Gezondheid alle pijlers

Ruggenprik, ik durf niet, doet het pijn?

03-11-2014 20:44 57 berichten
Ik heb een jaar geleden ongeveer mijn enkel gebroken op drie plaatsen. Er zit nu aan beide kanten schroeven en plaatje in. Ik hoorde vandaag dat ze eruit moeten, had gehoopt dat ze konden blijven zitten ook al heb ik er last van. Het kon met ruggenprik of narcose maar ze raden ruggenprik aan. Ik vind het heel eng klinken en lijkt me ook pijnlijk. Ook het idee dat je je benen niet meer voelt lijkt me doodeng. Dat er iets mis gaat, ze verkeerd prikken ect. ( ik heb oa een angststoornis)

Kan iemand me geruststellen of ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt eerst een roesje en je voelt dan verder niks. Ten minste, zo ging het twee keer bij mij. Het duurt wel even voor de prik goed gezet wordt, een half uur ongeveer (incl. roesje).
Roesje gaat via een infuus trouwens.
Ik heb inmiddels zoveel horrorverhalen gehoord over ruggenprikken dat ik altijd voor een narcose zou gaan. Ze kunnen te hoog prikken waardoor je aan de beademing moet, of het gat gaat lekken waardoor je een week plat moet liggen. Soms duurt het een hele dag voordat je weer kunt lopen.
Oke ik ga het dus zeker niet doen als ik je lees betjebig, brrr nog enger dan ik dacht dus.
Ik vond het geen pretje, maar ook geen drama. Prikken deed even pijn, maar eng is het verder niet.
Goed verhaal voor iemand die een angststoornis heeft, Betjebig
Ik kreeg geen roesje. Met een angststoornis zou ik daar wel om vragen, of gewoon voor een narcose kiezen. Je moet je toch wel goed kunnen ontspannen voor een ruggenprik.
Ik ken de ruggenprik alleen van tijdens mijn bevalling en die vond ik enorm meevallen (als in: volledig pijnloos). Het personeel zei tegen mij dat het infuus aanbrengen het meest pijnlijke was en inderdaad, dat was alleen een gemeen prikje.

Toen had ik inderdaad ook gevoelloze benen, maar het voelt alsof je been slaapt. Maar dan constant totdat het wordt uitgezet. Bij mij was het gevoel na een halfuur weer terug, toen kon ik het ene been dat ik geheel niet kon bewegen, weer optrekken en terugschuiven op het matras.

Succes, en het komt echt goed. Ze weten wat ze doen in het ziekenhuis.
Ik heb wel eens een ruggenprik gehad en vond het eerst ook eng maar op het moment zelf stelden ze me erg gerust en ging het prima. Kan me ook niet herinneren dat het pijn deed dus dat zal wel niet.

Andere keer kreeg ik toch narcose en daar was ik echt heel ziek van dus zou mocht het nodig zijn toch weer voor de ruggenprik kiezen als dat mogelijk is.
Twee keer een ruggenprik gehad en ik vond er echt helemaal niks engs of pijnlijks aan. Nou ja, je voelt de prik wel maar niet heel pijnlijk ofzo. Goed je rug bol houden en even flink uitademen, en dan is het meestal zo klaar.
Je kunt vragen om een roesje als je het eng vindt en als je dat ook niet wil vraag je toch gewoon om een narcose? Ik ben altijd onder narcose geweest en vind dat erg prettig.
Nou, ik heb me er toevallig laatst in verdiept omdat ik ook de keuze moest maken. En dat wordt dus geen ruggenprik, ook al heeft de arts daar een sterke voorkeur voor (om de een of andere reden).
Oja, en ik kon ook kiezen voor een roesje, die optie werd hier wel geboden.
@betjebig; je bent met een ruggeprik veel sneller weer op de been, het heeft doorgaans minder bijwerkingen en het is goedkoper.
Maar hoe groot is de kans dan dat ze verkeerd prikken en je aan de beademing moet, komt zoiets vaak voor? Durf niet zelf te googelen. En ik snap dat gat en lekken ook niet zo goed. Ik ben nu niet eens meer bang voor de pijn maar de rest.

Narcose vind ik ook best eng omdat je niet weet of je wakker word.
ik kreeg hem tijdens een bevalling (ruggeprik) en het was het allerfijnste wat ik ooit heb meegemaakt.

Mijn vriend keek toe en viel bijna flauw :-)

ik had er daarna ook geen last van maar na een bevalling is natuurlijk niet te vergelijken met wat jij moet ondergaan. Ik vind een narcose zoiets afschuwelijks, heb echt het idee dat ik er een week later nog naar van was, was ook heel lang erg grauw, misselijk en vaag ervan.

Ik heb me echt minimaal een dag als een dronken kotsende idioot gedragen, echt niet fijn. Continu bleef ik wegvallen en heb de meest vage verhalen lallend opgehangen tussen het kotsen door. Kan me er ook weinig van herrinneren.

Maar het is dus voor iedereen anders.
Dan ga je toch voor narcose?We leven (nog) in een vrij land..
Ik vond de narcose die ik ooit had niet leuk. Ik was nog dagen suf en weken vergeetachtig. Dat spul doet iets met je hersenen. De ruggeprik was super, alleen ik kon een paar uurtjes niet staan. Al kon dat ook aan bloedverlies van de bevalling liggen. Het prikje viel me erg mee.

Beide kunnen mis gaan maar dat gebeurt echt zoooooo zelden.
Ik zou voor narcose gaan. Te vaak gehoord dat het fout ging. Wat is de reden dat bij jou de ruggenprik werd aangeraden? Zijn er misschien speciale omstandigheden bij jou?
Echt, stelt niet zoveel voor. Gewoon laten gebeuren
Wat ik er van begrepen heb is dat een ruggenprik voorkomt dat je lichaam in een soort afweerreactie schiet. Doordat je lichaam rustiger op de ingreep reageert, herstel je er ook sneller van, terwijl de narcosemiddelen die afweerreactie niet voorkomen waardoor genezing iets trager gaat.

Ik heb eenmaal een ruggenprik gehad. Maar blijk een hele stevige rug te hebben. Is me een half uur lang elke vijf minuten verteld tijdens het wroeten en pielen. Pas een leveltje lager konden ze die naald er tussen krijgen. Ik vond het verdovingsprikje vervelender dan de prikken van de ruggenprik zelf.

En de verdoving was goddelijk. Dat wist ik op dat moment niet, maar toen de pomp werd afgebouwd en ik de echte pijn ging voelen wist ik hoe veel verdoving zo'n ruggenprik geeft. Veel, heel veel. Daar kunnen prikken of pillen niet tegenop. Bij mij niet tenminste.
Ik werk zelf op de OK als anesthesieverpleegkundige, dus zie dagelijks vele ruggenprikken voorbij komen. Heb zelf ook meerdere keren een ruggenprik gehad.

Zelf zou ik als ik de keuze zou hebben altijd voor een ruggenprik kiezen. Het is veel minder belastend voor je lichaam. Wachten tot de verdoving uitgewerkt is en je hebt nergens meer last van. Van een narcose kan je soms nog weken last hebben en is wel een 'aanslag' op je lichaam en conditie.

De hierboven genoemde complicaties zijn inderdaad beschreven bij een ruggenprik maar komen echt heel erg weinig voor.

De prik zelf vond ik niet erg gevoelig. Bijna alle patienten geven aan dat het prikken van het infuus gevoeliger is.

Het verdoofde gevoel is wel apart. Vanaf je navel voel je niks. Je benen zijn warm, doof en tintelen. Dit trekt langzaam weer uit je lichaam weg en ik ga ervan uit dat na deze operatie je na zo'n 2 uur al het gevoel weer terug hebt.

Mocht je nog meer vragen hebben dan beantwoord ik ze graag voor je.
Knieoperatie gehad met ruggeprik. Geen roesje, prik deed even pijn (als in 'je prikt je vinger aan een speld') en het volgende moment zag ik de arts met mijn been in zijn hand om hem te positioneren. Ik lag in een deuk, want ik zag het wel maar ik voelde het niet

Na de operatie kwam vanaf mijn tenen het gevoel terug in mijn benen, mijn billen (en blaas) bleef het langste gevoelloos maar dat was met een paar uur ook klaar.

Wel een paar dagen flinke hoofdpijn gehad, doordat er wat vocht lekte uit de plek van de ruggeprik.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Maar hoe groot is de kans dan dat ze verkeerd prikken en je aan de beademing moet, komt zoiets vaak voor? Durf niet zelf te googelen. En ik snap dat gat en lekken ook niet zo goed. Ik ben nu niet eens meer bang voor de pijn maar de rest.

Narcose vind ik ook best eng omdat je niet weet of je wakker word.

Beide procedures hebben voor en nadelen. Dit hoor je ook met je arts te bespreken en geef dan gewoon aan dat je angstig bent want ook daar kan je wat voor krijgen (roesje/kalmeringsmiddel oid). Bedenk ook dat de arts weet dat deze bijwerkingen kunnen optreden. Hij zal je dus geen ruggenprik geven als hij denkt dat het risico te groot is of er geen goed vangnet is (zoals een zuurstofmasker).

Een groot voordeel van de ruggenprik is dat je sneller weer herstelt. Te hoog prikken zal ook afhangen van wat ze willen verdoven. de zenuwen naar je benen zitten redelijk laag terwijl die van je ademhaling/longen juist hoog zitten. Darmen/lever zitten halverwege. Sommige operaties aan de buik worden ook met alleen een ruggenprik gedaan, daar is het risico van te hoog zitten groter omdat je hoog genoeg wil zitten dat het doelorgaan is verdoofd.

Wat ik zelf een overzichtelijk lijstje vind is deze informatiepagina van het ziekenhuis:

https://www.umcg.nl/NL/Zo ... doving/Pages/default.aspx

of

https://www.cwz.nl/patien ... epiduraal-anesthesie.html
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven