verwarming

04-02-2012 11:08 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb de temperatuur ingesteld op 20 graden, het is nu 16,5 graden. ik snap niet zo goed waar dit aan ligt. de verwarming is loeiheet. heb net geprobeerd om de verwarming te ontluchten, maar er kwam een straal water uit.

ik heb hier totaal geen verstand van, wie heeft er tips?
quote:winterfeestjurk schreef op 04 februari 2012 @ 11:49:

de andere verwarmingen heb ik nu 20 minuten open staan, maar ze zijn allebei koud.Zit er genoeg water in de ketel?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Volgens de bespaartips die ik bij mijn nieuwe cv ketel geleverd kreeg is het absoluut nietgeldbesparend om de kachel 's nachts en overdag wanneer je weg bent flink terug te draaien.

Hanteer een verschil van 2 tot 3 graden, dan hoeft de ketel niet te gaan loeien wanneer je het weer op temp wilt hebben, maar kan (een nieuwere ketel) dit ook in eco-stand snel realiseren.
quote:winterfeestjurk schreef op 04 februari 2012 @ 11:38:

[...]

snap ik, hij staat nu op 22,5 graden. daar kan ik hem dus beter de hele dag/'s nachts op laten staan?

Ik heb hem nu dag en nacht op 17 staan en hij slaat niet aan de ketel dus het kost me niets. Ik moet wel zeggen dat ik een zeer goed geisoleerd huis heb en dubbele beglazing.

Snachts op 22,5 zetten vind ik wel hoog.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
@stukje_cake: volgens mij heb ik geen blokverwarmingssysteem. maar zal sowieso maandag even bellen, het is al een aantal jaar geleden dat ik de ketel heb laten nakijken

@Mv: hoe check ik dit? (is waarschijnlijk weer een erg domme vraag, excuus alvast!) heb wel gezien dat de CV ketel op eco stand staat.
quote:Mylene_Valerie schreef op 04 februari 2012 @ 11:55:

[...]

Ik heb hem nu dag en nacht op 17 staan en hij slaat niet aan de ketel dus het kost me niets. Ik moet wel zeggen dat ik een zeer goed geisoleerd huis heb en dubbele beglazing.

Snachts op 22,5 zetten vind ik wel hoog.dat scheelt als je huis goed geïsoleerd is! vind ik ook hoog 22,5 graden. normaal gesproken staat hij op 20 graden (s' avonds) en 's nachts/overdag op 16 graden
het is nu 17 graden (is nu ongeveer 40 minuten later) dat schiet niet echt op :(
Heb alles open staan, en alle deuren er bij open staan.
quote:winterfeestjurk schreef op 04 februari 2012 @ 11:57:

@Mv: hoe check ik dit? (is waarschijnlijk weer een erg domme vraag, excuus alvast!) heb wel gezien dat de CV ketel op eco stand staat.

Dat verschilt denk ik per ketel. Hopen dat forumster T-met-de-moeilijke-naam hier komt. Die heeft mij vorig jaar telefonisch geholpen met dingen checken. Die heeft er wel verstand van.

Wat ik toen had gedaan, fotos gemaakt van mijn ketel en hoe het eruit ziet, dan kunnen forummers die er veel verstand van hebben je makkelijker adviseren wat je moet doen.
Of download alvast de handleiding van je ketel via internet. Misschien staat daar precies hoe je bij jouw ketel het moet controleren.
ik heb helaas geen digitale camera/mobiel met camera, dus foto's maken gaat helaas niet lukken.
quote:Mylene_Valerie schreef op 04 februari 2012 @ 12:07:

Of download alvast de handleiding van je ketel via internet. Misschien staat daar precies hoe je bij jouw ketel het moet controleren.dat is een goede tip, thanks!
Ik herken het ook. Bij mij zit de thermostaat aan een warme muur, namelijk de muur die de kamer van de kast scheidt waar de ketel in zit. De ketel geeft warmte af (die kast is ook altijd vrij warm) waardoor de muur ook warm wordt. En dat is de temperatuur die de thermostaat registreert. Ik moet de thermostaat op 23 graden instellen om het in de hele woonkamer 20 graden te krijgen.

Zou dat bij jou ook zo kunnen zijn?
@muriel: bij mij zit de ketel op zolder
OK, een andere situatie dus. Maar dan zou je je nog af kunnen vragen of de plek waar de thermostaat zit warmer kan zijn dan andere plaatsen in je huis. Het is maar een suggestie hoor, maar ik heb er ook jaren over gedaan om erachter te komen.

Succes, ik hoop dat het goed komt!
@Muriel: de thermostaat zit bij de deur (ingang woonkamer) en aan de andere kant zit de hal (met trap naar beneden) dus dan denk ik eerder dat het daar kouder is.
@ Winterfeestjurk: als je de radiatoren altijd dicht hebt zitten, kan het draaimechanisme binnenin 'vastkleven'. Je kunt de knop aan de buitenkant dan wel open draaien, maar binnenin blijft hij dicht. Dit verhelp je door met een hamer een paar ferme klappen te geven op het gedeelte van de radiator tussen de knop en de radiator zelf, terwijl de knop volledig open gedraaid staat.

Tip om dit vastkleven te voorkomen: nooit de knop helemaal dicht draaien, altijd een kwart of een halve slag open houden.
ik zet de verwarming altijd op 21.5 pas dan doet ie wat. Ook boven en op zolder staan ze zacht aan, omdat warme lucht opstijgt en je zo veel meer stookt dan als je boven ook een beetje warmte houdt. Bovendien draai ik hem met dit weer ook 'snachts niet uit, dan moet ie 'smorgens veel te hard werken. Ik zet hem dan op 19.5 zodat ie af en toe aanslaat en er geen 'rook' uit mijn mond komt als ik in bed lig
@burgertrut: ik heb je advies opgevolgd, niks, de verwarming blijft koud :( ik heb boven alle verwarmingen een stukje opgedraaid, die in mijn slaapkamer, zijn nu al loeiheet, de andere blijven koud
WFJ, ik denk dat het dan nu tijd is geworden om een monteur te bellen.
quote:Ratteke schreef op 04 februari 2012 @ 13:40:

WFJ, ik denk dat het dan nu tijd is geworden om een monteur te bellen.Denk ik ook, dat klinkt niet goed.
quote:winterfeestjurk schreef op 04 februari 2012 @ 13:22:

@burgertrut: ik heb je advies opgevolgd, niks, de verwarming blijft koud :( ik heb boven alle verwarmingen een stukje opgedraaid, die in mijn slaapkamer, zijn nu al loeiheet, de andere blijven koudHeb niet alles gelezen, maar heb je al de boel ontlucht ?
Als er lucht in de radiator zit, is er meestal nog wel een deel van je radiator warm. Als je radiator altijd dicht zit, is de kans groter dat het kraantje binnenin vast zit.

Winterfeestjurk, heb je de knoppen een beetje open of wijd open? Je moet ze wijd open zetten en dan een paar ferme klappen geven tegen het stukje tussen de knop en de radiator, daar waar het kraantje binnenin zit. Als dat na nog eens proberen weer niet lukt, zou ik er een monteur bij halen inderdaad.
Ga eerst eens kijken of er genoeg water in het systeem zit. Op je ketel zit een wijzertje, die moet tussen de 1,5 en 2 staan. Is hij lager, dan moet je bijvullen.

En ontlucht je systeem ook eens. Dat doe je alsvolgt: thermostaat laag draaien, alle radiatoren dicht draaien. Bij de laagste radiator in huis beginnen en naar boven werken. Ontluchtingssleuteltje en handdoek erbij houden, en onluchten totdat er water uit spuit. Als alles ontlucht is, radiatoren weer open draaien en thermostaat weer hoger zetten.

Als je lang niet hebt ontlucht en je ontlucht een aantal keren na elkaar omdat er iedere keer weer lucht in het systeem zit (dat merk je doordat radiatoren koud blijven en omdat er een borrelend geluid uit de radiatoren komt)moet je daarna geheid ook bijvullen.

Zowel ontluchten als bijvullen is erg simpel, en je kan op youtube allemaal instructiefillmpjes vinden.
Wij hadden dit in het oude huis ook. De thermostaat hing aan een binnenmuur, de bank stond aan een buitenmuur met een dun spouwtje. Bovendien was de vloer niet geisoleerd (wel ons deel onder het laminaat, maar niet van de bouw uit).

We moesten de thermostaat ook wat hoger zetten dan we dachten nodig te hebben. Pas bij een graad of 22 werd het 19 of 20 graden waar we zaten. Tja, nadeel van sommige huizen.

Maar goed, zo vaak is het niet zo koud als nu. Op die dagen brandde de cv wel ongeveer de hele dag. We deden wat eerder de rolgordijnen naar beneden en vooral niet de overgordijnen voor de radiator. Ook boven deden we de gordijnen dicht, inclusief alle extra's (luxaflex, rolgordijnen etc. Ieder laagje hielp (enkel glas).

Probeer tussendeuren ook zoveel mogelijk dicht te houden, vooral naar kamers waar je niet bent. Die kamers fungeren dan als een soort spouw (bij ons de bovenverdieping onder het platte dak).

Als je een gordijn voor je trapgat kan hangen, of voor je voordeur ofzo dan wil dat nog weleens schelen. Kan dat niet, tja, dan houdt dat op.

Nog wel een opmerking: ik zag in de winter ook veel mensen lopen in dunne truitjes, blousjes enzovoorts. Net zoals het trendy was om mouwloze dikke truien te dragen. Hip is leuk, maar het is natuurlijk wel winter. Dus een trui of vest (met mouwen), dikke sokken en een plaid op de bank is zo gek op zich niet.
bedankt allemaal voor het meedenken! het is opgewarmd tot 19 graden, ga morgen toch een monteur bellen, want oa de verwarming in de keuken blijft koud. (heb jouw tip wel opgevolgd burgertrut, maar helaas zonder resultaat)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven