Gezondheid alle pijlers

hypochonder/knobbel borst

28-01-2015 10:42 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal

Ik ben nieuw op dit forum en heb jullie hulp nodig 😊 ben een erge hypochonder, met name op borstknobbel gebied. Ben er erg bang voor en heb al maanden gevoeld en knobbels gevoeld die toch niks zijn. Maar vorige week tijdens het insmeren voelde ik echt iets! Helemaal in paniek natuurlijk. Was tijdens de eisprong dus ga mijn menstruatie afwachten. Ben paar maanden terug ook al bij de huisarts geweest , was ook niks te zien op de echo. Maar moet dus wachten tot volgende week. Heeft iemand tips om niet te paniekerig te zijn? Ik denk zelf dat t gewoon klierweefsel is, maar mijn hypochonder denkt hier anders over.... Ben 32, knobbel is goed beweeglijk en voelt als de andere kant alleen veeel dikker. Heb een kleintje van 2 en moet al huilen als ik eraan denk haar achter te moeten laten ☹ heeft iemand tips??? Heel erg bedankt!!!!
quote:En ook van; als ik nou niet zon angst meer heb, dan pas zou dit of dit uitje/lunch/whatever pas leuk zijn.

Echt zonde he, hoe we dan dus dingen voor onszelf verpesten. Vroeger had ik dit dus met eten (eetstoornis), dan was mijn dag helemaal verpest als ik een hap meer at dan ik van mezelf mocht. En de dag daarna, want dan werd ik 's ochtends wakker en voelde meteen aan mijn buik dat ik de dag daarvoor 'te veel' had gegeten (voor de goede orde: ik had toen ondergewicht).

Doordat ik dit allemaal achter de rug heb, kan ik het allemaal nu wat meer relativeren. Ik weet dat ik in staat ben mezelf dingen in te beelden die er gewoon niet zijn. Ik had toen een vertekend lichaamsbeeld (zag vetrollen terwijl ik ondergewicht had) en nu zie/voel ik knobbels enz. Daarom weet ik ook dat ik niet in staat ben mijn lichaam op een normale manier te beoordelen.

Vandaag voel ik me zenuwachtig, maar in plaats van te gaan voelen aan mijn borst probeer ik het gewoon maar te ondergaan, dit gevoel. Ik heb gisteren (bij het maken van de afspraak voor mijn uitstrijkje) niets over mijn borst gezegd tegen de assistente van de huisarts. Dus voorlopig laat ik het niet checken denk ik. Toch knaagt het natuurlijk wel, stel dat het wel iets is....Ik zit me ook af te vragen wat je dan gaat merken van borstkanker, als het dus al verder is gevorderd. En na hoeveel tijd weet je zeker dat het niets is, na een paar maanden, na een jaar? Ik heb de neiging om dat te gaan googelen, maar dan kom ik natuurlijk weer op het borstkanker forum terecht en daar word ik alleen maar nog zenuwachtiger van. Doe jij dat ook, dat soort forums lezen?

Nou ja, als ik dit verhaal zo teruglees klinkt het of ik knettergek ben, maar ik heb toch echt een heel normaal leven met man, kinderen, koopwoning en goede baan enz.
Van borstkanker merk je niets, helemaal niets.

Mijn kanker was al vrij ver gevorderd en volgens mijn behandeld arts moet ik al minstens 5 jaar borstkanker gehad hebben voor ik het knobbeltje zelf ontdekte.

Totaal niet pijnlijk, die borstkanker.
Het forum doet t weer. Ja hier ook, goede baan, getrouwd, kindje, huis. Dus ja het lijkt inderdaad of we niet sporen. Ik heb vandaag een hele slechte dag. Morgen weer naar de dokter. Ik moet een behandel plan hebben want zo red ik het niet. Ik voel me zo ongelukkig, voel me schuldig, bang, alles. Ik ga vragen voor alsnog een echo. Wil geen mammo omdat het schijnt dat je dan minder ziet omdat ik zo jong ben. Wellicht heeft de huisarts connecties.... Ja ik vraag me dat ook af, hoelang moet je wachten?? Als t langzaam groeit merk je dat echt niet. Nou ja, hopelijk morgen positief gesprek morgen. Zit ook te denken aan AD want zo wordt t niks meer 😐
Ja forums lezen doe ik ook. En je wordt er alleen maar slechter van. Vorige keer met de echo zei ik ok nu stop ik. Maar ja toen is alleen links bekeken. En ik wil nu rechts laten checken. Moet toch te doen zijn, alleen een echo? Vorige keer heb ik alles op zijn kop moeten zetten dus hopelijk kan de dokter iets betekenen.
Ga iets doen aan je hypochondrie.
Dubbeltje 4, bedankt voor je informatie. Ik hoop dat alles nu goed is met je. Wel bizar dat jouw arts dat zei dat je al ten minste 5 jaar borstkanker moet hebben gehad. Deed jij regelmatig aan zelfonderzoek of ontdekte jij het knobbeltje bij toeval?

Sunshine, rot dat je je zo voelt. Maar heel goed dat je actie onderneemt. Hoe was je gesprek met de huisarts vandaag?
quote:kattie2 schreef op 06 februari 2015 @ 18:00:

Dubbeltje 4, bedankt voor je informatie. Ik hoop dat alles nu goed is met je. Wel bizar dat jouw arts dat zei dat je al ten minste 5 jaar borstkanker moet hebben gehad. Deed jij regelmatig aan zelfonderzoek of ontdekte jij het knobbeltje bij toeval?

Het was de eerste keer, dat ik aan zelfonderzoek deed en meteen raak!
Hoi allemaal

Gaat beter. Bij de ha geweest, mocht echo laten maken 😊 goed aangewezen welke plek en zag er normaal uit. En via de ha ook verwijzing naar psycholoog. Denk dat mindfullness ofzo ook wel iets voor me is. Hoe gaat het met jou kattie? Nog rustig? Dubbeltje, we gaan er zeker iets aan doen!
Wat goed Sunshine! Voel je je nu echt gerustgesteld na de echo? En goed ook dat je naar een psycholoog gaat!

Met mij gaat gaat het wel goed eigenlijk. Het zit niet de hele tijd in mijn hoofd en ik kan gewoon genieten van dingen. Af en toe raak ik nog wel in de stress, maar het is te hanteren. Wel heb ik steeds het gevoel dat ik toch nog een beslissing moet nemen, wel of niet naar de huisarts hiermee. Gisteren juist wel een keer uitgebreid gevoeld en toen vond ik het toch wel normaal voelen allemaal. Zeker als ik het borstonderzoek doe zoals het hoort. Maar ja, het blijft een soort knobbel als mijn borst helemaal samen knijp. Maar zoiets heb ik dus aan de andere kant ook en dat is onderzocht en is niets. (die aan de andere kant is trouwens veel duidelijker voelbaar).

Dus ja, het gaat goed, maar zit nog wel in mijn hoofd.

Goed weekend allemaal!
O ja, Dubbeltje, had je toen meteen het idee dat het misschien niet goed zat toen je die knobbel voelde?

Als je geen zin hebt in dit soort vragen, gewoon geen antwoord geven hoor!
Hoi kattie

Ik had gehoopt echt helemaal gerust te zijn. Maar ze hebben alleen die ene plek bekeken en hopelijk op de juiste plaats. Want zittend is t een andere plaats dan liggend, dan glijd t weg. Ik denk dat t goed is gegaan maar was beter geweest als ik gevraagd had of ie alles ff wilde checken. Maar ik heb ook t idee nu ik ongesteld ben dat t echt behoorlijk geslonken is. Zot er nog wel maar minder. Das toch ook een goed teken? Hopelijk heb jij een goed weekend gehad ook!
Sunshine, wat naar dat het nu nog niet uit je hoofd is! Dat het geslonken is lijkt mij zeker een goed teken en het lijkt me dat ze met zo'n echo echt wel bekijken wat nodig is hoor.

Ik had een goed weekend maar begin me nu druk te maken. Morgenochtend dus afspraak bij de huisarts en ik weer nog steeds niet of ik iets over mijn borst ga zeggen. Vind het ook lastig want ik kom voor iets anders en ze hebben natuurlijk geen dubbel consult ingepland.

Dus ja, geen idee nog wat ik doe. Ik voel nu veel en het ene moment denk ik dat het vrij normaal voelt en het andere moment niet. Het is in ieder geval niet groter of kleiner geworden in die twee weken.

Ik ben gewoon bang dat ik morgen sowieso met spijt van de huisarts kom. Spijt omdat ik het niet heb laten checken of spijt omdat ik het wel heb laten checken (en dat alleen maar meer onrust oplevert). En zo blijven we onszelf gek maken. Zucht....
Hi kattie

Ja erg he, ik snap zo goed hoe je je voelt!! Hoe kunnen we onszelf nou helpen? Weet je wat ik t ergste vind? Ik neem mezelf voor om goed te laten checken, en nog lukt t niet. Ik had moeten vragen of ie alles even wilde bekijken want nu weet ik dus niet of hij de juiste plek heeft geechod. En anders was ik geruster geweest. Dat knagende misselijke gevoel gaat maar niet weg. Kan je anders niet bellen voor een dubbelconsult?? Dan kan je alsnog beslissen of je t laat checken?
Hoi meiden,

Heb de afgelopen dagen regelmatig hier even gekeken. Jullie gedachten gang is zo herkenbaar. Maar probeer jezelf er goed bewust van te worden dat een hypochonder nooit genoeg gerust gesteld kan worden. Het is juist de kunst om weer te durven vertrouwen op je eigen lichaam. En ooooh... wat klinkt dat gemakkelijk. Ik ben daar ook nog lang niet maar ik merk wel dat het continue delen van je klachten met elkaar eigenlijk alleen maar is om geruststelling te zoeken. En deze vindt je helaas nooit of maar voor korte duur omdat er dan weer iets nieuws voor in de plaats komt.

Volgen jullie ook therapie of gebruiken jullie antidepressiva?
Hi Jerami

Je hebt gelijk hoor!! Alleen ik haat t gewoon dat ik nou nog niet het hele stuk heb laten checken. Ik hoop dat ie met de echo op de goede plek zat. Want zittend is de verdikking ergens anders dan liggend. Hij voelde en zei; even kijken waar t naartoe gaat als je ligt. En toen heeft ie t vastgehouden met zijn vinger tot ik lag. Dat moet toch goed zijn geweest??? bah bah bah ik haat mezelf
Als hij het met zijn vinger heeft vastgehouden tot je lag, dan heeft hij er juist rekening mee gehouden dat het zich verplaatst als je gaat liggen. Niet meer op focussen dus ;) en probeer de hypochondrie zelf aan te pakken.

Volg je therapie of sta je ervoor open?
Jerami, je hebt ook helemaal gelijk. Maar bij mij ontbreekt niet eens zozeer het vertrouwen in mijn lichaam, als wel het vertrouwen in mijn eigen beoordelingsvermogen. Ik heb trouwens gisteren een heel stuk van het topic 'hypochonder, schrijf van je af' op de pijler Psyche gelezen. Iemand gaf me hier die tip (weet even niet meer wie, maar bedankt!). Jij schrijft daar ook toch? Ik heb trouwens geen therapie of AD, jij wel?

Sunshine, dat is echt aan te raden om daar eens wat je lezen en/of mee te gaan schrijven. Nog veel meer herkenbaarheid maar ook goede tips om er beter mee om te kunnen gaan.

Mijn huisartsbezoekje viel gelukkig wel mee. Toch borstonderzoek laten doen (was inmiddels zo zenuwachtig en zelfs slecht geslapen dat ik echt niet anders kon). Bij het normale onderzoek voelde ze niets, en als ze kneep voelde ze een uitloper van een klier. Maar nou weet ik niet meer zeker of ze helemaal op de goede plek heeft gevoeld. En ik wilde eigenlijk alleen maar horen dat ik niet doorverwezen hoef te worden dus heb het volgens mij ook een beetje daarop aan gestuurd. Maar goed, ik ben wel een beetje gerustgesteld, want ze heeft toch echt een gewoon borstonderzoek gedaan en niets gevoeld.

Ook zij zei trouwens dat zelfonderzoek niet meer wordt aangeraden, het levert voornamelijk onrust en onnodige doorverwijzingen op.

De meeste kwaadaardige knobbels worden volgens haar bij toeval ontdekt (tijdens het insmeren bijvoorbeeld). Dan moet zo'n knobbel dan wel heel duidelijk zijn denk ik dan.

Vervolgens het uitstrijkje, waarna ik me nu natuurlijk druk ga maken om de uitslag. Was een herhaaluitstrijkje omdat ik een jaar geleden 2 keer pap2 had. Maar geen HPV, dus dan is de kans op baarmoederhalskanker eigenlijk vrijwel nihil, maar 'zeg nooit nooit' zei mijn huisarts net. Dus ja, leuke opmerking voor een hypochonder.

Sunshine, ik weet dat ik je niet gerust kan stellen, maar je hebt het echt goed laten onderzoeken en als ze twijfelen bij zo'n echo, gaan ze echt niet alleen die ene plek bekijken. Maar ik snap je wel, want ik twijfelde ook of de huisarts wel precies de goede plek heeft gevoeld.
Kattie, dat begrijp ik. Wanneer is een symptoom wel ernstig en wanneer is het onschuldig en maken we het zelf wellicht erger door er op te focussen? Ik heb in december/januari me 6 weken vreselijk druk gemaakt om mijn borst omdat ik er steken in kreeg. De huisarts heeft ze 2 x onderzocht en voelde niks verdachts. Maar gerust gesteld was ik totaal niet. De klachten werden steeds erger en mijn kerstvakantie was absoluut niet een ontspannen vakantie. Uiteindelijk een hele stevige bh aangeschaft en daarmee werden de steken minder en mijn focus erop ook. Nu al 4 weken geen steken meer gehad. Mijn therapeut zegt ook: dat wat je voedt, groeit. En zo is het ook echt heb ik nu ervaren ;). Inmiddels maak ik me weer om andere dingen druk maar dit voorbeeld heeft me wel doen inzien dat het echt zo werkt.

Wel goed dat je de huisarts je borst hebt laten onderzoeken. En een huisarts gaat echt niet in jouw verhaal mee als zij twijfels heeft hoor. Dan zou ze je wel doorsturen. Weet ze dat je last hebt van hypochondrie?

Spannend om de uitslag van het uitstrijkje te moeten afwachten. Probeer te relativeren dat de kans vrijwel nihil is. Dat weegt vele malen zwaarder dan '' zeg nooit nooit".

Ik heb er vorige week inderdaad een berichtje geplaatst maar daar is nog niet op gereageerd. Misschien is het een idee om daar samen verder te schrijven? Dan hoeven we ook niet steeds op de gezondheidspijler te komen .

Ik volg sinds begin januari cognitieve gedragstherapie. Ik heb door een burn out en de daar bijkomende lichamelijke klachten hypochondrie ontwikkeld. Aan beiden wordt gewerkt en dat voelt heel goed. Mijn probleem is dat ik bij elke klacht er spanning in bouw door mijn spieren aan te spannen wat vervolgens weer extra klachten geeft, waar ik me dan weer druk om maak. En zo is de cirkel rond. Ik slik elke dag voor het slapen gaan een lage dossering Oxazepam maar probeer deze nu af te bouwen.
Hi kattie

Goed dat je het hebt laten checken!! Alleen die twijfel achteraf is zo irritant he. Mijn knobbel voelde ik juist bij t insmeren 😐 dus nu weer even onzeker... Hopelijk is je uitstrijkje ook goed. Ik heb idd ook vertrouwen op je eigen beoordeling en niet zozeer op je lichaam. Jerami: Ik denk ook wel dat t goed ging maar nu weet ik t niet meer. Vrijdag appte ik nog naar mijn man; ja het is goed want ik voelde t niet terwijl de echokop erop zat. Dus toen dacht ik nog dat t goed was. Heb zojuist gemaild naar psych. Hopelijk kunnen ze me helpen. Ik zal ook eens bij t hypochonder topic kijken wellicht helpt dat. Bedankt meiden voor jullie reacties!!!
Jerami, wat goed dat je zo aan de slag ben gegaan met je hypochondrie aan te pakken. Ik ben zover (nog) niet, denk dat ik het nog wel zelf kan (of zit nog in de ontkenning). Tegen mijn huisarts heb ik wel al een aantal keer gezegd dat ik de neiging heb tot hypochondrie, maar we hebben nog nooit een gesprek gehad daarover. Je opmerking helpt mij wel, dat een huisarts natuurlijk nooit mee zou gaan in mijn verhaal als ze zou twijfelen aan mijn knobbel. Zo rationeel kan ik dan dus niet denken.

Sunshine, het was absoluut niet mijn bedoeling je onzeker te maken door de opmerking van de huisarts over toevallig iets voelen bij het insmeren. Dat jij ook toevallig iets voelde was ik vergeten. Nogmaals, je hebt het echt goed laten onderzoeken (beter kan echt niet) en ze hebben niets gevonden. Bovendien was jouw knobbel alweer kleiner geworden toch? Dat kan met iets kwaadaardigs helemaal niet volgens mij. Maar goed, je weet het zelf natuurlijk ook allemaal, alleen kom je niet van dat gevoel af. Ik hoop dat je snel naar de psycholoog kan.

Ik vind het wel een goed idee om (ook) verder te schrijven op het andere topic. En inderdaad, Jerami, beter om weg te blijven bij deze pijler. Maar ik weet nu al dat mij dat niet gaat lukken.

Maar het is jouw topic Sunshine, dus als jij blijft schrijven hier doe ik dat ook hoor.
Hoi allemaal

Ik vind het prima om op t andere topic door te schrijven!! Ben alleen nog aan t bedenken of ik mee ga. Want zo wordt ik er steeds aan herinnerd en dat moet juist niet 😐 ik vind t heel fijn dat jullie zo gereageerd hebben. Heb gisteren gebeld naar een psycholoog, die gaat terugbellen voor een intake. Hopelijk kan ik snel terecht want dit is niet leuk meer 😩 ik neem even een paar dagen afstand van de hypochondrie en hopelijk kan ik stoppen met voelen. Wellicht zakt t dan een beetje af allemaal.
[....]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 11-02-2015 08:39
Reden: spam verwijderd
% gewijzigd
[...]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 11-02-2015 08:38
Reden: spam verwijderd
% gewijzigd
Jerami: ik heb je berichtje gelezen op het hypochonder topic maar ben nog even niet aan een uitgebreide reactie toegekomen... Sorry! Komt zeker, ben je berichtje niet vergeten

Zit momenteel in een pittige therapie fase en wil daar even mn volledige aandacht aan geven. Vandaar dat ik wat minder actief ben...

Jullie zijn allemaal toppers dames!! Uiteindelijk komen we er wel daar moeten we in blijven geloven!

Zullen we anders een topic openen in psyche? Dan zien we niet alles over gezondheid voorbij komen... We kunnen dan natuurlijk allemaal "verkassen" naar dat nieuwe topic... Of aan een moderator vragen of ze dit topic in psyche plaatsen? Ik denk gewoon even hardop hoor... Let me know

Kus en slaap lekker voor straks! Denk aan jullie
Sorry dames, ik ben even niet zo actief vanwege een sterfgeval in de familie. Niet onverwacht, maar toch heel verdrietig.

Wel goed voor mijn hypochondrie, want daar heb ik even totaal geen last van.

Ik vind het een goed idee hoor Toetie om dit topic te verplaatsen of te verhuizen naar het andere topic. Dan kunnen we wegblijven bij gezondheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven