Schaamteloos stoomafblazen 2.0 *Puber Editie*

11-09-2015 14:14 3011 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic van Bambi waarin er schaamteloos stoom afgeblazen mag worden over je kinderen is hier nu ook de puber versie!

Komen de volgende quotes jou bekend voor?

- waarom word je altijd gelijk zo boos?

- dat snap jij toch niet!

- dit is echt heel belangrijk!

- ik haat jullie!

- maar iedereen uit de klas mag...

- maar niemand uit de klas hoeft...

- ja duuuuh!

- ik ben geen baby meer hoor!

Kom er dan bij! Belangrijkste spelregels: geen oordelen, ongevraagde adviezen, of moralistisch gedoe. Want we weten allemaal heus wel dat je een goede ouder bent én van je puber/puberella houdt.

Geen discussies dus! Slechts een heerlijke uitlaatklep. En dat mag best heel lelijk, als dat nodig is.

(Bij haar topic schrijft zij oa ook het volgende: Schaamteloos stoom afblazen over je kinderen - Dit deden 'we' 10 jaar geleden al hier op Viva.

Wat een genót was dat. Gewoon even ongenuanceerd spuwen.

Vaak was dat heel hilarisch en herkenbaar. Vooral zo heerlijk herkenbaar! )
Na de vakantie hebben mijn pubers flink wat SE's op het programma staan. Waar mijn dochter al goed bezig is (had ik al vermeld dat ze een 9 had op haar mondeling Duits? *trots*) met leren is zoon de hele dag de hort op.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Met zoon hadden we heel wat te stellen mbt huiswerk. In brugklas niet eens huiswerk noteren of aantekeningen. Een ramp.

wat we doen is, omdat hij ook op computer opdrachten moet maken, is dit.

We waren eerst heel streng, dus eerst proberen grip op wat die doet krijgen. Dit werkte averechts, met ruzies en frustraties. Toen huiswerk institutt, maar ok dat hielp niet, kon hij manieren vinden om er onder uit te komen daar.

Nu doen we dit dus, afspreken, wat je doet deze dag, eerst huiswerk maken, en we checken het rond avondeten en of iets later. En dan als hij alleen videos zat te kijken, niet ons probleem, maar wel inname alles de volgende dag. Na schooltijd terug zodat op magister gekeken kan worden of op whatsapp gevraagd wat te doen (zucht) en dan nieuwe poging. Wordt het weer niks, dan volgende dag geen gadgets terug totdat het af is. Wij zoeken dan huiswerk uit en printen dit uit. Computer nodig, ga maar naar bieb, zoek het uit, niet ons probleem.

Hij heeft dus wel eigen ruimte om in de tussentijd andere dingen te doen, maar aan eind van de dag weet hij, het moet af zijn, hoe, dat zoekt hij zelf uit. Hij kan dus wel muziek of whatsappen, maar af moet het zijn.

Maar als we merken dat hij niks doet met gadget en in woonkamer hangt, dan dreigen we we wel met, he doe het uit die berichtjes, en ga aan de gang. Maar hopelijk dat we stoppen hiermee, dat is ons doel nu. soms nemen we dan het eerder in, als er proefwerk is volgende dag dus wijken we wel al af van regel, maar hij pikt dit wel. eigenlijk is dit onze tweede regel dus :-)

Bij brutaal of boos worden bij inname mobiel, waarschuwing en bij niet inbinden, volgende dag niet mee naar school.

de mobiel is echt zijn lifeline kennelijk. Beloningen werken niet bij hem, zijn beloning is namelijk eindeloos hangen op internet en maakt niet uit of toets dan niet is geleerd. Maakt de dag zelf wel uit, en hij ontwikkelde zo ook een vermijdende en faalangstige werkhouding. Bij hem werkt alleen korte termijn, dus nu strenge aanpak en structuur. Faalangst zakt dan weg doordat hij grip heeft op de stof nu.
quote:suzyqfive schreef op 19 oktober 2016 @ 10:10:

Na de vakantie hebben mijn pubers flink wat SE's op het programma staan. Waar mijn dochter al goed bezig is (had ik al vermeld dat ze een 9 had op haar mondeling Duits? *trots*) met leren is zoon de hele dag de hort op.Ha fijn! Onze dochter is ook zo, niks geen huiswerk troubles.
quote:Zusenzoo schreef op 19 oktober 2016 @ 09:22:

Inderdaad, gewoon het nut niet inzien...

Waarom het handig is om even een uittreksel te maken van die 4 hs die je moet leren.

En 1 keer doorlezen is echt ZO hard leren.

Dan heb je al zoveeeeeel gedaan.Eigenlijk een wonder dat er nog zo veel pubers overgaan.
quote:Nelladella1 schreef op 19 oktober 2016 @ 11:39:

[...]

Eigenlijk een wonder dat er nog zo veel pubers overgaan.In mijn tijd geen computer, geen mobiel, maar ook heel veel leerontwijkend gedrag. Is van alle tijden, en jullie pubers zullen zich niet voor kunnen stellen dat zij over x- jaar ook die problemen met hun pubers zullen hebben. (Maar vertel ze dat nog maar niet, vooral het eerste deel van "vroeger"niet)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:Nelladella1 schreef op 19 oktober 2016 @ 11:39:

[...]

Eigenlijk een wonder dat er nog zo veel pubers overgaan.In mijn tijd geen computer, geen mobiel, maar ook heel veel leerontwijkend gedrag. Is van alle tijden, en jullie pubers zullen zich niet voor kunnen stellen dat zij over x- jaar ook die problemen met hun pubers zullen hebben. (Maar vertel ze dat nog maar niet, vooral het eerste deel van "vroeger"niet)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Hier een puber die denkt dat je wiskunde leest en niet de sommen maakt.
quote:swifty schreef op 19 oktober 2016 @ 12:40:

Hier een puber die denkt dat je wiskunde leest en niet de sommen maakt. Ah, hier eentje die denkt dat je opgaves (ned, ak, gs) maakt zonder de bijbehorende tekst te lezen.
quote:Nelladella1 schreef op 19 oktober 2016 @ 22:09:

[...]

Ah, hier eentje die denkt dat je opgaves (ned, ak, gs) maakt zonder de bijbehorende tekst te lezen.

Zucht, ja, herkenbaar.

Wat wij wel doen is praten over hoe je huiswerk aanpakt, hoe het ook kan, wat past wat zou passen. Hoe leer je woordjes het beste, alles op een dag of een week kort herhalen. Via woordjes leren programma of met papier of app met plaatjes. Hoe geheugen werkt en hoe niet, vergeetcurve. Of de niet doorgaan tot 100% want 80% is ook goed regel, anders verlies je te veel tijd voor ander huiswerk. Of bij schrijfstuk, grote lijnen beginnen of juist niet. Hoe doe je dat, een verslag maken. Of, begin ipv denken te beginnen. Dat soort dingen, om beetje na te denken over leer strategieen ipv herhaling oude aanpak. Kijken hoe je kan leren, ipv alleen de stof zelf. Maar dat is niet zo vaak hoor, dat ik het hier over heb, maar als ik een opening zie erover, dan pols ik wel hiernaar.
quote:Nelladella1 schreef op 19 oktober 2016 @ 22:09:

[...]

Ah, hier eentje die denkt dat je opgaves (ned, ak, gs) maakt zonder de bijbehorende tekst te lezen.

Zucht, ja, herkenbaar.

Wat wij wel doen is praten over hoe je huiswerk aanpakt, hoe het ook kan, wat past wat zou passen. Hoe leer je woordjes het beste, alles op een dag of een week kort herhalen. Via woordjes leren programma of met papier of app met plaatjes. Hoe geheugen werkt en hoe niet, vergeetcurve. Of de niet doorgaan tot 100% want 80% is ook goed regel, anders verlies je te veel tijd voor ander huiswerk. Of bij schrijfstuk, grote lijnen beginnen of juist niet. Hoe doe je dat, een verslag maken. Of, begin ipv denken te beginnen. Dat soort dingen, om beetje na te denken over leer strategieen ipv herhaling oude aanpak. Kijken hoe je kan leren, ipv alleen de stof zelf. Maar dat is niet zo vaak hoor, dat ik het hier over heb, maar als ik een opening zie erover, dan pols ik wel hiernaar.
Ik heb nog geen pubers, dochters van bijna 9 en 6. Maar als ik dit lees vraag ik me altijd af: krijgen ze nu zoveel meer huiswerk dan wij vroeger? Ik zat 1994-2000 op de middelbare school. Lijkt zo'n verschil of is dat niet?
quote:Sofief schreef op 20 oktober 2016 @ 06:44:

Ik heb nog geen pubers, dochters van bijna 9 en 6. Maar als ik dit lees vraag ik me altijd af: krijgen ze nu zoveel meer huiswerk dan wij vroeger? Ik zat 1994-2000 op de middelbare school. Lijkt zo'n verschil of is dat niet?Ik heb die vraag ook vaak gesteld toen mijn oudste nog op de basisschool zat en ik ouders zag ploeteren met hun middelbareschoolkinderen! Ik deed zelf nooit huiswerk, leerde alleen voor een toets (ik ben geen voorbeeld trouwens, heb een heel vreemde en grillige middelbareschoolcarrière gekend). Ik denk dat een belangrijk verschil is dat ze nu heel veel opdrachten moeten doen. In mijn tijd hoefde ik voor een cijfer echt alleen maar te leren en een SO of repetitie te maken. Maar nu moeten ze een presentatie houden, een onderzoek doen, een werkstuk maken, een verhaal schrijven, een video-opdracht doen enz. enz. En vaak ook nog in groepjes. Vreselijk. Ik zou zelf dat diploma nooit meer kunnen halen denk ik.

Ik heb nog geen pubers, dochters van bijna 9 en 6. Maar als ik dit lees vraag ik me altijd af: krijgen ze nu zoveel meer huiswerk dan wij vroeger? Ik zat 1994-2000 op de middelbare school. Lijkt zo'n verschil of is dat niet?Hangt van de school af. Dochter heeft drie keer zoveel testen en huiswerk als zoon.
quote:Zusenzoo schreef op 19 oktober 2016 @ 08:49:

Hij krijgt geen straf of zo.

Het is onwil maar ook onmacht, dus kan ik wel van alles af gaan pakken maar dat helpt gewoon niet, werkt hier alleen maar averechts.

Ik zoek nog steeds het knopje voor de intrensieke motivatie.

Hij pas net 13 en gewoon nog echt jong een redelijk ongeleid projectiel. Hoop dat als ie wat ouder wordt het beter gaat.

Maar voor de 11 vakken die hij heeft zijn er nu 7 onvoldoende. Waarvan 2 X een 3.

Dus...

Dit dus.

Ik heb van alles geprobeerd, maar het boeit hem niet. Ook geld krijgen niet.....Ik kan zijn mobiel wel gaan innemen, maar of hij dan wel gaat leren, vraag ik me af. De sfeer zal er thuis zeker niet beter van worden. Hij moet inderdaad de intrinsieke motivatie weer vinden. Tot een jaar geleden vond hij een 8 eigenlijk niet hoog genoeg, maar nu maakt het hem geen fluit meer uit.

Ook ADHD overigens......En ik ben alleenstaand moeder.
quote:Nelladella1 schreef op 20 oktober 2016 @ 07:24:

[...]

Ik heb die vraag ook vaak gesteld toen mijn oudste nog op de basisschool zat en ik ouders zag ploeteren met hun middelbareschoolkinderen! Ik deed zelf nooit huiswerk, leerde alleen voor een toets (ik ben geen voorbeeld trouwens, heb een heel vreemde en grillige middelbareschoolcarrière gekend). Ik denk dat een belangrijk verschil is dat ze nu heel veel opdrachten moeten doen. In mijn tijd hoefde ik voor een cijfer echt alleen maar te leren en een SO of repetitie te maken. Maar nu moeten ze een presentatie houden, een onderzoek doen, een werkstuk maken, een verhaal schrijven, een video-opdracht doen enz. enz. En vaak ook nog in groepjes. Vreselijk. Ik zou zelf dat diploma nooit meer kunnen halen denk ik.Ik heb kinderen van hoog theoretisch tot op praktisch onderwijs. Ze maken alledrie amper huiswerk en ik bemoei me er ook niet mee, sporten vijf uur per week en hebben een baantje. Ik maakte me hevig zorgen over de oudste toen die ging studeren en het huis uitging. Wat blijkt, het gaat prima. Die doet het beter dan de kinderen die altijd in de boeken zaten of enorm achter de vodden aangezeten werden. Heeft het eerste jaar in een keer gehaald, sport nog steeds en heeft ook tijd om te werken. Veel vrienden die altijd met school bezig waren zijn in het hbo en op de Uni uitgevallen, valt me op.

Ik heb nog geen pubers, dochters van bijna 9 en 6. Maar als ik dit lees vraag ik me altijd af: krijgen ze nu zoveel meer huiswerk dan wij vroeger? Ik zat 1994-2000 op de middelbare school. Lijkt zo'n verschil of is dat niet?

Ik zat er zelf iets eerder (ben van '72). Wiskunde bleek vergelijkbaar, maar mijn eerste engelse tekst begon met ´hi, what´s your name`. Die van mijn dochter begon gewoon met anderhalf A4tje waarvan maar een stuk of 20 woorden als vertaling ernaast stonden, van de rest werd aangenomen dat ze dat gewoon kon lezen. Duitse grammatica begon al in klas 2 (bij ons in 3) en met Frans ging ze me halverwege het tweede jaar ook al voorbij, al waren de teksten van het eerste trimester wel ongeveer gelijk, wij begonnen ook met `Ca va? Qui, ca va. Et tu, ca va? Qui, ca va` (sorry, geen zin om dat maffe kronkeltje te zoeken ).

Aardrijkskunde is vergelijkbaar voor zover ik het kan inschatten. Biologie ook, en natuur- en scheikunde bleek een stap moeilijker, maar dat zal waarschijnlijk liggen aan het feit dat ik wat technischer ben dan mijn dochter, voor mij was het pure logica, voor haar is het abacadabra. Dus daar ging wel heel veel tijd in zitten en dan haalde ze net aan een zesje. Die vakken heeft ze dan ook als eerste laten vallen.

Wij maakten 2 of 3 werkstukken per jaar, in totaal. Zij maakt er 2 of 3 per jaar, per vak. Maar ze kosten haar in totaal dan weer evenveel tijd omdat ze alles via internet kan vinden. En ik kan me vier spreekbeurten in totaal herinneren (eentje per jaar), zij had er in de brugklas alleen al zeker eentje per vak en dat bleef zo tot in het derde jaar, daarna werd dat wel minder. Ook zijn het eigenlijk geen spreekbeurten maar presentaties, ook weer dankzij computers.

Dus aan de ene kant waren er heel veel dingen waarmee ik haar goed kon helpen (en ik kan heel goed idiote ezelsbruggetjes verzinnen en stomme stemmetjes doen, dus mama´s hulp met huiswerk is standaard recept voor buikpijn-van-het-lachen), maar halverwege het derde jaar ergens ging ze me in veel opzichten voorbij, dus ze moeten echt wel meer verstouwen dan wij vroeger.

En ik woon in Duitsland, mijn buurvrouw zegt hetzelfde. Zij deed het Duitse gymnasium, haar zoon ook. Zoonlief was halverwege het tweede jaar verder met Frans dan zij aan het einde van het zesde jaar. Dus hier geldt hetzelfde.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Pffff, zoon moet online EHBO-cursus doen. Hij moet voor alle onderdelen voldoende halen en krijgt dan volgende week praktijklessen op school.

Ik word gek van zijn houding. Hij wil in 5 minuten alles goed hebben en tja, dat werkt natuurlijk niet zo. Dus vliegen me hier een hoop gvd's, k*t etc. om de oren. Grote mond als ik vraag of ik hem moet helpen. Uiteindelijk vroeg hij of ik even wilde meekijken (de manier waarop is grrrrrr......), dus dat deed ik dan maar. Met als gevolg dat hij mij alle vragen wilde laten beantwoorden. Ja, daaaag....Ik heb trouwens nooit een cursus gehad, dus weet bijna geen enkel antwoord. 'Ik heb de theorie 2 x keer 'doorgelezen en nog haal ik voor dit onderdeel geen voldoende', zegt hij dan. Ja, ik weet hoe dat doorlezen van hem gaat.....'Ik wil deze cursus helemaal niet doen (verplicht onderdeel van school), ik ga toch niemand helpen, ik kan wel janken etc. etc. etc.'

Zolang hij geen voldoende heeft voor alle onderdelen, kan hij niet verder met praktijk. Dus hij moet net zo lang door tot hij wel alles voldoende heeft. We zouden vanmiddag naar Ikea en vanavond komt vriendje logeren, maar als hij zo blijft doorgaan, blijven we lekker thuis en is het vanavond rustig in huis.....
Hoi, het is weer heel lang geleden dat ik meegeschreven heb, maar de puberperikelen blijven gelijk ;). Zoonlief zit nu in het tweede jaar en vergeet het een met het ander, ongelooflijk... voor de vakantie kwam hij terug met de verkeerde schooltas - hoe doe je dat vraag je dan? Nou, met het boeken inleveren moesten we de tassen op een tafel leggen, en met de stapel boeken in de armen naar de inlevertafel toelopen. En tja, als je dan een tas hebt zoals zovelen, kom je met de verkeerde thuis

En niet 1 x, nee een paar weken geleden weer: kijk mam, dit zijn de schoolfoto's (al een wonder dat hij ze wilde laten zien); nou, het kind op de foto was niet de mijne ! Oh ,he? Dan heb ik de verkeerde tas meegenomen ! Hoe hoe hoe??? Andere jongen geappt, "ach joh dat ruilen we morgen op school wel" nou nee, dat doen we vanavond hoor kind, dus moeders weer in de auto om 20 minuten verder de jongens al ginnegappend "hoe hebben we dat nou voor elkaar gekregen?" de tassen zien omruilen, grrr

Deze week stond hij met zijn zomerjas klaar om te vertrekken; jongen, zul je niet je winterjas aan doen? Eh.. dat gaat niet mam want die ligt in mijn kluisje op school ..... al een aantal dagen niet echt lekker weer.... hoe lang ligt je jas al in het kluisje? Eh... vanaf vorige week of zo??? AAARGGHH !

Een 1 terugzien op zijn puntenlijst, omdat hij vergeten was zijn huiswerk uit het kluisje te halen en mee te nemen naar de les en logisch mag je van de leraar dan niet alsnog het huiswerk gaan halen, pff....

Verder gelukkig nog een schat van een kind maar als zijn hoofd niet vast zat.... heeft hij niet van een vreemde trouwens, ikzelf ben nog regelmatig op zoek naar mijn autosleutels

Leren leren gaat nu beter dan vorig jaar, we durven hem nu ook wat meer los te laten hierin en dat gaat merendeels goed, gelukkig maar !

De klas is druk en de leerkrachten zijn soms laks.... we hebben gisteravond een mail gestuurd aan een leerkracht die een proefwerk dat door een inval-leerkracht was afgenomen niet kon terugvinden, in eerste instantie ook niet wist dat de klas het proefwerk al gemaakt had en daarna er wel achter gekomen was dat het niveau van het proefwerk geen Havo maar VWO was, dus de normering zou gecorrigeerd worden... als ze het tenminste kon terugvinden, anders moeten de kinderen het na de herfstvakantie opnieuw maken.... Ow ja, en het SO dat de klas ter voorbereiding op het proefwerk had moeten maken was nog steeds niet nagekeken want ze was niet lekker geweest (niet ziek thuis maar gewoon niet lekker, jullie kennen het vast wel - zo letterlijk tegen de leerlingen gezegd)

Sorry hoor, maar dan ben ik even perplex; zoiets hoef ik op mij werk ook niet te doen dus we hebben wat uitleg gevraagd want vorig jaar ging het ook al zo bij deze les en dit is natuurlijk geen goed voorbeeld voor de kinderen. Iedereen kan wel eens ziek zijn, iedereen kan wel eens iets kwijt raken maar dit alles bij elkaar, samen met wat voorvallen van vorig jaar... nee, niet leuk meer.
quote:kaatjekakel schreef op 20 oktober 2016 @ 11:01:

[...]

Dit dus.

Ik heb van alles geprobeerd, maar het boeit hem niet. Ook geld krijgen niet.....Ik kan zijn mobiel wel gaan innemen, maar of hij dan wel gaat leren, vraag ik me af. De sfeer zal er thuis zeker niet beter van worden. Hij moet inderdaad de intrinsieke motivatie weer vinden. Tot een jaar geleden vond hij een 8 eigenlijk niet hoog genoeg, maar nu maakt het hem geen fluit meer uit.

Ook ADHD overigens......En ik ben alleenstaand moeder.Afzakken of blijven zitten zorgt er ook niet voor dat hij zich meer gaat motiveren, het werkt juist negatief, de helft van jongesn die op vwo in klas twee blijven zitten verlaten school zonder middelbare school diploma. Dus, inzet en structuur om door deze moeilijke ik lig dwars jaren is beter dan loslaten en afgleiden. Leg steuctuur op, de jongen heeft het nog niet, maar als jij deze voordoet kan hij deze gaan verinnerlijken. Regelmaar, ritme, en ja inname mobiel kort is even rot, maar afzakken of geen diplma heeft kange tremijn gevlogen, dus dat beetje pijn nu van halve dag geen mobiel is echt niks dan.
Telefoon ligt hier beneden maar hij studeert en niet meer van. Ik vind regelmatig allemaal kapotte pennen of potloden. Bewust stuk gemaakt. Zijn buro met een (brood)mes bewerken.

Oh en jassen in kluisjes. Van de week moest ie in de ochtend met alleen een vest naar school want er lagen 4 jassen. Ja, 4 jassen in zijn kluisje.

Vorig jaar zelf een jas verloren, ja verloren.

Fietssleutel is al 7 keer kwijt geweest op school.

Zakgeld krijgt ie standaard niet want hij is constant dingen aan het afbetalen wat ie heeft kwijt gemaakt of kapot gemaakt.

Maar verder is wel lief hoor

Oh en ik heb nog een 16 jarige en die is soms weleens vervelend of irritant. Maar daar heb ik geen problemen mee.
Even interesse, en jullie hoeven natuurlijk niet te antwoorden. Maar we schrijven hier met een redelijk select groepje. Bij het peutertopic van destijds schreef ik ook over deze zoon. Heeft altijd een pittig karakter gehad. Over de jongste zoon schrijf ik vrijwel nooit. Die is ook een stuk minder bewerkelijk De oudste heeft ADD, hebben jullie kinderen ook zoiets?
Nee, voor zover ik weet is die van mij volkomen normaal. Er is alleen een vermoeden van discalculie, maar aangezien daar verder geen aparte dingen voor geregeld zijn, zoals bij dyslexie, hebben we dat nooit laten testen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Nelladella1 schreef op 20 oktober 2016 @ 22:52:

Even interesse, en jullie hoeven natuurlijk niet te antwoorden. Maar we schrijven hier met een redelijk select groepje. Bij het peutertopic van destijds schreef ik ook over deze zoon. Heeft altijd een pittig karakter gehad. Over de jongste zoon schrijf ik vrijwel nooit. Die is ook een stuk minder bewerkelijk De oudste heeft ADD, hebben jullie kinderen ook zoiets?ik heb erg gewone kinderen Verschillende kinderartsen hebben mijn jongste dochter hoogsensitief genoemd maar dt vind ik erg vaag. ze is zoals ze is, en heeft wat medische problemen maar niets heel ernstig.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Zusenzoo: ik schrik wel van jouw verhaal...spullen bewust stuk mKen? Bureau met mes bewerken...heftig
quote:Zusenzoo schreef op 20 oktober 2016 @ 22:27:

Telefoon ligt hier beneden maar hij studeert en niet meer van. Ik vind regelmatig allemaal kapotte pennen of potloden. Bewust stuk gemaakt. Zijn buro met een (brood)mes bewerken.

Oh en jassen in kluisjes. Van de week moest ie in de ochtend met alleen een vest naar school want er lagen 4 jassen. Ja, 4 jassen in zijn kluisje.

Vorig jaar zelf een jas verloren, ja verloren.

Fietssleutel is al 7 keer kwijt geweest op school.

Zakgeld krijgt ie standaard niet want hij is constant dingen aan het afbetalen wat ie heeft kwijt gemaakt of kapot gemaakt.

Maar verder is wel lief hoor

Oh en ik heb nog een 16 jarige en die is soms weleens vervelend of irritant. Maar daar heb ik geen problemen mee.

Hoezo afbetalen als je iets kwijt bent geraakt? Dat is echt raar, je raakt iets kwijt en je wordt nog eens extra gestraft. Dat bouwr fustratie op, en woede.

Ik ben echt nooit gestraft als ik wat kwijtraakte. Het kwijtraken zelf was al rot genoeg en niet expres. Sommige jongeren raken meer kwijt dan anderen, maar om dat te straffen. Nee dat is echt naar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven