Vriend met ADD

03-11-2011 14:21 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier meer meiden die een vriend, man, partner hebben met ADD? En hoe gaan jullie daar mee om? Het lijkt me fijn om wat ervaringen uit te wisselen, ook omdat we op dit moment wat problemen heb in onze relatie hebben waar dit een rol in speelt.
Hallo!

Ik heb zelf ADD. Wat voor informatie zoek je?
Internet: addonline.nl/forum

Boeken:

Hulpgids ADHD

Een opgeruimd leven met ADHD

Samenleven met ADHD

Keyword voor een betere relatie: communicatie
Sinds afegelopen donderdag heeft mijn man officieel de diagnose hpgekregen van ADD. We wisten dit al langer omdat de symptomen/signalen overduidelijk waren.

Binnenkort een medicijnen gesprek met de psychiater. Hij reageert hier heel goed op (officieus geprobeerd) en maakt het allemaal net iets makkelijker (ook voor mij )
Ik zoek niet perse informatie maar meer ervaringen met de omgang met iemand die dit heeft. Ik wil hem hier zo graag mee helpen, maar ik weet niet hoe.
Waar loop je tegen aan wat problemen veroorzaakt?
Ja, dat vroeg ik mij ook af.

Voor mij is regelmaat belangrijk. En lijstjes bijv voor het huishouden wat ik kan afvinken.

Praten. Nog zo'n ding, want anders blijf ik denken en denken..
@Jippertje: mijn vriend is inderdaad ook doorverwezen naar de psychiater voor medicijnengesprek, omdat hij bijwerkingen van ritalin krijgt. Hij moet alleen nog even een afspraak maken.

Alleen dat vergeet hij dan weer.

Heeft jou man er zelf ook last van? Mijn vriend is heel vergeetachtig, maar hij gaf gisteren aan dat hij hier heel moe en verdrietig van wordt, van zichzelf zeg maar.. En het loopt op dit moment dus even niet zo lekker, tussen ons niet..
Ik wil hem heel graag helpen maar krijg nu juist het idee dat ik het verkeerd doe.
Daarom leg overal pen en papier neer en schrijf het op als je iets moet regelen/doen. Geeft rust in het hoofd.
Mijn ervaring is dat die boeken een beter inzicht geven in hoe de ander 'denkt' en dingen ervaart. Er staat in de hulpgids ook een mooi en herkenbaar hoofdstuk over hoe een vrouw zich in een relatie met een AD(H)D man voelt en er staat hoe er mee om te gaan.
Dat heb ik al heel vaak als tip gegeven aan mijn vriend, dat houdt hij 2 dagen vol en dan is t weer vergeten.

Nu hebben we het er over gehad om hem meer 'ruimte' te geven, dat ik me even nergens mee 'bemoei' en hem alles zelf laat doen, regelen, initiatief nemen.
@Maja: dat zou misschien wel goed zijn om zoiets te lezen. Af en toe vind ik het zo lastig maar ik wil niet dat hij onze relatie hierdoor opgeeft..
Het gaat ook niet werken als jij een lijstje maakt voor hem. Dat wekt (bij mij iig) alleen maar weerstand op.

Zorg dat je niet zijn moeder / juf wordt. da's echt een giga-valkuil
Op het addforum staan heel veel verhalen.
Ik bedoel ook niet dat jij die lijstjes moet maken, maar dat hij dat zelf doet.
@ Maja : ik maak ook geen lijstje voor hem, ik heb voorgesteld een agenda in zn auto neer te leggen en dat hij daar alle belangrijke dingen,afspraken inzet. Verder als hij dan bv een dokter of zo moest bellen stuurde ik vaak nog even van tevoren een sms dat hij de dokter moest bellen zodat hij het niet vergat. Anders kon ik er vanuit gaan dat het niet was gebeurd. Zulke dingen zeg maar.
Bedankt voor de tip van het ADD forum, ik wist niet dat dit bestond maar het geeft een hoop duidelijkheid, misschien kan ik mijn vriend zo beter helpen door daar eens wat onderwerpen te bekijken.
Valenta veel sterkte !
Er is hier op het forum een topic waar een stel add-ers en adhd-ers en zo nu en dan een partner van een ad(h)d-er bij elkaar komen.

Het is een verzameling van tips, dagelijkse frustraties, ervaringen en kletspraat.

Misschien heb je er wat aan. Als je zoekt naar "ADHD achter de gordijnen" dan kom je er vanzelf.

(kan mobiel niet zo goed linken)
En als ervaringsdeskundige kan ik je zeggen dat ik het meest heb aan een partner die begripvol is zonder een hulpverlener te worden.

Die me ADHD niet als excuus laat gebruiken, maar begrip heeft voor de situatie. Die me vertrouwen geeft in wat wel lukt.
@banaanaap : dankjewel voor de tip. En ik snap dat eigenlijk wel heel goed. Misschien heb ik hem al die tijd goedbedoeld toch verkeerd geholpen. Het is goed dat ik er nu wat meer onderzoek naar doe merk ik want ik ga het nu steeds beter begrijpen, ook al zal het er niet altijd makkelijker door worden.

@zwitsal: dankjewel! Ik hoop dat alles weer goed komt tussen mijn vriend en mij, want ik ben zo stapelgek op hem en ik wil hem zo graag helpen..
Als ik een ding heb geleerd na de diagnose: het zal nooit makkelijk zijn. De kleinste dingen, daar moet ik hard voor werken en blijven werken.

En structuur is on-ge-loof-lijk belangrijk. Maar dat kwartje viel pas toen ik structuur als middel ben gaan zien in plaats van de vijand en bron van frustratie.

Ik heb ongelooflijk veel gehad aan groepscoaching. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik de voordelen van de medicatie daadwerkelijk goed kon benutten. Dat zou ik je vriend direct aanraden!!
En hoe kom je bij zijn groepcoaching terecht? Ik denk niet dat mijn vriend zoiets ziet zitten, ik denk ook niet dat hij dat 'aan' wil, hij wil niet 'zielig' zijn maar stoer, hij wil niks mankeren.. Dus ik denk dat dat wel lastig wordt..
Mijn vriend heeft het ook.

Hij is voornamelijk heel vergeetachtig en vaak onrustig in zijn hoofd. Hierdoor is hij snel vermoeid, maar kan daarentegen heel slecht slapen/ in slaap komen.

HA wil hem daarvoor geen medicatie geven, vriend heeft ook geen medicatie voor zijn ADHD. Ik vind dit zelf best rot voor mijn vriend omdat ik aan alles merk dat het voor hem zoveel zou schelen om wat rustiger te zijn en gewoon goed te kunnen slapen. Zou alleen niet weten wat we hier verder mee kunnen doen? Hebben al wel wat medicijnen geprobeerd die bijvoorbeeld bij kruitvat/etos e.d. te krijgen zijn. Die zijn echter vaak homeopatisch en vriend merkt eigenlijk geen verschil.

Het is in ieder geval wel belangrijk dat je niet zijn moeder wordt. Koop gewoon een algemene kalender voor bijvoorbeeld in de keuken, waar je verjaardagen/jou afspraken/zijn afspraken etc. op zet.

Uiteindelijk zal je vriend toch zelf zijn maniertjes moeten vinden om het voor hem zelf zo makkelijk mogelijk te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven