Gezondheid alle pijlers

Hoe veel dagen na bloeddonatie weer hardlopen?

07-03-2015 14:30 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was zo blij. Sinds 3 weken kan ik eindelijk 5 kilometer achtereen lopen. Gemiddeld: 8,3 km/u. Maar nu heb ik eergisteren bloed gedoneerd en ben ik net wezen hardlopen. Ik moet normaal na 1,5 kilometer er even doorheen qua hardlopen maar ik was net niet vooruit te branden. Ik loop om de 2 dagen hard en baal nu dus ook best. Ik kon maar 3 kilometer achtereen hardlopen. Ook voelde ik me erg vermoeid en minder motivatie. Kan dat met de bloeddonatie hebben te maken? Meer mensen die doneren en sporten?
Ik ga meestal 2 dagen na de donatie weer hardlopen, het kan er zeker mee te maken hebben! Je hebt 5-6 liter bloed in je lichaam, waarvan toch een halve liter wordt weggehaald. Dat duurt even voordat het weer op peil is. Het kan natuurlijk ook zijn dat je 'gewoon' een dag hebt waar op het totaal niet gaat, dat heb ik ook wel eens. Succes!
je hebt gewoon voorjaarsmoeheid ;)

Denk niet dat het met die donatie te maken heeft, alleen de gevaarlijkere sporten zoals parachutespringen en diepzeeduiken worden afgeraden. Je bloed vult zichzelf vrij snel aan, en als je na geven onder de bloedarmoedegrens zou komen, die bij bloedafname een halve punt boven normaal ligt, zou je niet eens mogen geven
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Vraag van een duursporter

Ik ben sinds een jaar begonnen met triathlonsport op recreatief niveau. Ik doe vier tot vijf wedstrijden per seizoen (mei-sep), meestal 1/8 of OD. Voor ik met triathlon begon ging ik regelmatig naar de bloedbank om bloed te doneren. Sinds ik actief ben in de triathlonsport heb ik geen bloed meer gedoneerd, omdat ik niet goed weet hoe ik daar in relatie tot de triathlon mee om moet gaan. Omdat ik het doneren van bloed toch wel belangrijk vind zou ik het graag combineren, maar er heersen een aantal vragen bij mij: Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Is het verstandig binnen het wedstrijdseizoen te doneren? Hoeveel tijd moet er tussen een donatie en een wedstrijd zitten? Hoeveel prestatievermogen lever je in na een donatie?

Bloeddonor

Als iemand bloeddonor is, wordt als regel een halve liter bloed per keer afgenomen. Een volwassen persoon van gemiddeld postuur heeft ongeveer 5 liter bloed. Ook bij sporters bij wie de ijzervoorraad op peil is, duurt het altijd één of meerdere weken voordat het gedoneerde bloed weer is aangemaakt, de rijpingsduur van een nieuwe rode bloedcel is ongeveer 6 weken. Voordat het zover is, heeft de bloeddonor te maken met een verminderd herstel- en prestatievermogen.

De training moet hierop dus tijdelijk worden aangepast, waarbij de sporter extra oplet hoe hij/zij zich voelt tijdens en (daags) na de training. Het is dus niet verstandig bloed te doneren vlak voor een belangrijke wedstrijd of in een zware trainingsperiode. Hoe lang de herstelperiode is na een bloeddonatie, verschilt per persoon en hangt bijvoorbeeld af van de ijzervoorraad die iemand heeft. Aangezien intensief trainende duursporters toch al vaker een ijzertekort ontwikkelen, kan het voor velen van hen echt een probleem zijn naast hun intensieve training twee keer per jaar een halve liter bloed geven. Het is daarom begrijpelijk dat veel prestatiegericht ingestelde duursporters van bloeddonatie afzien.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Dank jullie wel allemaal!:)
Ik vond het toch te frustrerend dat het me gisteren niet is gelukt. Vandaar dat ik nu maar weer ben gaan lopen.

Ik ben eerst een halve kilometer gaan wandelen waarna ik 5 kilometer heb hardgelopen (yeah, blij!). Maar het ging nog niet zoals ik zou willen... Ik voelde me wat suffig en de warmte was ook niet bepaald bevorderlijk. Maar goed, het is gelukt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven