Is het raar dat ik de verwarming niet aan zet?

zondag 25 november 2012 om 15:26
De kachtel staat 's nachts op 18 graden en als we niet thuis zijn. Als ik thuis ben dan op 21 en 's avonds op 22. Vind het zo ongezellig als het ergens koud is. Zie alweer op tegen een bezoek bij mijn schoonzusje, daar staat de kachel max. op 18. Ik trek dan een dikke trui aan en laarzen maar blijf het ongezellig vinden.
zondag 25 november 2012 om 15:35
Als vriend en ik 's ochtends direct de deur uit moeten ga ik niet stoken. Vriend staat op, poetst z'n tanden, doet z'n haar en loopt de deur uit. Ik doe er iets langer over want ik ontbijt wel en doe nog wat make-up op. Alleen als het echt hartje winter is draai ik hem wel even aan. Een uurtje voordat ik naar bed ga draai ik 'm terug naar 16/16,5 graden.
Het hangt veel van het huis af denk ik. Hier vind ik 21 graden of meer al vies warm. Begin dan hoofdpijn te krijgen en merk het aan m'n huid. Mijn schoonmoeder verwarmt haar huis met een houtkachel die in de woonkamer staat. Daar is regelmatig 22-23 graden (of zelfs warmer) maar die warmte voelt heel anders (prettiger) aan dan de warmte van radiatoren.
Het hangt veel van het huis af denk ik. Hier vind ik 21 graden of meer al vies warm. Begin dan hoofdpijn te krijgen en merk het aan m'n huid. Mijn schoonmoeder verwarmt haar huis met een houtkachel die in de woonkamer staat. Daar is regelmatig 22-23 graden (of zelfs warmer) maar die warmte voelt heel anders (prettiger) aan dan de warmte van radiatoren.
zondag 25 november 2012 om 15:56

zondag 25 november 2012 om 16:14
Wij wonen momenteel in een jaren 50 huis, met enkele glazen en nog een moederhaard (gaskachel) Deze kunnen we niet eens helemaal uit zetten, want dan gaat hij mooi niet meer aan.
Geen idee hoe warm de kachel nu precies staat, stand 4 (van de 7) Over het algemeen vind ik 20/21 graden prima.
Voor de rest moet ieder het voor zich weten wat ze prettig vinden in hun eigen huis. Nu heb ik vroeger wel buren gehad die vanwege de stookkosten nooit de kachel aan deden, en daar kon je in de winter beter je jas aan houden, brrrr. Dat gaat me dan weer te ver.
Geen idee hoe warm de kachel nu precies staat, stand 4 (van de 7) Over het algemeen vind ik 20/21 graden prima.
Voor de rest moet ieder het voor zich weten wat ze prettig vinden in hun eigen huis. Nu heb ik vroeger wel buren gehad die vanwege de stookkosten nooit de kachel aan deden, en daar kon je in de winter beter je jas aan houden, brrrr. Dat gaat me dan weer te ver.

zondag 25 november 2012 om 16:22
Ik heb de verwarming ook weinig aan.
Ik trek liever een warmere trui aan, dan dat ik de verwarming hoger zet.
Het is mij al gauw te warm, ik kan er niet goed tegen, heb het gevoel dat ik dan naar adem moet snakken. Bovendien wordt mijn huid erg trekkerig van centrale verwarming.
Als ik bezoek krijg, zet ik de verwarming wel hoger, en andersom houd ik er rekening mee als ik zelf op bezoek ga bij mensen waarvan ik weet dat ze de verwarming hoog hebben.
Sommigen hebben de verwarming op 23 graden. Dat vind ik echt te warm. Dan ga je er naar toe in je hawaiblousje omdat je bang bent dat je het te warm zult krijgen, maar als je dan buiten bent heb je het wel te koud omdat je dan alleen dat hawaiblousje aan hebt.
Ik trek liever een warmere trui aan, dan dat ik de verwarming hoger zet.
Het is mij al gauw te warm, ik kan er niet goed tegen, heb het gevoel dat ik dan naar adem moet snakken. Bovendien wordt mijn huid erg trekkerig van centrale verwarming.
Als ik bezoek krijg, zet ik de verwarming wel hoger, en andersom houd ik er rekening mee als ik zelf op bezoek ga bij mensen waarvan ik weet dat ze de verwarming hoog hebben.
Sommigen hebben de verwarming op 23 graden. Dat vind ik echt te warm. Dan ga je er naar toe in je hawaiblousje omdat je bang bent dat je het te warm zult krijgen, maar als je dan buiten bent heb je het wel te koud omdat je dan alleen dat hawaiblousje aan hebt.
zondag 25 november 2012 om 16:28
Mijn vriend was laatst ergens op bezoek waar het 15 graden was. Hij had al een paar keer gezegd dat het wel heel erg fris was, maar pas na de derde keer ging de verwarming 'aan'.
Naar 17 a 18 graden.
Dat vind ik erg niet-gastvrij.
Was blij dat ik er niet bij was, maar anders was ik weggegaan.
Maar als je alleen thuis bent en er geen last van hebt, dan is dat toch prima?
Naar 17 a 18 graden.
Dat vind ik erg niet-gastvrij.
Was blij dat ik er niet bij was, maar anders was ik weggegaan.
Maar als je alleen thuis bent en er geen last van hebt, dan is dat toch prima?
zondag 25 november 2012 om 16:36
zondag 25 november 2012 om 17:00

zondag 25 november 2012 om 19:06
Mijn vader heeft dat getest, maar die verbruikte toch meer als hij de verwarming continue aan hield dan wanneer hij 'm aan zette als hij het koud kreeg.
Ik test het niet, ik kan simpelweg niet slapen als de verwarming nog aan staat. 's Nachts gaat 'ie op 15/16 graden en overdag of 's avonds zet ik 'm pas aan als ik het koud krijg. En dat moment hangt mede af van de buitentemperatuur en de wind. Vandaag harde wind = meer toch = sneller koud. Maar afgelopen week heb ik 'm ook wel een keer de hele dag niet aan gehad. Ik pak altijd wel eerst een vest en een dekentje voordat ik de verwarming aan zet trouwens. Dat vind ik ook aangenamer warm dan de kamer zo heet stoken.
Bij bezoek laat ik het van het bezoek afhangen. Vind het zelf ook vervelend om het koud te hebben als ik ergens op bezoek ben, zou dat ook vervelend vinden als mensen dat hier vinden.
Ik test het niet, ik kan simpelweg niet slapen als de verwarming nog aan staat. 's Nachts gaat 'ie op 15/16 graden en overdag of 's avonds zet ik 'm pas aan als ik het koud krijg. En dat moment hangt mede af van de buitentemperatuur en de wind. Vandaag harde wind = meer toch = sneller koud. Maar afgelopen week heb ik 'm ook wel een keer de hele dag niet aan gehad. Ik pak altijd wel eerst een vest en een dekentje voordat ik de verwarming aan zet trouwens. Dat vind ik ook aangenamer warm dan de kamer zo heet stoken.
Bij bezoek laat ik het van het bezoek afhangen. Vind het zelf ook vervelend om het koud te hebben als ik ergens op bezoek ben, zou dat ook vervelend vinden als mensen dat hier vinden.
zondag 25 november 2012 om 19:51
Bij mij staat de verwarming trouwens alleen in de woonkamer aan (mijn huis is niet groot). Badkamer is niet echt nodig, daar wordt het niet zo koud... en een warme slaapkamer vind ik echt naar. Laatst had ik de verwarming 's avonds een klein stukje opengedraaid en op tijd weer dicht, maar ik heb me toch beroerd geslapen. Bah, een warme slaapkamer.
zondag 25 november 2012 om 20:06
Ik maak uitgebreid gebruik van de ingestelde programma's op mijn thermostaat. Dat is wel nodig want ik heb een slecht geisoleerd huis en het kost me 1-1,5 uur om de temperatuur van 16 naar 19 graden te trekken. Ik heb het programma zo ingericht dat het warm is als ik thuiskom uit werk. Overdag staat hij op 16 graden, s avonds gaat hij naar 19 en soms draai ik hem handmatig nog een half graadje hoger. S ochtends gaat hij niet aan, ik sta op, ik douche en kleed me om en ik ben weg. Voor die 20 minuten vind ik het zonde om te gaan stoken.

zondag 25 november 2012 om 20:47
zondag 25 november 2012 om 22:33
zondag 25 november 2012 om 22:36
Vanavond heb ik de kachel niet aan omdat ik t niet koud vind. Heb wel een trui aan. Ik denk dat het hier een graad of 15 of 16 is. Het is maar wat je gewend bent. Bij mijn (heel oude) ouders is het gemiddeld 23 graden, daar zit ik altijd in een hempje en ga af en toe even op t balkon staan om af te koelen ...

maandag 26 november 2012 om 02:29
Om te gaan zitten koukleumen in je eigen huis en met dekens en extreem dikke truien in de weer te gaan is ronduit knieperig en bekrompen, verschrikkelijk. En al helemaal als iemand het dan ook nog vertikt om het warmer te stoken als er bezoek komt, ik zou ook gelijk weer rechtsomkeert maken bij zo'n ongastvrijheid. Gelukkig heb ik niet zulke vrienden.....
maandag 26 november 2012 om 02:48
quote:maZZelen schreef op 25 november 2012 @ 16:20:
Volgens mijn 'energie-adviseur' is het gunstiger om een continue temperatuur aan te houden ipv steeds swtichen. Vandaar dat onze verwarming op continu 22 graden straat.Toch niet dag en nacht? Ik heb onlangs een nieuwe ketel gekregen en de installateur adviseerde om de thermostaat een uurtje voor het slapen gaan ongeveer 5 à 6 graden lager te zetten dan overdag. Ik zet hem 's nachts op 15 en in het weekend of als ik doordeweeks uit mijn werk kom op 20 graden.
Volgens mijn 'energie-adviseur' is het gunstiger om een continue temperatuur aan te houden ipv steeds swtichen. Vandaar dat onze verwarming op continu 22 graden straat.Toch niet dag en nacht? Ik heb onlangs een nieuwe ketel gekregen en de installateur adviseerde om de thermostaat een uurtje voor het slapen gaan ongeveer 5 à 6 graden lager te zetten dan overdag. Ik zet hem 's nachts op 15 en in het weekend of als ik doordeweeks uit mijn werk kom op 20 graden.

maandag 26 november 2012 om 08:12
quote:camomille schreef op zondag 25 november 2012 10:08 Momenteel woon ik in een open huis. Daar bedoel ik mee dat we in de woonkamer een vide hebben tot helemaal het dak. En de warmte trekt naar boven en blijft dus niet naar de woonkamer. Hier staat hij dus hoog. Nadeel is dat het boven erg warm is omdat de warmte daar heen trekt, maar dan is het beneden net aangenaam. No freaking way dat ik in mijn eigen huis een extra trui ga aantrekken als ik op de bank een film wil kijken.Wij wonen ook in zo'n woning, en hebben van die ventilatoren geplaatst. Die stuwen de warme lucht naar beneden. Ik was het zat dat ik het koud had als ik op de bank zat, terwijl degene boven in een hemdje liep.