rijst eten kindje 1 jaar

11-12-2008 15:46 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik heb een klein vraagje:

Mijn dochter is 1 jaar en eet nu met ons mee. Dat gaat goed, ze eet met haar handjes de stukjes van haar bord af. Alleen rijst dat is dus te klein en dat gaat niet. Heeft iemand daar een handige tip voor?
Gewoon babybestek gebruiken?? Lijkt me zoiwzo handig...
De babylepeltjes van de Etos zijn heel makkelijk. Anders zou ik plakkerige rijst gebruiken.
zoiwzo?

Haar leren met een lepel te eten

of zoals mensen dat doen die met de handen rijst eten; het combineren met wat vlees, groente en /of saus zodat alles wat beter blijft plakken.
niet veel aan toe te voegehn.

Let wel op dat je dochter de eerste tijd wat last van haar darmpjes kan krijgen door de rijst.
Mijn zoontje van net 1 jaar eet ook met ons mee en eet zijn rijst ook gewoon met zijn handjes (eten met een lepel oefent hij wel maar er valt nog heel veel af), ik geef hem gewoon wat meer zodat hij nog gewoon genoeg binnen krijgt.
Lepeltjes hebben we wel maar ze kan in principe zelf eten dus we hoeven haar niet meer te "voeren".

Ik weet niet hoe het in het algemeen met vaardigheden zit, maar ze kan echt nog niet zelfstandig met een lepel eten (ze is net 1).

Plakkerige rijst is wel een goeie ja.
Onze zoon eet ook met de pot mee, en ook rijst.

Wij geven hem gewoon te eten met een lepel, die pakt hij zelf aan.
Wat al eerder genoemd is, wat plakkerigere rijst gebruiken. Nederlanders hebben vaak Lassie e.d., maar bijvoorbeeld Surinaamse rijst, pandang rijst e.d. plakken meer.

Wat je ook kunt doen is longtong voor de kleine maken. Dat is echte kleefrijst. Het zit in een soort van rijstbuideltje, daar kook je het in en dan wordt het uiteindelijk een kleefrijstpakketje wat je vervolgens in stukjes kunt snijden. De kinderen in mijn (Indische) schoonfamilie hebben allemaal op die manier rijst leren eten. Gewoon in het knuistje en afhappen...
hahaha eet ze echt alles met haar handen dan? Ik heb nog een foto van mijn dochter van 9 maanden die een danoontje opeet met een lepel! Dat geeft toch een extreme kliederboel als ze met dr handen gaat eten?
maak sushi
ik gebruik altijd pandanrijst. Is inderdaad wat plakkeriger.
Met stokjes??
Juist handig om de fijne motoriek te oefenen, duurt alleen wat lang, korrel voor korrel. Verder: zie onderstaande tips over plakrijst.
ik schepte er altijd wat saus en groenten door zodat het wat meer een geheel werd en dus ook met de handjes naar binnen gewerkt kon worden...

Je hebt ook babybestek met kromme lepel en een schuifje. Kan er helaas geen foto van vinden maar mijn ouders hebben dat voor mijn dochter meegenomen uit Kreta en schijnbaar hebben mijn zus en ik en mijn moeder er vroeger ook gehad... Met dat schuifje kunnen ze het voedsel dus op de lepel schuiven.
Mijn vriend is van Indonesische afkomst en wij eten dus 3 keer per week indonesisch. Onze kinderen krijgen vanaf 8 maanden al rijst, en wij hebben gewoon pandanrijst. Hier geen klachten van buikkrampen hoor. En wij eten rijst met een lepel, zoals alle indo's dat doen ;)
Mijn dochter eet de rijst ook met haar handjes, gewoon korrel voor korrel . De rest eet ze ook met haar handjes, behalve brood, dat gaat met een vork. En die ene Danoontje in de 2 weken voer ik haar met een lepel.

Ze kan met een lepel eten als wij die aangeven, maar dat wil ze niet, tja, dan houdt het op en dan maar zoals ze het nu doet.
gatverdamme, is bestek nou echt geen optie?

Ik herinner zelf zogenaamde 'schuivertjes'. Zoals het woord al zegt, een bestek-ding in de vorm van een T waarmee je eten op je lepel of vork kon schuiven. Werkte uitstekend.
quote:Annepanne1 schreef op 11 december 2008 @ 21:09:

gatverdamme, is bestek nou echt geen optie?

Dit is niet serieus toch? Ik heb liever dat mijn dochter weinig binnenkrijgt dan helemaal niets... dus lekker met de handjes eten .
ik zou ook wat plakkerige rijst eten en als het echt niet gaat, kan je altijd met een lepeltje geven.

Hoezo gatverdamme? Mijn zoontje eet ook best veel met zn handen hoor, banaan uit het handje, zn brood soms ook, is toch niet vies? En prima oefenen voor de motoriek!
Ja tuurlijk, wat dingen uit de hand eten is helemaal niet vies. Maar rijst met saus en groente, vind dat toch best smerig. Je schrijft nota bene zelf dat het niet lukt. Ben dus persoonlijk erg voor het: wat uit de hand kan, kan uit de hand, wat niet kan en een smeerboel wordt, wordt nog even samen gedaan tot meneer/mevrouw zelf de lepel kan hanteren.

Vind het zelf ook geen prettig gezicht, een baby die aan het smeren is terwijl je zelf ook aan het eten bent. Niet echt eetlustbevorderend.
quote:Annepanne1 schreef op 11 december 2008 @ 22:12:

, wat niet kan en een smeerboel wordt, wordt nog even samen gedaan tot meneer/mevrouw zelf de lepel kan hanteren.

Haha leg dat maar even uit aan mijn dochter, dat we het zo gaan doen.... gaat niet werken hier. Haar temperament heeft ze uiteraard niet van mij .
Aanvulling: ik ben nog geen moeder
quote:Annepanne1 schreef op 11 december 2008 @ 22:27:

Aanvulling: ik ben nog geen moeder

Aha, ik dacht dat je gewoon een makkelijk of ouder kindje had .

Ik heb trouwens helemaal geen problemen met de eetgewoontes van mijn dochter, ik eet zelf dan ook lekker hoor ook al wordt de brocoli of courgette op de grond gesmeten of op haar schoot uitgesmeerd. Het is een baby, hoort er allemaal bij. Ik ben wel erg blij als ze (zoals vanavond) wel opeens wat dingen met smaak opeet.
Bedankt voor jullie tips, ik ga die pandanrijst eens proberen.

En over het vies eten: ze krijgt gewoon stukjes aardappel of pasta met groente en kleine stukjes vlees, dus dat smeert ze echt niet uit en gaat redelijk keurig op. Er gaan wel eens wat stukjes naast natuurlijk maar wordt geen kliederboel of zo.

Verder wat Snoopy zegt, ze eet het goed op dus ik allang blij.

Die schuivertjes kan ik me niks bij voorstellen, heb zoiets ook niet in de winkels gezien, zal eens op zoek gaan.

En ik heb het natuurlijk wel over vast voedsel, toetjes enzo krijgt ze met een lepeltje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven