Hobby: afknapper of niet?

03-04-2017 13:58 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al lange tijd mee op het viva-forum, maar nog nooit een topic geschreven tot toe dan. Een beetje onwennig en ik hoop dat ik de situatie zo genuanceerd mogelijk kan weergegeven.

Ik (31) heb nu ongeveer een half jaar een relatie met een man (38) en sinds twee maanden slapen we ongeveer iedere nacht bij elkaar. Zoals wel vaker op deze leeftijd allebei een koophuis, in ons geval in dezelfde stad op niet al te verre afstand van elkaar. Nu heeft mijn vriend een hobby: oude auto's. Dit weekend heeft hij een oldtimer gekocht (waarvan ik denk veels te duur, maar goed dat is niet aan mij), nu heeft het al vaker dan hij over 2 jaar een andere oude auto wil kopen van ongeveer 2/3 keer zo duur. Ik vind het eigenlijk best een afknapper, want ongeveer 80% van zijn spaargeld zou in dat ding aan zitten. Het lijkt of we niet dezelfde prioriteiten hebben, om over 2 jaar zoveel geld aan een auto uit te geven terwijl hij ook graag een groter huis zou willen vind ik jammer.

Ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, maar ik heb niet meer de leeftijd gezien mijn kinderwens dat ik kan "aanklooien" en ik vind zijn wens om over 2 jaar zoveel geld uit te geven aan te auto een beetje kinderachtig en wijzen op andere prioriteiten dan ik (zeg maar lekker burgerlijk huisje, boompje, beestje). Stel ik mij aan of zouden jullie ook van deze situatie schrikken? Ik heb natuurlijk niks te zeggen over hoe vriend zijn geld besteedt, maar ik heb er geen goed gevoel over.
anoniem_339187 wijzigde dit bericht op 03-04-2017 13:59
Reden: typo's
% gewijzigd
Je kan de oldtimer ook als prima investering zien.
quote:flatverkopen schreef op 03 april 2017 @ 14:16:

Je kunt het toch bespreekbaar maken? 'Schat, ik vind het leuk voor je dat je een fijne hobby hebt, maar nu we samen zijn is het wel goed om ook naar de toekomst te kijken. Is er nog ruimte in je budget voor de aankoop van een woning als je ook die oldtimer aanschaft?' en dan kijken hoe hij reageert? Misschien heeft hij al heel veel afgelost op zijn woning en komt daar ook een flinke som geld uit vrij als hij verkoopt om met jou een nieuwe woning te kopen.Ik zou het echt raar vinden als mijn partner dat binnen een half jaar zogenaamd bespreekbaar zou maken.
Ik heb hem geholpen met zijn belastingaangifte aangezien dat mijn beroep is vandaar dat ik het weet
quote:forummiep85 schreef op 03 april 2017 @ 14:11:

Nee dat klopt, maar als ik hoor dat het om circa 85.000 euro gaat, het grootste gedeelte van zijn spaargeld dan schrik daar van. Ik heb zelf ongeveer hetzelfde bedrag aan spaargeld en zou het toch fijn vinden als ik over 2 jaar niet als enigste in een gezamenlijk huis investeer.

Dan zorg je voor gescheiden rekeningen, een goed samenlevingscontract en behoud je beide je eigen geld voor eigen hobby's. Er zijn hier op het forum genoeg mensen, die op die manier samenleven.

Wat je verder zou kúnnen doen, is praten met hem. WAT?? Ja, práten. Het eens met hem hebben over die vage kinderwens, jouw eventuele houdbaarheidsdatum en hoe hij zichzelf daarin ziet. Hoe hij de toekomst ziet en of dat met jou en kinderen en die auto is, of alleen met die auto.

Gewoon, een ideetje.

Misschien heeft hij een heel doordacht plan. Misschien denkt hij 'als iemand in een uitkeringssituatie een kind kan grootbrengen, kan ik dat ook met mijn en haar inkomen én ik kan een oldtimer kopen'.. en eerlijk gezegd vind ik dat niet eens zo raar gedacht.
Later is nu
Dan laat je alles vastleggen bij de notaris wie wat heeft betaald.

Het is zijn geld, dus hij mag ermee doen wat hij wil.
Zijn geld, zijn hobby.

Ik zou er absoluut niet van schrikken ookal zouden mijn financiële prioriteiten ook totaal anders liggen.

Als jullie plannen maken om te gaan samenwonen wordt het eens tijd om een goed gesprek te voeren over jullie financiële doelen en afspraken op langere termijn. Het moet niet zo zijn dat hij uiteindelijk alleen zijn hobby financiert en jij de rest.
En kennelijk is hij voorzichtig met geld. Hij kan sparen. Hij is oud genoeg te weten wat wel en niet kan. Hij kan spáren en niet zo'n beetje ook. (ja, dat zeg ik 2x, want ik kon dat echt niet vroeger en nu ben ik er nog geen kei in)

Kennelijk is het een verantwoord persoon. Waarom vind je dan dat hij onverantwoord met zijn eigen gespaarde geld omgaat, terwijl hij mogelijk niet eens weet dat jullie in jouw toekomstvisie over 2 jaar al samenwonen, terwijl jij zwanger bent van jullie eerste?
Later is nu
Gaat hij een Porsche 911 kopen? Mag ik een rondje mee rijden please
Een hobby waarop ik af zou knappen is bijvoorbeeld op exotisch wild jagen ofzo.
Later is nu
quote:forummiep85 schreef op 03 april 2017 @ 14:11:

Nee dat klopt, maar als ik hoor dat het om circa 85.000 euro gaat, het grootste gedeelte van zijn spaargeld dan schrik daar van. Ik heb zelf ongeveer hetzelfde bedrag aan spaargeld en zou het toch fijn vinden als ik over 2 jaar niet als enigste in een gezamenlijk huis investeer.Dan blijf je lekker latten. Lijkt me veel beter.
Ik geef je vriend groot gelijk! Als hij een beetje slim kiest dan is het rendement in een old timer veel groter dan geld op de bank. Probeer er samen van te genieten - leuke rally'tjes rijden
quote:Mevrouw75 schreef op 03 april 2017 @ 14:14:

[...]

En dan blijkt dat jij 20.000 onderwaarde hebt en hij 30.000 overwaarde.

Hij had in al die jaren dat je er niet was ook gewoon elk jaar op een verrr reis kunnen gaan, zeer ruim leven, een studieschuld van 35.000 euro nog niet hebben afbetaald en dan had je geen idee gehad. Nu zie je nog een redelijk waardevaste oldtimer op de oprit staan.

Of jij raakt zo hormonaal van je 3 kinderen dat je besluit 3 dagen te werken en hij 5 en draait de situatie om binnen een paar jaar.

Nou dit!!!

Goed gezegd.
quote:ZonnigKleintje schreef op 03 april 2017 @ 14:21:

Zijn geld, zijn hobby.

Ik zou er absoluut niet van schrikken ookal zouden mijn financiële prioriteiten ook totaal anders liggen.

Als jullie plannen maken om te gaan samenwonen wordt het eens tijd om een goed gesprek te voeren over jullie financiële doelen en afspraken op langere termijn. Het moet niet zo zijn dat hij uiteindelijk alleen zijn hobby financiert en jij de rest.Dit inderdaad. Zolang jullie apart wonen is er niets aan de hand. Moet jij later de dubbeltjes omdraaien en je zomervakantie laten varen omdat hij zijn hobby belangrijker vindt, dan zou ik het afkappen.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Ja, je stelt je aan. Zijn hobby kinderachtig noemen vind ik nogal wat. Komt over alsof je hem niet serieus neemt.

Je kunt op dit moment beter investeren in een oldtimer dan geld op de bank laten staan. Waarschijnlijk is het al jaren zijn droom, maar nu het binnen handbereik komt wordt zijn droom concreter en is hij er meer mee bezig. Maar dat zegt toch helemaal niets over jullie toekomst en een eventueel kind. En een oldtimer en een huis en een kind kan toch ook op jullie leeftijd?

Tegen die tijd dat jullie gaan samenwonen maken jullie afspraken over de financien. Als hij gewoon aan zijn verplichting voldoet is hij toch vrij om veder zijn geld te besteden zoals hij zelf wil?

Nu al praten over zijn dure hobby vind ik wat voorbarig. Prioriteiten verschillend? Ik weet het niet. Klinkt wel alsof jij op korte termijn kinderen wil en jij de gehele relatie al hebt uitgestippeld. Hij staat daar kennelijk anders in.
Oldtimers worden alleen maar meer waard, dus wees blij met zijn hobby. Het is zo'n beetje de enige hobby die geld oplevert ipv kost.
quote:rieta schreef op 03 april 2017 @ 14:27:

Ik geef je vriend groot gelijk! Als hij een beetje slim kiest dan is het rendement in een old timer veel groter dan geld op de bank. Probeer er samen van te genieten - leuke rally'tjes rijden Dit. Uitstekende investering!
quote:rieta schreef op 03 april 2017 @ 14:27:

Ik geef je vriend groot gelijk! Als hij een beetje slim kiest dan is het rendement in een old timer veel groter dan geld op de bank. Probeer er samen van te genieten - leuke rally'tjes rijden

Exact dit, als je een oldtimer koopt met werk eraan en je restaureert dat netjes, kan de waarde van zo'n auto met gemak 2 keer over de kop gaan.

Zie dat maar eens aan rente te vangen vandaag de dag!

Dus blijkbaar weet vriendlief heel duidelijk wat hij doet.

Als jij mijn vriendin zou wezen, en ik kwam erachter dat jij zulke ideeën en op na houd, was het wat mij betreft meteen gedaan.

Zeker omdat het ook nog eens om zijn eigen geld gaat..
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Die man is meer dan enkel een zaaddonor voor jouw kinderwens.

Wellicht is het voor beide partijen makkelijker als jij een man gaat zoeken die huisje/boompje/beestje ook ziet zitten op korte termijn.
Je kunt nu niets van zijn uitgaven zeggen. Het is wel heel flauw om zijn hobby kinderachtig te noemen. Verdiep je er eerst eens in, misschien is het wel een slimme investering en wordt die auto alleen maar meer waard?

Ik vind het overigens ook echt heel erg veel geld, en het zou voor mij wel een aanleiding zijn om eens over de toekomst te praten. Jij wilt blijkbaar een huis kopen en daar geld in steken, wil hij dat ook wel? Ik vind dat wel zaken waarvoor het handig is dat je op 1 lijn zit.
Voordat ik moeder werd, besteedde ik al mijn geld aan concerten, kleding, games, schoenen, de nieuwste pc, de nieuwste telefoon, festivals, een drumstel en toebehoren, spiegelreflex camera en toebehoren, uitstap hier en daar, etc.

Prioriteiten veranderen na de komst van een kind. Zijn uitgavenpatroon is dus geen garantie voor de toekomst.
Tja, ik zou er stiekem ook wel moeite mee hebben. Zeker als je samen een huis zou willen kopen. Als je €85.000 meer te besteden hebt, kan dat best schelen.

Dus rationeel vind ik dat de meeste posters boven mij gelijk hebben. Maar gevoelsmatig zou ik wel moeite hebben met iemand die 1.5 modaal jaarinkomen uitgeeft aan een auto (of andere hobby).
Maar waarom is het willen hebben van een oldtimer eigenlijk kinderachtig?
Later is nu
Kinderachtig als in het is een jongensdroom, en ik vind dat iemand van 38 "volwassener" prioriteiten zou moeten kunnen stellen. Maar dat is heel subjectief, Fernarah verwoordt het beter dan ikzelf. Bedankt daarvoor.
quote:forummiep85 schreef op 03 april 2017 @ 15:11:

Kinderachtig als in het is een jongensdroom, en ik vind dat iemand van 38 "volwassener" prioriteiten zou moeten kunnen stellen. Maar dat is heel subjectief, Fernarah verwoordt het beter dan ikzelf. Bedankt daarvoor.Hoe lang droom jij al van huisje boompje beestje/kindje?
Pas sinds ik deze man ken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven