dronken vriend hoe mee om te gaan

14-12-2008 15:55 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als mijn vriend met vrienden weg gaat komt hij steevast straalbezopen thuis. Niet gezellig aangeschoten maar vallen, tegen muren lopen in vechtpartijen belanden, politie uitdagen. Gister was het weer zover en dacht hij dat mijn kledingrek de wc was. Gewoon helemaal onder gepist. Nou hebben we er wel veel over gesproken: ik denk dat hij een probleem heeft aangezien hij als hij eenmaal drinkt niet kan stoppen tot ie compleet van de wereld is, hij vindt het normaal dat doet ie al jaren en zijn vrienden doen het toch ook. Soms geeft het ook problemen bij uitgaan veel bars en disco´s laten hem niet naar binnen omdat hij al zoveel gedronken heeft en daarnaast schaam ik me gewoon als ik zo met hem op straat moet lopen. Ik wil hem wel helpen (vermoed dat het een achterliggende reden heeft) maar hij ziet het probleem niet. Hij doet het nu niet meer elke week maar wel altijd als hij uitgaat. Ik hou elke keer mijn hart vast dat er niet weer iets gebeurd. Het is wel al een stuk minder dan eerst (blowde hij ook nog elke dag maar is daar gelukkig mee gestopt) maar het blijft dus een probleem ( voor mij) heb hem vandaag gezegd dat ik niet met hem verder wil op deze manier. Minderen werkt niet. Het werkt alleen als hij niet uitgaat en dat wil ik weer niet van hem vragen. Ik hou echt zoveel van hem maar zie op deze manier geen toekomst samen. Stel dat we een baby hebben en hij piest in de wieg omdat hij weer zo bezopen is. Hoe zouden jullie het aanpakken. en zien jullie het ook als een probleem?
Ik snap niet dat het uberhaupt je vriend is geworden met dit gedrag. Daar zou ik toch per direct op afgeknapt zijn. Lijkt me dus duidelijk: dumpen en wel meteen.
quote:gestoord schreef op 14 december 2008 @ 16:18:

Het kan misschien wel hoog tijd zijn om zijn gedrag te veranderen maar jullie geven hem gewoon al op!

Zoveel mensen hebben wel een of andere slechte trek...

Niet mee eens. Dit gedrag is wel degelijk voldoende reden een relatie om te beëindigen, dat zou het voor mij ook zijn. Daarbij bijzonder ongezond en heel moeilijk te doorbreken als hij nu al met deze smoezen komt.

Ik vind je in je OP heel erg redelijk en verstandig overkomen en ik zou je willen adviseren je hart en vooral je verstand te volgen en inderdaad met zo iemand niet verder aan je toekomst te bouwen. Als hij hiermee kan stoppen (langere tijd, met of zonder professionele hulp) kun je je besluit altijd nog heroverwegen.
Ik moet zeggen dat ik die tip van Rafaella wel een leuke vind eigenlijk! Vraag me alleen af of die camera niet werkt als een rode lap op een stier... Straks mept 'ie TO door het huis - hmm... Beter van niet, denk ik.
Als het twee dagen in de maand is zou ik hem op die dagen niet willen zien, als 'ie verder normaal is kan de relatie wel voortgaan.

Stel hem inderdaad voor dat hij op die dagen met een vriend mee naar huis gaat en dat'ie weer welkom is als 'ie nuchter is. Als zijn vrienden hier geen trek in hebben zou hem dat ook wat moeten zeggen.

Als je maar een seconde het gevoel hebt dat hij aan het drinken kan slaan als het hem minder gaat in het leven, dan zou ik nu nog wegwezen. Zolang hij geen probleem ziet gaat hij er niets aan doen en kán jij er niks aan doen.
Pardon me, er is een verschil tussen alcoholist en iemand die op feestjes te ver doorgaat.

Maar je hebt gelijk: 27 is al behoorlijke leeftijd, het 'geen probleem' vinden is zeer zorgelijk, het agressieve is zorgelijk... hij gaat het echt uit zichzelf moeten doen

Vinden jullie dat ik mijn vriend ook aan de deur moet zetten?

@ tientje: ja ik ben heel ok, prettig gestoord
quote:mamzelle schreef op 14 december 2008 @ 16:29:

Als je maar een seconde het gevoel hebt dat hij aan het drinken kan slaan als het hem minder gaat in het leven, dan zou ik nu nog wegwezen. Zolang hij geen probleem ziet gaat hij er niets aan doen en kán jij er niks aan doen.Ik wou dat ik dat zeker zou kunnen zeggen... zelf ga ik misschien ook terug roken als ik me slechter voel.
Ik heb persoonlijk een hekel aan excessief drinken - dat onberekenbare, onveilige en onbereikbare idd. Zolang mijn man dit deed (bij uitgaan idd) vond ik dat echt een gruwelijke afknapper. Hij is gelukkig uit zichzelf een soort life style cursus gaan volgen vanuit verslavingszorg (voor mensen die niet echt alcoholistenproblematiek hebben maar wel hun drankgebruik onder de loep willen nemen en veranderen) en dat werkt zo geweldig. Hij drinkt echt veel en veel minder door de week, drinkt nooit meer veel (hooguit 3 of 4 glazen op een feestje). Ik vind hem echt zoveel betrouwbaarder, veiliger, aantrekkelijker weer!
quote:karin1982 schreef op 14 december 2008 @ 16:15:

dat hij dat niet wil want 'er is toch geen probleem'

Bijna goed... Want jij hebt er (heel terecht!) een probleem mee, en dus het het een probleem van jullie als stel! Dus is hij mede-verantwoordelijke voor het oplossen van dit probleem. En anders heeft hij een nog groter probleem, want dan ben jij ineens een keer weg (als ik jou dus zou zijn).

Getverd, noway dat ik mijn huis laat onderzeiken. Hij is geen puppie die je nog zinnelijk moet trainen!
quote:mamzelle schreef op 14 december 2008 @ 16:29:

Stel hem inderdaad voor dat hij op die dagen met een vriend mee naar huis gaat en dat'ie weer welkom is als 'ie nuchter is. Als zijn vrienden hier geen trek in hebben zou hem dat ook wat moeten zeggen. Dit is wel een heel mooie praktische oplossing!
Hij drinkt niet door de weeks. Reden dat ik op hem ben gevallen is dat hij heel lief is. Had in het begin niet door dat het altijd zo ging. Ik ben misschien 2 keer uitgegaan met hem en zijn vrienden. Dat was de eerste keer dat ik er kennis mee heb gemaakt. Nu we samenwonen zie ik dat het gewoon elke keer is als ie met zijn vrienden is. Hij heeft een moeilijke periode gehad in de tijd dat ik met hem ging en het is daardoor niet erger geworden maar ook niet minder ofzo.

Gestoord hoe ga jij erdan mee om? En hoelang heb je al een relatie?
Wegwezen nu je nog weg kan. Nog los van het feit dat hij wel degelijk een serieus alcoholprobleem heeft als hij niet kan stoppen als hij eenmaal begint: het feit dat hij zelfs niet wil overwegen te minderen alleen al om jou een plezier te doen, zegt toch genoeg? Drank is prio 1, jij bent prio 2.

En dan heb ik het er nog niet eens over dat je op je vingers kan natellen dat je hem één dezer dagen 's ochtends op het politiebureau kan ophalen als 'ie doorgaat met vechtpartijen en politie uitdagen.
Gestoord, als jij je er veilig en relatief okee bij voelt, hoef je je relatie natuurlijk niet te beëindigen.

Ik heb zelf met iemand samengeleefd die ruzie met mij ging maken tijdens zijn kwade dronk, het verdomde om te gaan slapen, mij tegelijkertijd nodig had om zich goed te voelen, en agressief kon zijn. Het was iets beter te overzien toen hij in een andere stad ging drinken, en geen kans zag om voor de volgende dag thuis te komen vanwege zijn dronkenschap. Maar geen feestje.

Die afweging zal Karin dus moeten maken, of ze alleen maar in praktische zin last van hem heeft, of dat ze zich echt onveilig voelt of niet zichzelf kan zijn als hij dronken thuiskomt.
quote:gestoord schreef op 14 december 2008 @ 16:29:

@ tientje: ja ik ben heel ok, prettig gestoord

Ik krijg altijd een beetje jeuk als mensen dat van zichzelf zeggen - maar ik neem aan dat je begreep dat ik doelde op de inhoud van je reactie he?

TO: ik denk dat je een soort volwassen kleuter aan de haak geslagen hebt. Jezelf helemaal klem zuipen doe je in de periode van je leven dat je geen verantwoordelijkheden hebt die verder gaan dan maandag om half negen op school verschijnen. Ergens is jouw vent blijven steken.

Nu kun je nog de keuze maken om te bedanken voor dit soort gedrag, als jullie ooit vader en moeder worden, is het te laat. Bedenk voordat je dat doet even wat voor voorbeeld jouw lieve vriend is voor jullie koter en vooral: kinderen zijn kleine papagaaitjes he....
Je kunt 'm beter 't huis uitzetten nu 't nog kan. Mensen met 'n verslaving (en dat is het als ze zich klemzuipen en niet weten wanneer te stoppen) zijn geen mensen waar je mee samen moet willen leven. Ga hooguit latten. Dan kan ie z'n eigen huis onderzeiken en onderkotsen als ie zich misdragen heeft. Hij zou mijn huis niet meer inkomen in zo'n toestand in elk geval.
Hebben die vrienden van je vriend ook allemaal een partner waar ze zo straalbezopen naar huis gaan ?

Balen die daar ook niet enorm van , of is jouw vriend de enige die geen maat kan houden / zo de weg kwijt is als hij gedronken heeft ?

Ik vind twee dagen in de maand op díe manier stappen ook wel heel veel , zou je kunnen leven met het feit als het sporadisch gebeurt ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Tientje79 schreef op 14 december 2008 @ 16:19:

[...]

Zo'n schat is het dus ook weer niet.

Volgens mij heb je twee keuzes:

1) hem voor de keuze stellen: mij of de drank

2) leren leven met die twee dagen in de maand

Keuze nummer drie is de knip op de deur als hij zo dronken is. Als hij dat wil doen en daar niet in het belang van jullie relatie mee wil stoppen: prima, maar dat doet hij dan maar mooi in zijn eigen tijd. Eens kijken hoe leuk het dán nog is, als hij er gewoon na een avondje stappen niet meer in komt.

Ik zou iemand die te dronken is om op zijn benen te staan in mijn huis echt niet toelaten in ieder geval. Issie helemaal bezopen.
Pak je mobiel en film eens hoe hij dan doet. Laat hem dat op een nuchter moment zien en zelf oordelen....
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik herken je hier wel in.

Mijn ex deed dit ook toen wij nog samenwoonde. Thuis dronk die nooit, maar als hij wegging en dronk wist ik nooit in wat voorn toestand hij thuis zou komen. Hij kon ook geen maat houden of kwam in vechtpartijtjes terecht of viel bij vrienden in slaap zonder dat ik dat wist. Zolang hij gewoon thuis was, was hij ook echt de perfecte partner. Maar buitenshuis met drank op niet bepaald. Elke keer had hij spijt en ik hoop. Uiteindelijk kon ik het niet meer aan.

Inmiddels hadden we wel 2 kleine kindjes.

Nu 2 jaar later zit ik in een dilemma of ik weer verder met hem wil.
Oh heel herkenbaar!...

Mijn vriend drinkt sinds anderhalve maand helemaal niet meer. Ja op een personeelsfeest heeft hij 1 drankje gehad, de eerste sinds een maand.

Hij dronk door de week nooit maar in het weekend en had ook een kwade dronk. Ging dan ruzie zoeken en heeft in het verleden ook al die dingen gedaan die jij opnoemt.

Ik schaamde me ook dood als ik met hem te stappen ging, op een gegeven moment ging ik liever zonder hem dan met hem want hij kreeg altijd wel met iemand mot. Of straalde agressie uit en dat trekt ook zulke mensen aan.

Bovendien zag je het gewoon duidelijk als hij een slok teveel op had en hij kon ook geen maat houden. Na het bier ging hij aan de mixdrankjes (bacootjes e.d.) totdat hij compleet dronken was en amper nog op zijn benen kon staan.

Op de avond zelf praatte ik ook niet met hem want dat had totaal geen zin.

Eigenlijk snap ik niet dat ik het zolang gepikt heb. Wij hebben dus wel een kindje samen.

Mocht het nu weer gebeuren dan is het voor mij echt het einde. Maar hij heeft echt zijn best gedaan, er is geen drank meer in huis gehaald en hij vond het niet eens erg moeilijk.

Waarom nu pas na al die jaren... ik weet het niet.

Maar goed ik heb alles meegemaakt: een paar jaar geleden is hij een aantal keer opgepakt wegens grote bek tegen politie. Ook wilde hij zich een keer niet identificeren waarna het compleet uit de hand liep en hij uiteindelijk een nacht heeft vastgezeten. En hij kreeg toch een dikke boete!

Ook heeft hij wel eens de halve overloop eronder gekotst en lag hij vaak de zondag de hele dag in bed of op de bank.

Maar dat is al jaren geleden gelukkig. Het ging altijd wel goed maar zodra we weer op stap gingen kon hij niet maat houden.

De laatste jaren gingen we nog amper op stap maar dronk hij thuis een paar biertjes.

Ik was alleen zijn houding tov drank zat. Hij kon nooit 1 biertje nemen nee het moesten altijd twee of meer zijn. En dan vond ik hem dus vervelend.

Ik heb hem wel voor die keuze gesteld. Of de drank of ik en ons gezinnetje.

Hij heeft gelukkig het laatste gekozen maar ik blijf alert hoor. Hij is gevoelig voor verslaving, in het verleden ook blowen en andere drugs gedaan.

Ik denk toch dat het een soort zwakte is van die persoon
missmara : Zo'n kursus is interessant! Zoals gezegd, mijn vriend zag dit ook van zichzelf in en heeft er dan ook tegen gevochten. Toch het kan misschien steunend werken.

@ Karin: vindt je vriend echt niet dat hij een zwakte heeft of wil hij dat veeleer gewoon niet gezegd hebben. Bij ons is het veel veel minder geworden sinds wij samenwonen; af en toe is er gewoon toch een feestje dat veel te laat wordt en waar teveel gedronken is geweest (door iedereen). Maar doorde week is het hooguit eens een pint of glas wijn. Maar hij beseft heel goed dat hij die 'rem' niet heeft. Wij zijn ondertussen 7 jaar samen.

Zeker over een forum is het niet te zien wat voor jongen het is en welke kant het opgaat. Vraag je ook af: wil ik dat hij dat voor mij laat of wil ik dat hij het ook zelf inziet en zo niet meer wil zijn.

Ach er valt zoveel over te zeggen, maar ieders situatie is heel anders. Misschien ben ik naief ... maarja als je hem niet graag ziet, is het heel eenvoudig natuurlijk...
Waarom willen sommige vrouwen toch zo graag de redder spelen van een foute man. Willen ze uniek zijn, hebben ze dankbaarheid nodig of kunnen ze niet leven als iemand niet op haar leunt? Opmerkelijk veel vrouwen hebben last van dit syndroom. "Hij heeft mij nodig."

Ik zou dit "grote geluk" gewoon aan me voorbij laten gaan en me openstellen voor betere relaties. Leuke mannen zat.
Ik zou ontzettend afknappen op een man die dronken thuis kwam....ook als het maar eens in het jaar is...

Als hij er zelf geen probleem in ziet, is er volgens mij niets aan te doen...dan zal jij een keus moeten maken...
Dat lag hier niet zo simpel hoor. Ik denk dat je het pas begrijpt als je in zo'n situatie zit of hebt gezeten...

Ik wilde niet perse mijn vriend redden maar achteraf gezien is het ook niet echt een goede basis misschien.

De goede momenten houden je bij elkaar denk ik...

Ik heb in ieder geval nooit de redder willen spelen.

Maar niet iedere vrouw zou het inderdaad zo lang trekken misschien... het is toch het houden van wat je bij elkaar houdt.

Dan is het heel moeilijk er een punt achter te zetten...
Karin, trap niet in de val een hulpverlener te worden. Help jezelf hier mee maar niet hem, als hij niet eens inziet wat er aan de hand is als hij tegen je kledingrek pist dan is hij vrij ver heen, al is hij dan een weekenddrinker, maakt niet uit.

Het is zo'n lieve jongen maar.....lezen we hier heel vaak. Die 'maar' betekent meestal toch wel een heel vervelend probleem. Niet zelden een reden om de relatie snel te beëindigen.

Als jij er geen heil in ziet om hiermee met je relatie te stoppen, wat natuurlijk helemaal je goed recht is, zou ik hem vragen om lekker bij een vriend te blijven slapen of een hotel te pakken als hij weer eens starnakel gaat raken. Komt 'ie de volgende dag gewoon naar huis en mét een goed humeur, want niet met je klierende kater thuis gaan zitten komen. 's avonds een vent, 's morgens een vent.

Zijn dronkemansprobleem is er niet mee opgelost maar jij hebt geen pissende kerel meer in je huis tenminste.
Toen ik nog half in de 20 was had ik 'n vriendin die ook zo'n loservriendje had. Ook die kon geen maat houden. Hij kon niet goed tegen alcohol, maar toch wilde hij niet onder doen voor z'n vrienden die wel meer konden drinken zonder daardoor van de rel te zijn. Dat soort gedrag kun je accepteren van 'n pubertje van 16, maar niet meer van 'n volwassen vent. Die moet zo verstandig zijn om na 1-2 glazen op de cola over te gaan en te zeggen, nu is 't voor mij genoeg. Mannen die zich zo gedragen daar valt toch niets mee te beginnen? Snap sowieso niet dat je daar niet op afknapt. Die vriendin van mij is er na 'n paar jaar samenwonen ook bij weg gegaan. Gelukkig wilde zij ook geen kinderen dus zit ze nu niet met zo'n puberale alcoholistische ex opgescheept.

Snap al helemaal niet wat vrouwen bezielt om 'n kind te nemen met zo'n losertype. Heb je dan geen greintje eigenwaarde?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven