Gezondheid alle pijlers

sertraline bijwerkingen

28-03-2015 07:16 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Voor mijn angstaanvallen slik ik nu al 4 dagen 50 mg sertraline maar heb kast van bijwerkingen mijn paniekaanvallen zijn erger is dit nirmaal & gaat het weg ??
quote:gismo72 schreef op 28 maart 2015 @ 15:52:

[...]

Ik neem aan dat je naast de medicatie ook psychische hulp erbij hebt gekregen of nog krijgt? Van dichtbij meegemaakt, geloof me, het komt weer goed met je.Had jij ook constant de gedachten dat je dood ging ?
quote:Steffisteve schreef op 28 maart 2015 @ 15:58:

[...]

Had jij ook constant de gedachten dat je dood ging ?Ik gelukkig zelf niet, maar iemand in mijn nabije omgeving. Heb je psychische hulp?
quote:gismo72 schreef op 28 maart 2015 @ 16:14:

[...]

Ik gelukkig zelf niet, maar iemand in mijn nabije omgeving. Heb je psychische hulp?ja ze ik ga naar psycholoog maar nog maar 1 keer geweest dus ja en mijn ouders willen mij maar laten opnemen maar ja dat gaat niet helpen hoor ik wil gewoon dat het goed komt en dat de medicijnen aanslagen
quote:marielle75 schreef op 28 maart 2015 @ 08:38:

Ben je in 1x met 50mg begonnen? De klachten worden vaak eerst erger voordat het juist rustiger wordt.

Ik ben Sertraline aan het afbouwen. Heb 125mg gehad (heel rustig opgebouwd ) en zit nu weer op 50mg. Zowel het opbouwen als het afbouwen geeft bij mij bijwerkingen / ontrekkingsverschijnselen.

Even doorzetten!

Sterkte ja ik moest met 50 mg beginnen maar mijn angsten zijn echt erger geworden hoelang duurde het bij jou ?
quote:Steffisteve schreef op 28 maart 2015 @ 15:32:

[...]

Ik wil gewoon niet heel de dag angst hebben om dood te gaanDat is preckes wat ik zeg. Leer dat gevoel accepteren. Ja, je denkt dat je dood gaat. Nou. En. Je gaat niet dood. Je hoofd speelt spelletjes met je. Er zijn mensen die WEL dood aan het gaan zijn en er minder drama van maken. Heel veel minder.
quote:Steffisteve schreef op 28 maart 2015 @ 16:39:

[...]

ja ik moest met 50 mg beginnen maar mijn angsten zijn echt erger geworden hoelang duurde het bij jou ?Ik had ze niet voor angsten. Mijn bijwerkingen waren vooral lichamelijk. Werd wel onrustiger. Dit duurde een aantal dagen. Het is al even geleden, maar denk een dag of 3/5
Ja, dat is toekomst muziek... Dat is mooi om naar te luisteren..
Hoe hier over paniekaanvallen word gedacht vind ik een beetje raar en apart.. Ik leef zelf ook met angst en paniekaanvallen zit niet aan de medicijnen ervoor want ja dat wil ik niet maar heb het al 6 jaar heb het nooit zelf kunnen oplossen het is niet zo makkelijk want paniekaanvallen ga je nooit aan wennen ookal heb je ze jaren elke keer als je ze krijgt ik het nog steeds vreselijk en ja je hart gaat heel erg op hol en sommige kunnen denken dat ze dood gaan dat heb ik dan weer niet maar ik weet hoe vreselijk het kan zijn en vind het dan jammer dat er zo makkelijk over gedacht word.

Enigste waar ik mee eens ben is medicijnen slikken voor de angst nope moet je niet doen je moet niet alles laten onderdrukken dood de medicijnen je moet Hulp zoeken en er zelf helemaal voor gaan dan kom je 10 x verder als met medicijnen
never give up.
O wat naar hè. Ik herken het helemaal. Ik slik ook ad voor angst, al is het dan een andere. Maar de eerste 2 weken waren vreselijk. Ik dacht ook constant dat ik doodging. Maar ze gaan echt helpen en je komt er door heen! Ik ben er nog steeds elke dag zo blij mee dat ik doorgezet heb, al wilde ik ze de eerste dagen wel t raam uitgooien. Mijn leven is er zo Door veranderd.

Ik lees hier zoveel reacties die zo fel tegen medicijnen zijn. Ik verbaas me daarover, waarom? Blijkbaar is het voor jullie fijner/beter zonder, maar dat hoeft toch niet voor iedereen zo te zijn? Ik heb er al jaren en jaren last van. Alle therapieën etc gehad. Maar er kwam een moment dat het niet meer te doen was. Ik kon niet eens meer zelf voor mijn kinderen zorgen. Wat was Ik blij met de medicijnen: daardoor werd de ergste angst onderdrukt. Dat geeft ook weer ruimte om zelf steeds meer de angst de baas te worden.

Sterkte de komende dagen, je bent niet alleen. Er zijn er heel veel die hetzelfde meegemaakt hebben en ze hebben t ook overleefd.
Vertrouwen - als je alles loslaat, heb je twee handen vrij
quote:leahv schreef op 29 maart 2015 @ 18:27:

Ik lees hier zoveel reacties die zo fel tegen medicijnen zijn.

Ik tel er precies 0.

1 iemand heeft genoemd dat het handiger zou zijn te accepteren dan medicijnen te slikken (ik) en nog iemand schrijft dat 2 soorten pillen voor hetzelfde een beetje overdreven is (ik).

Maar veel. Nee. En fel. Ook nee.
quote:leahv schreef op 29 maart 2015 @ 18:27:

O wat naar hè. Ik herken het helemaal. Ik slik ook ad voor angst, al is het dan een andere. Maar de eerste 2 weken waren vreselijk. Ik dacht ook constant dat ik doodging. Maar ze gaan echt helpen en je komt er door heen! Ik ben er nog steeds elke dag zo blij mee dat ik doorgezet heb, al wilde ik ze de eerste dagen wel t raam uitgooien. Mijn leven is er zo Door veranderd.

Ik lees hier zoveel reacties die zo fel tegen medicijnen zijn. Ik verbaas me daarover, waarom? Blijkbaar is het voor jullie fijner/beter zonder, maar dat hoeft toch niet voor iedereen zo te zijn? Ik heb er al jaren en jaren last van. Alle therapieën etc gehad. Maar er kwam een moment dat het niet meer te doen was. Ik kon niet eens meer zelf voor mijn kinderen zorgen. Wat was Ik blij met de medicijnen: daardoor werd de ergste angst onderdrukt. Dat geeft ook weer ruimte om zelf steeds meer de angst de baas te worden.

Sterkte de komende dagen, je bent niet alleen. Er zijn er heel veel die hetzelfde meegemaakt hebben en ze hebben t ook overleefd.amai ben heel blij met deze reactie ja ik voel me nu niet echt leven altijd bang dat er iets met je gaat gebeuren maar ben blij dat het over gaat gaan heb je nog tips voor me ? Xx
quote:TheQ schreef op 29 maart 2015 @ 20:24:

[...]

Ik tel er precies 0.

1 iemand heeft genoemd dat het handiger zou zijn te accepteren dan medicijnen te slikken (ik) en nog iemand schrijft dat 2 soorten pillen voor hetzelfde een beetje overdreven is (ik).

Maar veel. Nee. En fel. Ook nee.Ik bedoel niet alleen jouw reactie (zie net hierboven), maar je hebt gelijk, wat betreft de hoeveelheid. Het zijn er niet heel veel. Maar ik vind de toon wel fel. Misschien trek ik me zulke dingen snel aan, maar als het je na jaren niet lukt zonder medicijnen en met gaat het goed, dan heb ik moeite met zulke reacties ja. En daarbij: to is ze nu aan het slikken en haar vraag is niet in de eerste plaats of ze dit wel of niet moet doen, maar of iemand de bijwerkingen herkent.
quote:Steffisteve schreef op 29 maart 2015 @ 21:02:

[...]

amai ben heel blij met deze reactie ja ik voel me nu niet echt leven altijd bang dat er iets met je gaat gebeuren maar ben blij dat het over gaat gaan heb je nog tips voor me ? Xx

Het heeft mij echt zo'n rust gegeven. Wat bij mij echt ontzettend hielp was afleiding. Ik was bijv Veel bij mn moeder en die zorgde dat ik toch nog buiten de deur kwam, ook al durfde ik dat niet.

Verder vond ik de reactie zo heftig dat ik de eerste weken toch oxazepam ben gaan slikken voor erbij. Dit hield het houdbaar. Toen de ad eenmaal ging werken had ik dat zo afgebouwd. Dat is eventueel ook nog een optie, maar daarmee moet je wel uitkijken omdat ze verslavend kunnen werken.

O ja dat eten had ik ook, ik heb 2 weken letterlijk niet kunnen eten (daar ging 5 kilo Maar daar zou ik me niet te druk om maken. Zodra je je wat beter voelt, komt dat wel terug. Neem bijv van die drinkontbijt:dan krijg je toch wat binnen.
Allereerst wil ik je beterschap toe wensen.. Angstaanvallen zijn niet mis.

Ik las dat iemand schreef 'je kan er hooguit van flauwvallen' Maar het is erger dan dat. Vreselijk het voelt als doodgaan. En het is heel vermoeiend.

Na 6 maanden dit ook te hebben ervaren ging ik sertraline slikken. De eerste 2 weken waren vreselijk. Na 1 week verhoging naar 100 mg sertraline. Vooral rond dag 10. Toen kreeg ik zelfmoord gedachten. Toch doorgegaan en na 6 weken slikken merkte ik verschil.. De angstaanvallen werden minder. En kreeg ondertussen wekelijks gesprekken.

Volgens de psychiater moet je dan weer gaan verhogen naar 150mg. Voor mij was het genoeg en heb ik ben gestopt na 3 maanden. Eerlijk gezegd voelde ik me lekkerder. Kon weer 'echt lachen, ging weer uit enzo, bezig zijn met andere dingen i.p.v. continu malen en piekeren.

Ik ben nu 3 maanden verder en kreeg vorige week opnieuw een angstaanval.. maar kon deze na 10 min stoppen. Dat voelde goed. Controle hebben over je lichaam wat je al een tijd verloren ben. (wat ook eng is) Hoop uiteraard niet dat het vaak terugkomt.

Tips, wat je kan doen:

-2 weken lang bijhouden wanneer je de aanvallen hebt en wat je aan het doen was (of waar je aan dacht)

-eerlijk zijn tegen jezelf. Waar komt de angst vandaan ? Sinds wanneer is het begonnen. En zit je wel lekker in je vel of heb je stress ?

-vraag hulp voor kleine taken en praat met iemand die je vertrouwd. Mensen om je heen heb je echt nodig. Je wil je het liefst opsluiten maar dit werkt averechts.

-Schaam je niet, dit is menselijk. Ook al krijg je onbegrip.

-Dagritme. Vaste tijden eten, slapen en je dingen doen.

-Accepteer dat je 'ziek' bent, net alsof je een gebroken been.hebt (alleen erger) Dit heeft tijd nodig. Heb geduld het gaat over.

Ik hoop dat je steun krijgt van je ouders. Of een vriend of vriendin.
quote:hotfasion schreef op 30 maart 2015 @ 11:48:

Allereerst wil ik je beterschap toe wensen.. Angstaanvallen zijn niet mis.

Ik las dat iemand schreef 'je kan er hooguit van flauwvallen' Maar het is erger dan dat. Vreselijk het voelt als doodgaan. En het is heel vermoeiend.

Na 6 maanden dit ook te hebben ervaren ging ik sertraline slikken. De eerste 2 weken waren vreselijk. Na 1 week verhoging naar 100 mg sertraline. Vooral rond dag 10. Toen kreeg ik zelfmoord gedachten. Toch doorgegaan en na 6 weken slikken merkte ik verschil.. De angstaanvallen werden minder. En kreeg ondertussen wekelijks gesprekken.

Volgens de psychiater moet je dan weer gaan verhogen naar 150mg. Voor mij was het genoeg en heb ik ben gestopt na 3 maanden. Eerlijk gezegd voelde ik me lekkerder. Kon weer 'echt lachen, ging weer uit enzo, bezig zijn met andere dingen i.p.v. continu malen en piekeren.

Ik ben nu 3 maanden verder en kreeg vorige week opnieuw een angstaanval.. maar kon deze na 10 min stoppen. Dat voelde goed. Controle hebben over je lichaam wat je al een tijd verloren ben. (wat ook eng is) Hoop uiteraard niet dat het vaak terugkomt.

Tips, wat je kan doen:

-2 weken lang bijhouden wanneer je de aanvallen hebt en wat je aan het doen was (of waar je aan dacht)

-eerlijk zijn tegen jezelf. Waar komt de angst vandaan ? Sinds wanneer is het begonnen. En zit je wel lekker in je vel of heb je stress ?

-vraag hulp voor kleine taken en praat met iemand die je vertrouwd. Mensen om je heen heb je echt nodig. Je wil je het liefst opsluiten maar dit werkt averechts.

-Schaam je niet, dit is menselijk. Ook al krijg je onbegrip.

-Dagritme. Vaste tijden eten, slapen en je dingen doen.

-Accepteer dat je 'ziek' bent, net alsof je een gebroken been.hebt (alleen erger) Dit heeft tijd nodig. Heb geduld het gaat over.

Ik hoop dat je steun krijgt van je ouders. Of een vriend of vriendin.Dankjewel voor de tips we komen er wel door hen alleen nu ook een zenuwtrek gecreerd en dat is dat ok constant aan mijn hart voel im mijn hals en daar wil ik vanaf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven