Gezondheid alle pijlers

Galstenen; ervaringen en tips?

28-12-2013 12:33 200 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar weken weet ik dat is een (kleine?) galsteen heb. Ik had een enorme pijnaanval gehad en ben daarmee naar de huisarts geweest. Zij stuurde mij naar het ziekenhuis voor een echo en daar was het steentje op te zien. Hij zit echter in het midden van de galblaas, waardoor hij eigenlijk geen kwaad kan. (kan best zijn dat hij naar het midden van de blaas is geschoten tijdens die pijnaanval).

Maar sinds die aanval, ergens in november, heb ik vrijwel continu buikpijn op de plek van mijn galblaas. Ik heb niet meer van die enorme pijnaanvallen gehad, maar ik ben wel vaak misselijk en moet dan overgeven. Dit ligt niet aan het eten wat ik gegeten heb, het is heel onwillekeurig.

Ik ga begin januari praten met de chirurg in het ziekenhuis, maar ik ben benieuwd of hier mensen zijn die het probleem hebben of hebben gehad. Wat deden jullie eraan om de pijn te verminderen? Kan dat überhaupt?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties
Ik ben afgelopen vrijdagmiddag geopereerd. Er zijn laparoscopisch 6 steentjes verwijderd en ik ben zaterdagmiddag naar huis gekomen. Het is nu dag 5 na de operatie en het gaat al veel beter dan in het begin. Vandaag voor het eerst weg geweest (wandelingetje naar het stembureau) en dat was wel weer genoeg opwinding voor vandaag.

Ik heb ook bij diep inademen echt nog pijn, net als wanneer ik me omdraai in bed.

Vandaag vertelde mijn moeder me, dat ze na haar galblaasverwijdering, 40 jaar geleden, 2 volle weken in het ziekenhuis moest blijven, waarvan zelfs de eerste 24 uur op de IC. Het feit dat ze je nu zo vlug naar huis sturen, wil niet zeggen dat je na een paar dagen helemaal hersteld bent. Er is uiteindelijk een wond in je buik en die moet herstellen.
quote:sassafras schreef op 19 maart 2014 @ 20:35:

Vandaag vertelde mijn moeder me, dat ze na haar galblaasverwijdering, 40 jaar geleden, 2 volle weken in het ziekenhuis moest blijven, waarvan zelfs de eerste 24 uur op de IC. Het feit dat ze je nu zo vlug naar huis sturen, wil niet zeggen dat je na een paar dagen helemaal hersteld bent. Er is uiteindelijk een wond in je buik en die moet herstellen.

Kijk, dit is nou precies wat er is! Je mag dezelfde dag of de dag erna naar huis. Na een paar dagen heb je weinig pijn meer en kun je zelfs weer een wandelingetje maken. Hierdoor denk je soms zelf al dat het allemaal bijna over is, maar wat ik ook heel erg merk is dat mijn omgeving dat denkt! (behalve mijn partner, gelukkig...)

Mensen die na een kleine week vragen: zo, al weer lekker de oude?

'Uh, wat denk je zelf... er is een orgaan weggehaald, hoor..' denk ik dan.

Maar ook naaste familie die denken dat je wel weer even me de fiets boodschappen kunt gaan doen, etc.

Dat frustreert mij eigenlijk nog meer dan het feit dat ik soms de hele dag moe ben, omdat ik gister op pad ben geweest.

*De vermoeidheid is de laatste dagen trouwens een stuk minder. Gisteren heb ik best ver gefietst, met tegenwind en al de brug over, enz. en in de avond ben ik ook nog een paar uur weggeweest; en vandaag nergens last van.
Teaspooncat dat je niet afvalt komt omdat je nog thuis zit hoor.

Riskje, je hoeft je echt geen zorgen te maken. Ik vond het ook eng maar het is me zo meegevallen. Ik word ook misselijk van narcose maar als je dat van tevoren aangeeft, wordt er rekening mee gehouden. Desalniettemin werd ik na de operatie toch nog misselijk en heb toen een injectie gekregen tegen misselijkheid en daarna nergens meer last van gehad.

De eerste paar dagen doet het zeer, je voelt je bont en blauw en beurs, maar dat wordt elke dag minder. Ik ben ruim een week moe geweest. Bij mij is het nu iets meer dan drie weken geleden.Na een week ging ik het dorp in te voet en na tien dagen ben ik weer gaan zwemmen. Ik train normaal gesproken elke dag en dat doe ik nu weer gewoon. Heb totaal geen pijn meer en voel niet meer dat ik geopereerd ben. Pas wel op met zware dingen tillen. Dat moet je echt een paar weken laten.
anoniem_677a9f6808620 wijzigde dit bericht op 22-03-2014 11:23
Reden: info toegevoegd
% gewijzigd
Fijn dat je weer lekker elke dag kunt zwemmen @Notachav!

Ik ben deze week ook alweer twee keer wezen fietsen (15 km per keer). Ook nergens last van! Soms nog wel eens een vlaag van vermoeidheid, maar ach, dat is prima.

Ik heb afgelopen vrijdag controle gehad, en volgens mij was alles goed. De verpleegkundige heeft de hechtingen eruit gehaald, maar thuis kwam ik er achter dat er 1 hechting in mijn navel zit en die is ze vergeten. (is ook doorzichtig draad, dus je ziet hem bijna niet). Bij mijn oma gingen ze er vanzelf uit... Ik wacht het dus wel even af voorlopig. Heb er geen last van en anders bel ik de huisarts wel.

Een wondje geneest nog niet super goed, die is ook wat rood. Maar de arts noch de verpleegkundige zeiden er niks van en het lijkt gewoon heel traag te genezen. Komt vast wel goed..

@Riskje; veel sterkte en succes dinsdag! Maak je niet te druk, alles komt goed En neem vooral je rust die eerste twee weken. Werken zou ik op z'n vroegst in week 3 gaan doen.. (en als je fysiek werk hebt zou ik misschien nog een weekje extra wachten). Luister goed naar je lichaam!
@Notachav ik ben zo nieuwsgierig waar jij woont in Engeland! Totaal offtopic, en als je het niet wilt zeggen ook prima hoor. Maar het klinkt heel fijn daar! (behalve het ziekenhuis...)
Goed dat jij ook weer gaat fietsen Teaspooncat. Het is heerlijk om te zwemmen.

Als er iets mis zou zijn met het wondje hadden ze het vast wel gezegd. Die kleine wondjes bij mij aan de zijkant genezen het snelst.

Je mag het wel weten hoor. Ik praat hier toch nooit over dingen die ik zelf te persoonlijk vind Ik woon in Caterham. Dat een dorpje in Greater London (aan de zuidkant). Het personeel in het ziekenhuis was heel goed hoor. Zij kunnen het ook niet helpen dat er zo bezuinigd wordt.

Riskje blijf kalm. Je zult zien dat het niet zo erg is en reuze meevalt. Succes met de operatie.
het gaat vandaag gebeuren!!! Ik vertrek zo richting het ziekenhuis.. Duimen maar!!
Sterkte Riskje! De erste dagen is het best heftig, maar ik zit nu op dag 11 en voel me eigenlijk heel goed, dus het is ook voorbij voor je het weet.
Riskje! Het is gebeurd!!

Waarschijnlijk voel je je nu bont en blauw, en morgen ook nog.. maar vanaf donderdag wordt het steeds leuker! (althans, ik vond het wel leuk om elke ochtend 'verrast' te worden met de vooruitgang!)

Sterkte voor de komende dagen!
quote:Notachav schreef op 24 maart 2014 @ 11:59:

Als er iets mis zou zijn met het wondje hadden ze het vast wel gezegd. Die kleine wondjes bij mij aan de zijkant genezen het snelst.

Haha, dat is bij mij dus andersom. Die bij mijn navel was al heel snel weer goed, en die bij mijn borstbeen ging ook snel goed. Die aan de zijkant hebben meer moeite gehad. De onderste is, nu de hechtingen weg zijn, al goed aan het genezen. Die bovenste aan de zijkant komt nu pas op gang, eigenlijk... die was nog heel lang vochtig en viezig (sorry!), maar inmiddels is dát over en nu lijkt het ook wat meer dicht te gaan. Die rode rand blijft wel enorm felgekleurd, maar het doet verder geen pijn, dus het zal wel goed gaan.

@Riskje: dan weet je dit ook maar meteen voor de komende tijd, haha!

Oh ja, Riskje; moet jij de pleisters ook zelf verwijderen? Zoals je in dit topic wel ergens kunt vinden, vond ik dat echt vreselijk. Ik durfde dat pas na een week.. als jij daar ook moeite mee hebt, kun je misschien wel wat tips vragen in het ziekenhuis of zo..
Riskje hoe gaat het?

Het herstel is echt bij iedereen anders (op het beurs voelen de eerste dagen na). Mijn wondjes waren nauwelijks rood en zijn nu een soort van donker roze.
hallo, ik ben net thuis uit t ziekenhuis... Ben 2 nachtjes gebleven.. Kon gister niet goed uit de narcose komen, wel heel lastig.. Maar nu ben ik helemaal gelukkig.. Galblaas was wel n beetje ontstoken, flinke steen in potje.. Wat ben ik blij dat het achter de rug is... Ik heb geen pleisters op mijn lijf, van die spray.. Dus ik hoef niks te doen, hechtingen zijn oplosbaar... Nu even lekker bijkomen van alles.. Maar heerlijk om weer thuis te zijn.. Vind het wel heel spannend wat ik nu wel en niet mag eten...
Je hebt het ergste gehad Riskje, vanaf hier gaat het elke dag beter!

Heb je vanuit het ziekenhuis regels/advies over voeding meegekregen? Ik vond het zo gek dat ze mij niets vertelden daarover, alleen maar dat ik zelf moest uit proberen.

De eerste dagen was ik nog misselijk, dus heb ik nauwelijks wat gegeten. Nu, na bijna 2 weken, eet ik bewust nog wel mager en niet te scherp, want ik heb nog steeds flinke darmkrampen en ook wat dunne ontlasting. Dat heb ik altijd als ik aan mijn buik geopereerd ben (dit was de vierde keer ) , mijn darmen zijn mijn zwakke plek, raken snel van streek.

Bijkomend voordeel is wel dat ik nog eens slank word zo!
Heb zo meteen een afspraak op de HAP, er komt ineens een hoop bloed en vooral pus uit mijn navel.....

Voelde me al de hele dag erg moe en lusteloos en had last van mijn navel, trekkerig en strak. Ik zit op de bank tv te kijken en voel ineens letterlijk nattigheid, dwars door drie lagen (hoge slip, dikke panty en gevoerde rok) heen stroomde de troep eruit. Ik,heb gebeld, ze willen me zo zien.

Bah!
oh bah zeg.. sterkte.... Hou je taai...
Ben ik weer.....

Gisteravond bij de HAP en Vanochtend bij de chirurg geweest. Er zit dus een onderhuidse ontsteking net "ten zuiden" van mijn navel. Dat de wond open is en er troep uitkomt is goed, anders had de chirurg het vandaag open moeten snijden. Ik moet drie keer per dag de douchekop erop zetten en ik heb speciale absorberende gaasjes gekregen (mijn eigen gaasjes lekten onmiddellijk door). Verder een antibioticumkuur en na het weekend weer terug komen.

Ik baal er zo van!
He jakkes daar zit je niet op te wachten! Sterkte
ja snap ik.. maar gelukkig reageert je lichaam er zelf goed op door open te gaan... Hou jezelf maar wat rustig, nu even naar je lichaam luisteren en hopelijk slaat de kuur snel aan.. Sterkte hoor!!
Hoe ging het bij jullie weer met het drinken van bijvb koffie?? IK durf er niet zo goed aan te beginnen, bang dat ik krampen krijg, daar heb ik nog geen zin in.. Zijn er dingen die jullie voordien wel konden eten en na het verwijderen niet meer???

Ik eet sinds mijn eerste aanval geen eieren meer, omdat dat kolieken opwekte.. Nu zegt iedereen dat een gekookt eitje goed is om aan te sterkten.. Maar dat is ook weer zoiets wat ik nie goed durf.. Tips zijn welkom!!
In principe zou je alles moeten kunnen eten, volg gewoon je gevoel daarin. Als je geen zin hebt in ei, dan doe het niet, het is onzin dat je van een ei "aan zou sterken". Koffie dronk ik weer na ruim een week, toen pas zin in. Nu alweer een paar dagen geen koffie, ook goed.
Sorry, ben een tijdje niet op het forum geweest... wat naar @Sassefras!! Hoe is het nu met je?!

@Riskje: fijn dat het achter de rug is, hoor. Ik kon in de periode dat ik aanvallen had voor mijn gevoel vrijwel alles eten. Ik had wel het idee dat ik last kreeg van koffiemelk (die vieze nepmelk uit die kuipjes), en koffie vond ik toen ook niet heel prettig, dus dat heb ik een tijd niet gedronken. Na de operatie weer eens geprobeerd en niks aan de hand.

Teveel koffie is sowieso niet goed. Als ik het al drink, is het 1 kopje per dag.. Je kunt het gerust eens proberen, hoor

Verder heb ik niks gemerkt waar ik nu last van krijg. Maar ik ken wel mensen die opeens niet meer tegen knoflook of olijven kunnen.. Ik heb vanaf het begin (nja, na een paar dagen, want toen had ik pas weer zin in wat eten) gewoon normaal gegeten.. Ik let sowieso wel op wat ik eet, maar ik vermijd geen eten vanwege de operatie.

Sterkte met je herstel!
is er hier iemand geopereerd die ook dezelfde dag naar huis mocht? Of hoop ik dan op het onmogelijke?
Zoals je kunt teruglezen zijn er sowieso 2 hier die dezelfde dag naar huis mochten
oooh bedankt teaspooncat.

ik heb vrijdag de eerste afspraak met de chirurg. Ik vind het zo eng. Heb echt een ziekenhuis fobie dus wil zo graag naar huis.

(ik durf het hele topic niet te lezen, bang voor slecht nieuws verhalen).. erg he
Hoi,

Ik ben er sinds een paar dagen achter dat ik galstenen heb en dat een operatie noodzakelijk is, alleen ben nu 16 weken zwanger dus moet nog minimaal 5 maanden de aanvallen uitzitten.

Ik ben erg benieuwd wat jullie deden om de aanvallen draaglijk te houden? Pijnstillers mag ik niet helaas maar heb gelezen dat in een warm bad zitten kan "helpen".

En bij welke voeding of dranken merkten jullie dat je meer last kreeg?

Sterkte voor degene die nu geopereerd moeten worden of net geopereerd zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven