Chronische buikklachten/diarree
woensdag 25 maart 2015 om 04:08
Na 6 jaar aanklooien bleek ik overgevoelig voor smaakversterkers, E621 in het bijzonder.
Als ik dat binnen kreeg was ik ook gevoelig voor vet en rauwe wortelen. Geen logische verbanden, wel vervelend en lastig om achter te komen.
Nog raarder m'n klachten zijn voor 99% weg sinds ik gestopt ben met de pil.
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn ervaring Succes met zoeken.
Als ik dat binnen kreeg was ik ook gevoelig voor vet en rauwe wortelen. Geen logische verbanden, wel vervelend en lastig om achter te komen.
Nog raarder m'n klachten zijn voor 99% weg sinds ik gestopt ben met de pil.
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn ervaring Succes met zoeken.
Been there, done that, got the T-shirt.
woensdag 25 maart 2015 om 06:58
quote:b100 schreef op 24 maart 2015 @ 22:49:
Bij een colonscopie kunnen ze vaak net de laatste centimeters van de dunne darm bekijken.
Om coeliakie uit te sluiten moet je een dunne darm biopt doen. Gastroscopie. Dit is gelukkig wel minder belastend dan een colonscopie.
Wat er nu in principe wel uitgesloten is, is colitis ulcerosa wat alleen in de dikke darm voorkomt.
Ziekte van Crohn komt soms ook alleen in dunne darm voor, maar meestal zie je dan ook de dikke darm wel wat.
Om nog te vragen: is je calprotectine ook getest bij je faecesonderzoek? Dit wijkt af bij Crohn.
Wat ik sowieso zou adviseren is om een dagboek bij te houden. Heel kort kan het zijn.
Wat eet je, wanneer en hoe is je ontlasting?
De combinatie misselijk en diarree zonder afwijkingen in de dikke darm doen mij vooral aan een intolerantie denken. Gluten, lactose zijn dan natuurlijk de meest voorkomendeGastroscopie is dus wel echt nog nuttig.
Bij een colonscopie kunnen ze vaak net de laatste centimeters van de dunne darm bekijken.
Om coeliakie uit te sluiten moet je een dunne darm biopt doen. Gastroscopie. Dit is gelukkig wel minder belastend dan een colonscopie.
Wat er nu in principe wel uitgesloten is, is colitis ulcerosa wat alleen in de dikke darm voorkomt.
Ziekte van Crohn komt soms ook alleen in dunne darm voor, maar meestal zie je dan ook de dikke darm wel wat.
Om nog te vragen: is je calprotectine ook getest bij je faecesonderzoek? Dit wijkt af bij Crohn.
Wat ik sowieso zou adviseren is om een dagboek bij te houden. Heel kort kan het zijn.
Wat eet je, wanneer en hoe is je ontlasting?
De combinatie misselijk en diarree zonder afwijkingen in de dikke darm doen mij vooral aan een intolerantie denken. Gluten, lactose zijn dan natuurlijk de meest voorkomendeGastroscopie is dus wel echt nog nuttig.
woensdag 25 maart 2015 om 07:13
Bij mij was er 7 jaar lang ook niks aan de hand, na ik weet niet hoeveel onderzoeken. Coeliakie kon het niet zijn, want ik had geen afwijkende waarden. Uiteindelijk een andere mdl arts, weer alle onderzoeken die keek iets verder in mijn dunne darm en zomaar een inimini stukje ontstoken, dus toch crohn. Kreeg prednison mee, na 6 weken nog niet fit, toch een maagonderzoek en een test op coeliakie en die was raak. Nu 6 jaar later heb ik lichte medicatie voor crohn (af en toe prednison bij een opvlamming) en houd me strikt aan het glutenvrije dieet. Voel me nu echt top en zo blij dat de diaree verdwenen is.
Succes in ieder geval
Succes in ieder geval
woensdag 25 maart 2015 om 07:35
Ik heb mijn hele leven al gevoelige darmen gehad. Ik ben nu al jaren vegetarier. Sinds ik geen vlees meer eet, heb ik geen last meer van krampen. Een paar jaar geleden kreeg ik last van dagelijkse diarree. Door toeval kwam ik erachter, dat dat door suiker kwam. Ik eet nu geen suiker meer en heb nergens meer last van.
woensdag 25 maart 2015 om 11:16
quote:sophieve schreef op 24 maart 2015 @ 22:28:
@Dreamer, hoe ga jij om met je klachten (helpt er iets tegen?) of heb je er mee leren leven?
Op dit moment volg ik dus het fodmap dieet en dat helpt zo goed, dat ik helemaal geen zin heb om weer producten toe te voegen als test. Helaas moet dat van de dietiste ( ) en het is natuurlijk ook wel zo handig als ik vele dingen weer wél kan eten zonder klachten. Verder is het ermee leven, ja.
Op sommige dagen niet te strakke kleren dragen, 's avonds met kruik en dekentje op de bank en naar bed. Dat soort werk.
Ik heb ook verder in het lichaam pijn, buikpijn is onderdeel van mijn klachten. Pijn is onderdeel van mijn leven. Pijn en vermoeidheid.
@Dreamer, hoe ga jij om met je klachten (helpt er iets tegen?) of heb je er mee leren leven?
Op dit moment volg ik dus het fodmap dieet en dat helpt zo goed, dat ik helemaal geen zin heb om weer producten toe te voegen als test. Helaas moet dat van de dietiste ( ) en het is natuurlijk ook wel zo handig als ik vele dingen weer wél kan eten zonder klachten. Verder is het ermee leven, ja.
Op sommige dagen niet te strakke kleren dragen, 's avonds met kruik en dekentje op de bank en naar bed. Dat soort werk.
Ik heb ook verder in het lichaam pijn, buikpijn is onderdeel van mijn klachten. Pijn is onderdeel van mijn leven. Pijn en vermoeidheid.
Later is nu
woensdag 25 maart 2015 om 11:21
Apart is dat he, Aglofieltje. Ik at ook vegetarisch en had veel last van buikpijn. Nu, met het fodmap, is vegetarisch eten lastig vol te houden, aangezien alle vleesvervangers zo'n beetje met bonen en tarwe werken. En bonen mogen niet. Tarwe mag niet. Melk en melkproducten ook alleen lactosevrij. Nu eet ik dus 3x per week wat vlees en ik heb minder buikpijn.
Later is nu
woensdag 25 maart 2015 om 19:04
Ik lees mee, ben sinds twee maanden aan de diarree. Het begon opeens. Geen extra stress. De ene huisarts: "Dat is wel lang". De andere: "Wat denk je zelf dat het is?" Dus ook hier is het zelf nadenken en doen. Ben nu aan de psylliumvezels (goedkoop: Darmreiniger bij het Kruidvat) in de hoop op wat minder leeglopen elke keer.
Wat b100 zegt: ik ga nu serieus kijken naar voedselintoleranties.
Wat b100 zegt: ik ga nu serieus kijken naar voedselintoleranties.
woensdag 25 maart 2015 om 22:27
Gluten en lactose heb ik beiden gemeden gedurende het fodmap dieet, dus daar zit het hem niet in.
Ben vandaag naar de huisarts geweest en toen kwamen we erachter dat mijn schildklier nog niet is getest. Ik dacht van wel. Ik vermoed dat daar iets uitkomt, heb al jarenlang last van hartkloppingen, dus dat zou ook een hoop verklaren.
Ben vandaag naar de huisarts geweest en toen kwamen we erachter dat mijn schildklier nog niet is getest. Ik dacht van wel. Ik vermoed dat daar iets uitkomt, heb al jarenlang last van hartkloppingen, dus dat zou ook een hoop verklaren.
donderdag 26 maart 2015 om 19:27
quote:Dreamer schreef op 26 maart 2015 @ 09:05:
Nina, ze heeft fodmap gedaan en dat is een eliminatiedieet.
Nee hoor. Wat ik er van begrijp laat je daar bepaalde producten bij weg. Met een eliminatie dieet begin je met niets.
Dus echt alleen kip en groente en dat een week of tot je darmen rustig zijn (dat beslist de arts/diëtist) Daarna x toevoegen en een week doen dan y toevoegen en een week doen etc. Je begint dus met niets en voegt heel langzaam met tussenpoos een product toe. Worden de klachten erger ga je een of twee stappen terug etc.
Nina, ze heeft fodmap gedaan en dat is een eliminatiedieet.
Nee hoor. Wat ik er van begrijp laat je daar bepaalde producten bij weg. Met een eliminatie dieet begin je met niets.
Dus echt alleen kip en groente en dat een week of tot je darmen rustig zijn (dat beslist de arts/diëtist) Daarna x toevoegen en een week doen dan y toevoegen en een week doen etc. Je begint dus met niets en voegt heel langzaam met tussenpoos een product toe. Worden de klachten erger ga je een of twee stappen terug etc.
donderdag 26 maart 2015 om 21:07
quote:nina1966 schreef op 26 maart 2015 @ 19:27:
[...]
Bij het fodmap eet je geen producten, waarvan aangetoond is dat ze last veroorzaken in je darmen. Je eet alleen 'veilige' producten. Totaal geen tarwe, bijvoorbeeld, ook niet als het glutenvrij is. Slechts een bepaald aantal soorten groente en fruit, maar echt niet veel, en ga zo maar door. Na 5 weken voet je elke week een product toe, elke week een ander product en het product wat je de week ervoor at laat je weer weg, ook al gaf het geen klachten.
Geloof me, het is een eliminatie dieet.
[...]
Bij het fodmap eet je geen producten, waarvan aangetoond is dat ze last veroorzaken in je darmen. Je eet alleen 'veilige' producten. Totaal geen tarwe, bijvoorbeeld, ook niet als het glutenvrij is. Slechts een bepaald aantal soorten groente en fruit, maar echt niet veel, en ga zo maar door. Na 5 weken voet je elke week een product toe, elke week een ander product en het product wat je de week ervoor at laat je weer weg, ook al gaf het geen klachten.
Geloof me, het is een eliminatie dieet.
Later is nu