Gezondheid alle pijlers

Uitstrijkje bevolkinsgonderzoek

15-03-2015 14:08 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag trof ik tussen de post een brief aan om mee te doen aan het bevolkingsonderzoek t.b.v. baarmoederhalskanker en of ik dus een uitstrijkje wil laten maken bij de huisarts. Hoewel ik hier mee mee wil doen, zie ik er erg tegenop. Ik heb een vrouwelijke huisarts met wie ik goed klik en voor wie ik al vaker 'met de benen wijd' ben geweest. Echter kom ik nu op Google tegen dat de assistentes vaak uitstrijkjes maken en ik heb echt géén zin om dit door een van de assistentes te laten doen. Ze wonen in hetzelfde dorp als ik (zie ze soms bij mij in de buurt, in tegenstelling tot de huisarts), ik vind ze wel aardig maar ze zijn me iets te 'dichtbij' daarbij heb ik heel veel moeite om voor een vreemde mij zo bloot te stellen. Hebben jullie ervaring met het aangeven bij de huisarts dat je liever niet wil dat een assistente dit doet? En hoe werd hier op gereageerd? Ik zit nu al in de stress voor het maken van een afspraak, dus liever geen reacties in de trant van 'stel je niet zo aan de assistente is ook een vrouw ' . Alvast bedankt voor jullie reacties!
quote:femke_leest schreef op 15 maart 2015 @ 14:42:

[...]

Precies. Sinds 8 jaar geleden bekend werd dat het onmogelijk is om bmhk te ontwikkelen zonder het HPV-virus te hebben opgelopen, is het een lange weg geweest naar een bevolkingsonderzoek waarbij eerst op HPV wordt getest. Maar volgend jaar is het eindelijk zo ver. Ik zou geen reden zien om dit jaar nog een uitstrijkje te laten maken. Gewoon op HPV testen en dat kan inderdaad ook thuis, als je opziet tegen het onderzoek bij de huisarts.Is dat zo? Op fb las ik een stukje van een jonge moeder die in het nieuwe seizoen van "over mijn lijk" zit. Bij haar is naar eigen zeggen bmhk ontstaan zonder het HPV virus.
quote:jusa schreef op 15 maart 2015 @ 15:20:

En ik vind het niet verstandig om TO blij te maken met een dode mus.

De thuistest is nog niet in heel nederland verkrijgbaar als vervanging van het uitstrijkje bij het bevolkingsonderzoek. Volgens de website van de RIVM wordt deze in 2016 landelijk ingevoerd. Tot die tijd zitten 'we' dus nog gewoon vast aan een uitstrijkje.Ik verbaas me over deze reactie. Dode mus, terwijl genoeg vrouwen dit al een paar jaar doen? (Waaronder mijn vriendin, ook in overleg met de huisarts.) "We zitten nog "vast" aan het uitstrijkje??" Hoezo?

Ik snap best dat als je de afgelopen jaren nog met je benen wijd bent gegaan voor zo'n onderzoek omdat je dacht dat dat "moest", het niet leuk is om te horen dat dat helemaal niet moet, dat het thuis kan, dat anderen dat al een paar jaar doen en dat het bij lage risico-groepen zelfs veiliger is. Maar je kunt het TO toch wel gunnen dat zij meteen op de nieuwe manier kan starten? Zeker als ze moeite heeft met het uitstrijkje? Het klinkt een beetje als cognitieve dissonantie: zij moet de nieuwe oplossing nu maar niet aangrijpen omdat jij het uitstrijkje wel hebt moeten ondergaan? Mijn vriendin heeft dit soort reacties ook gehad van vriendinnen die al hadden deelgenomen en toen verbaasde ik me ook over hun afkeuring. Vandaar dat dit soort reacties me nu opvallen.
quote:Bruschetta schreef op 15 maart 2015 @ 15:23:

[...]

Is dat zo? Op fb las ik een stukje van een jonge moeder die in het nieuwe seizoen van "over mijn lijk" zit. Bij haar is naar eigen zeggen bmhk ontstaan zonder het HPV virus.Op de website van het RIVM staat letterlijk de vraag of bmhk kan ontstaan zonder HPV met als antwoord "nee, dat is niet mogelijk zonder HPV-infectie". Ik zou van die bron uitgaan en niet van verhalen van patiënten.
Bij mij doet de huisarts het altijd zelf. Gewoon aangeven dat je dat liever wil.
Cum non tum age
Bij mij heeft de huisarts het uitstrijkje gedaan.

Heb er gewoon een afspraak voor kunnen maken, een dubbele.
quote:

Ik snap best dat als je de afgelopen jaren nog met je benen wijd bent gegaan voor zo'n onderzoek omdat je dacht dat dat "moest", het niet leuk is en dat het bij lage risico-groepen zelfs veiliger is. Maar je kunt het TO toch wel gunnen dat zij meteen op de nieuwe manier kan starten? Zeker als ze moeite heeft met het uitstrijkje?

Volgens mij heeft TO nergens laten vallen dat ze een probleem heeft met het uitstrijkje. Ze vind het onprettig dat ze ze met d'r benen wijd moet voor de assistente die ze 's avonds weer kan tegenkomen bij de supermarkt.

Persoonlijk heb ik daar geen last van trouwens, voor mij liever een uitstrijkje dan een thuistest waarbij ik me afvraag wat de resultaten zijn over een langere tijd en waarbij ik onzeker ben of ik deze wel goed uitgevoerd heb. Ikzelf laat dit graag over aan een professional.
quote:marco321 schreef op 15 maart 2015 @ 15:28:

[...]

Ik verbaas me over deze reactie. Dode mus, terwijl genoeg vrouwen dit al een paar jaar doen? (Waaronder mijn vriendin, ook in overleg met de huisarts.) "We zitten nog "vast" aan het uitstrijkje??" Hoezo?

Ik snap best dat als je de afgelopen jaren nog met je benen wijd bent gegaan voor zo'n onderzoek omdat je dacht dat dat "moest", het niet leuk is om te horen dat dat helemaal niet moet, dat het thuis kan, dat anderen dat al een paar jaar doen en dat het bij lage risico-groepen zelfs veiliger is. Maar je kunt het TO toch wel gunnen dat zij meteen op de nieuwe manier kan starten? Zeker als ze moeite heeft met het uitstrijkje? Het klinkt een beetje als cognitieve dissonantie: zij moet de nieuwe oplossing nu maar niet aangrijpen omdat jij het uitstrijkje wel hebt moeten ondergaan? Mijn vriendin heeft dit soort reacties ook gehad van vriendinnen die al hadden deelgenomen en toen verbaasde ik me ook over hun afkeuring. Vandaar dat dit soort reacties me nu opvallen.

Wat een eh... Bijzondere reactie. Je vult van alles in voor Jusa. Wie zegt dat zij problemen heeft met een uitstrijkje? Voor mezelf sprekend: ik vind een thuistest lastiger dan een uitstrijkje bij de huisarts. Ieder zijn mening misschien??

Voor TO: dit kun je makkelijk aan de huisarts voorleggen. Gewoon zoals je het in je openingspost stelt, aangeven dat je het liever laat doen door haar. Simpel. Bij de afspraak hoef je niets uit te leggen. Misschien dat je een iets langere afspraak moet maken, desnoods kom je een keertje terug.
quote:wijndop schreef op 15 maart 2015 @ 15:48:

[...]

Wat een eh... Bijzondere reactie. Je vult van alles in voor Jusa. Wie zegt dat zij problemen heeft met een uitstrijkje? Voor mezelf sprekend: ik vind een thuistest lastiger dan een uitstrijkje bij de huisarts. Ieder zijn mening misschien??

Voor TO: dit kun je makkelijk aan de huisarts voorleggen. Gewoon zoals je het in je openingspost stelt, aangeven dat je het liever laat doen door haar. Simpel. Bij de afspraak hoef je niets uit te leggen. Misschien dat je een iets langere afspraak moet maken, desnoods kom je een keertje terug.Nou ja, zoals ik zei: ik reageer zo omdat mijn vriendin ook van die vreemde reacties heeft gehad toen zij al aan de thuistest was begonnen. En dat valt me op. Het is onzin dat "we" "vast"zitten aan het uitstrijkje, wat Jusa beweert. Want genoeg vrouwen doen het dus al op de 2016-manier omdat ze dat prettig vinden. TO reageerde meteen met dat haar dat wel wat lijkt (zie pagina 1, dus we weten dat TO dat ook wat lijkt) en daarna gaan anderen beweren dat het niet beschikbaar is, het een dode mus is, dat we vastzitten en weet ik wat allemaal. Dat soort reacties roepen dus verbazing bij mij op.
Tja. Als je je verdiept in de zelftest, dan zie je dat deze wel geschikt is voor de beoordeling van aanwezigheid van HPV, maar niet voor de beoordeling van cytologie (ofwel de beoordeling van cellen). Bij een positieve zelftest mag je dan alsnog naar de huisarts. Persoonlijk vind ik dat inefficient en een stuk minder prettig dan de geroemde fijne thuistest.

Ook de betrouwbaarheid van de thuistest staat nog niet volledig vast, ik gebruik liever beproefde methoden.

De reacties van de vriendinnen op je vriendin zijn inderdaad ook bijzonder. Ieder zijn keus. Ik maak echter graag een keus op basis van informatie en niet op basis van sentimenten..
quote:wijndop schreef op 15 maart 2015 @ 15:48:

[...]

Voor TO: dit kun je makkelijk aan de huisarts voorleggen. Gewoon zoals je het in je openingspost stelt, aangeven dat je het liever laat doen door haar. Simpel. Bij de afspraak hoef je niets uit te leggen. Misschien dat je een iets langere afspraak moet maken, desnoods kom je een keertje terug.TO liet onmiddellijk blijken dat een HPV-thuistest haar wel wat lijkt (dat verzint Marco dus niet zelf) en vervolgens reageren er allemaal mensen met verzonnen problemen. Dat het niet beschikbaar is (hoe kan het dan dat ik dit al jaren zo doe, net als sommige anderen?), dat we met zijn allen vastzitten aan het huidige uitstrijkje en dat we dat maar moeten accepteren (?), dat de thuistest een dode mus is (hoezo?). Ik vind het ook opvallend hoor.
quote:wijndop schreef op 15 maart 2015 @ 16:05:

Tja. Als je je verdiept in de zelftest, dan zie je dat deze wel geschikt is voor de beoordeling van aanwezigheid van HPV, maar niet voor de beoordeling van cytologie (ofwel de beoordeling van cellen). Bij een positieve zelftest mag je dan alsnog naar de huisarts. Persoonlijk vind ik dat inefficient en een stuk minder prettig dan de geroemde fijne thuistest.

Ook de betrouwbaarheid van de thuistest staat nog niet volledig vast, ik gebruik liever beproefde methoden.

De reacties van de vriendinnen op je vriendin zijn inderdaad ook bijzonder. Ieder zijn keus. Ik maak echter graag een keus op basis van informatie en niet op basis van sentimenten..Ah, dat vind ik een meer inhoudelijke reactie. Je kiest dan idd op basis van hoe betrouwbaar je de test dan vindt. Mijn huisarts zegt trouwens dat de testen verschillen in betrouwbaarheid, maar volgens haar zijn de testen die zij bestelt wel betrouwbaar genoeg. En in ieder geval voor iemand met laag risico veiliger dan het huidige testen op cellen, vandaar mijn keus.
Verzonnen problemen? Zie mijn reactie hierboven. De zelftest is nog niet bewezen betrouwbaar voor de hele groep en alsnog naar de huisarts bij een positieve uitslag. Voor mezelf vind ik dat een probleem. TO moet zelf beslissen of zij dat ook een probleem vindt of niet. Mijn mening? TO vraagt aan haar huisarts om even zelf een uitstrijkje te doen ipv de assistente. Jouw mening: doe een thuistest. Prima, en nu mag TO beslissen. Maar dan wel met goede informatie vind ik.

Aanvulling: Oh, intussen mosterd zie ik. Dan zijn we het volgens mij met elkaar eens.
quote:wijndop schreef op 15 maart 2015 @ 16:05:

De reacties van de vriendinnen op je vriendin zijn inderdaad ook bijzonder. Ieder zijn keus. Ik maak echter graag een keus op basis van informatie en niet op basis van sentimenten..Ik weet niet of ik je goed opvat, maar ik heb het idee dat de thuistesters meestal niet besluiten op basis van sentimenten. Juist zij hebben vaak de afwegingsfolders gelezen, hebben het risico op vals-positief testen bij het onderzoeken van cellen afgewogen tegen de betrouwbaarheid van HPV-testen et cetera. Ik ben zelf geen huisarts, maar werk wel met huisartsen samen. De mensen die kritisch zijn naar bevolkingsonderzoeken kiezen vaak juist op basis van feiten heb ik het idee. Waarmee ik overigens niks zeg over deelname, want zowel onder de groep die wel als de groep die geen actie onderneemt zitten mensen die er uitgebreider of minder uitgebreid mee bezig zijn geweest.
Dan bel je voor een afspraak en vraag je of de huisarts het kan doen? Nee heb je, ja kun je krijgen lijkt me.
quote:femke_leest schreef op 15 maart 2015 @ 16:16:

[...]

Ik weet niet of ik je goed opvat, maar ik heb het idee dat de thuistesters meestal niet besluiten op basis van sentimenten. Juist zij hebben vaak de afwegingsfolders gelezen, hebben het risico op vals-positief testen bij het onderzoeken van cellen afgewogen tegen de betrouwbaarheid van HPV-testen et cetera. Ik ben zelf geen huisarts, maar werk wel met huisartsen samen. De mensen die kritisch zijn naar bevolkingsonderzoeken kiezen vaak juist op basis van feiten heb ik het idee. Waarmee ik overigens niks zeg over deelname, want zowel onder de groep die wel als de groep die geen actie onderneemt zitten mensen die er uitgebreider of minder uitgebreid mee bezig zijn geweest.Dat weet ik niet, Femke Leest, daar zullen vast leuke onderzoeken naar bestaan. Vooralsnog lees ik vooral op de RIVM site dat 80% van de vrouwen de thuistest makkelijker, meer planbaar vinden dan het ouderwetse uitstrijkje. En niet direct dat ze kritischer zijn, maar wie weet? Voor mezelf kan ik prima dealen met een fout positieve test, zeker bij dit bevolkingsonderzoek. Een vals negatieve test vind ik natuurlijk een minder fijn idee, dus ik zal altijd op symptomen van baarmoederhalskanker blijven letten, ook na een normaal uitstrijkje.
Heb even meegelezen wat betreft de discussie over de thuistest, fijn dat jullie je best doen om de voors en tegens toe te lichten . Ik denk dat ik een afspraak maak met mijn huisarts zelf en gelijk even iets anders na laat kijken (moedervlekje) en haar dan gelijk vraag een uitstrijkje te maken, met de uitleg waarom ik er voor kies om dit aan haar te vragen. Ik zal de thuistest dan ook eens ter sprake brengen, eens kijken wat zij daar van vindt.
TO; gewoon de praktijk bellen en aangeven dat je een oproep hebt gekregen voor het bevolkingsonderzoek en daarvoor een afspraak wil maken met de HA zelf. Komt goed hoor!
Maak een afspraak en laat de assistent het gewoon doen. Waarvoor moet je hier een dure arts voor lastig vallen terwijl een assistent dit heel goed kan doen.

En dan kom je haar tegen bij de supermarkt. Alsof zij er blij mee is. Eindelijk vrij komt er weer een patiënt voorbij waar ze aardig tegen moet doen terwijl ze gewoon haar boodschappen binnen wil halen.

Het laatste waar ze aan denk ben jij wel. Jij bent gewoon werk voor haar. Niet meer niet minder. Waar maak je je druk om!
quote:pinky_1980 schreef op 15 maart 2015 @ 20:15:

Maak een afspraak en laat de assistent het gewoon doen. Waarvoor moet je hier een dure arts voor lastig vallen terwijl een assistent dit heel goed kan doen.

En dan kom je haar tegen bij de supermarkt. Alsof zij er blij mee is. Eindelijk vrij komt er weer een patiënt voorbij waar ze aardig tegen moet doen terwijl ze gewoon haar boodschappen binnen wil halen.

Het laatste waar ze aan denk ben jij wel. Jij bent gewoon werk voor haar. Niet meer niet minder. Waar maak je je druk om!Jammer dat je je bericht op die manier afsluit. Dat het voor jou geen probleem is wil niet zeggen dat ik dit niet onprettig mag vinden. Bedankt verder iedereen met de tips :-)
quote:marco321 schreef op 15 maart 2015 @ 15:57:

[...]

Nou ja, zoals ik zei: ik reageer zo omdat mijn vriendin ook van die vreemde reacties heeft gehad toen zij al aan de thuistest was begonnen. En dat valt me op. Het is onzin dat "we" "vast"zitten aan het uitstrijkje, wat Jusa beweert. Want genoeg vrouwen doen het dus al op de 2016-manier omdat ze dat prettig vinden. TO reageerde meteen met dat haar dat wel wat lijkt (zie pagina 1, dus we weten dat TO dat ook wat lijkt) en daarna gaan anderen beweren dat het niet beschikbaar is, het een dode mus is, dat we vastzitten en weet ik wat allemaal. Dat soort reacties roepen dus verbazing bij mij op.

Ik wil graag mijn 'dode mus' nog even terugzetten in d'r context. Dat de vriendin van Marco321 toegang heeft tot de thuistest wil niet zeggen dat de rest van Nederland dit ook heeft. Het zou vervelend zijn als TO hier volledig vanuit gaat en de huisarts van TO aangeeft dat ze alsnog alleen het uitstrijkje kan aanbieden. Tja, en dan zit je dus vast aan het uitstrijkje of ervoor kiezen om je niet te laten testen.

TO, prima plan lijkt me!
Ik maakte mij ook wel druk om een uitstrijkje wie doet het. Hoe gaat het. 5 jaar geleden was het mis. Pap 3b. Hele baarmoederhals zat eronder. Moest een ingreep onder narcose. Toen weken wachten op uitslag. Toen nog steeds foute cellen. Weer ingreep onder narcose. Inmiddels zit de baarmoederhals zo ver weg. Dat als ik een uitstrijkje moet doen het niet makkelijk gaat zeg maar. Nu ik dit alles achter de rug heb. Zal me een worst wezen of degene die t uitstrijkje doet een man of vrouw is. In de supermarkt loopt of op t schoolplein staat. Ik ben zo blij dat t op tijd gevonden is met t bevolkingssamenstelling onderzoek. Dat ik gelukkig m'n kinderen kan zien opgroeien
Samenstelling hoort er niet tussen natuurlijk.

Maar al dat wachten op uitslagen. Kon pas 6 weken later weer een ingreep ondergaan. Dan weer wachten. Ik ben blij dat het bestaat.
Wat heftig bonuhbakkie. Jouw situatie is overigens wel de reden dat ik vind dat ik het toch echt eens moet laten doen... (Al komt 2 jaar na dato ook weer zo stom over... Maar beter stom overkomen dan het niet doen)
Dan maar 2 jaar later. Beter laat dan nooit! Als ik t goed begrijp weet je met de thuistest dat je wel of niet hpv hebt. Dan nog moet je dus te weten komen welke pap je hebt. Welke afwijkende cellen. Of klopt dat niet.
Als je belt met je praktijk zeggen dat je een oproep hebt gekregen en graag wilt dat de huisarts dit doet. Zo heb ik het ook gedaan de assistente zei er wel bij dat zij het vaker deden dan de huisarts.Kan wel zo zijn maar voor dat soort zake. ben ik toch liever bij mijn eigen vertrouwde huisarts. Kunnen ze je niet weigeren hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven