Stevia of gewone zoetjes ?

20-06-2011 15:51 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoiii allemaal,

Even een vraag, ik wil graag over op stevia zoetjes, gebruik nu gewone van natrena. is stevia nog zoeter dan de natrena zoetjes ? omdat ik per grote theemok er zo 3 in-mik Ik wil daar dus vanaf en het natuurlijker gaan proberen, en ik zeg al bijvoorbaat, ik ga niet thee, koffie zonder zoetstof drinken, want dat heb ik geprobeerd en ik kan er niet aan wennen. Ook suiker is geen optie om medische rededenen.

Dus heel simpel, stevia zoetjes zoeter dan gewone zoetjes ? ze zijn best duur, terwijl navul van de regulire zoetjes stuk goedkoper zijn! maar ja als de stevia dan zoeter is, heb je ook minder nodig dan kan ik het nog financieel overzien

alvast bedankt.
Ik zou dan kiezen voor stevia. Het is wel duurder, maar je hebt minder nodig.Zelf zou ik het een prettig idee vinden dat het natuurlijk is.
Krachtvoer versus gif?

Lijkt me duidelijk!
Ik heb stevia zoetjes, vind ze prima smaken en ze zijn zoeter dan de gewone zoetjes. Het nadeel vind ik, dat het een eeuwigheid duurt voor ze zijn gesmolten in je thee of koffie.

Dan is het laatste slokje zo zoet, bah.
Ik gebruik de zoetjes van stevia, het is even wennen maar ik vind het niet vies.

De zoetjes van Stevia vind ik veel zoeter dan de gewone, gebruik er nu 1 per kop en van gewone zoetjes gebruikte ik er altijd 2. Als je ze via internet besteld zijn ze een stuk goedkoper. Vind de stevia in de natuurvoedingswinkel heel erg duur.
Stevia is ook verkrijgbaar als vloeistof of in poedervorm, is dus makkelijker te doseren...
Ah! de laatste 4 reacties zeggen presies wat ik nou bedoelde, met stevia of gewone zoetjes en stevia is dus zoeter en ook nog gezonder, weer een toppic dat closed kan

Dan ga ik voor of de stevia vloeibaar of de plant&warmt zoetjes dispenser.
Ik bedoel de zoetjes stevia van el compra, hahha zit zelf ff fout.
Ik gebruik zelf stevia in poedervorm, ook om bijvoorbeeld pudding of kruidkoek mee te maken. Ook heb ik een plantje in de tuin staan, en die gedroogde blaadjes doe ik ook in de thee.

Het smaakt wel ietsie anders dan gewone suiker, maar ik vind het geen vervelende bijsmaak hebben.

Het is natuurlijk en zeker niet ongezond.
Ik zou gaan voor een flesje extract en dan gewoon een druppel in je koffie/thee.
Als je met stevia wilt bakken, kun je dan beter vloeibaar of poeder gebruiken? En als je bijvoorbeeld chocomousse wilt maken? Wil het namelijk gaan bestellen maar ik weet niet wat handiger is.
Voor bakken kun je beter poeder gebruiken.
Ok, dank je!
Xylitol is ook een goed alternatief.
@ blauwe framboos, je kunt inderdaad het beste poeder gebruiken. Het enige nadeel van poeder is dat het heel lastig te doseren is. Stevia is zo zoet dat je er snel te veel van gebruikt.
Ik heb beide maar gekocht. Vandaag chocolademousse gemaakt met de druppels. Was best lekker, maar toch wel een vreemde nasmaak (het is wel witte stevia volgens het flesje). Zou dat nog wennen? Mijn man vond het namelijk echt niet lekker...
Hallo allemaal,

Weet iemand van welk merk er Stevia is die niet een vreemde bijsmaak heeft? Het gaat er mij om het in de koffie te gebruiken. Ik heb nu zoetjes van Cruydhof, maar die vind ik niet zo lekker in de koffie, gaat wel goed in de thee. Het maakt me niet zoveel uit of het zoetjes, poeder of vloeistof is. Alvast bedankt!
Hi Noaya, ik heb ze van Plant & Warmth, te koop bij de Tuinen. Smaken mij prima.
Stevia heeft wel een andere smaak dan suiker en zoetjes. Ik weet niet of het merk dan erg veel uitmaakt. Ik bestel mijn zoetjes altijd op de website van stevio en die vind ik prima.
Nou, het schijnt dat het uitmaakt wat voor hulpstoffen erin zitten en wat het percentage en soort stevioside of rebaudioside zijn.
De steviazoetjes die ik voor zeven euro bij de natuurvoedingswinkel heb gekocht zijn wel sterker dan de steviazoetjes die ik voor twee euro in de Franse supermarkt heb gekocht.

Van die Franse heb ik twee stuks nodig.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Hallo allemaal,

ik heb gisteren ook Stevia gekocht omdat ik al jaren de reguliere zoetstof gebruik en hiermee wil stoppen vanwege de aspartaam. Ik ben nogal een grootverbruiker (kiep gemakkelijk 5 zoetjes in 1 mok koffie *schaam*). Nu heb ik de stevia tabletjes gekocht van het merk Steevia . Maar deze smaken heel pittig en naar pepermunt :(. Ik vind dat niet lekker. Ook staat op de verpakking dat de tabletten geschikt zijn voor basis gezichtscreme en tandpasta :(. Hebben jullie misschien tips voor mij van welk merk ik beste stevia kan kopen die ook zoet is? Alvast bedankt!
Hi Sannies, zoals reeds vermeld heb ik ze van het merk Plant & Warmth bij de Tuinen. Smaken zoet à la gewone zoetjes.

Nou las ik gisteren in het blad van Jumbo dat zij de stevia zoetjes van of Candarel of Natrena verkopen. Ik ga er binnenkort ook naar op zoek. Zal waarschijnlijk voordeliger zijn dan die van de Tuinen.
Ik heb de stevia van natrena gewoon bij AH gekocht. Of canderel, 1 van de 2.
Ik vind stevia wel erg meevallen eigenlijk. Sinds kort mee begonnen. Ik vind de bijsmaak veel minder dan die ik heb van 'gewone' zoetjes.

Sowieso zijn veel effecten van zoetstoffen nog niet bekend. Behalve van stevia, want dat wordt al eeuwen gebruikt. Ik ben wat sceptisch tegenover al de positieve effecten van de zoetstof (maar dat zou mooi zijn natuurlijk), maar als het niet het slechte van zoetstoffen heeft, en niet het dikmaakeffect van suiker, ben ik tevreden!

Ik ga zo mijn eerste muffins bakken met stevia. Ben benieuwd!
quote:VieVaaVee schreef op 20 juni 2011 @ 16:34:

Denken dat het gezonder is omdat het een plantje is, is misschien niet helemaal terecht. Stevia is niet in Nederland te krijgen omdat niet wetenschappelijk is aangetoond dat het geen kwaad kan. Er is dus geen bewijs dat het gebruik veilig geacht kan worden.

Van aspartaam (kankerverwekkend) is bekend dat aangenomen zou mogen worden dat je onder gebruik van bepaalde dosis geen verhoogd risico op kanker zou krijgen. Een soort maximaal aanbevolen veilige dosering. Van Stevia is dit kennelijk niet bekend.

Stevia is inmiddels wel verkrijgbaar hoor. En inmiddels ook toegestaan. De regelgeving is hier nu eenmaal zo dat iets als hulpstof gebruikt mag worden als er nederlandse studies bestaan dat het onschadelijk is. Er waren gewoon geen nederlandse studies, ook niet die aantoonden dat het schadelijk was, en ook niet die aantoonden dat het onschadelijk was.

In het buitenland (Frankrijk, Japan, Zuid-Amerika) was die kennis er al lang, werd/wordt het al eeuwen gebruikt en onschadelijk bevonden. Meer een formaliteit, getriggerd door iemand die een patent wilde aanvragen, en die formaliteit is dus inmiddels opgelost. Stevia is aan een opmars begonnen.

Denken dat het gezonder is OMDAT het een plantje is, lijkt me inderdaad wat kort door de bocht. Suiker is ook natuurlijk, maar je wordt er wel dik van. Ik ken ook plenty plantjes waar je hartstikke dood aan gaat :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven