Gezondheid alle pijlers

Bloedtest voedselintolerantie

31-07-2012 16:42 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie o wie heeft er ervaring met het doen van een bloedtest om voedselallergieen op te sporen? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen, of de uitslag in jouw ogen klopte en of je sindsdien klachtenvrij bent, als je tenminste datgeen niet meer binnenkrijgt waar je volgens de test allergisch voor bent.

Ik heb al ruim 5 jaar last van jeuk waar ik antihistaminica voor slik. Een gewone allergietest heeft niks uitgewezen. Nadat ik afgelopen zaterdag weer enorme jeuk kreeg ondanks de medicijnen, ben ik het zat. Ik ben op zoek naar een betrouwbaar adres om zo'n bloedtest te laten doen en jullie ervaringen.

Bedankt alvast!
Ik heb ooit een bloedtest laten doen, gewoon door de huisarts doorverwezen naar het bloedlab van het ziekenhuis. Uit de test kwam koemelkallergie. Ik was ook getest op o.a. gluten en soja allergie, en hoewel ik daar niet allergisch voor ben, ben ik er (naar eigen ervaring) wel heel gevoelig voor en eet ik die dingen dus niet teveel.
@ninika: bedankt voor je reactie. Die bloedtest is op mij niet van toepassing denk ik ondat je met die test volgens mij maar op 7 verschillende dingen getest wordt. Ik zit er zelf over te denken om een bloedtest te doen waarmee er op zo'n 150 voedingsmiddelen getest wordt. Het is nogal prijzig en daarom ben ik op zoek naar ervaringen enz.
Ik lees mee, ik heb zelf veel last van buikklachten en zou ook wel eens zo'n test willen doen om te kijken of ik allergieën of intolleranties heb en zo ja, waarvoor. Het is bijna niet te doen om hier zelf achter te komen dmv weglaten van bepaalde soorten voeding.

Waar zou je zo'n test kunnen doen en wat kost dat?
Ik denk ook wel eens erover om zo'n test te doen, maar de prijs houd me tegen. 500 euro ben je zo kwijt. In limburg zit een bedrijf en de Amsterdam kliniek doet zoiets...Maar op internet lees ik ook wel berichten dat het geldklopperij is,die test.
Bij dieren doen we heel af en toe zo'n test maar de testen schijnen niet echt betrouwbaar te zijn..
Als het niet in de zorgverzekering zit, heb je grote kans dat het geldklopperij is.
Met de Amsterdam Kliniek heb ik vandaag contact gehad en ik ben best geschrokken van de prijzen. Op zich snap ik wel dat zo'n test geld moet kosten ivm lab onderzoek e.d maar ik hoef er niet perse een hele intake á 155,- en vervolgconsulten á 50,- per 15 min bij. Als ik weet op welk voedingsmiddel ik slecht reageer, kan ik zelf ook wel mijn 'dieet' samenstellen denk ik. Wel krijg ik vanuit mijn aanvullende verzekering max 40,- per dag vergoed omdat dit onder alternatieve geneeswijze valt, maar dan betaal ik nog 355,- voor die bloedtest.

En wat betreft die geldklopperij.... Dat is ook de reden waarom ik een beetje huiverig ben want wie zegt mij dat ik na zo'n test en (in mijn ogen) een hoop geld armer, een stap verder ben.

Dus ik hoop nog steeds op ervaringen en een goed/betrouwbaar adres!
nederdropje wijzigde dit bericht op 31-07-2012 19:37
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Bloedtest is maar 60 tot 80% betrouwbaar heb ik begrepen. Vriend is door de huisarts naar een maag-darm arts verwezen ivm vage klachten. Waarschijnlijk lactose- en ei-intolerantie. Arts vermoedt ook glutenintolerantie. I.p.v. bloedtest heeft vriend maagonderzoek gehad, 100% betrouwbaar. Onderzoek viel mee, maar 4 weken wachttijd voor uitslag.
Dat is dan misschien een optie voor elise1978 maar niet voor mij met mijn jeukklachten. Ik was sowieso van plan om de huisarts te vragen of er mogelijkheden zijn oid buiten die gewone allergietest.

Heeft iemand misschien nog een ander idee om erachter te komen waar mijn jeuk vandaan komt?
Heb je al eens contact gehad met een allergoloog? Zou je huisarts je naar toe kunnen verwijzen.
Daar heb ik nog geen contact mee gehad. Ik zal eens kijken wat die precies doet en wat het inhoud. Ben alleen weleens bij de dermatoloog geweest. Bedankt voor je tip!
Er is ook een heel allergie forum,op allergieplein. En anders die test via een orthomoleculaire arts?
Die Amsterdam Kliniek is ook een orthomoleculair gebeuren, daarom wordt het ook vergoed. Ik ben nog steeds aan het googlen naar andere adressen, maar kan nog niet zo heel veel vinden.
Je hebt immogenics en imupro geloof ik.
@madamemicmac: Heb jij zelf ervaring met immogenics en/of imupro?
Nee hoor, ook via googelen gevonden. En die bloedtesten heten neutrofielentesten geloof ik.

Ik twijfel zelf over zo'n test, ik heb crohn en geloof in een allergie of een intolerantie voor bepaald voedsel. Maar ik lees ook over die bloedtesten dat het onzin is...en het is zo duur.
Dan werkt jouw google beter dan de mijne

Heb beide websites bekeken maar vind het een beetje vreemd dat je zelf buisjes bloed aan moet leveren. Zo heb ik ook een andere test gevonden, yorktestholland.nl

Hier moet je ook zelf bloed aanleveren maar dan dmv een prikje in je vinger, dus maar heel weinig. Dat vind ik dan weer vreemd omdat bij anderen, ook die Amsterdam Kliniek, 3 buisjes bloed nodig zijn.

En ik wil gewoon graag de zekerheid hebben dat het betrouwbaar is voor dat geld. Ik hoop dat er nog iemand langskomt met het 'verlossende antwoord'
Je hebt ook nog een dokter vink in westervoort, las ik. Maar je leest zowel positieve als negatieve ervaingen, dus het is moeilijk.
Die dokter Vink ben ik ook tegengekomen, zit nu toevallig net de website uit te pluizen medisynx.com.

Maar er staan zóveel spelvouten op die site dat ik er eigenlijk wel klaar mee ben. En de prijzen zijn ook ronduit belachelijk! 700,- voor basis en 950,- voor basis plus. Dus mijn zoektocht gaat nog even verder...
Je zou ook zelf een soort eliminatiedieet kunnen beginnen. Dan eet je een week alleen maar dingen die je anders nooit eet en dan ga je na 1 week, per week, 1 nieuw produkt toevoegen. Het is wel heel streng.
Ik zou niet naar de Amsterdam Kliniek gaan. Ik heb daar ooit een intake van 150 euro gehad, en voelde vanaf het begin dat het niet goed zat. Ik heb dan ook van alle verder, ontzettend dure behandelingen afgezien.

Ooit ben ik via een orthomoleculair dietiste bij een centrum terechtgekomen dat onderzoek deed naar voedselintolerantie. Ook dat was niet goedkoop, maar aangezien ik via de huisarts bij de dietiste terecht was gekomen en ze gewoon oor Cordaan werkte, vertrouwde ik het wel.

De voedselvoorschriften die ik op basis van deze testen kreeg, hebben me heel erg geholpen. Ik zou dan ook dit aanraden.
Kan je niet zelf een beetje experimenteren met eten, dat je bjv. gewoon twee weken voedsel met een bepaald allergeen niet eet, en dan kijken wat het met je jeuk e.d. doet/
Ja, bijvoorbeeld geen gluten, melkprodukten, witte bloem, ei...
Oh, en suiker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven