kinderdagverblijf of gastouder?

21-08-2008 01:27 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hebben een zoontje voor wie we vanaf november 3 dgn per week opvang nodig hebben. We hebben ons al in maart ingeschreven bij 2 kinderdagverblijven, maar nu zitten we met het volgende 'probleem' (tussen haakjes omdat ik weet dat er ouders zijn die helemaal geen plekje kunnen vinden en wij dus in dat opzicht in een luxepositie zitten):

*bij kinderdagverblijf A is plaatsing zonder meer mogelijk, zit iets verder weg, dus halen en brengen kan niet te voet, maar moet met auto, wat extra tijd kost en we gaan nu op fiets naar werk. Gebouw staat op een druk kruispunt waar de hele dag verkeer voorbijraast. Interieur is heel kleurrijk en nieuw. Alleen opvang voor 0 tot 4 jr.

*kinderdagverblijf B kan gegarandeerd 2 dgn bieden en misschien de 3e dag (tijdelijk) op een andere locatie en dus met andere leidsters, daarover horen we morgen meer. Bevindt zich op 300m van ons huis vandaan, dus lopend halen en brengen. Rustiger gelegen met veel groen eromheen, waar ze ook wel eikels en zo gaan zoeken. Gebouw oogt rustiger, niet zulke felle kleuren gebruikt. Opvang van 0 tot 12 jr mogelijk, dus ooit misschien handig voor BSO.

Opvangtijden zijn gelijk, bij beide alleen verticale groepen mogelijk.

We zijn bij allebei gaan kijken en ze maakten allebei een goede indruk. Dat maakt het nu ook zo lastig; hoe kies ik nu het beste voor mijn zoontje?? Qua prijs zit er niet zoveel verschil tussen A en B, al zijn bij A luiers, nutrilon etc. inclusief en bij B niet, maar dat speelt voor mij geen belangrijke rol bij de keuze.

Op internet kan ik geen bruikbare vergelijkingssites vinden. Ouders in onze straat die al klant zijn bij B hebben we gevraagd naar hun ervaringen en die zijn tevreden, maar kennen A niet.

Maar ik twijfel nu zo: baby is nog zo klein, krijgt hij eigenlijk wel genoeg aandacht bij een kinderdagverblijf? Is een gastouder niet toch een betere optie? Maar daar zit ook zo ontzettend veel verschil tussen, hoe maak je daar een keuze?

Nu ben ik sowieso een twijfelkont, maar dit vind ik echt heel belangrijk en ik wil het beste voor baby. Wie kan me tips geven om de knoop door te hakken en wie heeft er ervaring met het wegbrengen van zo'n ukkie? Is het voor zo'n kleintje leuk op een kinderdagverblijf? Lijkt me echt vreselijk, snap nu ineens waarom moeders stoppen met werken, kon me dat voor de geboorte nooit voorstellen.

Een combinatie van gastouder en KDV is geen optie,dat wordt door de kosten voor het GOB te duur.

Ik snap dat niemand voor mij de keuze kan maken, maar ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.

groetjes,

Simbatje
een KDV waarbij jezelf luiers mee moet nemen? Die ken ik geen, maar ik zou voor KDV B gaan denk ik.

Dat drukke verkeer bij A lijkt mij niks en bij B kan je je kind ook makkelijker ophalen.
Ik zou zonder meer voor B gaan. Het lijkt me echt niets om je kindje iedere keer met de auto te moeten halen en brengen, dan is 300m lopen toch wel handiger. En met het oog op latere BSO ook, schrijf je.

Mijn dochtertje ging vanaf 12 weken naar de creche en ze vindt het er heel leuk. Ze slaapt er goed, ze eet/drinkt er goed. Ze is nu acht maanden en kan nu tijgeren, waardoor ze al een beetje met de 'grote' kindjes mee kan doen. Qua spelen is het daar voor haar leuker dan thuis. Ze gaan vaak naar buiten, eens per maand komt er iemand muziek maken en het allerbelangrijkste, de leidsters zijn helemaal gek met de kinderen. Ik ben echt super tevreden.
Ik heb toentertijd wel voor combi kdv /go gekozen omdat er op ons kdv (waar je overigens wel zelf luiers & nutrilon mee moet nemen) maar voor 1 dag p.w. plaats was. Ik ben tussentijds wel overgestapt naar een gob wat een stuk goedkoper was (www.koba.nl). Ik ben supertevreden over mijn gastouder, vond het juist toen dochter heel klein was erg fijn omdat zij veel meer rekening hield met eet-en slaaptijden van dochter en heel veel aandacht kon geven. Helaas gaat ze ermee stoppen en heb ik mijn dochter toch voor meer dagen op het kdv ingeschreven. Ze is nu bijna 16 maanden en heeft het super naar haar zin op de verticale groep (zat eerst in babygroep). Hoewel ik heel blij ben met mijn gastouder vind ik het toch wel een nadeel dat je bijv. bij ziekte/vakantie van de gastouder andere opvang moet zoeken, bij een kdv heb je dat niet. Ik ben nu zwanger van de 2e en deze zal vanaf het begin naar het kdv gaan.

In jouw geval zou ik kiezen voor kdv B, lekker dicht bij huis en je hebt al goede ervaringen van ouders gehoord. Bij mij was dit indertijd ook van doorslaggevende reden om voor dit kdv te kiezen.
quote:layla1969 schreef op 21 augustus 2008 @ 07:46:

Ik ben supertevreden over mijn gastouder, vond het juist toen dochter heel klein was erg fijn omdat zij veel meer rekening hield met eet-en slaaptijden van dochter Hiervoor hoef je niet bij een gastouder te zijn, denk ik. Mijn dochter heeft zes maanden volledig borstvoeding gekregen en ook op de creche kreeg ze gewoon te drinken als ze honger had. Net zo met slapen: als ze moe is, mikken ze haar in bed. Er is voor de hele kleintjes geen vast schema (voor de kindjes vanaf één wel iets meer, geloof ik). Nu moet ik zeggen dat zij in een horizontale groep zit, misschien is dat in een verticale groep anders.
Als ik jouw keuzes zo lees zou ik voor optie B gaan.
Optie B!!

Ik ben gastouder en het is echt ontzettend leuk om op een kleintje te passen.

Maar de overheid is zo aan het rommelen met gastouderschap dat ik je wil adviseren om toch naar het kinderdagverblijf te gaan. Nu heb je nog plek, straks (ws over een jaar) gaan veel gastouderkindjes ook naar de kinderdagverblijven.

De overheid wilt nl. de uren van de gastzorg minderen. Ook zal er ws een grens getrokken worden in hoeveel je terug kan krijgen. Nu krijg ik €3.75 per uur, dat willen ze verlagen naar €2.50 per uur. En je mag maar voor max. 12 uur per week oppassen.

"Om ook in de verdere toekomst kinderopvang voor alle ouders betaalbaar en toegankelijk te houden, neemt het kabinet per 2010 maatregelen in de gastouderopvang. Er zijn vanaf dan twee vormen van gastouderopvang mogelijk: professionele kleinschalige opvang, zogenaamde thuiscrèches, en “informele” opvang. Voor de beide vormen daalt het maximumuurtarief, naar 4 euro bij de professionele en naar 2,50 euro bij de “ïnformele” opvang. Voor de “informele” opvang wordt tevens het aantal uren kinderopvangtoeslag waar ouders recht op hebben gemaximeerd. De kwaliteiteisen aan deze twee vormen van opvang verschillen met die van de formele kinderopvang en verschillen ook onderling. Alle gastouders moeten zich aansluiten bij een formele kinderopvanginstelling." (bron: Ministerie van OCW )
Ik zou zelf voor optie B gaan. Dochterlief is nu acht en gaat al sinds jaar en dag naar de opvang, nu BSO incl vakantie opvang. Destijds moest ik ook luiers meegeven maar daar kwam na een poosje verandering in en kreeg ze luiers van KDV. Mijn dochter weet niet beter en heeft het er altijd naar haar zin gehad. Zowel op KDV als BSO. Ze ondernemen veel leuke dingen en nu ook vaker uitstapjes etc. Ben zelf altijd heel tevreden geweest. Hielden op KDV altijd rekening met persoonlijke wensen en bijv aandachtspunten. De voorzieningen waren altijd tot in de puntjes. Denk aan sanitair en slaapkamer. Zou zelf iig niet gekozen hebben voor gastouder. Ook met het oog op ziekte van gastouder etc.

Dus mijn ervaringen met KDV zijn alleen maar positief.
quote:magica schreef op 21 augustus 2008 @ 08:15:

[...]

Hiervoor hoef je niet bij een gastouder te zijn, denk ik. Mijn dochter heeft zes maanden volledig borstvoeding gekregen en ook op de creche kreeg ze gewoon te drinken als ze honger had. Net zo met slapen: als ze moe is, mikken ze haar in bed. Er is voor de hele kleintjes geen vast schema (voor de kindjes vanaf één wel iets meer, geloof ik). Nu moet ik zeggen dat zij in een horizontale groep zit, misschien is dat in een verticale groep anders.Toen mijn dochter nog in de babygroep zat werd er veel minder rekening gehouden met haar slaaptijden,ik heb het herhaaldelijk gevraagd en er werd gewoon gezegd dat ze ervanuit gaan dat de schema's thuis en op het kdv altijd anders zijn. Ze sliep dan ook een stuk slechter op het kdv, nu ze in de verticale groep zit zijn de slaaptijden hetzelfde als thuis.
Bedankt voor de snelle reacties!

Little miss sunshine en Magica:

Als beide KDV's plaats hadden, kozen wij ook direct voor B. Nu zou die keuze betekenen dat we dus of een gastouder of eventueel een andere locatie voor de derde dag moeten vinden. Nu heb je als klant van KDV B wel voorrang op nieuwe mensen op de wachtlijst als er een plekje vrijkomt, dus het probleem van de derde dag kan van korte duur zijn, maar dit is toch wel een soort van onzekerheid waar we dan bewust voor zouden kiezen. En daar houd ik absoluut niet van, pieker zo al genoeg.

Net ook een reactie van een gastouder ontvangen die ik gisteravond gemaild heb en om het makkelijker te maken: daar zou baby ook terecht kunnen. Ze gaf zelf aan dat het heel belangrijk is om meerdere gastouders te bezoeken, omdat daar zoveel verschil tussen zit, maar dat we altijd welkom zijn om sfeer te komen proeven. Maar als ik dan lees wat Layla1969 typt, biedt deze vorm van opvang meer persoonlijke aandacht, maar ook meer 'geregel' bij ziekte en vakantie. Deze gastouder werkt met 2 leidsters, dus baby hoeft niet telkens mee naar school om de oudere kinderen weg te brengen en op te halen (lijkt me vervelend als hij op zo'n moment slaapt).

Layla, heb je er nu wel vertrouwen in dat het voor je 2e kindje fijn is om direct niet naar een gastouders maar alleen naar het KDV te gaan? Want dat lees ik ook vaker, dat ouders voor 1e kindjes twijfelen omdat een KDV 'massaal' overkomt, maar daarna voor nummer 2 'om' zijn. Ik bel KDV B toch nog om info over die 3e dag te krijgen, dan vraag ik nog eens of ze een vast dagritme voor baby's hanteren, of inspelen op het eigen ritme van zo'n kleintje.

Koba is trouwens een stuk goedkoper dan de GOB's die ik tot nu tegenkwam! 20 euro + uurprijs gastouder is wel een optie voor dag 3. Deze Gastouder mailde overigens dat uurprijs incl. kosten GOB 6,10 p/u zijn, dus net zo duur als KDV.

Beetje warrig verhaal geworden, maar ik laat het weten als we eruit zijn!

Simbatje
Mijn vriendin heeft een go en zoekt nu de derde go, door verschillende omstandigheden. Ze vindt dat haar baby een beetje onder zal sneeuwen, zo klein al bij de creche. En ze vindt de flexibiliteit plezierig, als ze bijvoorbeeld in de file komt.

Ikzelf heb een creche gekozen en was van dag 1 t/m de laatste dag zeer tevreden. Ze kreeg genoeg aandacht, ook als baby. Het fijne vind ik ook dat alles vooraf geregeld is: geen onverwachte vrije- /ziekte dagen, geen langdurige sluitingsperiode (vakanties die je weer anders moet opvangen).

Ik zou zeggen: de creche die bij jou goed voelt, is goed in mijn ogen! Overigens valt meestal de derde dag wel snel in te vullen op de manier die jij wenst. Het is meestal maar tijdelijk. En als je vrij bent, heb je bij optie b ook de keuze je kindje even te brengen als je data wilt.
Volg je hart. Dat klopt.
quote:layla1969 schreef op 21 augustus 2008 @ 09:38:

Toen mijn dochter nog in de babygroep zat werd er veel minder rekening gehouden met haar slaaptijden,ik heb het herhaaldelijk gevraagd en er werd gewoon gezegd dat ze ervanuit gaan dat de schema's thuis en op het kdv altijd anders zijn. Ze sliep dan ook een stuk slechter op het kdv, nu ze in de verticale groep zit zijn de slaaptijden hetzelfde als thuis.

Dat vind ik echt raar zeg! Dat zou voor mij een reden zijn om dat kdv te heroverwegen. In een babygroep hebben ze juist minder kindjes omdat ze meer verzorging nodig hebben en alle schema's anders zijn.

Simbatje, ben benieuwd wat je uiteindelijk kiest!
Terwijl ik typte zijn er nog meer reacties geplaatst, dus hier nog een reactie.

Swinta: ik had wel gehoord dat de toeslagen waarschijnlijk minder zouden worden, maar niet dat het voor gastouders wellicht zo onaantrekkelijk gemaakt wordt dat ze er mee stoppen. Fijn dat je me dat verteld hebt, daarmee valt eigenlijk de optie gastouder wel af.

En voor de anderen die ook aangaven voor optie B te gaan: ik denk dat die het ook maar wordt.

KDV is inderdaad kwestie van wennen, en hoe vroeger baby begint, hoe gewoner het uiteindelijk voor hem zal zijn. Zou het voor hem vervelend zijn om op 2 locaties opgevangen te worden? En dus verschillende leidsters te hebben? (Weet wel dat dat ook het geval zou zijn geweest als oma op kon passen of een gastouder de 3e dag zou opvangen), maar die extra verandering hoeft niet als we KDV A kiezen.
Hoe is het pedagogisch beleid van de kdv's? Dat is in mijn ogen belangrijker dan materiële zakken eo de ligging van het kdv.

Mijn kinderen zitten op een kdv, peutergroep en babygroep. Ik ben zeer tevreden. Ik geef afgekolfde melk mee voor zoon en dat drinkt hij wanneer hij wil en ook slaapt hij wanneer hij wil. Ze kijken naar zijn behoeften.

Ze zijn voor allebei de kinderen heel erg lief en betrokken, ik laat ze met een goed gevoel achter en dat vind ik belangrijk.

Ik vraag me af of een kdv zonder luiers, kv etc veel goedkoper is?
Ik heb gekeken of kind op 'zijn' dagen dezelfde leidsters heeft, vind ik wel belangrijk.

Bij jou vind ik optie B fijner klinken, zeker omdat het dichtbij is. Maar je gevoel bij het kdv zou de doorslag moeten geven in mijn ogen.

Bij ons ook afgekolfde melk meegeven en werd gewoon gegeven wanneer honger. Schema's in overleg. Zoon en dochter sliepen op kdv in babygroep zelfs beter (lees langer achter elkaar) dan thuis. Nu nog steeds is er goed overleg (zijn 1,5 en 3 jaar). Tot 1 jaar werken ze met een schriftje waar je alle belevenissen en wijzigingen in voeding/schema in kunt zetten. Vond ik altijd heel overzichtelijk. Krijg je meteen een gezellig verhaaltje terug wat kind die dag allemaal heeft gedaan. Scheelt ellenlange overdrachten met leidster bij halen/brengen én is leuk voor later.
Ik zou ook voor B gaan, omdat het dichterbij is en omdat je meer continuiteit hebt op de langere termijn. Ik heb met zowel creche als gastouder ervaring. Het hangt allemaal helemaal van de creche en de gastouder af. De eerste heeft alleen op een creche gezeten, en daar waren we tevreden over. De tweede is begonnen op de creche, maar door een verhuizing bij een gastouder verder gegaan. Ik had mijn aarzelingen, want bij een gastouder heb je veel minder controle dan bij een creche op wat er daadwerkelijk met je kind gebeurt (of ze bijvoorbeeld niet de hele dag voor de tv zitten, of ze wel aandacht krijgen, of er niet gerookt wordt en wat ze te eten krijgen). Maar de crecheplek die we konden krijgen gaf ons geen goed gevoel. Uiteindelijk dus een gastouder, en de eerste beviel niet. Maar we hebben nu een gastouder waar we heel blij mee zijn, en nummer 3 die op komst is zal dan ook vanaf het begin naar deze gastouder gaan. Nu is mijn gastouder bevoegd en hebben de nieuwe plannen weinig consequenties voor haar, maar gezien de veranderingen in de gastouderopvang zou ik als ik jou was toch ook voor een creche kiezen.
We hebben het pedagogisch plan van beide kdv's gelezen en die van B is gewoon nog uitgebreider dan die van A, zodat het allemaal net wat professioneler overkomt, maar het zegt me persoonlijk allemaal niet zoveel, omdat het toch gaat om de leidsters die je daar hebt.

We hebben net gebeld met B en we horen vandaag of er op de 3e dag een alternatief is. En als we ons inschrijven op de andere 2 dagen, staan we ook hoger op de lijst waardoor de kans op dag 3 op dezelfde locatie ook groter wordt.
Onze kleine gaat straks naar een gastouder, hoewel ik dat eigenlijk niet zie zitten. Maar helaas heb ik met mijn werktijden geen andere keus.

Liever zou ik het naar een kdv brengen, maar die zijn niet flexibel genoeg voor onze situatie.
quote:Swinta schreef op 21 augustus 2008 @ 09:32:

Optie B!!

Ik ben gastouder en het is echt ontzettend leuk om op een kleintje te passen.

Maar de overheid is zo aan het rommelen met gastouderschap dat ik je wil adviseren om toch naar het kinderdagverblijf te gaan. Nu heb je nog plek, straks (ws over een jaar) gaan veel gastouderkindjes ook naar de kinderdagverblijven.

De overheid wilt nl. de uren van de gastzorg minderen. Ook zal er ws een grens getrokken worden in hoeveel je terug kan krijgen. Nu krijg ik €3.75 per uur, dat willen ze verlagen naar €2.50 per uur. En je mag maar voor max. 12 uur per week oppassen.

"Om ook in de verdere toekomst kinderopvang voor alle ouders betaalbaar en toegankelijk te houden, neemt het kabinet per 2010 maatregelen in de gastouderopvang. Er zijn vanaf dan twee vormen van gastouderopvang mogelijk: professionele kleinschalige opvang, zogenaamde thuiscrèches, en “informele” opvang. Voor de beide vormen daalt het maximumuurtarief, naar 4 euro bij de professionele en naar 2,50 euro bij de “ïnformele” opvang. Voor de “informele” opvang wordt tevens het aantal uren kinderopvangtoeslag waar ouders recht op hebben gemaximeerd. De kwaliteiteisen aan deze twee vormen van opvang verschillen met die van de formele kinderopvang en verschillen ook onderling. Alle gastouders moeten zich aansluiten bij een formele kinderopvanginstelling." (bron: Ministerie van OCW )Swinta, met de "informele" kinderopvang doelt de belasting dienst op de opa`s en oma`s die al jaren oppassen maar waar nu ineens ( danwel terecht/dan wel onterecht) een vergoeding voor wordt aangevraagd. De kinderopvang bij de "reguliere" gastouders wordt wel iets minder vergoed, maar nu wordt er standaard tot maximaal 6,10 vergoed, bij de minimale inkomens... zodra je daar boven zit is de vergoeding al veel lager. Sowieso is dit een wetsvoorstel wat in september in de 2e kamer zal worden besproken en op zijn vroegst in zal gaan in 2010, als alles doorgaat.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
even een update

We kiezen voor optie B en moeten nu even wachten tot volgende week de planningen gemaakt zijn voor de alernatieve locaties. Ik heb daarvoor aangegeven dat horizontale en verticale groepen mogen, dan merken we meteen in welke soort groep onze zoon het het meest naar zijn zin heeft. Door ziekte duurt het alleen langer voor de planningen gemaakt zijn, dat is jammer. Hou jullie op de hoogte!

@Schimmelteentje: waarom wil je eigenlijk toch liever kdv dan gastouder?
Simbatje, is het misschien een optie dat jij en je partner ouderschapsverlof opnemen voor die ene dag dat je nog geen opvang hebt? En mocht het lang duren, eerst jij en dan je partner? Zo hebben wij het ook gedaan voor die halve dag dat er nog geen plek was. Nu, 3 maanden later, is er wel plek (en ik had me met 10 weken zwangerschap ingeschreven, maar als ik andere verhalen hoor dan is dit best snel).

Wij moeten zelf trouwens de luiers en melk meegeven, ik vind dat helemaal geen probleem (nu geef ik wel borstvoeding, dus dat geef ik natuurlijk altijd mee, maar als je flesvoeding zou geven moet je dat dus ook zelf meegeven). De uurprijs is 5,90. En mijn dochtertje zit in een verticale groep en ze volgen haar eigen ritme. Lijkt me eigenlijk niet meer dan logisch, dochter gaan echt niet slapen als ze niet moe genoeg is. Ze weten ook dat ze haar pas naar bed moeten doen als ze echt gaat mopperen en dat doen ze dus ook. Mijn dochter gaat op maandag en vrijdag en 1 leidster is er ook die dagen.

Ik zou ook voor kdv B kiezen. Die ene dag moet je dan even op wachten, maar uiteindelijk is wel je gevoel daarbij beter en daar gaat het om. Ik dacht trouwens dat BSO tegenwoordig op de scholen zelf was? De school waar mijn dochter straks naartoe gaat, heeft BSO van dezelfde organisatie als van het kdv. Dat vond ik dan wel weer een fijn idee.

Ik weet niet hoe oud jouw zoontje is, maar ik vond van tevoren al dat 3 maanden te jong was. Wij hebben het met vrije dagen en ouderschapsverof op kunnen lossen en daardoor hoefde dochter pas met 5 maanden naar het kdv en dat is heel goed bevallen. Mede doordat dochter zo slecht sliep en met 5 maanden begon dat net beter te gaan (hadden we van tevoren niet kunnen weten natuurlijk, dus was puur geluk dat we het zo hadden geregeld en ik ben daar ook erg blij mee geweest).

Het grootste nadeel van een gastouder vind ik dat die helemaal alleen met je kind is. Op het kdv heb je altijd meerderen leidsters waardoor je eigenlijk zeker weet dat er geen gekke dingen gebeuren. Dat zou me bij een gastouder toch niet helemaal lekker zitten.
Het is sinds vanmorgen geregeld!!!! Ik ben zo ontzettend blij! Onze zoon gaat 32 dgn naar kdv B, maar we hebben de donderdag voor de vrijdag geruild, dit kon gelukkig uiteindelijk op mijn werk wel! Dus gewoon 3 dgn op dezelfde locatie in dezelfde groep en ook nog eens ontzettend dichtbij. Kan gewoon niet beter!

@Snoopysnoopy: ik ben een tijdje niet op dit topic geweest, omdat ik geen nieuws had, maar toch bedankt voor je reactie. Mijn man en ik nemen al allebei ouderschapsverlof op, ieder 1 dag per week. Dan blijven er dus nog 3 dgn over om op te vangen. Als zoon naar de opvang gaat, is hij 5 mndn oud. Ik werk in het onderwijs en vakanties tellen in onze CAO niet mee met zwangerschapsverlof, heb ik heel veel geluk mee, want daardoor ben ik 26 wkn thuis ipv 16.

En wat jouw laatste opmerking over een gastouder betreft, dat gevoel heb/had ik ook wel een beetje. Hoogstwaarschijnlijk bij veel gastouders geheel onterecht, maar toch. Bovendien is de aanwezigheid van andere kindjes ook niet gegarandeerd, dus als je pech hebt, heeft je kind daar niemand om mee te spelen als het wat ouder is.

Ik moet ook melk meegeven, maar dat is ook geen probleem ivm bv, ik kolf nu dagelijks om een voorraad op te bouwen en dat gaat prima.

Iedereen ontzettend bedankt voor de reacties, anders was ik misschien toch geneigd geweest te kiezen voor A, omdat dat eerder zekerheid had gegeven.
Fijn, Simbaatje! Ik herken veel van je gepieker/getwijfel, en uiteindelijk komt toch alles op zijn pootjes terecht.

Nu heb ik, toen ik mijn kind uiteindelijk de eerste weken wegbracht naar kdv, nog wel veel twijfels gehad, want zoveel kindjes die ook aandacht willen, etc. Ik stond alsnog op het punt om een gob in te schakelen. Niet gedaan, en nu mijn kinderen ouder zijn, kan ik echt zeggen dat ik toch geen spijt heb van keuze voor kdv. Kinderen kunnen meer hebben dan je denkt. Die van mij kwamen er altijd happy vandaan, ik had er zelf meer last van dan zij.

Succes met alles!

En o ja, 32 dagen per week vind ik wel wat veel, haha.
Fijn om te horen dat ik niet de enige ben die zo twijfelt. En positieve verhalen over kdv zijn ook fijn om te lezen! 32 dgn per week is idd overdreven, maar af en toe 8 ipv 7 zou fijn zijn!

Probeer mezelf voor te houden dat zoon straks gewoon niet anders gewend is en er dan dus (hopelijk) ook geen last van zal hebben, hooguit profijt van de voordelen. Altijd alleen bij mij zijn lijkt me voor hem (en voor mij) ook niet goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven