Gezondheid alle pijlers

Problemen met stoelgang, bang, help!

18-02-2015 17:54 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik ben net nieuw op dit forum nadat ik al wat andere topics heb gelezen.

Mijn probleem:

Ik heb al best lang een moeilijke dtoelgang, harde ontlasting enz.

Twee jaar geleden obstipatie gehad en toen een klysma gekregen wat wel hielp maar weet niet meer welk merk het was.

Nu heb ik dus hetzelfde probleem; obstipatie. Maar heb blijkbaar ook een fissuurtje. Ik heb Eergister een klysma gehaald en die heeft niet geholpen (van Microlax) en vandaag bij de dokter die poederzakjes gekregen macrogol, moet er daar 1 tot 8 van nemen elke dag en t liefst ieder uur. Mijn vraag is: wanneer wordt de ontlasting in m'n darmen zacht? want ik ben heel bang om naar de wc te gaan, ben erg bang voor pijn omdat ik dus waarschijnlijk zo'n fissuurtje heb.

Alvast bedankt

Groetjes Demi
Er bestaat verdovende zalf hiervoor, even bellen met je huisarts morgen.
Ik zou in elk geval goed blijven drinken. Dan wordt de ontlasting al minder keihard.
Misschien is het een idee om in de toekomst je eetpatroon aan te passen? Bv (als je dit zou eten) geen bananen,wit brood, rode wijn of varkensvlees) en bv in de ochtend een glas warm water met wat citroensap. Schijnt heel effectief te zijn. Succes in ieder geval.
Na 2 dagen moet het echt wel loskomen met de macrogol en dan is het hopelijk echt vloeibaar, dan hoef je geen druk te zetten. Wel na elk toiletbezoek goed spoelen om het vuil uit de fissuur te krijgen. Dan een paar dagen is het wel over. Wat mij helpt (klinkt stom) is liedjes zingen tijdens het poepen, dan ontspan ik automatisch mijn sluitspier Sterkte, het is erg vervelend!
quote:lionlily schreef op 18 februari 2015 @ 18:11:

Na 2 dagen moet het echt wel loskomen met de macrogol en dan is het hopelijk echt vloeibaar, dan hoef je geen druk te zetten. Wel na elk toiletbezoek goed spoelen om het vuil uit de fissuur te krijgen. Dan een paar dagen is het wel over. Wat mij helpt (klinkt stom) is liedjes zingen tijdens het poepen, dan ontspan ik automatisch mijn sluitspier Sterkte, het is erg vervelend!Wat ook werkt is die puf oefeningetjes die je doet tijdens de bevalling.
Voldoende vetten, écht voldoende, en genoeg water drinken. Dus niet alleen maar fris koffie of thee.

En verder houd dat spul je ontlasting zacht dus al ga je nog 3 dagen niet, het gaat géén zeer meer doen, daar heb je dus juist dat spul voor.
Echt bedankt voor de snelle reacties ! Wanneer merk ik dan dat ik naar de wc moet rennen ? Haha! En dan komt het er echt gewoon zo uit zonder persen? Sorry voor al die vragen haha maar ben zo bang om pijn te hebben!
Vooral niet bang zijn . Het wordt ook gegeven aan mensen die niet mogen persen vanwege een buikoperatie. Komt echt goed, meid!
Aah oke dankjewel hihi.

Dus ik zal morgenavond vast wel aandrang krijgen als ik ze blijf drinken nu? Want ik neem aan dat ik het niet mag forceren
En wat Nina zegt is een goede tip: voldoende vetten: olijfolie over de sla, boter bij het vlees of op brood en misschien een schepje lijnzaadolie door de joghurt.
quote:Deempjeee schreef op 18 februari 2015 @ 18:20:

Aah oke dankjewel hihi.

Dus ik zal morgenavond vast wel aandrang krijgen als ik ze blijf drinken nu?Zeker! En nog een tip van mij: als je aandrang voelt, gá dan ook onmiddellijk! En doe eventueel een inlegkruisje/maandverband in voor het geval het echt zo vloeibaar is dat je denkt dat je wind laat maar dat het wat meer is... (uit eigen ervaring...)
Haha oke! Want heb nu wel heletijd dat ik windjes moet laten hahaha. Heb wel het gevoel dat het pijn gaat doen maar dat zal vast de druk gewoon zijn neem ik aan, of dat wondje natuurlijk. Als ik ecjt aandrang zou krijgen smeer ik eerst vaseline erop hahah!
Toen ik een keer erge constipatie had kreeg ik van de assistente het advies om wat vaseline of uierzalf te gebruiken. Dan gaat het net even wat makkelijker zeg maar. Vanwege de movicolon die ik toen had genomen was de rest zacht. Alleen het "eerste stukje" was zeg maar nog wat stevig. Goed blijven drinken nu in elk geval, en als je aandrang hebt: meteen gaan! (niet denken 'ik ga eerst even naar huis')
Dus het begin is wel ff pijnlijk? Maar dat is hopelijk van korte duur? Haha
Hoeft niet hoor! Was bij mij zo, maar dat was misschien ook omdat ik een klysma had en binnen een uur al op de wc zat
Haha want gisteren toen ik klysma kreeg hielp die namelijk niet
En ik ben wat dat betreft een persoon die helemaal in paniek raakt als het om stoelgang gaat. Dus ik bel morgen de dokter eerst om te vragen of ik een verdovende zalf mag
Behalve de goede tips die al gegeven zijn, is bewegen ook goed.

https://www.thuisarts.nl/verstopping

https://www.thuisarts.nl/ ... van-verstopping#in-kort-1

Vezels, drinken, beweging dus.

En ga áltijd als je aandrang voelt naar het toilet, niet wachten door schaamtegevoelens of zo. Naar het toilet moet iedereen, is normaal.
Ik zou een klisma doen met wat vettig water, sop ofzo. Een beetje zeep of shampoo kan je darm best tegen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:Deempjeee schreef op 18 februari 2015 @ 19:01:

Haha want gisteren toen ik klysma kreeg hielp die namelijk nietDan had je die moeten herhalen net zolang tot die wel helpt.
Ik zou even ophouden met eten.
Ik durf ook niet te eten , bang voor meer verstopping. Ik drink water
Zou geen sop als shampoo doen bij een wondje !

En ook niet stoppen met eten lijkt mij dat je juist vezels (bruin brood, brinta, ontbijtkoek) pruimen, vetten en (olijf)oliën nodig hebt. Misschien wat wonderolie ? (Niet zonder overleg arts want je krijgt al een laxeer middel) Soep oké (bruine bonen soep, uien soep of kool soep (Le soup de cabagge oid, Louie de Funès) haha) nodig hebt.

Maar bel anders een diëtiste. Die weet het vast het beste.

Zingen leuke tip, hoesten op het goede moment helpt ook.
Gewoon afblijven en geen huis- tuin- en keukenmiddeltjes gaan uitproberen. Je hebt de zakjes macrogol, die moet je even tijd gunnen. Geen zeep, shampoo of andere meuk in je anus gaan smeren terwijl je daar een fissuur hebt zitten, op een ontsteking daar zit je echt niet te wachten en nog meer pijn, want het brandt als de hel, wil je ook niet. Bel de huisarts voor lidocaïnezalf en smeer die.

Gewoon blijven eten en veel water drinken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven