Gezondheid alle pijlers

Bang voor trombose

25-02-2015 14:07 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Ik wil graag mijn verhaal even kwijt omdat ik bang ben..

Ik ben sinds 1,5 maand weer begonnen aan de pil (de yazmin) had voorheen de nuvaring geslikt maar toen mijn relatie uit ging ben ik hiermee gestopt omdat ik dacht die rotzooi in mijn lijf is toch niet goed en ik ga niet met de eerste de beste mee naar bed. Nu heb ik sinds een tijd weer een vriend en zit ik dus ook weer sinds 1,5 maand aan de pil. Eigenlijk vrij tevreden over, weinig bijwerkingen tot ongeveer een week geleden.

Ik kreeg last van mijn benen, beide benen gingen savonds zwaar aanvoelen, net alsnog ik overdag een marathon had gelopen, ze voelden zwaar, waren pijnlijk en had af en toe soort kramp. Had het de eerste paar dagen niet geassocieerd met de pil tot dat ik me na een paar dagen bedacht dat ik wel moest oppassen. heb in de gaten gehouden of het rood werd, dik of gezwollen, maar dit was niet. Alleen gewoon pijn en een gevoel alsof ze totaal niet mee willen werken, bij beide benen dus.

Nu heb ik gisteren de hele dag last gehad en vanacht bijna geen oog dicht gedaan van de pijn, vanochtend de assistente gebeld en moest toch maar komen ivm eventueel risico op trombose.

Huisarts heeft gechecked maar omdat hij aan mijn benen niks raars zag is hij er vrijwel overtuigd dat het geen trombose is, wel moest ik stoppen met de pil uit voorzorg en zodat we kunnen kijken of het verband houd met mijn pil. Ik moest wel meteen terugkomen als het dik of rood wordt. Ik was weer een beetje gerustgesteld, ondanks dat mijn benen nog ontzettend pijn doen. Momenteel heb ik de hele dag al college maar kan ik me concentratie er niet bij houden, ik ben continue aan het zoeken op internet wat het dan wel kan zijn en kom dan ook verhalen tegen van patienten waarbij huisartsen trombose ook niet hadden herkend omdat ze geen klachten hadden, nu maak ik me dus weer helemaal zorgen… ik vind het zo raar dat mijn benen gewoon uit het niets zo’n pijn doen?

Ik ben een jonge meid van 23, rook niet, ben op normaal gewicht (wellicht iets aan de zware kant, maar geen overgewicht) en eet en drink ook vrij normaal, niks raars dus… maar ik kan het toch niet echt loslaten. Neem vanavond de pil natuurlijk niet, dus hopelijk treed er gauw verbetering op maar toch, ergens ben ik bang dat mijn huisarts mij niet serieus genoeg neemt oid
Oh wat heftig je verhaal zeg!

Maar idd, doordat het in beide benen is acht ik de kans oprecht ook een stuk kleiner, zou wel heel toevallig zijn...

Maar wbt mijn pijn, ik weet niet meer wat ik voel en krijg het ook niet omschreven.. Soort groeipijn die ik als klein kindje had ofzo maar dan aan blijft houden
Ik laat het maar even voor wat het is eb als ik morgen nog steeds zon pijn heb kan ik de assistente wellicht nog een keer bellen.. Hoop dat die pijn gewoon gauw wegtrekt want heb in deze dagen nog zoveel te doen 😔
Nou ja, het was vervelend, maar doordat ik dus relatief jong was voor zo'n kwaal was het herstel ook zeer snel (er stond een jaar voor, maar na een half jaar voelde ik me weer helemaal de oude).

Sterkte ermee, hopelijk is het snel over!
Ik kan wel janken als ik sommige 'adviezen' hier lees. Dat het in 2 benen tegelijk onwaarschijnlijk is. Of TO bekend is met psychische klachten...

Door trombose in beide benen (maar ook in mijn longen, en om mijn hart) moesten mijn beide onderbenen geamputeerd worden. Ik was ook bij de huisarts geweest, meerdere keren. Maar het zat allemaal tussen mijn oren, volgens hem. Hij stuurde me keer op keer weg.

Natuurlijk hoor je dit verhaal bijna nooit..
Er wordt klaarbloempje bijna een psychose aangepraat. En ik als trombose patiënt lees hier ook de meest grote onzin die er bestaat.

1 Je bent bij te ha geweest, dus het kan geen trombose zijn.

Trombose is de meest gemiste diagnose die er is. Te vaak zitten er artsen naast met alle gevolgen van dien.

2. De Huisarts neemt je serieus? Is dat zo? De huisarts heeft alleen naar de benen gekeken. Echter heel vaak komt het voor dat het been niet rood en glanzend is, en er toch trombose is. Wanneer de ha haar serieus neemt, dan laat hij haar bloedprikken.

3. Wacht het nou maar gewoon af, dan komt het antwoord vanzelf of het met de pil te maken heeft. Je huisarts zal heus wel weten waar hij mee bezig is.

Ja het antwoordt komt vanzelf wanneer de trombus in de been losschiet en in de longen terecht komt. Benauwdheid. Pijn op de borst, algehele malaise is het gevolg. Maar de arts heeft er naar gekeken, dus het is niks.

4. Een huisarts neemt geen risico met trombose lijkt mij! De huisarts neemt je serieus, jij maakt er nu zelf een enorm ding van.

Helaas is trombose dus nogmaals een zeer vaak gemiste diagnose.

Zolang trombose ook een enorm ding is, zijn de zorgen terecht.

5. Buiten dat je de pil slikt val je verder in geen enkele risico groep, dus waar haal je dit vandaan?

Tja ik viel ook in geen enkele risicogroep. Sterker nog ik slikte ook de anticonceptiepil niet. Toch had ik 2 longen vol met embolieën zitten. Tja waar ik dat toch vandaan haalde. Mijn man heeft mij simpel weg voor de dood weggetrokken. Inmiddels bijna 2 jaar later en nog niet hersteld.

Klaarbloempje, laat je geen psychose aanpraten. Liever 1 keer te veel naar de ha dan teweinig en zeker met trombose moet je geen risico lopen. Ga naar de ha nogmaals.
quote:Shadow2006 schreef op 27 februari 2015 @ 15:25:

Er wordt klaarbloempje bijna een psychose aangepraat. En ik als trombose patiënt lees hier ook de meest grote onzin die er bestaat.

1 Je bent bij te ha geweest, dus het kan geen trombose zijn.

Trombose is de meest gemiste diagnose die er is. Te vaak zitten er artsen naast met alle gevolgen van dien.

2. De Huisarts neemt je serieus? Is dat zo? De huisarts heeft alleen naar de benen gekeken. Echter heel vaak komt het voor dat het been niet rood en glanzend is, en er toch trombose is. Wanneer de ha haar serieus neemt, dan laat hij haar bloedprikken.

3. Wacht het nou maar gewoon af, dan komt het antwoord vanzelf of het met de pil te maken heeft. Je huisarts zal heus wel weten waar hij mee bezig is.

Ja het antwoordt komt vanzelf wanneer de trombus in de been losschiet en in de longen terecht komt. Benauwdheid. Pijn op de borst, algehele malaise is het gevolg. Maar de arts heeft er naar gekeken, dus het is niks.

4. Een huisarts neemt geen risico met trombose lijkt mij! De huisarts neemt je serieus, jij maakt er nu zelf een enorm ding van.

Helaas is trombose dus nogmaals een zeer vaak gemiste diagnose.

Zolang trombose ook een enorm ding is, zijn de zorgen terecht.

5. Buiten dat je de pil slikt val je verder in geen enkele risico groep, dus waar haal je dit vandaan?

Tja ik viel ook in geen enkele risicogroep. Sterker nog ik slikte ook de anticonceptiepil niet. Toch had ik 2 longen vol met embolieën zitten. Tja waar ik dat toch vandaan haalde. Mijn man heeft mij simpel weg voor de dood weggetrokken. Inmiddels bijna 2 jaar later en nog niet hersteld.

Klaarbloempje, laat je geen psychose aanpraten. Liever 1 keer te veel naar de ha dan teweinig en zeker met trombose moet je geen risico lopen. Ga naar de ha nogmaals.

Je zegt precies hetzelfde wat iedereen hier al gezegd heeft, namelijk : Ga terug naar je huisarts.

Zullen we anders de volgende keer TO allemaal doodsbang maken, en meteen gaan schreeuwen dat ze hartstikke trombose heeft, en waarschijnlijk de pijp uit gaat? Feit is gewoon dat de kans dat TO met haar jonge leeftijd, gezonde gewicht, en als niet roker een ZEER geringe kans heeft op trombose.
Ik wil je echt niet bang maken Klaarbloempje maar ik heb een beetje hetzelfde meegemaakt als jou. Ben notabene door de dokter naar huis gestuurd met een verrekking van mijn achillespees en een maand later, toen ik echt niet meer kon lopen werd door dezelfde arts trombose geconstateerd. Oorzaak: pilgebruik. Moest er gelijk mee stoppen maar duurt natuurlijk lang voordat het uit je systeem is EN als de schade al geleden is gaat het niet weg door te stoppen.

Vraag ergens een second opinion, dat kan nooit geen kwaad!
Ik lees nu pas de nieuwe reacties.. Wellicht iets te laat. Ik heb vanacht een feest gehad en stond in de kroeg te lachen als een boer met kiespijn. Na een half uur had ik het al gehad, ik zakte zo wat door mijn benen en kon gewoon niet meer. Onderweg naar huis kreeg ik mijn benen bijna niet meer vooruit tijdens het fietsen. Uiteindelijk wilde ik bijna HAP bellen maar ik dacht wacht wel tot de huisarts morgenvroeg.

Meteen om 08.00 gebeld, er was geen plek maar de huisarts zou me telefonisch bellen. Hij belde me terug en ik barste eigenlijk meteen in huilen uit van de pijn en gewoon het verdriet. Ik moest maar spierzalf kopen, want zo lang het niet rood en dik is kan het geen trombose zijn. Naja, perplext was ik maar het zal wel.

Ongeveer 1.5u later voelde ik me er steeds slecht over en ik wilde gewoon dat hij er nog een keer naar keek. Nou met veel moeite heeft uiteindelijk mijn moeder nota bene, afspraak kunnen maken en stond binnen sec weer buiten. Niks rood en diks te zien, dus hij kon er niks van maken dan wellicht gewoon spiertje en ben met spiroflor (?) naar huis gestuurd. Moest weer huilen toen ik zijn deur uit liep omdat ik niet snap hoezo ik mijn benen ineens niet meer normaal kan bewegen, alles is geblokkeerd toen ik op wilde stappen op mijn fiets viel ik gewoon.. maar goed, energie is even op omdat ik me totaal niet serieus genomen voel en ben ten einde raad 😔
naar een andere arts gaan
quote:geordie schreef op 27 februari 2015 @ 16:01:

[...]

Je zegt precies hetzelfde wat iedereen hier al gezegd heeft, namelijk : Ga terug naar je huisarts.

Zullen we anders de volgende keer TO allemaal doodsbang maken, en meteen gaan schreeuwen dat ze hartstikke trombose heeft, en waarschijnlijk de pijp uit gaat? Feit is gewoon dat de kans dat TO met haar jonge leeftijd, gezonde gewicht, en als niet roker een ZEER geringe kans heeft op trombose.

Het wordt voornamelijk als psychisch afgedaan.

En daarbij, ik ben dus oud, heb een ongezond gewicht en ben een roker....

Ik zal je uit de droom halen, ik ga me eigen niet tot de ouderen benoemen, ook ik heb een gezond gewicht en ben een antiroker. En toch 2 longen vol met embolieën, plus een bijna complete ruiterembolie. Sterker nog als mijn man niet had ingegrepen, was ik die nacht gestorven.

In het geval van klaarbloempje is er sprake van pil gebruik. En de pil kan een indicatie zijn voor trombose.

Klaarbloempje, morgenochtend is het weekend, ik zou de hap dan bellen.
Ik rookte niet, had een gezonde levensstijl, een gezond gewicht en was 31 jaar. Toch werd ik 6 keer weggestuurd door de HA. Mijn benen waren ook niet rood of glanzend. Op den duur waren ze zelfs koud en wit. Ben de laatste keer weggestuurd met 'wintertenen'. En ik pikte het. Ik geloofde uiteindelijk dat het dan dus tussen mijn oren moest zitten. Thuis twee keer een longembolie gehad. Maar ik durfde niet eens meer naar de arts. Want ik was gek. Toch?

Toen ik uiteindelijk met gillende sirenes naar het ziekenhuis werd gebracht raakte ik buiten westen. Dezelfde dag werd ik met een MICU (google maar even wat dat is) naar een academisch zh aan de andere kant van het land gebracht. In de periode die volgde hebben mijn dierbaren meerdere keren afscheid van me genomen. Artsen gaven me weinig kansen.

Maar wat ze nu -na 5 jaar- nog tegen me zeggen is "als je 2 dagen eerder was geweest...."

Ze zijn een nacht bezig geweest om mijn benen te dotteren. Daarna keken ze het een dag aan en hebben ze het nog een keer geprobeerd. De arts huilde toen ze zei dat het echt niet lukte. Aan de donkere verkleuring op mijn voeten was te zien wat er gaande was.... Mijn voeten stierven af. Doordat ik niet stabiel genoeg was heeft het uiteindelijk 5,5 weken geduurd voordat ik beiderzijds geamputeerd kon worden. Toen was het proces al zó ver dat ik tot de knieën geamputeerd werd. Toen ik dezelfde vaatarts een half jaar later bezocht om te laten zien dat ik nog leefde en inmiddels protheses had huilde ze weer.

Over de complicaties in de tussentijd zal ik het maar niet hebben.

Maar dat mijn leven veranderd is zullen jullie kunnen begrijpen.

Het commentaar van mijn huisarts was achteraf "Tja.... dit zien we ook nooit bij iemand die 31 is."

Oh ja, ik behoorde ook niet tot 'de risicogroep'...

Er is prima mee te leven hoor. Maar: nooit meer over het strand lopen, nooit meer gras onder je voeten voelen, nooit meer kunnen fietsen, nooit meer een rokje of korte broek aan kunnen, nooit meer skeeleren, nooit meer schaatsen, nooit meer in de sneeuw lopen, nooit meer 'gewoon' auto te kunnen rijden, nooit meer hakken te kunnen dragen, nooit meer slippers kunnen dragen, niet meer op een keukentrapje kunnen staan, niet meer kunnen rennen, niet meer kunnen wandelen, niet meer kunnen dansen, altijd medicatie moeten slikken/spuiten, elke week-2 weken bloed moeten prikken, onder strenge controle te moeten staan..... Is toch best wel een opgave. Helemaal als een simpel doppler onderzoekje gedaan kan worden (in de meeste huisartsenpraktijken kan dat tegenwoordig) waardoor trombose op te sporen is. Waarom zijn huisartsen hier dan zo laks mee?!

En nee, dit is niet om TO bang te maken. Absoluut niet. Ik doe mijn verhaal om sommige (naïeve mensen) de ogen te openen.
TO, als je je nog steeds zo voelt, bel dan de HAP. Niet twijfelen. Leg je verhaal voor dan laten ze je echt wel langskomen. Zij kunnen een echo of een doppler onderzoek doen! Even doorpakken nu. Dat is beter dan je later schuldig voelen omdat je niet gegaan bent.
De meeste mensen met pijn in hun benen hebben geen dubbele trombose, dat neemt niet weg dat in hele zeldzame gevallen dit wel kan gebeuren, maar het is niet aan ons om daar over te oordelen, dat is aan de arts en daar heeft TO contact mee
Ik heb ook 2 trombosebenen gehad en dubbele longembolie. Die diagnose is maandenlang gemist. Het zou wel aderwandontsteking zijn en een verrekte tussenribspier. Later in het ziekhuis had ik waarschijnlijk borstvliesontsteking. (Dacht men toen......)

Ik ben er bijna aan overleden. Toen ik met de ambulance een tweede keer in het ziekenhuis belandde bleken mijn beide longen vol emboliën te zitten. Mijn roodpaarse aders op de benen werd eindelijk erkend als trombose.

Later heb ik na een vliegreis helaas weer last gekregen van zeren benen. Ik was toen 25 jaar. Ik voelde "spierpijn" in beide benen en herkende het gevoel als trombose. Op de fiets naar de huisarts had ik al wat moeite met fietsen. De huisarts deed het af als spierpijn. Dit terwijl ik mijn voorgeschiedenis met trombose benadrukte en vertelde over de vliegreis. Ik kon wel gaan, het was niks.

Een paar dagen later (in het weekend) bij een andere huisarts beland die toen toevallig weekend dienst had. De aderen verkleurden inmiddels. Inderdaad, toch trombose! Ik kreeg een zalf voor op de benen, elastische kousen en slikte bloedverdunners. Toen ik trombose had kon ik nog amper lopen van pijn. Het was meer strompelen van meubelstuk naar meubelstuk.

@ Klaarboempje: Ik weet natuurlijk niet zeker of jij ook trombose hebt maar jouw klachten doen bij mij een belletje rinkelen. Ik herken het ook dat je pijn hebt met fietsen en dat je steeds meer moeite hebt met staan en lopen. Ik wil je in tegenstelling tot wat anderen zeggen je adviseren om vooral NIET veel te gaan lopen. (Al kun je dat waarschijnlijk toch al bijna niet meer van pijn.) Bij lopen en sporten/fietsen kunnen kleine propjes door het lichaam gaan zweven en zich verplaatsen naar je longen. Dat is nog minder. Doe vooral kalm aan tot je weet wat je hebt om dit risico te vermijden. Blijf vooral je aderen in je benen in de gaten houden. Verkleuren ze naar rood/paars? Bel dan maar meteen de huisarts die weekenddienst heeft. Laat je dan door iemand brengen met de auto, ga vooral niet zelf fietsen. Of laat de huisarts jou bezoeken.

Ook als de pijn zodanig aanhoudt dat je amper kan lopen zou ik de weekenddienst bellen. Dan krijg je vaak een andere dokter. Die ziet misschien meer dan zijn/haar collega. Bij gewone spierpijn komt het eigenlijk nooit zover dat je amper nog kan lopen. Dat is voor mij een signaal dat op trombose kan wijzen.

Je kunt ook als gezond jong mens trombose krijgen! Dat kan door de pil. Of door een combinatie van de pil en een erfelijke aandoening waarbij je gevoeliger bent voor trombose. BV Factor V Leiden. Of je een erfelijke aanleg hebt is eenvoudig uit te zoeken door even bloed te laten prikken.
en Kuuk ik vind het vreselijk voor je, maar wat jou overkomen is is niet bepaald doorsnee, en de kans dat het TO kan overkomen is niet groot. Ik zie niet in hoe jouw verhaal haar kan helpen.
Ik heb maar even een account aangemaakt, normaal lees ik alleen maar.

Mijn zusje is overleden aan de gevolgen van een longembolie, trombose inde longen dus.

Het bleek de combinatie van vliegen en de pil te zijn geweest, iets anders kunnen ze er niet van maken. Marvelon was de pil, en het vliegen was binnen Europa dus niet eens ver.

De enige manier om te bekijken of je trombose hebt, is een d-dimeer test. Als de waarden niet verhoogd zijn, heb je geen trombose. Zijn ze verhoogd, dan kan dat aan allerlei dingen liggen, waaronder trombose. Dan krijg je een echo. Bij mijn zusje heeft de huisarts op basis van de klachten geen d-dimeer test gedaan, anders had ze waarschijnlijk nog geleefd.

Zelf heb ik ook trombose gehad. Aan mijn been was niets te zien. Ik heb gestaan op een d-dimeer test en de waarden waren verhoogd. Uit de echo bleek vervolgens dat ik inderdaad een trombose had.

Ik kan jouw klachten niet beoordelen TO, maar alleen mijn ervaring delen.
Sabbaticalmeds, dat weet ik. En ik schrijf ook in mijn reactie dat ik TO niet bang wil maken. Maar dat ik sommige mensen wél de ogen wil openen.

Ik doe mijn verhaal omdat er te veel mensen met trombose weggestuurd worden door hun HA. En het geeft TO misschien de doorslag om zich geen 'aansteller' te voelen en toch naar de HAP te gaan. Ik heb mij namelijk wél een aansteller gevoeld als de HA mij hoofschuddend weer naar huis stuurde.
quote:-kuuk- schreef op 27 februari 2015 @ 20:40:

Sabbaticalmeds, dat weet ik. En ik schrijf ook in mijn reactie dat ik TO niet bang wil maken. Maar dat ik sommige mensen wél de ogen wil openen.

Ik doe mijn verhaal omdat er te veel mensen met trombose weggestuurd worden door hun HA. En het geeft TO misschien de doorslag om zich geen 'aansteller' te voelen en toch naar de HAP te gaan. Ik heb mij namelijk wél een aansteller gevoeld als de HA mij hoofschuddend weer naar huis stuurde.Het internet staat vol met dit soort verhalen, en daarmee wil ik niet bagatelliseren wat je is overkomen, maar in de meeste gevallen heeft de huisarts het wel bij het rechte eind alleen zal je die verhalen niet lezen op internet want dat is geen verhaal. "ik ging naar de huisarts met klacht x en hij zei, hier heb je spiroflor smeer dat er maar op en een week later was het weg"
bel de huisartsen post, laat je niet afschepen

Het is niet normaal zoals je je voelt, ook als het geen trombose is dan nog is het zaak dat er uitgezocht is wat je wel hebt.
quote:sabbaticalmeds schreef op 27 februari 2015 @ 21:04:

[...]

Het internet staat vol met dit soort verhalen, en daarmee wil ik niet bagatelliseren wat je is overkomen, maar in de meeste gevallen heeft de huisarts het wel bij het rechte eind alleen zal je die verhalen niet lezen op internet want dat is geen verhaal. "ik ging naar de huisarts met klacht x en hij zei, hier heb je spiroflor smeer dat er maar op en een week later was het weg"

Klopt. Ben ik helemaal mee eens!

Mijn reactie was tegen de mensen die zeiden dat het wellicht psychisch was of dat de HA er toch serieus naar gekeken had..
Ook ik heb trombose gehad (combi pil en roken), in mijn onderbeen. En ook bij mij was mijn been niet rood en opgezwollen. Het voelde inderdaad alsof de kramp er constant in zou schieten. Ik was begin 20. Gelukkig werd het bij mij wel herkend en is het enige wat ik er aan over gehouden heb is het feit dat ik nooit meer hormonale anticonceptie mag gebruiken.

TO, ga naar de HAP als je twijfelt.
Ik heb gebeld, ga zo langs de huisartsenpost want voel me gewoon echt niet goed.

Hopelijk word ik niet weer zomaar weggestuurd want voel me zo vreselijk ellendig
Dat is fijn Klaarbloempje, ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt. Je zo ongerust maken en je zo ellendig voelen is niet fijn en dan moet je gewoon naar de HA gaan. Beterschap!
Sterkte klaarbloempje!
Eens met de rest! Vanavond gewoon huisartsenpost bellen
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven