Gezondheid alle pijlers

Uitstrijkje bevolkinsgonderzoek

15-03-2015 14:08 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag trof ik tussen de post een brief aan om mee te doen aan het bevolkingsonderzoek t.b.v. baarmoederhalskanker en of ik dus een uitstrijkje wil laten maken bij de huisarts. Hoewel ik hier mee mee wil doen, zie ik er erg tegenop. Ik heb een vrouwelijke huisarts met wie ik goed klik en voor wie ik al vaker 'met de benen wijd' ben geweest. Echter kom ik nu op Google tegen dat de assistentes vaak uitstrijkjes maken en ik heb echt géén zin om dit door een van de assistentes te laten doen. Ze wonen in hetzelfde dorp als ik (zie ze soms bij mij in de buurt, in tegenstelling tot de huisarts), ik vind ze wel aardig maar ze zijn me iets te 'dichtbij' daarbij heb ik heel veel moeite om voor een vreemde mij zo bloot te stellen. Hebben jullie ervaring met het aangeven bij de huisarts dat je liever niet wil dat een assistente dit doet? En hoe werd hier op gereageerd? Ik zit nu al in de stress voor het maken van een afspraak, dus liever geen reacties in de trant van 'stel je niet zo aan de assistente is ook een vrouw ' . Alvast bedankt voor jullie reacties!
Misschien kun je bij het maken van een afspraak aangeven dat je er erg tegenop ziet en daarom heel graag zou willen dat de huisarts zelf het uitstrijkje bij je maakt.
Ja, ik zou het ook aangeven. En ik kan me je gevoelens ook voorstellen.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Ik zie er ook tegenop. Heb 2 kinderen gebaard maar een uitstrijkje ben ik al 2 jaar asn het uitstellen... Zie er echt tegenop (overigens een mannelijke huisarts maar ik geloof niet dat een vrouwelijke uit zou maken...)
Hoi Pupetta,

Hoewel ik denk dat assistentes die uitstrijkjes echt vaak afnemen, kan ik me voorstellen dat het anders is als je haar daarna in de rij tegenkomt bij de bakker, de drogisterij en de supermarkt

Ik denk dat de assistente het afneemt omdat het dan tussendoor kan, ipv tijd in de agenda van de dokter te reserveren. Kun je het niet combineren met een ander medisch vraagje?

-pocahola-
Gewoon aangeven. En als je dat niet wilt, een gewone afspraak met de huisarts maken en dan de brief onder haar neus, dat je daarvoor komt. Dat is de gemakkelijkste weg, lijkt me
Zonder oorzaak geen gevolg
Bij mij vraagt de assistente altijd 'waar gaat het over'. Dus mij zou het niet lukken een afspraak met de HA te maken met dit doel.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
@polkat. Als ik een afspraak wil maken, vraagt de assistente altijd waar het over gaat (spoed, minder spoed, inschatting van hoeveel tijd er moet worden gereserveerd). Misschien is dit bij TO ook zo.
Thanks voor jullie reacties zover :smooch:! Ik ben al blij om te horen dat jullie je mijn gevoel kunnen voorstellen. Ik ben blijkbaar niet de enige die hiermee zit. Ben ook bang dat het extra pijn gaat doen als ik me druk maak, misschien is dat ook nog een argument bedenk ik me net.
Bij mij stond het gewoon in de brief. Dat de assistentes het uitstrijkje doen, maar als je daar bezwaar tegen hebt, je een afspraak met de HA kunt maken.
Ja, de assistente vraagt dit ook aan mij. Soms heb ik geen zin om dit met haar te bespreken, dan zeg ik netjes dat ik dit liever met de dokter bespreek en dat het kort / lang gaat duren.
Eens - het is jouw lijf en jij bepaalt wat je prettig vindt en wie daaraan zit. Je moet nooit iets.

Zelf heb ik er bijzonder weinig moeite mee. Die mensen die dat uitvoeren zitten de hele tijd vrouwen tussen de benen te kijken en die weten echt niet meer dat jij je uitstrijkje bij ze hebt gedaan.
Ambra, dat stond bij mij niet in de brief. Alleen dat als je liever een vrouwelijke huisarts/ assistente wil dat dit dan geregeld kan worden. Maar het probleem is dus in mijn geval dat ik een voorkeur heb voor de ene vrouw (huisarts) boven de andere (assistente).
quote:Fee_tje schreef op 15 maart 2015 @ 14:15:

Ik zie er ook tegenop. Heb 2 kinderen gebaard maar een uitstrijkje ben ik al 2 jaar asn het uitstellen... Zie er echt tegenop (overigens een mannelijke huisarts maar ik geloof niet dat een vrouwelijke uit zou maken...)Wel doen hoor! Het is zo gebeurd.
Gewoon bellen en aangeven dat je graag wil dat je huisarts het doet. Je zult vast niet de enige zijn. Succes!
Waarschijnlijk doet de assistente meer uitstrijkjes dan de huisarts zelf. Dus zal ze waarschijnlijk ook meer ervaring mee hebben. Je hebt geen universitaire opleiding nodig om een uitstrijkje te kunnen maken.

Ik werk in de gezondheidszorg en geloof me, wanneer ik ze op straat tegen kom dan ben ik echt vergeten of dat hij/zij bij mij op het spreekuur is geweest en waarvoor.

"Bang om herkend te worden" zit meer in het brein van de patient dan de dokter/behandelaar/assistent
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Als je wil, kun zelf testen op het HPV-virus, zoals volgend jaar de standaard wordt. Je kunt een HPV-test thuis zelf doen. 2015 is het laatste jaar waarin het uitstrijkje nog in deze vorm wordt aangeboden, dus het kan geen kwaad om alvast mee te gaan in de nieuwe ontwikkeling. Vooral wanneer je anders zodanig opziet tegen het onderzoek, dat je anders misschien niet meedoet. Misschien even bellen met je huisarts?
quote:melissa-x schreef op 15 maart 2015 @ 14:37:

Als je wil, kun zelf testen op het HPV-virus, zoals volgend jaar de standaard wordt. Je kunt een HPV-test thuis zelf doen. 2015 is het laatste jaar waarin het uitstrijkje nog in deze vorm wordt aangeboden, dus het kan geen kwaad om alvast mee te gaan in de nieuwe ontwikkeling. Vooral wanneer je anders zodanig opziet tegen het onderzoek, dat je anders misschien niet meedoet. Misschien even bellen met je huisarts?Precies. Sinds 8 jaar geleden bekend werd dat het onmogelijk is om bmhk te ontwikkelen zonder het HPV-virus te hebben opgelopen, is het een lange weg geweest naar een bevolkingsonderzoek waarbij eerst op HPV wordt getest. Maar volgend jaar is het eindelijk zo ver. Ik zou geen reden zien om dit jaar nog een uitstrijkje te laten maken. Gewoon op HPV testen en dat kan inderdaad ook thuis, als je opziet tegen het onderzoek bij de huisarts.
Melissa -x en femke_leest, thanks voor jullie reacties! Hoe kan ik zo'n thuistest aanvragen? Is dit te regelen via de huisarts of kan je deze via een website bestellen?
Wat mij de laatste keer overigens opviel was dat ze een soort wattenstaafje gebruikte ipv een "schrapertje". Is dat ook nieuw?
Die thuistesten zijn dit jaar voor het laatst in de onderzoeksfase, dus die kan je niet zomaar aanvragen. Maak gewoon een afspraak met de huisarts joh. Zeg desnoods dat je je alleen bij haar voldoende op je gemak voelt oid.
quote:pupetta schreef op 15 maart 2015 @ 14:46:

Melissa -x en femke_leest, thanks voor jullie reacties! Hoe kan ik zo'n thuistest aanvragen? Is dit te regelen via de huisarts of kan je deze via een website bestellen?Ze zijn via internet te bestellen, maar ik zou dit wel in overleg met de huisarts doen. Dan kan de huisarts meedenken over welke test je kiest en kun je nog overleggen over de uitvoering en de uitslag ervan.
Als je het niet durft bij je eigen huisarts kan je bellen met de coordinator van je screeningsregio. Er zijn andere organisaties die ook afstrijkjes afnemen voor het bevolkingsonderzoek.

(zie punt 2 van deze link http://www.rivm.nl/Onderw ... stelde_vragen/Uitstrijkje)

ps Check als je ergens anders heen gaat wel even de kosten.
quote:Elmira schreef op 15 maart 2015 @ 14:52:

Die thuistesten zijn dit jaar voor het laatst in de onderzoeksfase, dus die kan je niet zomaar aanvragen. Maak gewoon een afspraak met de huisarts joh. Zeg desnoods dat je je alleen bij haar voldoende op je gemak voelt oid.

Waar haal je dat vandaan? Ik doe dit al zes jaar zo. In onze apotheek lag jaren geleden al een folder over dat als je in een lage risicogroep valt, de kans op een vals-positieve uitslag veel te groot was als je zou testen op onrustige cellen. En dat in de toekomst voor iedereen zou worden overgegaan op HPV-testen. Mij werd dus geadviseerd meteen al over te gaan op de nieuwe vorm en inmiddels zijn we zo ver dat dat volgend jaar aan iedereen wordt aangeboden. Je kunt dus al jaren een thuistest halen bij de huisarts.

Ik vind het trouwens niet verstandig om haar gevoelens te bagatelliseren. De groep vrouwen die nu deelneemt aan het onderzoek is zodanig laag, dat de twijfelaars eerder niets laten onderzoeken als je ze alleen maar adviseert om over hun gevoelens heen te stappen. Dus dan beter een thuistest!
En ik vind het niet verstandig om TO blij te maken met een dode mus.

De thuistest is nog niet in heel nederland verkrijgbaar als vervanging van het uitstrijkje bij het bevolkingsonderzoek. Volgens de website van de RIVM wordt deze in 2016 landelijk ingevoerd. Tot die tijd zitten 'we' dus nog gewoon vast aan een uitstrijkje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven