Gezondheid alle pijlers

Tips om hardlopen vol te houden

30-03-2015 10:42 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zucht. Van de week was ik nog zo trots dat ik 6 kilometer achtereen kon hardlopen.

Inmiddels ben ik al een aantal weken aan het trainen, maar oh wat baalde ik dat net gewoon een dikke flop was. Ik heb 2 kilometer achtereen gelopen, daarna kreeg ik steken en wat ik al buiten adem. Ben toen een halve kilometer gaan wandelen en heb het geprobeerd, waarna ik na een kilometer weer niet kon. Heeft iemand tips om dan toch minimaal aan die 6 kilometer te komen? In principe loop ik hard met twee dagen rust tussendoor. Echter was het nu met vier dagen rust in verband met het weer... Gaat je conditie zo snel achteruit??
De ene dag gaat het lopen misschien je gemakkelijker af dan de andere dag. Maar als je een niet goede dag hebt is het vaak toch het mentale aspect dat je doet geloven dat je moet stoppen/wandelen. Feitelijk kun je natuurlijk gewoon verder. Zelf houd ik me altijd aan mijn voorgenomen schema. als ik echt een slechte dag heb of het is gewoon heel warm of een harde wind dan pas ik wel mijn tempo aan maar nooit de duur. Behalve natuurlijk in geval van blessure. Simpel weg om dat mentale stukje uit te schakelen. Als je je voorneemt niet te gaan stoppen hoef je je niet steeds af te vragen of je nog wel verder kunt en of je niet moet gaan wandelen. Scheelt je een hoop energie verspilling.

Mevrouw ik train altijd volgens schema van mijn trainer maar doe de meeste trainingen wel gewoon alleen. Zie daarin geen verschil. Hoewel ik wel de 'stok ' achter de deur heb dat mijn trainer mijn trainingen op internet kan inzien. Maar voor die tijd hield ik me ook altijd aan de voorgeschreven tempo's. Motivatie moet uiteindelijk toch helemaal uit jezelf komen. Maar je moet wel echt geloven in je schema. En er dus ook in geloven dat de interval tempo's de goede tempo's zijn. Als je niet overtuigd ben van je eigen schema zal je gemakkelijker het niet serieus nemen en dus afwijken.
quote:lilapie schreef op 30 maart 2015 @ 16:51:

[...]

Zombie-run. Een spelletje op de iPhone waarbij je de wereld moet redden van zombies. Het trackt hoe snel je gaat en wanneer je de waarschuwing krijgt dat de zombies achter je aan zitten moet je sneller gaan lopen om van de zombies af te geraken.

Het klinkt stom, maar ik vind het soms wel een leuke manier om wat intervaltraining te doen. Vooral bij valavond met een koptelefoon op, dan is het super-eng wanneer je ademende zombies achter je aan hoort rennen.Oh, die klinkt wel heel eng.
Wat hebben jullie voor tips voor mij:

Ik heb nauwelijks hardloopervaring, wel altijd veel gesport. Nu nog 2x pw volleybal. Maar heb me/cvs. Veel dingen gaan prima maar na een paar drukkere dagen kan ik beter niet te actief doen want dan wordt ik ziek.

Ik heb mij ingeschreven voor de vier mijl van Groningen (als groninger moet je dat gedaan hebben). Na de meivakantie vervalt volleybal grotendeels dus daar komt in ieder geval ruimte om te trainen. Hoe zorg ik ervoor dat ik mijzelf niet overbelaSt. (hartritmemeter:p, zat al aan een smartband te denken)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
suzyqfive waarom begin je niet bij een opstapgroep van een atletiek vereniging of andere loopgroep met opgeleide trainers. Dan kunnen ze je een opbouwschema op maat geven en natuurlijk de andere nodige tips en adviezen.

Mijn ervaring is dat je als beginnende loper nog niet veel aan een hartslagmeter hebt. Je hebt echt al een behoorlijk duurvermogen nodig om in de verschillende zones te kunnen trainen. Als je aanhoud dat je nog een gesprek kunt voeren tijdens het lopen dan is het tempo goed om op te bouwen.
Dank je baukje.

Een hardloopgroep, zou kunnen, maar van hardlopen lijkt het mij juist weer lekker om gewoon de deur uit te kunnen stappen en gaan, op een moment waarop het mij uitkomt. we wonen aan een groot park en dat loopt over in een natuurgebied. Bij een groep heb je weer tijden waarop je 'ergens' moet zijn. Dat je samen ergens aan werkt is wel leuk en prettig. (oh en het geld is ook wel een puntje)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Suzyqfive niet om je over te halen maar wel om je als overweging mee te geven. Om bij een atletiekverenging bij een groep aan te sluiten hoef je niet altijd daadwerkelijk met de groep mee te trainen. Met een opstap groep is het wel verstandig zoveel mogelijk van de trainingen te volgen. Maar meestal zijn er maar 2 gezamenlijke trainingen en duurt de opstap groep maar een maand of 3.

Als je daarna doorstroomt naar een andere groep is het al weer gemakkelijker een groot gedeelte van de trainingen met de groep te doen maar toch wel de op maat gesneden adviezen voor betreffende trainingen te krijgen.

Atletiekverengingen zijn vaak heel goedkoop , dat itt particuliere initiatieven van mensen om een loopgroep te beginnen.

En met een goede basis is het strakjes gemakkelijker om je lidmaatschap op te zeggen en in je eentje weer verder te gaan. Hoewel het in de praktijk niet zo snel zal gebeuren want mensen die afhaken zijn meestal mensen die om wat voor reden stoppen met lopen en maar zelden omdat ze weer voor zichzelf gaan lopen.

Ik ben de eerste twee jaar ook gewoon voor mezelf begonnen. Daarbij toch wel beginners fouten gemaakt die wellicht met begeleiding van een goede trainer voorkomen had kunnen worden.

Heb me daarna aangesloten bij een atletiekvereniging hoofdzakelijk voor de wedstrijdlicentie maar ontdekte toen pas hoeveel meerwaarde een dergelijke begeleiding had. En hoeveel moeite je dan gaat doen als je het echt leuk vind om wel met de groep mee te trainen. (terwijl ik dat om de door jouw gestelde redenen ook niet zag zitten).

Uiteindelijk ben ik wel op zoek gegaan naar een trainer die me beter kon begeleiden. Heb de groep dus niet verlaten omdat ik het niet meer leuk vond maar omdat ik er van overtuigd was dat er meer te behalen moest zijn. Doe nu dus alle trainingen alleen maar wel begeleid door mijn trainer. En een keer per week train ik nog op de baan op een vaste tijd waar de trainer dan bij is. Maar voor de rest kan ik dus al mijn trainingen zelf in plannen waar en wanneer ik dat wil. Tenminste wanneer op de dag, want het schema zit zo in elkaar dat ik niet met dagen kan gaan schuiven.
Baukje zoals jij met hardlopen omgaat lijkt het op werk. Zwaar werk. Ik denk dat de meesten van ons het meer voor de ontspanning willen doen.
.
quote:impala schreef op 31 maart 2015 @ 08:23:

Baukje zoals jij met hardlopen omgaat lijkt het op werk. Zwaar werk. Ik denk dat de meesten van ons het meer voor de ontspanning willen doen.

Behalve haar laatste alinea werkte het lopen in een groep ook voor mij zo.

Juist de groep zorgde ervoor dat ik tijdens de trainingen stukjes nét even beter mijn best ging doen, waardoor ik zelfstandig veel makkelijker ging lopen, maar ook toch maar wél ging lopen, ook als ik eigenlijk niet zo'n zin had van te voren, maar tijdens de training weer dolle pret had. Zonder die groep zou ik allang zijn afgehaakt.
Ik bedoelde niet de groep, maar het fanatisme. Nooit van je schema afwijken, als het niet lekker gaat je gevoel uitschakelen en toch stug doorgaan. Dat laatste, dan vraag je toch om blessures lijkt mij.
.
quote:impala schreef op 31 maart 2015 @ 08:23:

En waaruit concludeer je dat? Het is puur ontspanning het lopen maar zo nu en dan wel met flinke inspanning maar het merendeels van de tijd loop ik ver onder mijn maximale tempo. Wel gedoseerd op bepaalde richttempo's maar dat maakt de lol er niet minder om. Sterker nog het heeft juist een meerwaarde. Ik loop niet alleen voor het lekker lopen op zich maar train tegelijker tijd met een scherp doel voor ogen. Grensverleggend bezig zijn kan heel veel zelfvoldoening geven en hoeft zeker niet ten koste te gaan van het plezier die je er in hebt. integendeel zelfs.

Alleen bij wedstrijd zie ik zo nu en dan zwaar af , maar de voor en napret is er dan ook vele malen groter om dan dat je zomaar een wedstrijdje op uitlopen doet.
quote:impala schreef op 31 maart 2015 @ 10:32:

Ik bedoelde niet de groep, maar het fanatisme. Nooit van je schema afwijken, als het niet lekker gaat je gevoel uitschakelen en toch stug doorgaan. Dat laatste, dan vraag je toch om blessures lijkt mij.

Nooit van je schema afwijken omdat het een keer niet lekker gaat, gaf al aan de blessures/pijntjes/niet fit om een geheel andere aanpak vragen. Hoewel dat niet fit je al weet alvorens je van start gaat en dus al een alternatief voor handen kunt hebben.

Maar het moe zijn en het niet meer verder kunnen zonder verder duidelijke signalen is vaak gewoon een signaal van mentale zwakte. Als je eenmaal besluit daar gewoon aan toe te geven zal de geest steeds sneller signalen afgeven en zal je er steeds sneller aan toegeven. Als je besloten hebt om aan zulke prikkels niet meer toe te geven krijg je ze al snel ook niet meer.

Natuurlijk las ik een extra rustdag in als mijn lichaam aangeeft een training niet goed te verteren. En mijn trainer past mijn schema acuut aan als hij in mijn logboek een signaal ziet van dat het te zwaar is.

Het gaat mijn meer om hetgeen hier beschreven wat. Een bepaalde afstand goed beheersen maar dan om niet nader te kunnen duiden redenen na een paar km al een wandelpauze inlassen terwijl het echt te moe zijn dan in 99,9 % van de gevallen gewoon in je hoofd zit want in geval van echte verzuring kun je in een langer tempo gewoon verder.
Dat klinkt wel als werk. Ik loop omdat ik het lekker vind. En als ik een keer geen zin heb, dan wijk ik af van mijn schema. Zo lang ik gemiddeld 3 keer per week loop, en mijn bescheiden doelen blijf halen (vorig jaar dam-tot-dam in 1.5 uur, en dit jaar halve marathon) vind ik het allemaal prima. Als jij dat 'mentale zwakte' wil noemen mag dat, maar mjin leven draait niet om hardlopen, dat is gewoon iets dat ik voor mijn lol erbij doe.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:handigmetgeld schreef op 31 maart 2015 @ 15:04:

Dat klinkt wel als werk. Ik loop omdat ik het lekker vind. En als ik een keer geen zin heb, dan wijk ik af van mijn schema. Zo lang ik gemiddeld 3 keer per week loop, en mijn bescheiden doelen blijf halen (vorig jaar dam-tot-dam in 1.5 uur, en dit jaar halve marathon) vind ik het allemaal prima. Als jij dat 'mentale zwakte' wil noemen mag dat, maar mjin leven draait niet om hardlopen, dat is gewoon iets dat ik voor mijn lol erbij doe.

Als jij daar prima bij vaart is het toch goed. Wilde alleen een tip geven aan TO om om te gaan met 'slechte' loopdagen. Zou zomaar kunnen dat als je steeds vaker toegeeft aan het gevoel en dus geen vooruit gang meer boekt maar zelfs achteruit gaat dat een van de redenen is waarom mensen dan afhaken. En dit was een tip om daar mee te dealen. Niemand hoeft die tip ter harte te nemen.

En wat voor doelen je jezelf stelt dat is persoonlijk. De een stelt ze scherper dan de ander en zal er dan ook meer voor moeten doen. Maar op elk niveau kun je heel veel profijt hebben van deskundige begeleiding en trainen met een groep. zeker om het probleem 'vol te houden' te handelen.
Klopt, maar dat is ook heel persoonlijk. Ik moest mezelf in het begin juist dwingen om te luisteren naar mijn lichaam en bij kleine klachten meteen te stoppen. Anders liep ik gewoon door, pijn of geen pijn, tot ik weer eens thuis zat met een blessure. Pas toen ik veel rustiger ging opbouwen en het niet meer erg vond om een dag (of desnoods week) over te slaan als het wat slechter ging, bouwde ik een goede basis op.

Advies om een groep te zoeken kan ik niet over oordelen, ik loop liever alleen. Maar ik kan me wel goed voorstellen dat zo'n trainer je veel kan leren.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ja met een trainer had je geweten dat pijn bij lopen er niet bij hoort dus luisteren naar pijnklachten is een heel ander verhaal dan luisteren naar een stemmetje in je hoofd dat zegt dat je niet meer verder kunt/moe bent en moet gaan wandelen. Ik denk dat ik juist heel goed luister naar mijn lichaam maar dan naar concrete signalen en dus niet de geest die me wil laten geloven dat ik moet gaan wandelen.

Een goede trainer zal het schema ook zo nodig aanpassen. Dat is gelijk de beperking van een goed vooral uitgewerkt schema. Die is gebaseerd op een gemiddelde mens die nooit ziek is, geen beginnende blessures heeft etc.

Ik krijg mijn schema meestal voor een paar weken vooraf maar als intussen de trainingen niet lopen zoals ze zouden moeten lopen of ik beoordeel ze te zwaar of juist te licht dan krijg ik een aangepaste versie toegestuurd. Als beginnende loper (en voor mij als ervaren loper nog steeds) is het moeilijk tijdig in te schatten hoe en wanneer het nodig is van een plan af te wijken. Een goede trainer neemt die taak over.

Overigens kan dat ook weer een valkuil zijn bij lopen in een groep met een niet goede trainer. Want dan zie je vaak dat mensen ver boven hun kunnen gaan lopen om bij de groep te blijven en dat werkt dan natuurlijk averechts.
quote:suzyqfive schreef op 30 maart 2015 @ 22:07:

Wat hebben jullie voor tips voor mij:

Ik heb nauwelijks hardloopervaring, wel altijd veel gesport. Nu nog 2x pw volleybal. Maar heb me/cvs. Veel dingen gaan prima maar na een paar drukkere dagen kan ik beter niet te actief doen want dan wordt ik ziek.

Ik heb mij ingeschreven voor de vier mijl van Groningen (als groninger moet je dat gedaan hebben). Na de meivakantie vervalt volleybal grotendeels dus daar komt in ieder geval ruimte om te trainen. Hoe zorg ik ervoor dat ik mijzelf niet overbelaSt. (hartritmemeter:p, zat al aan een smartband te denken)In Groningen zijn voorafgaand aan de vier mijl voldoende oefengroepjes. Die lopen dan 1-2 keer in de week; kun je daarnaast nog zelf lopen als je dat leuk vindt.
Het is een leuk loopje trouwens; ik doe dit jaar ook weer mee, voor de vijfde keer alweer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven