Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

29-12-2011 18:57 697 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik koop best veel kleding vind ik zelf een aantal dingen staan vervolgens verloren in de kast zoals die naaldhaken doodzonde .Verder ook jurkjes die ik vervolgens niet aantrek om de een andren reden, nu heb ik vandaag gelezen over het proyect free fachion een jaar lang niet winkelen zodat je creatiever word en niet voor elk feestje naar de winkel voor iets nieuws .Ik ga dit dus proberen een jaar lang niet winkelen voor kleding ben zeer benieuwdt, Zijn er mensen die dit ook gaan doen of mij een hart onder de riem willen steken haha zodat het een mischion posibole word invp een mischion inposibile

ps ik heb moeite met schrijven

en ja daar krijg ik hulp voor
@Georgianna, goed idee! Dan weet je wat je echt draait.

Maar...vraagje. Waar laat je de kleding voor je ze gedragen hebt en terug in de kast legt. Als ik het in plastic bakken doe, dan heb ik geen overzicht meer heb met wat ik heb...Voor een tweede kledingkast hebben we geen plek.
Hihi, ik heb er een spelletje van gemaakt :D

Gister lijstjes gemaakt met omschrijvingen van alle kledingcategorieën (jurkjes, vestjes, schoenen, accessoires etc.), met omschrijvingen van alle kledingstukken die ik heb in die categorieën. Toen heb ik er twee dobbelstenen bijgenomen en ben ik combinaties gaan dobbelen. Heb er al drie heel verrassende, blije, nieuwe combi’s mee gevonden :D
quote:sylphide schreef op 31 januari 2012 @ 13:53:

@atelier-madame....voor hoeveel dagen, maanden wil je meedoen? Of ga je ook echt voor het jaar! Dan heb je inderdaad veel lef.

Wat is eigenlijk je doel als je er aan mee gaat doen?

Geld besparen (helemaal handig als je ergens voor spaart of zoals ik, een schuld sneller wilt aflossen)?

Je bewuster worden van je consumptiegedrag??

Enz???

Ik heb besloten om per 1 februari mee te doen, in eerste instantie wil ik het 8 weken gaan volhouden, dus tot 1 april .Dit is voor mij al een hele doelstelling aangezien ik nog nooit denk ik langer dan 2 weken geen kleding hebt gekocht. Ik wil mezelf gewoon echt gaan dwingen mijn eigen kledingkast te herontdekken. Daarna vertrek ik voor een vakantie naar Turkije, en aangezien ik daar soms hele leuke spulletjes op de bazaar kan kopen gun ik mezelf dan wel een budget.

Waarom ik mee wil doen:

*Bewuster worden wat ik allemaal aan kleding in mijn kast heb liggen

*Geld besparen, op dit moment kan ik het heel goed opsapren voor een vakantie voor van de zomer, dus dat is een goed doel en sich.
Waar ligt dan je uitdaging ATelier_ madame?

Dat je langer dan 2 weken geen kleding koopt?
Bij het feit dat ik twee maanden geen kleding mag kopen, terwijl ik normaal dus elke week wel een aankoop doe. Vooral uitverkoop haal ik altijd hartstikke veel en ben soms in staat om per seizoen wel 5 compleet nieuwe outfits te halen. Ik wil ni dus eens serieus een aantal maanden gewoon uit mijn eigen kast leven.
Ik snap m!

Veel succes gewenst ook
Miv vandaag ga ik ook meedoen!
quote:kwartet schreef op 01 februari 2012 @ 15:34:

Miv vandaag ga ik ook meedoen!
Nav dit topic maar eens mijn jurkjes gaan tellen. Vervolgens stil in een hoekje gaan zitten om me te schamen!

Dus bij deze, komende 4 maanden geen hobbyspul en kleding meer. Waarom 4 maanden, omdat er tegen de zomer wat dingen aan komen waarvan ik weet dat er wat gekocht gaat worden. Omdat het geen 'noodzaak' is. Maar ik het eigenlijk belachelijk vind dat ik nog wat koop terwijl het echt niet nodig is.

Strategie, 4 maanden alle winkels vermijden, ook online.

edit; In 2011 ook al 4 maanden niets gekocht, en stiekem, gaf het een hoop rust en tijd!
Wat grappig om te lezen hoe iedereen ermee omgaat..Ik merk dat ik het eigenlijk wel lekker vind om geen kleding te "mogen" kijken. Moest voor mijn werk naar de binnenstad van Utrecht; normaal doe ik er een uur over om terug te lopen naar het station omdat ik even bij bij Sissy Boy, Fred de Bretoniere, etc etc "moet" kijken; nu was ik binnen 10 minuten op het station en kon een trein eerder nemen! Het scheelt echt zeëen van tijd... .

Bij de inventarisatie heb ik een wollen jasje opgediept, komt mooi uit met deze kou. Zwarte broek en long sleeve eronder, klaar.

Leuke tip, trouwens, van die dobbelsteen; ga ik ook eens proberen.
Leuk Kwartet, dat je ook meedoet!

@rebells...ben beetje nieuwsgierig..hoeveel jurkjes heb je? Of wil je die vraag liever niet beantwoorden. Leuk dat je ook meedoet!

@jacobsbenen, ik ben benieuwd wat het met mij gaat doen. Ik heb ooit 8 maanden niet geshopt voor kleding, maar dat was gedwongen, want ik leefde toen uit eigen wil onder het sociaal minimum (ivm inservice opleiding tot verpleegkundige).

Ik ken dat wel, even hier kijken, even die andere winkel in. Niets te doen, dan maar even bij de winkels kijken (voor mij op loopafstand). Even kijken is vaak even iets kopen. Nooit echt duur, maar toch. Op deze manier kan ik nooit eens een echt mooie tas kopen, want daar moet ik wel voor sparen en dat lukt niet zoals ik nu met mijn geld omga....maar eerst die schuld sneller afbetalen...en daarna op een andere manier kleding enz shoppen.

Ben nog niet officieel bezig. Dat begint zaterdag pas.

Maar ik heb tot nu toe niet de neiging gehad om naar de winkels gehad. Vrijdag wel in Utrecht, afspraak om te shoppen en lunchen....ik ga proberen héééél lang te lunchen. Daarna sokken en panty's kopen en daarna heb ik besloten vooral voor mijn moeder (daar ga ik mee) te kijken.

Ik mag nog wel een "shop till I drop"-sessie houden, maar het hoeft voor mij even niet.
Ik ga komend weekend eens kijken of ik kan inventariseren wat ik allemaal heb.

Redenen voor mij om mee te doen: ik heb genoeg, teveel eigenlijk maar kan niet stoppen (hopelijk nu wel). Het kost bakken met geld en enorm veel tijd want ik kan avonden op internet zitten zoeken naar van alles dat ik 'echt nodig heb'. Vooral in tijden dat ik me niet zo happy voel, dan vind ik echt dat iets mag kopen. Alsof ik daarna wel weer happy zou zijn.... Niet natuurlijk.
Een tip die al genoemd is maar misschien voor de ' nieuwelingen' nog van pas kan komen: meld je af voor nieuwsbrieven en catalogi van online winkels en evt postorderbedrijven.

Je komt dan minder snel in de verleiding!

In a-dam heb je Sunday Market, met veel aparte kleding, tassen enzo. Dat was wel even slikken om me daarvoor af te melden maar het helpt wel...
@luni, dat is inderdaad een goede tip. De laatste dagen heb ik mij overal voor afgemeld. Niet dat ik online veel kocht, maar ik deed daar wel te veel ideeën op. Dat zet bij mij aan tot winkelen.

Ik mag officieel nog 2 dagen shoppen (donderdag en vrijdag). Maar ik vind het laf als ik dat dan echt ga doen. Behalve sokken dan

Ik heb trouwens voor mijzelf allemaal heel goede redenen (motivatie!) op een rijtje gezet om dit te doen.

Het gaat van financieel: schuld aflossen, meer geld in mijn praktijk leggen en sparen voor kwalitatief goede kleding, tassen en schoenen.

Maar ook mijn tijd anders indelen, ben al van alles aan het opzoeken.

En meer geld hebben om lekker uit eten te gaan met vriendje en vriendinnen. Dat schoot er door mijn koopgedrag ook een beetje bij in.

Ik bereid mij graag goed voor :-)
Voor sommige nieuwsbrieven heb ik me niet afgemeld, omdat ik door de plaatjes geinspireerd wordt om nieuwe combi's te maken.

Mijn motivatie om mee te doen: ik heb genoeg, maar vind het nooit genoeg;wil minder overconsumeren. Daarnaast wil ik mijn vrije tijd anders besteden, ik heb een hele stapel ongelezen boeken, bijvoorbeeld.Beetje parallel met roken: ik heb 30 jaar gerookt, ben 7 jaar geleden gestopt en het is compleet uit mijn systeem. Shoppen is ook een verslaving, dus het moet ook uit mijs systeem. En dan natuurlijk de economische factor: wat een leuke dingen ga ik allemaal doen met het geld dat ik overhoud........
Leuk dat er steeds meer meedoen!

Jacobsbenen, ik ben al 2x de stad ingeweest met lijstje nuttige aankopen en kados en 'vroeger' bleef ik ook bij alle kledingmaten hangen. Maar nu was ik zo de stad weer uit. Scheelde me ook een hoop parkeergeld

Nieuwsbrieven en zo blijf ik ook op aangemeld voor de inspiratie.
Heb helemaal in het begin een keertje gereageerd, leuk dat het topic nog steeds leeft!

Ik heb alleen in de eerste week van januari nog wat (en "wat" is een ruim begrip) gekocht. Ik wil het gewoon per maand aankijken, een jaar klinkt zo lang!

Het enige waar ik een uitzondering voor maak zijn panty's. Die heb ik nodig voor mijn werk en gaan regelmatig kapot. Hopelijk gaat februari dus helemaal goed. De eerste dag is in ieder geval gelukt!
Ik wil ook een motto
@imikgirl, dat heb ik ook hoor, een jaar is zo lang, vandaar de 100 dagen! Dat is bijna drie en een halve maand.

Eigenlijk vind ik panty's en sokken geen luxe-producten.
Ik heb rond de 60 jurkjes.....

Ik koop als ik me niet goed voel, en jurkjes staan altijd! Helaas is het Nederlandse klimaat niet elke dag geschikt voor een jurkje

Sokken, panty's en ondergoed reken ik meer tot de nodige dingen. Niet dat het heel snel nodig zal zijn om te kopen. Maar als er alleen nog maar gaten in zitten dan is het toch tijd voor een nieuwe.

Het scheelt echt veel tijd als je niet meer online naar kleding loopt te zoeken, of even voor de boodschappen de winkels in duikt.. Dat is wel heel lekker..

Dat consuminderen vind ik ook wel een goed streven. Als je ziet wat alles kost en hoe we alles kapot maken. Dan schaam je, je af en toe hoe wij hier met spullen om gaan. Zowel kleding als voedsel etc.

Maar op een of andere manier ben ik dat altijd vergeten op het moment dat ik in een winkel sta.
quote:rebells schreef op 01 februari 2012 @ 23:22:

Ik heb rond de 60 jurkjes.....

Ik koop als ik me niet goed voel, en jurkjes staan altijd! Helaas is het Nederlandse klimaat niet elke dag geschikt voor een jurkje

Sokken, panty's en ondergoed reken ik meer tot de nodige dingen. Niet dat het heel snel nodig zal zijn om te kopen. Maar als er alleen nog maar gaten in zitten dan is het toch tijd voor een nieuwe.

Het scheelt echt veel tijd als je niet meer online naar kleding loopt te zoeken, of even voor de boodschappen de winkels in duikt.. Dat is wel heel lekker..

Dat consuminderen vind ik ook wel een goed streven. Als je ziet wat alles kost en hoe we alles kapot maken. Dan schaam je, je af en toe hoe wij hier met spullen om gaan. Zowel kleding als voedsel etc.

Maar op een of andere manier ben ik dat altijd vergeten op het moment dat ik in een winkel sta.Zou je met zoveel jurkjes (lees: zoveel dipjes) dan beter niet iets kunnen doen aan je gemoedstoestand of aan je emotioneel welbevinden?
Daar werken we aan .. Er zit inderdaad meer achter ;)

Afgelopen jaren al heel ver gekomen, en soms is kleding ook maar kleding en zo vreselijk oppervlakkig. Vandaar dat ik ook voor mijn eigen gemoedsrust gewoon niets wil kopen, net als afgelopen jaar, eigenlijk beviel dat wel
quote:sylphide schreef op 31 januari 2012 @ 23:55:

@Nikkie79 Dress for Succes vind ik een heel leuk initiatief. Heb zelf jaren als re-integratiedeskundige gewerkt en wel een cliënten naar doorverwezen (in de bijstand heb je natuurlijk geen cent).

Zelf overigens nooit wat heen gebracht.

Ik zet het op MP, mijn doel is om mijn schulden (bij elkaar nu zo'n ¤ 1700,-) sneller af te betalen.

En uh, mss is de zwarte verf nu sterk verbeterd! Het proberen waard, maar destijds vond ik het tegenvallen. Tip: bij zwart verven echt maar 1 kledingstuk per keer. Anders wordt het grijs. Kledingstuk moet van een poreuze stof zijn als katoen.

@Koreveen, dank je wel. Ik ben hier ook (vanavond) tijdschriften aan het doorspitten voor ideeën, heb al meer dan 10 nieuwe idee-setjes. Van tevoren heb ik mijn kledingkast uitgeruimd en geteld (voor het eerst in mijn leven) wat ik heb. Nu ligt alles er netjes in, ik heb veel meer overzicht! Het past nog in 1 kast...!!! En dat wil ik ook zo houden.

Uitkomst:

12 broeken (waarvan 4 korte broeken, 3 voor de zomer)

16 rokjes

5 zwarte leggings

5 truien

11 vestjes

1 bustier

8 bollero's (waarvan 2 oude, die gaan weg)

46 (!) shirts (korte, driekwart en lange mouw)

10 blousjes (korte, driekwart en lange mouw)

25 (!) hemdjes

27 (!!) jurkjes

11 tuniekjes

5 colbertjes (waarvan er 2 wel heel oud zijn, dus weg gaan)

2 spijkerjasjes

1 trenchcoat

2 winterjassen (een mantel en een jack

5 giletjes (waarvan 1 te groot en niet mooi meer, dus die gaat weg)

22 paar schoenen (waaronder ook slippers, sandalen enz)

1 heel lelijke fleece vest....die trek ik aan onder mijn jas tijdens koude dagen

Spullen voor ballet en dans: 3 balletpanty's (waarvan 2 zwart), balletpakje, 2 korte broekjes erbij, zwarte sportbroek, los zwart shirtje, 4 zwarte sport-topjes, 2 paar dance-sneakers, 1 paar balletschoentjes en 2 paar spitzen waarvan 1 paar in gebruik", 1 paar "dood", niet meer geschikt om op te dansen dus. Het kan zijn dat ik nieuwe moet aanschaffen (spitzen), maar daar moet en wil ik dan een uitzondering voor maken ivm behoud gezondheid voeten.

Volgens mij is het niet overdreven veel, maar zeker niet weinig. Ik kan het hier in ieder geval 100 dagen mee volhouden!

Zo, ik duik lekker mijn bedje in!

Morgen weer een nieuwe dag, met een nieuwe outfit uit eigen kast!Niet overdreven veel???? jemig
@pipootje uh, toch wel (schaam-schaam-schaam).

Ik moet zeggen, het past nog in een (halve) kledingkast

Op de schoenen na. Hoe zit het dan met de dames die een inloopkast hebben, of bij wie het niet in één kast past.

Dat moet dan nog veel meer zijn dan mijn aantallen.

Ik ben erachter gekomen dat er rare verhoudingen zijn in mijn kleding. Ik heb 1 normale broek, een zwarte, 1!

Ik heb geloof ik 8 jeans, waarvan 3 ouder dan 5 jaar. Maar wel lekker veel rokjes.

Ik heb 1 paar goede leren zwarte laarzen (inmiddels meer dan 5 jaar oud, leer is ook niet zo mooi meer), maar wel weer veel onzin-pumps (je raadt nooit wat ik nu het meest draag).

Ik koop zelden een tas, dus die van mij heeft nu een gat (ik heb 1 handtas en 1 grotere tas waar a-4 formaat in past), natuurlijk heb ik wel 46 shirtjes.

Ik heb 1 fietsjas voor in de winter en 1 mantel (waar inmiddels ook een gat in zit, in de voering hoor), maar wel 27 jurkjes, natuurlijk...

Dat tellen heeft mij in ieder geval doen beseffen dat er iets mis is met de verhouding. Dus na deze 100 dagen ga ik niet nóg een jurkje kopen, niet nóg een shirtje, maar eens een goede en nette tas, zonder gat!

Als ik er zo over nadenk lijk ik wel erg oppervlakkig. Zucht.

In het dagelijks leven werk ik met mensen met psychiatrische, psychosociale en/of financiële problemen...ik lees hier veel over, ik ben dagelijks met deze onderwerpen bezig. Shoppen is dan zo'n heerlijke luchtige afwisseling...mss is het daardoor ook een beetje gekomen.
@rebells, wat goed dat je aan je "dipjes( aan je "jurkjes") werkt.

Vriendin van mij heeft dat ook gehad, ze wist het ook van zichzelf. Toen ze er achter kwam waar haar rotgevoel steeds vandaan kwam, is het koopgedrag steeds minder geworden. De behoefte werd gewoon steeds minder.

Detail: ze is zelf psycholoog..... Dus het kan echt iedereen overkomen!

Helaas koop je met een nieuw jurkje je rotgevoel maar eventjes weg...het is en blijft een beetje symptoombestrijding.
Hmm, na de inventarisatie van m'n schoenen baalde ik even als een stekker; heb net m'n rooie ballerina's weggegooid, die konden echt niet meer... Die heb ik zoveel gedragen dat ik nog van plan was een nieuw paar te scoren maar daar had ik niet meer aan gedacht, en nu is het te laat... Dus ik was nogal sikkeneurig, tot ik me realiseerde dat ik het met die andere 27 paar schoenen ook wel een jaartje zou moeten kunnen redden xD

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven