld van hoe goed ik er al bij liep, dus dat is ook positief.
Mijn "klapvoet" kan nog herstellen, de zenuw doet het nog, maar hij kan niet inschatten of hij helemaal niet beschadigd is of een beetje, dus revalideren...
Ondertussen zit de vakantie er bijna op, van de 2 dagen dat ik al iets aan mijn werk hebben willen doen is er nog niks gedaan, miss morgen en anders volgende week. eerst mijn lijf weer meewerken.
zonnige dag toegewenst
ps Hoax, wat naar dat ze nu nog niks weten. Miss moet je eens op internet naar de St maartenskliniek kijken, die zijn gespecialiceerd in rugklachten, wie weet dat hun iets kunnen doen voor je. Succes ermee en blijf maar lekker hier hoor, rug klachten zijn rugklachten en tips kunnen we allemaal gebruiken
Wat we al eerder zeiden, we willen allemaal te snel en zijn allemaal onzeker en zoekende, dus elkaar steunen is een fijne manier van revalideren.
Galadriel: ja dat herken ik, die maandelijkse periode, had dan altijd ontzettend veel last en nu blijkbaar ook weer. Maandag en dinsdag kon ik wel janken van de pijn en wat blijkt, gisteren was de periode er weer.... dus zal wel weer een combi zijn.
Ik ben gisteren voor controle geweest, en idd het stelde niks voor. Vond het fijn om te horen dat ik een ontzettende flinke hernia had waar de neuro chirurg van verschrokken was en zich afvroeg hoe veel pijn in wel niet heb gehad. Fijn die bevestiging dat ik me niet aanstelde (dat gevoel krijg je op een gegeven moment als
niemand je verder wil helpen)
Hij stond ook versteld van hoe goed ik er al bij liep, dus dat is ook positief.
Mijn "klapvoet" kan nog herstellen, de zenuw doet het nog, maar hij kan niet inschatten of hij helemaal niet beschadigd is of een beetje, dus revalideren...
Ondertussen zit de vakantie er bijna op, van de 2 dagen dat ik al iets aan mijn werk hebben willen doen is er nog niks gedaan, miss morgen en anders volgende week. eerst mijn lijf weer meewerken.
zonnige dag toegewenst
ps Hoax, wat naar dat ze nu nog niks weten. Miss moet je eens op internet naar de St maartenskliniek kijken, die zijn gespecialiceerd in rugklachten, wie weet dat hun iets kunnen doen voor je. Succes ermee en blijf maar lekker hier hoor, rug klachten zijn rugklachten en tips kunnen we allemaal gebruiken
donderdag 27 oktober 2011 om 16:02
Ik heb het feest nog niet gehad, jurk is binnen en ook nieuw ondergoed, het is een strakke jurk waar elk bobbeltje/hobbeltje onder te zien is, nu nog een mooi panty (of kousen ben er nog niet overuit) en schoenen, dat is wel de lastigste schoenen: mooi en degelijk en beetje sjiek zou fijn zijn, dus daar moet ik nog voor gaan shoppen.
Hoe loop je nu dan Patricia? Met een kruk of moet je over elke stap goed nadenken?
Hoe loop je nu dan Patricia? Met een kruk of moet je over elke stap goed nadenken?
donderdag 27 oktober 2011 om 16:43
Hee, nee ik loop gewoon, maar kan mijn voet niet goed afwikkelen, waardoor hij "klapt". Als ik er bij nadenk gaat het wel goed, maar kost me moeite, gebeurd niet automatisch. Als je het niet weet zie je het niet, dus we zien wel of het goed komt. Het is alleen tegen het einde van de dag erger en lastig. En ik moest goed opletten dat ik niet ging vallen, ja duhhh dat heb ik al gedaan....
vrijdag 28 oktober 2011 om 08:56
vrijdag 28 oktober 2011 om 09:38
Ook goeiemorgen!
Ja Evi, een desillusie, dat is goed omschreven. Verwacht het niet, het gaat aardig en dan zoiets . Denk ook dat het aan de slapte van de bank ligt. Ik heb nu zo'n rolkussen achter het rugkussen gelegd zodat ik rechterop zit, dat is wel beter.
Heel af en toe mis ik op sommige momenten HET bed ja
Met zitten voel ik haast altijd waar geknutseld is, of het nou binnen- of buitenkant is weet ik eigenlijk niet. Of allebei.
Vandaag 9 weken geleden alweer.
Ik ga zo weer naar de fysio. Soms heb ik geen zin, jullie ook weleens niet? Elke keer maar weer, heel dubbel want het is goed voor het lijf maar toch....
Ja Evi, een desillusie, dat is goed omschreven. Verwacht het niet, het gaat aardig en dan zoiets . Denk ook dat het aan de slapte van de bank ligt. Ik heb nu zo'n rolkussen achter het rugkussen gelegd zodat ik rechterop zit, dat is wel beter.
Heel af en toe mis ik op sommige momenten HET bed ja
Met zitten voel ik haast altijd waar geknutseld is, of het nou binnen- of buitenkant is weet ik eigenlijk niet. Of allebei.
Vandaag 9 weken geleden alweer.
Ik ga zo weer naar de fysio. Soms heb ik geen zin, jullie ook weleens niet? Elke keer maar weer, heel dubbel want het is goed voor het lijf maar toch....
vrijdag 28 oktober 2011 om 19:03
Hoi allemaal, hier was ik ook weer eens. Het gaat even niet zo goed hier en had weinig zin om een emopost te posten. De griep leek op zijn retour, maar ik heb nu al 2 dagen knallende hoofdpijn en ook weer af en toe koortsaanvallen. Verder weinig energie en uitgeput na lichte lichamelijke inspanning. Ik hoest ook nog veel, dus misschien krijg ik nog wat te weinig zuurstof. Alles bij elkaar word ik er niet vrolijk van.
Ik heb deze week wel weer gewerkt. Wel wat rustiger aan gedaan dan normaal, want het lukt simpelweg niet op volle kracht. Maar het was wel fijn om weer wat nuttigs te doen en de wereld weer wat groter te maken.
Mijn rug reageert uiteraard ook op te weinig beweging, dus dat houdt ook niet over op het moment.
Kortom, ik ga van het weekend bijkomen en niets doen, en dan op naar een hopelijk betere volgende week! Ik wens jullie allemaal een heel fijn weekend!
Ik heb deze week wel weer gewerkt. Wel wat rustiger aan gedaan dan normaal, want het lukt simpelweg niet op volle kracht. Maar het was wel fijn om weer wat nuttigs te doen en de wereld weer wat groter te maken.
Mijn rug reageert uiteraard ook op te weinig beweging, dus dat houdt ook niet over op het moment.
Kortom, ik ga van het weekend bijkomen en niets doen, en dan op naar een hopelijk betere volgende week! Ik wens jullie allemaal een heel fijn weekend!
zaterdag 29 oktober 2011 om 12:24
Nummerzoveel, een hele dikke knuffel voor jou meid!
Hanneke ik herken het ook dat je geen zin hebt. Hier weliswaar nog geen fysio, maar dan geen zin om te lopen. Dat voelt dan ook als verplichting ondanks dat het inderdaad voor je eigen lijf is.
Hier gaat het wel goed. Wel steeds af en aan een beetje een zeurende bil, maar merk wel dat juist als ik wat meer doe het dan een beetje naar d achtergrond verdwijnt. Doe ik weer niks dan voel ik het. Nou ja goed..
Hanneke ik herken het ook dat je geen zin hebt. Hier weliswaar nog geen fysio, maar dan geen zin om te lopen. Dat voelt dan ook als verplichting ondanks dat het inderdaad voor je eigen lijf is.
Hier gaat het wel goed. Wel steeds af en aan een beetje een zeurende bil, maar merk wel dat juist als ik wat meer doe het dan een beetje naar d achtergrond verdwijnt. Doe ik weer niks dan voel ik het. Nou ja goed..
zaterdag 29 oktober 2011 om 14:56
Alles moet in beweging blijven, tot het achterwerk aan toe... maar het zal bij jou Evi wel met de exhernia te maken hebben.
Heb vanmiddag 20 minuten gelopen als test voor de fysio of ik mijn klachten die ik had voor de operatie eventueel op kan roepen a.h.w. Wel prikkels maar geen uitvalsverschijnselen
Had alleen een heel saai stuk deze keer om te lopen, dat doe ik niet meer
Fysio raadde met dit aan omdat het rustig is. Nou, is mij een beetje té rustig
Heb vanmiddag 20 minuten gelopen als test voor de fysio of ik mijn klachten die ik had voor de operatie eventueel op kan roepen a.h.w. Wel prikkels maar geen uitvalsverschijnselen
Had alleen een heel saai stuk deze keer om te lopen, dat doe ik niet meer
Fysio raadde met dit aan omdat het rustig is. Nou, is mij een beetje té rustig
zondag 30 oktober 2011 om 11:10
Ha dames,
Hanneke wat goed zeg dat het bij de fysio zo goed ging. En jammer hè van die saaie stukjes
Hier gisteren een dip. Was weg geweest, maar echt niks spectaculairs en had daarna 's middags en ''s avonds een heel zeer been. Vanochtend was het redelijk weggetrokken, maar nu begint het weer op te komen. Probeer nu echt weer even een uur te liggen want denk dat ik toch weer wat meer moet rusten. Stapje terug dan maar..
Hanneke wat goed zeg dat het bij de fysio zo goed ging. En jammer hè van die saaie stukjes
Hier gisteren een dip. Was weg geweest, maar echt niks spectaculairs en had daarna 's middags en ''s avonds een heel zeer been. Vanochtend was het redelijk weggetrokken, maar nu begint het weer op te komen. Probeer nu echt weer even een uur te liggen want denk dat ik toch weer wat meer moet rusten. Stapje terug dan maar..
zondag 30 oktober 2011 om 11:20
Nummerzoveel, durf het haast niet te vragen maar hoe is het nu?
Evi, ik denk ook dat je te enthousiast bent (net als ik).
Toch maar wat vaker liggen hoe moeilijk het ook is...
Je denkt dat je heel wat bent maar het duurt best nog even voordat we dat niveau weer hebben. Koppie wil veel, lijfje ook maar komt een beetje achteraan.
Evi, ik denk ook dat je te enthousiast bent (net als ik).
Toch maar wat vaker liggen hoe moeilijk het ook is...
Je denkt dat je heel wat bent maar het duurt best nog even voordat we dat niveau weer hebben. Koppie wil veel, lijfje ook maar komt een beetje achteraan.
zondag 30 oktober 2011 om 12:18
Pfff... Ja is ook wel zo nummerzoveel, maar vind dat wel heel moeilijk. Gelukkig dat jij je een beetje beter voelt. Grappig want ik herken dat voorbehoud. En dan mbt mijn rug. Daaromtrent durf ik ook echt niet te juichen voordat we een hele tijd verder zijn en alles goed voelt....
En Hanneke ik wil waarschijnlijk te snel ja....
En Hanneke ik wil waarschijnlijk te snel ja....
maandag 31 oktober 2011 om 09:44