Gezondheid alle pijlers

Revalideren na een herniaoperatie

31-08-2011 16:02 3705 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.

Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Maar je hebt gelijk; ik zal eerst eens mailen met hoe de situatie er uit ziet voordat ik het weer zelf naar me toetrek en op ga lossen...

(Ben alleen steeds bang dat ze me zo'n lapzwans vinden. Wil dan 'pro-actief-meedenken', maar omdat ik nog niet zelf kan rijden moet ik dan dus 'pro-actief' er maar vanuit gaan dat mijn ouders het maar weer op lossen. Voelt ook niet lekker.)
Ja shit! Sorry ik haal jullie steeds door elkaar, misschien moet ik er zelf een andere Nick van maken haha!

En dat doen ze... Die grenzen opzoeken soms op agressieve manier, ik ben daar ook niet altijd tegen opgewassen en mijn ervaring is ook dat je vaak overrompeld wordt door wat er gezegd wordt. En inderdaad dat in twijfel wordt getrokken wat je zegt. Houd dat alleen in je achterhoofd. Het maakt het niet makkelijk, vooral omdat je zelf ook een rotgevoel hebt over wat je (nog) niet kunt. Daardoor ga je nog een keer extra in de verdediging (althans ik) en heb je heel erg de neiging om te gaan overtuigen dat er echt iets met je mis is. Maar geloof me daar wordt ook weer iets achter gezocht. Hoe moeilijk het ook is, probeer echt naar je lichaam te luisteren en duidelijk te zijn in wat je al wel en nog niet kunt. Probeer je niet te laten pushen, hoe moeilijk dat is ook gezien je karakter.
Ik denk dat je beter kunt bellen ipv mailen. Misschien kom je dan sneller tot een oplossing.

Ik lees heel veel aannames en als ik iets heb geleerd dan is het wel om het niet meer op mezelf te betrekken. Die mensen doen ook maar hun werk. Jij denkt dat ze dingen over je denken maar dit hoeft in werkelijkheid niet zo te zijn.
Schuit, dat probeer ik ook een beetje te zeggen. Het is een manier van werken waarbij ze grenzen opzoeken en ook aan wettelijke procedures gebonden zijn. Als je dit niet gewend bent kun je je geïntimideerd of in een hoekje geduwd voelen. Denk dat Schuit gelijk heeft. Probeer er met een open vizier in te gaan en denk ook dat bellen beter is dan mailen.
Oeps; haha; te laat; heb NET een email verstuurd...!

Geprobeerd dit op een niet defensieve manier te doen, en de situatie uitgelegd. (Dat ik nog geen auto/fiets/OV mag rijden en meerijden als bijrijder ook wordt afgeraden, of een telefonisch consult mss een oplossing is)

Nu maar weer afwachten hoe ze hiermee omgaan.

(99% zeker wordt het toch weer teruggelegd bij mij, maar idd; dat is een 'aanname', dus ik moet nu gewoon even geduld hebben...)
Email terug gehad...: verzuim zou het aan de arboarts voorleggen...

Goede raad van jullie kant! Schuit/Evi/Ikbenanoniem!

Bedankt! Los van of het het gewenste resultaat oplevert; ik moet het idd niet persoonlijk oppakken. (Een bekende valkuil van me!)

Super!

Ik zie dat inmiddels buiten het zonnetje doorbreekt; als ik snel ben kan ik dit ff meepikken in mn wandelingetje!
Goedzo ikbenik. En het is niet makkelijk om het niet persoonlijk op te vatten, want het gaat wel om jou. Ik schrijf het wel allemaal zo neer, maar ondertussen is het allemaal ook heel herkenbaar hoor
Spijker op zijn kop Evi! Ik plemp het er ook allemaal maar neer maar ik herken het ook heel erg. Het is een kwestie van trainen maar op een gegeven moment komt het wel hoor Ikbenik
Ik denk dat het echt een heel leerproces is. Wat Nummerzoveel ookal vaker heeft gezegd. Als dit allemaal achter de rug is zijn we zoveel sterker. De fysio in het ziekenhuis confronteerde me er toen mee. Dat het echt verschrikkelijk rot was dat dit allemaal gebeurde en gebeurd was, maar dat ik aan de andere kant nu ook keihard met mijn neus op de feiten werd gedrukt. Dat dit het moment is om dingen anders te doen. En ik denk ook dat ze daar gelijk in had.
@Ikbenik: Ik krijg kuitpijn in mijn uitstralingsbeen, dus inderdaad eenzijdig. Blijkbaar wordt de zenuw geprikkeld als ik flink oefen en dat voelt als kuitpijn.
Noem mij anders gewoon Iba, dat doen ze elders ook.
Hihi; goed idee "iba"! Lekker kort ook!

Het is wel mijn linkerbeen/kuit, maar mijn uitstralingspijn zit (zat) aan de buitenzijde; daar loopt (liep?) dat 'lijntje' zeg maar.

De pijn die ik nu voel is aan de binnenzijde van mn kuit; ongeveer éénvierde van de spieren daar. Dus geen "lijntje" maar een stuk spierbundel. Voelt anders.

2 kinderaspirines geslikt 'just-in-case', maar het zal wel geen trombose zijn. Dan schijnt het ook dik, rood en warm te worden. Dik is het wel, maar dat zijn mijn kuiten nu eenmaal altijd , maar warm of rood...? nee.

Hoe is het met iedereen vandaag?
Ik ben moe. Heb last van hooikoorts en dat slaat weer op de longen omdat ik astma heb. Ik heb wel 2x een uurtje gelopen, maar ik weet niet of ik de oefeningen ga doen.
Is het hooikoorts-seizoen nu al weer losgebarsten...?

Jeetje. het voelt nog zo 'winter'...
Bah IBA ;) Hopelijk wordt het snel beter!!

En ikbenik, ik heb dat met mijn bil. Volgens mij toch ook wel een belastte spier, maar hangt ook samen met de uitstralingspijn. Volgens de fysio allemaal symptoompijn, die wel samenhangt met je rug zeg maar. Je bent toch met je spieren aan het compenseren enzo (jeetje wat maak ik er een mooi verhaal van, misschien moet ik er ook eens over nadenken om fysio te worden met mijn slappe praatjes )
Evi, wat een geduld moet je eigenlijk weer hebben zeg. Onderga je weer een behandeling wordt de pijn eerst erger en hopen en afwachten op positieve resultaten. Goed van je dat je geïnformeerd hebt.

Volgen mij moet vakantie toch geen probleem zijn. (je kunt het natuurlijk ook doen zonder toestemming arbo)

Hi, hi, nog steeds aan het shoppen? Inmiddels ook al aan het kijken dan voor een nieuwe kledingkast?

Enne een fysio met enkel praatjes ? Hmmm, maar misschien als bijbaantje ervaringsdeskundige??

Iba, hopelijk weer aan het opklimmen van je dipje en man weer wat beter. Vervelend dat die hooikoorts en astma er ook nog eens bij komt. Jammer dat je die niet tijdelijk ik de koelkast kan zetten.

Tja en die kortzichtige opmerkingen zijn niet te voorkomen. Krijg ze nu minder, maar sta er ook anders in merk ik. Antwoord meestal op vriendelijke, besliste wijze met dat het helaas niet zo simpel is en zo niet werkt.

Ikbenik, 4 weken na operatie hele dagen op zijn en slecht soms eind van de dag uurtje liggen is heel wat hoor! En dat met alle klusjes die je zelf doet.

Enne m.b.t. de arboarts heb je van de anderen al genoeg antwoorden gehad. Misschien hoef je je niet eens te bewijzen, maar simpelweg dapper zijn en stoer doen achterwege laten. Laat ook rustig merken dat je druk ervaart en dit op dit moment niet kunt hebben. (ook hier moeten leren om hier eerlijk in te zijn, ook t.o.v. mezelf)

Hé Schuit, fijn wat van je te lezen.

Inderdaad weer volledig aan het werk zijn, wil niet zeggen dat je lijf weer helemaal in topconditie is. Zodra anderen je beperking niet meer merken of zien dan bestaat deze voor hen niet meer.
Goedemorgen ladies!

Hoe zou het met Hanneke zijn? Die hebben we hier al een poos niet meer gezien!

Met mij gaat het redelijk. Langzaam, maar wel vooruit met hele kleine stapjes. Ik heb eergister visite gehad en zelf gekookt (over 2 dagen) en ook wat afgestoft hier in huis (fysio had uitgelegd hoe ik dat kan/mag doen). Het was best pittig, maar gister had ik relatief weinig last, dus dat was fijn!

Met mr Zoveel gaat het beter in de zin dat hij zich goed voelt. Wat de diagnose betreft is het alleen wel een stuk minder; hij heeft hartfalen. Nu een traject in om uit te zoeken wat daar de precieze oorzaak van is en hoe verdere achteruitgang afgeremd kan worden. Het was behoorlijk schrikken en is natuurlijk een heel serieus gezondheidsprobleem. Maar na de eerste schrik, zullen we het er mee moeten doen en het beste er van moeten maken.
En verder sluit ik me volledig aan bij Marbs, die zo ongeveer precies verwoord wat ik verder zou willen schrijven!
Nou Nummerzoveel, dan focussen we ons gewoon op die kleine stapjes hoor!

Fijn dat je ondanks weer extra inspanning relatief weinig last had.

Ook fijn dat mr. Zoveel zich nu goed voelt. Maar wel heftig zeg, zo'n diagnose. Zal inderdaad flink schrikken zijn. De onduidelijkheid die er nu nog is, lijkt me ook heel naar.

Ook hierin dus een stuk verwerking en aanpassing, maar eerst verdere onderzoeken. Sterkte hierbij
Hihi Marbs, misschien word ik 'herniaadviseur' Hoe gaat het nu verder met jou?

Nummerzoveel, fijn om te lezen dat het heel rustig aan de goede kant op gaat. En wat heftig van Mr Zoveel. Dat klinkt echt heel erg naar en lijkt me heel erg onzeker

Hier een beetje een dipje, maar dan mentaal en dat heeft ook met de arbo te maken. Eigenlijk kan ik heel het verhaal aan Ikbenik ook wel op mezelf betrekken. Heel jaar bezig geweest met een verpleegkundige die niet helemaal met open vizier tegen mijn zaak aan keek. Eindelijk zitten we op dezelfde lijn en nu moet ik dinsdag naar een nieuwe persoon. Daar zie ik heel erg tegenop. En eigenlijk vooral omdat we het afgelopen jaar moeten evalueren wat die eerste persoon dus niet heeft gedaan... Het afgelopen jaar zijn wat dingen nogal respectloos voorgevallen, maar ik wil daar niet zo bij stil staan. Dat kost veel energie en die wil ik eigenlijk liever in andere dingen stoppen. Maar nu moet het hele verhaal dus weer uit de kast bij iemand die ik niet ken en ik moet er ook heel duidelijk in zijn, want anders heb ik mezelf er straks mee. En daar zie ik tegenop. Nu al... Heb er rot van geslapen en dat doe ik eigenlijk nooit. Vanmorgen voelde het bij de fysio ook niet zo lekker en nu wil ik eigenlijk gewoon lekker in mijn bed liggen.
Oh Evi, dat klinkt wel goed dat hernia-adviseur. Je zou indien wenselijk dit ook nog wat spiritueler kunnen maken…… wat dacht je dan van hernia-goeroe ?

Hier gaat het eigenlijk wel goed. Voel me op dit moment aardig goed in balans, ook m.b.t. rugklachten. Merk nu goed dat mijn valkuilen vooral in hectische en drukke periodes opspelen.

Deze komen er weer aan, dus moet heel alert blijven op mezelf en zorgen dat ik de juiste balans vasthoud.

Evi, in de soort situaties die je nu beschrijft, heb ik gemerkt dat zaken (puntsgewijs) op papier zetten voor mij goed helpt (zowel gebeurtenissen, knelpunten, aandachtspunten en gevoelens) ; krijg ook voor mezelf zo boel op een rijtje, overzicht, kan aanvullen wanneer er me nog iets te binnen schiet en vergeet zo niet zaken. Eenmaal op papier blijft het minder in mijn hoofd rondspoken.

Tijdens een gesprek heeft het als voordeel dat ik helderder kan zijn, niet verzand in bepaalde dingen, duidelijker ben en geen dingen vergeet. Punten die me emotioneel raken kan ik zo ook min of meer als feiten brengen. Kan desnoods lijstje afgeven.

Voordeel is ook dat je voor een eventuele volgende keer het lijstje, eventueel aangevuld er zo weer bij kan pakken.

Misschien werkt zoiets bij jou ook?? In ieder geval een dikke knuf
Whahahahaha! "hernia-goeroe"...!

Jaaaa, precies! Of "Hernia-Healer" (altijd leuk als het met 2x dezelfde letter begint!)

Goed dat je niet te lang blijft stilstaan bij die respectloze voorvallen, Evi. Heb je idd niks aan en kost je bergen energie. Knap als je dat los kan laten. Dat scheelt een boel.

Vandaag weer een diepe dip ; ik merk echt dat het een hele worsteling blijft; niet alleen die rug, maar sowieso het hele zingevings-vraagstuk. Ik lijk mijn leven maar niet op de rit te krijgen, en word ZO moe van mezelf. "Het ZONNETJE schijnt toch?? Wat zit je nou weer te zeuren??!! " dreunt het in m'n kop.

Ik weet niet wat ik wil, weet niet wat ik voel, en als ik wel weet dat ik me bijv. verdrietig of leeg voel, dan kan ik het niet plaatsen . Verwijt mezelf dat ik een slappeling ben zonder ruggegraat (nouja; geknakte ruggegraat dan). Ik schaam me er ZO voor dat ik mensen die weer eens hoopvol naar me informeren niet gewoon stralend en oprecht kan zeggen dat het geweldig met me gaat!

Pfff. Het is weer "One-of-these-days", zullen we maar zeggen.

Denk dat het komt omdat ik ongesteld ben geworden. Zal wel meespelen.

Iemand die ik ken was een week na mij geopereerd (aan buik), die mocht ook 6 weken niet autorijden, maar die had de verzekering gebeld om te vragen of hij echt niet eerder mocht rijden. Als de arts er vertrouwen in had, had de verzekering dat ook, was het antwoord. Nu rijdt hij alweer een week vrolijk rond.

Als ik dat hoor voel ik me (jaja; het wordt saai ) zo'n aansteller.

Waarom laat ik anderen nog steeds alles voor me doen? Hij doet het toch ook zelf?? "Manlief" gaat steeds harder zuchten als hij de kids weer eens ergens heen moet brengen of ophalen na zijn lange dag werken. Hij is nukkig en er hangt een bord vol verwijten boven zijn hoofd. Hij ruimt niks meer achter zich op en je HOORT 'm denken: "Zij zit toch de hele dag thuis te niksen; laat HAAR dat maar doen!" Het-is-wel-een-heel-gedoe-hoor! bromt hij dan. Of hij vraagt nog maar eens naar de bekende weg "hoe-lang-nog-voordat-het-weer-NORMAAL-wordt..??"

Sorrie dat het weer zo'n lange klaagzang is van mijn kant. Ik lees en leef ook echt mee met wat jullie schrijven hoor! (Al reageer ik mss niet individueel op iedereen)

Het lucht me op om hier af en toe te mogen klagen en zeuren... Mss niet zo leuk voor jullie om steeds te moeten lezen, maar dan ben ik het tenminste ff kwijt. Dankjewel
Poeh Nummerzoveel dat is schrikken zeg! Het is duidelijk wat het (ongeveer) is al is het heel heftig. Veel sterkte met de onderzoeken! Fijn, dat het met jou in stapjes de goede kant op gaat.

Marbs, wat fijn dat je je goed voelt. Blijven opletten .

Evi, ach meid! Heb even zo met je doen na je post. Goede tip van Marbs. Om even alles duidelijk op papier te zetten. Al denk ik dat je dat al gedaan hebt ;). Ken je niet eens maar ik denk altijd heel duidelijk en gestructureerd bent .
Hernia healing, dat klinkt goed.

@Nummerzoveel: Wat een rotdiagnose voor je man. Ik hoop dat ze snel met een plan van aanpak komen en hij een zo optimaal mogelijke leefkwaliteit heeft.

Fijn dat het bij Jou met kleine stapjes vooruit gaat.

@Ikbenik: Een buikoperatie is níet te vergelijken met een rugoperatie. Je stuurt je benen niet aan met je buik, dus het is volkomen logisch dat zo iemand (veel) eerder weer kan rijden.

@Evi: Een voor je dipje.
Hihi ik heb er gelijk dat liedje bij in mijn hoofd Marbs, van die Love Goeroe. Hattie hattie hattie hattie ofzo haha! Maak ik er hernie hernie hernie hernie, go away! van hahahaha (sorry beetje trieste humor maar goed). Maar je hebt gelijk. En punten staan op papier, maar het is meer dat ik dan een soort van vecht tegen het idee dat ik het weer moet bespreken, terwijl ik dat eigenlijk schandalig vind.. Op zich ben ik er mondig genoeg voor en dat is ook niet het probleem, maar het is ook gewoon het soort vragen waar ik tegenop zie en ziek van word als ik ze mezelf afvraag. Beetje wat Ibenik eerder ook zei.

Schuit, je kent me beter dan je denkt . Ben heel gestructureerd en geordend, althans in dat soort dingen. Thuis ben ik een sloddervos. Wel grappig, mensen die met me werken kunnen zich dat echt absoluut niet voorstellen. Maar om op een goede manier gesprekken te kunnen voeren, moet alles inderdaad geordend en gestructureerd op papier staan.

Ikbenik

Ikbenanoniem, hoe is het met jou vandaag? Hooikoorts weer een beetje afgezakt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven