Gezondheid alle pijlers

Dementerend, dus maar dood laten gaan?

08-01-2015 08:17 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een tante van mij, 76, is beginnend dementerend en woont sinds een half jaar in een verzorgingstehuis. Ze gaat wel achteruit, maar weet nog wie je bent en je kunt nog best goed met haar praten.

Om een lang verhaal kort te maken, ze heeft longontsteking en is erg ziek. Eet niet meer, drinkt nauwelijks. Een infuus met vocht kan alleen in het ziekenhuis, maar daar brengen ze haar niet meer naartoe, ivm haar ziektebeeld ( dementie- ziekenhuis zou volgens de verzorging ervoor zorgen dat ze in de war raakt en sneller achteruit gat)). Het gaat zo slecht, dat ze haar geen medicijnen ( kan ze niet meer slikken) meer geven en ze dus waarschijnlijk dood gaat.

Ik vind dit best shocking.... Als ze naar het ziekenhuis was gebracht, had ze het waarschijnlijk wel overleefd.

Wat vinden jullie hiervan? In feite is dit volgens mij een soort passieve euthanasie...
Heeft jouw tante daar zelf ooit iets over gezegd? En wat zegt ze er nu over? Kan ze dat nog bevatten? Heeft ze kinderen? Die horen daar ook over mee te beslissen!

Anders eventueel een second opinion aanvragen en met de huisarts overleggen.

P.s. Het klopt wel dat een opname in een ziekenhuis iha niet bevorderlijk is voor algeheel welbevinden en verwardheid (delier, andere omgeving, ander ritme, etc).

Ik zou als familie zijnde in ieder geval eerst een gesprek met de behandelend arts aanvragen en eventueel van daaruit stappen ondernemen.

Sterkte in ieder geval!

Groetjes, Tjjjjjjemig
Ik voel me zo moedellooos
Het heeft twee kanten. Toen ik nog in de gezondheidszorg werkte zag ik het vaak gebeuren: demnterende ouderen die thuis zich nog wel konden redden, met een partner en of hulp, maar als ze met iets in het ziekenhuis belanden volledig decompenseerden. Mentaal, maar ook fysiek. Dat kwam vaak ook niet meer goed en niet zelden overleden die mensen snel.

Ik kan me heel goed voorstellen dat een verzorgingshuis daar keuzes in maakt. Niet omdat het makkelijker is of goedkoper, maar omdat dat vaak humaner is dan mensen uit hun eigen omgeving te halen en volledig te zien ontsporen, voor ze alsnog overlijden.
Een infuus met vocht kan ook prima in het verzorgingstehuis. Wie is er nu aanspreekpunt in de familie voor het tehuis? Heeft je tante geen eigen HA nog waar je meer kan praten?
quote:patchouli_ schreef op 08 januari 2015 @ 08:22:

Het heeft twee kanten. Toen ik nog in de gezondheidszorg werkte zag ik het vaak gebeuren: demnterende ouderen die thuis zich nog wel konden redden, met een partner en of hulp, maar als ze met iets in het ziekenhuis belanden volledig decompenseerden. Mentaal, maar ook fysiek. Dat kwam vaak ook niet meer goed en niet zelden overleden die mensen snel.

Ik kan me heel goed voorstellen dat een verzorgingshuis daar keuzes in maakt. Niet omdat het makkelijker is of goedkoper, maar omdat dat vaak humaner is dan mensen uit hun eigen omgeving te halen en volledig te zien ontsporen, voor ze alsnog overlijden.Maar mag een tehuis die beslissing maken als er familie is die daar niet mee eens is?
Mijn neef is enige directe familie. Die beslist met verzorging en arts samen. Nee, tante heeft er nooit iets over gezegd en ligt nu alleen maar te slapen, dus kan er niet over beslissen.

Als iemand echt vergevorderd dementerend is vind ik het een ander verhaal... Lichamelijk was ze nog best goed, beginnend dementerend, zag eruit als Hollands glorie!

Ik weet ook niet precies welke mening ik heb, maar mijn gevoel zegt 'Ze is nog te goed om haar daar maar te laten liggen doodgaan'.

Waarom weet ik niet, maar ze geven in dat verzorgingstehuis absoluut geen infuus.
Ik denk dat we een stukje van het verhaal missen. Is het een verzorgingshuis of een verpleeghuis? Is er hierover beleid afgesproken met familie, of in geval van verzorgingshuis, de bewoonster zelf?

Dat is ook als nichtje van de mevrouw in dit geval toch handig om te weten.

Veel sterkte!
Ik kan mij er niets bij voorstellen, wat ik meemaak worden deze mensen naar het ziekhuis gebracht en zo goed mogelijk opgelapt, wat vaak nog wel lukt. Ben zelf ook mentor van iemand en er is nog nooit sprake geweest van zoiets, dat we maar niet meer behandelen, dus nee, ik vind dit niet normaal. Trouwens, is er geen familie die er een stem in heeft, dit laat je toch niet over aan het verzorgingshuis, wij beslissen als familie wat er gebeurt, niet het huis. Ja tuurlijk drinkt ze nauwelijks als ze ziek is maar dat wil toch niet zeggen dat ze maar niets meer moet doen, echt niet acceptabel.
nee, natuurlijk mag dat niet. En ik kan me ook niet voorstellen dat ze dat zonder overleg met (indien mogelijk) mevrouw zelf en haar directe familieleden doen. En doorgaans hoort een nichtje noet bij de directe familieleden.

TO, hoe dicht sta jij er op en hoe volledig is jouw beeld, denk je?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:intheheart schreef op 08 januari 2015 @ 08:26:

Mijn neef is enige directe familie. Die beslist met verzorging en arts samen. Nee, tante heeft er nooit iets over gezegd en ligt nu alleen maar te slapen, dus kan er niet over beslissen.

Als iemand echt vergevorderd dementerend is vind ik het een ander verhaal... Lichamelijk was ze nog best goed, beginnend dementerend, zag eruit als Hollands glorie!

Ik weet ook niet precies welke mening ik heb, maar mijn gevoel zegt 'Ze is nog te goed om haar daar maar te laten liggen doodgaan'.

Waarom weet ik niet, maar ze geven in dat verzorgingstehuis absoluut geen infuus.Wat zegt je neef er over? Heeft je tante bv aangegeven dat ze in dit geval geen zorg meer wil? In dat geval snap ik het tehuis, anders zou ik echt aan de bel trekken.
Oh crosspost zie ik.

In dit geval neemt de neef dus de beslissingen: heb je al eens met hem gesproken?

En de overweging van niet naar het ziekenhuis ivm verergering van de dementie lijkt me zeker een argument om mee te nemen in alle beslissingen.
quote:AnnaP1977 schreef op 08 januari 2015 @ 08:23:

[...]

Maar mag een tehuis die beslissing maken als er familie is die daar niet mee eens is?Nee hoor, in ons geval beslissen wij als familie.
hgjb, daat neig ik ook een beetje naar....
quote:AnnaP1977 schreef op 08 januari 2015 @ 08:23:

[...]

Maar mag een tehuis die beslissing maken als er familie is die daar niet mee eens is?Ja, dat kan. De behandeld arts kan besluiten dat verder medisch handelen zinloos is. Tevens is het mogelijk dat de arts handelt naar de wens van de patiënt eerder geuit, tegen de eventueel andere wens van de familie.
Tante heeft nooit aangegeven dat ze niet meer wil...

Neef doet een beetje alsof de arts en verzorgingstehuis beslissen en hij toestemt.
Dan wordt het tijd dat tante een andere mentor krijgt, ziet neef de erfenis al aankomen ofzo? Ik vind het echt onmenselijk.
Tenzij ze al dementerend binnenkwam trouwens.
Wat naar dat je dit zo moet meemaken!

In de praktijk gebeurt dit vaker, artsen vinden dit vaak een "humane" manier van sterven tegenover de lijdensweg die dementie heet. De vraag is natuurlijk ook voor jezelf, iemand die sterft door dementie is ook niet iets wat prettig is om aan te zien en kan heel lang duren. En is voor je tante ook een hel natuurlijk.

Maar als familie erop staat moet de arts daarin meegaan en je tante inzenden naar het ziekenhuis. Wat natuurlijk ook niet betekent dat ze het gaat overleven. Of dat het haar uiteindelijk iets gaat opleveren.

Doen ze in het verzorgingshuis wel aan het verzachten en vergemakkelijken van haar klachten/pijn? Zeker ook een punt om mee te nemen.
Nee, gaat niet om een erfenis. Die is er niet. Tante heeft niet veel.
Als het goed is zijn dit soort dingen vastgelegd in afspraken, die zijn getekend voor opname in het verzorgingshuis. Bij dementerende ouderen hoort vastgelegd te zijn wie er beslissingsbevoegdheid heeft, als de oudere zelf niet meer kan beslissen.

Het kan goed zijn dat tante er mee akkoord is gegaan dat er bevoegdheid bij het verzorgingshuis ligt, omdat deze mensen nu eenmaal voor haar zorgen. Dat is na te vragen bij de zorgcoördinator, het afdelingshoofd, of wie daar ook maar beslissingen neemt ten aanzien van zorg en verpleging. Als er familie is closer dan dit nichtje, dus kinderen, of broers en zussen, dan zullen ze niet snel het gesprek aan gaan met TO maar eventueel wel met de naaste familie.
Een verzorgingshuis heeft over het beleid niets te zeggen...

Waarschijnlijk heeft jouw tante, toen ze nog goed aanspreekbaar was, dit met haar huisarts overlegd en met het verzorgingshuis.

Dus misschien moet je dit eens vragen aan het familielid welke aanspreekpunt is van je tante.
quote:intheheart schreef op 08 januari 2015 @ 08:29:

Tante heeft nooit aangegeven dat ze niet meer wil...

Neef doet een beetje alsof de arts en verzorgingstehuis beslissen en hij toestemt.Over medisch handelen beslist de arts, dus dat klopt wel. Kun je niet een familiegesprek aanvragen?

Ik weet ook niet precies welke mening ik heb, maar mijn gevoel zegt 'Ze is nog te goed om haar daar maar te laten liggen doodgaan.

Je neef is er dus bij.

En ze was nog te goed, maar ze is ernstig verslechterd door die longontsteking. Dat is heftig voor een oud lichaam, vergis je niet.

Hoe weet je dit zo zeker?? Misschien staat het wel zwart op wit bij de huisarts/verpleeghuisarts.
quote:Pelikaan schreef op 08 januari 2015 @ 08:28:

[...]

Ja, dat kan. De behandeld arts kan besluiten dat verder medisch handelen zinloos is. Tevens is het mogelijk dat de arts handelt naar de wens van de patiënt eerder geuit, tegen de eventueel andere wens van de familie.Ik begrijp dat er dingen afgesproken kunnen zijn tussen huis en arts en de tante, TO moet dat ook even uitzoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven