Gezondheid alle pijlers

Incontinent na zwangerschap

08-03-2015 16:48 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een probleem. En nee, ik ben niet haarloos.

November 2014 ben ik bevallen. Sindsdien heb ik last van incontinentie. Eigenlijk alleen als ik ren, hoest of nies. Rennen laat ik zo veel mogelijk. Maar hoesten doe ik des te meer aangezien ik last heb van bronchitis. Ik gebruik - als jonge vrouw - elke dag tena's. Tot mijn grote verdriet en grote schaamte. Maar tegelijkertijd moet ik meerdere keren per dag schoon ondergoed aantrekken.

Wie herkent dit? Had dit? En hoe ben je ervan afgekomen?

Ik ben overigens redelijk bekend op het forum, maar heb voor een anonieme nick gekozen (sorry daarvoor). Vooral omdat ik me heel erg schaam voor dit probleem.
Zoek hulp! Een vriendin van mij had dit. Zij is door fysiotherapie weer helemaal zinnelijk.
Dat is erg vervelend! Heb je kegel oefeningen gedaan, of doe je deze momenteel? Verder eens met Fleuriefleur, zoek er hulp voor, die is er!
Inderdaad fysiotherapie. Die kan oefeningen geven om de bekkenbodemspieren weer te versterken.

Als drastischere maatregel schijnt er tegenwoordig ook een relatief simpele operatie te zijn waarbij ze een bandje om de urinebuis plaatsen (tvt-bandje).
Hier alleen druppeltjes als ik ren of til. Fysiotherapie kan een enorm verschil maken, dus pluk er gewoon eentje van internet (ik heb even geen zin in polonaise na een polonaisrijke zwangerschap en aanloop, dus ik accepteer het maar even tot ik puf heb).
Ga naar je huisarts of een fysiotherapeut. Waarom hiermee door blijven lopen terwijl er meestal gewoon iets aan te doe is. Zo'n tenalady is toch niets.
Ja komt vaker voor, veel vaker dan je denkt. Je hoeft je niet te schamen. Kegeloefeningen kunnen helpen, overleg e.a. met je huisarts.

Ga er iets aan doen dan is de kans groot dat je er binnen redelijk tijd vanaf bent ipv dat het een chronisch probleem wordt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Fleuriefleur schreef op 08 maart 2015 @ 16:50:

Zoek hulp! Een vriendin van mij had dit. Zij is door fysiotherapie weer helemaal zinnelijk.Een goede fysiotherapeut kan helpen. Vind alleen het woord 'zindelijk' niet heel vriendelijk/gepast.
Ja herkenbaar! September 2013 bevallen en het is nog steeds niet helemaal weg, ondanks Fysio. Nu ben ik verkouden en hoest veel en dan is het weer erger en loop ik ook met tena's ...

De eerste keer dat ik wou gaan hardlopen na mijn bevalling was ik na 1 min lopen helemaal nat. Doorweekt. Had er geen controle over. Dus ik ben weer gestopt en heb sinds toen ook geen meter meer hard gelopen. Durf niet meer.

Oefeningen en Fysio helpen, maar als ik het even niet meer doe, is het zo weer terug.
Heb je al bekkenbodemtherapie gehad? Lijkt me overigens erg naar, sterkte! Hoop dat het beter voor je gaat worden.
Ik had het ook, en ben er vanaf gekomen door te beginnen met hardlopen!

Je zou het niet verwachten, maar werkte echt!

In het begin had ik er tijdens het lopen juist onwijs last van, maar werd al snel minder, en nu nergens meer last van! (in het begin echt een tenalady moeten gebruiken hoor, zo naar was het!)
heb dezelfde klachten gehad. Met behulp van een bekkebodemtherapeut ben ik er nu vanaf.
Heb je een groot kind gebaard? Of flink uitgescheurd? Zaken die de kans op incontinentie verhogen. Daarom kiezen vrouwen in landen waarin dat toegestaan is als ze een groot kind krijgen, meteen voor een keizersnede.
Bij een knip (en andere kunstgrepen) heb je veel meer kans op bekkenproblemen dan bij het krijgen van grote kids. Ik heb in juni vorig jaar een negenponder gebaard en nergens last van (derde kind). Bij de eerste een knip gehad (keurige zevenponder) en toen wel ellende. Bij de bekkentherapeut geweest en door tijd en oefening is het toen eigenlijk helemaal over gegaan. Ben ook lekker gaan sporten tussen de zwangerschappen in. Bij springen en bepaalde bewegingen van het bekken had ik nog wel eens last van urineverlies maar ook dat is te trainen. Het heeft wel veel tijd nodig. Denk aan een jaar ongeveer.

Een bekkentherapeut is dus echt een aanrader!
Ik heb hetzelfde gehad na de bevalling van de 2e. Verloskundige had mij al aangeraden om, als de problemen zouden blijven aanhouden ik het beste naar een bekkenbodem fysio kon gaan. Dat heb ik na een maand of 3 idd gedaan. Ik heb niet eens heel veel behandelingen gehad. Ik geloof een stuk of 6. Toen was ik er zo goed als vanaf. Echt een aanrader. Ze kunnen zoveel voor je doen.

Succes!
Heel gewoon om incontinentieproblemen te hebben na de zwangerschap. Ik weet zeker dat je niet de enige bent, maar het lijkt me wel heel erg vervelend (understatement)voor je. Praat eens met de huisarts, kijk of fysiotherapie (bekkentherapie) iets is en de laatste optie is inderdaad verwijzing naar het ziekenhuis om te kijken of het opgelost kan worden. Veel sterkte!
Dank voor jullie reacties. Sorry voor de late respons van mijn kant, maar lig ziek in bed.

Ik ga in ieder geval morgen naar de huisarts (vanwege het hoesten; waarschijnlijk - weer - bronchitis) en zal dan ook vragen voor een verwijzing voor een bekkenfysio. Ik wil er echt heel graag van af, want met al dat hoesten verlies ik zoveel urine dat ik me niet fris meer voel.

Ik ben overigens niet ingeknipt, wel gescheurd, en heb geen extreem groot kind gebaard; een 7-ponder.
Wat vervelend, haarloos Volgens mij helpt hier alleen maar fysiotherapie als het echt zo erg is. Bekkenbodemspieren oefenen. Maar je kunt daar ook al heel goed zelf meebeginnen als je zit. Ik ben in mei van de derde bevallen en net als bij de eerste twee begon ik al binnen 3 weken na de bevalling met oefeningen. Heel simpel, zoals tijdens het voeden je spieren enkele seconden aanspannen en dan weer loslaten en dat 10 keer achter elkaar. Ik heb die tip ooit eens gekregen vlak voor de bevalling van de eerste en het heeft echt gewerkt. Na drie kinderen heb ik totaal geen last van incontinentie en geen enkel kind is per keizersnede geboren.

Succes en ik hoop dat je snel opknapt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven