Kreatieve tips gevraagd voor vrij grote voortuin
maandag 2 februari 2009 om 18:59
Wij hebben een voortuin en ik vind het een onding.
Hij staat vol planten en struiken, en als alles in bloei staat ziet het er best mooi uit. Maar als je beter kijkt, slaat het nergens op. Onkruid tussen de rode kiezeltjes, er kronkelt een hegje door, er moet gesnoeid worden...
Wij zijn niet van die tuiniers. Mijn vader komt soms met de snoeischaar en haalt her en der wat af, maar dat groeit weer aan natuurlijk.
Verder hebben we eigenlijk niets aan die voortuin. Het gaat om een stuk van een meter of 6 bij 5 ongeveer.
Ik had een idee; alles eruit, gelige steentjes erin en drie boompjes, met aan beide zijden van de tuin een strook voor bloemen. Bij nader inzien slaat dit nergens op.
De laatste tijd let ik op andere voortuinen en bijna overal vind ik het niks.
Is er nu niets leuks dat je met zo'n zinloos stuk grond kunt doen? Overigens ligt bij ons de oprit naast de voortuin en kijken we er vanuit de woonkamer op uit. De voortuin wordt aan de trottoirkant begrensd door een laag muurtje.
Wie oh wie heeft een echt leuk en apart idee voor zo'n vaag iets? (ik zou veel liever helemaal geen voortuin hebben eigenlijk, maar goed, dit huis is nu eenmaal zo en verder is het hartstikke fijn)
xx lisa.
Hij staat vol planten en struiken, en als alles in bloei staat ziet het er best mooi uit. Maar als je beter kijkt, slaat het nergens op. Onkruid tussen de rode kiezeltjes, er kronkelt een hegje door, er moet gesnoeid worden...
Wij zijn niet van die tuiniers. Mijn vader komt soms met de snoeischaar en haalt her en der wat af, maar dat groeit weer aan natuurlijk.
Verder hebben we eigenlijk niets aan die voortuin. Het gaat om een stuk van een meter of 6 bij 5 ongeveer.
Ik had een idee; alles eruit, gelige steentjes erin en drie boompjes, met aan beide zijden van de tuin een strook voor bloemen. Bij nader inzien slaat dit nergens op.
De laatste tijd let ik op andere voortuinen en bijna overal vind ik het niks.
Is er nu niets leuks dat je met zo'n zinloos stuk grond kunt doen? Overigens ligt bij ons de oprit naast de voortuin en kijken we er vanuit de woonkamer op uit. De voortuin wordt aan de trottoirkant begrensd door een laag muurtje.
Wie oh wie heeft een echt leuk en apart idee voor zo'n vaag iets? (ik zou veel liever helemaal geen voortuin hebben eigenlijk, maar goed, dit huis is nu eenmaal zo en verder is het hartstikke fijn)
xx lisa.
maandag 2 februari 2009 om 21:33
Als je niet van tuinieren houdt kun je beter de planten in de volle grond zetten in plaats van in bakken. Planten in bakken hebben de meeste verzorging nodig van allemaal. In de zomer moeten ze twee keer per dag water, in de winter moet je ze beschermen tegen de vorst en dan moet je ze 1x per jaar verpotten en regelmatig bemesten. Planten in de volle grond heb je gaan omkijken naar als ze eenmaal zijn aangeslagen. Het loont daarom de moeite om je een beetje te verdiepen in standplaats en grondsoort, dat spaart je een hoop werk en teleurstelling uit. Is er geen tuinliefhebbende buurman of -vrouw? Die kan je deze informatie waarschijnlijk zo geven.
Kijk bij de bestrating of deze qua kleur en stijl past bij de steen van je huis. Niets lelijkers dan stenen die op geen enkele manier verband houden met de gevel.
*gaat even Eli Stone kijken en komt zo terug met meer ideeen*
Kijk bij de bestrating of deze qua kleur en stijl past bij de steen van je huis. Niets lelijkers dan stenen die op geen enkele manier verband houden met de gevel.
*gaat even Eli Stone kijken en komt zo terug met meer ideeen*
Ik vind hier dingen van.
maandag 2 februari 2009 om 21:58
Lavendel, rozemarijn en salie zijn behoorlijk onderhoudsarm en wel mooi. Daar een klein zitje naast en wat speeldingen voor kinderen, en je kan in de zomer lekker buiten zitten trerwijl je kinders op straat ravotten en dan leer je je buren ook nog eens kennen.
(Ik heb een voortuin van anderhalve meter diep en daar staat een zitje! Lekker lezen in het avondzonnetje terwijl kroost op de stoep speelt, je ziet nog eens wat buren, prima!
(Ik heb een voortuin van anderhalve meter diep en daar staat een zitje! Lekker lezen in het avondzonnetje terwijl kroost op de stoep speelt, je ziet nog eens wat buren, prima!
maandag 2 februari 2009 om 22:48
Om de voortuin en de oprit meer een geheel te laten zijn, zou je een paadje dat door de voortuin loopt door kunnen laten lopen in de oprit. Bijvoorbeeld vanaf je voordeur in een cirkel naar het bankje in je voortuin. Als je huis verder uit veel rechte lijnen bestaat, kan het ronde van het paadje het geheel weer iets verzachten. Een paadje van een andere steensoort dan de oprit breekt het grote stenen oppervlakte.
Een WOW-effect krijg je door grote vlakken met dezelfde beplanting (lavendel bijvoorbeeld, haha iedereen wil jou aan de lavendel ) of hortensia's. Al zou ik hortensia's niet snel kiezen in een tuin met veel zon, want die krengen zuipen water.
Heb je wel eens een boom overwogen? Daar kijk je onderdoor dus die neemt het zicht niet weg. Een niet te grote boom staat prachtig in een voortuin en brengt je tuin de hoogte in. Je hebt altijd vogeltjes voor je raam en in de winter kun je er leuk vetbollen en pindaslingers of desnoods kerstversiering inhangen. In de zomer heb je er schaduw van en in de winter als het blad eraf is heb je toch genoeg licht in huis. Een sierappel heeft bloesem in het voorjaar, fris blad in de zomer en in de herfst is hij getooid met kleine rode appeltjes zo groot als kersen (je ziet ze wel eens in kerststukjes). De appeltjes blijven de hele winter hangen. Ook mooi: krentenboompje, magnolia, sering, meidoorn.
Een WOW-effect krijg je door grote vlakken met dezelfde beplanting (lavendel bijvoorbeeld, haha iedereen wil jou aan de lavendel ) of hortensia's. Al zou ik hortensia's niet snel kiezen in een tuin met veel zon, want die krengen zuipen water.
Heb je wel eens een boom overwogen? Daar kijk je onderdoor dus die neemt het zicht niet weg. Een niet te grote boom staat prachtig in een voortuin en brengt je tuin de hoogte in. Je hebt altijd vogeltjes voor je raam en in de winter kun je er leuk vetbollen en pindaslingers of desnoods kerstversiering inhangen. In de zomer heb je er schaduw van en in de winter als het blad eraf is heb je toch genoeg licht in huis. Een sierappel heeft bloesem in het voorjaar, fris blad in de zomer en in de herfst is hij getooid met kleine rode appeltjes zo groot als kersen (je ziet ze wel eens in kerststukjes). De appeltjes blijven de hele winter hangen. Ook mooi: krentenboompje, magnolia, sering, meidoorn.
Ik vind hier dingen van.
maandag 2 februari 2009 om 23:15
Kijk eens op www.funda.nl voor ideetjes... gewoon huizen met voortuinen bekijken 
Wat vind je van zoiets bijvoorbeeld: leibomen met vlakken van taxushaagjes:
http://www.funda.nl/wonin...=DetailKoopObject&imgnr=0
In die vlakken zou je dan bijvoorbeeld weer lavendel of hortensia zetten.
Een andere handige site is:
http://www.appeltern.nl/tuinontwerpen.html
Wat vind je van zoiets bijvoorbeeld: leibomen met vlakken van taxushaagjes:
http://www.funda.nl/wonin...=DetailKoopObject&imgnr=0
In die vlakken zou je dan bijvoorbeeld weer lavendel of hortensia zetten.
Een andere handige site is:
http://www.appeltern.nl/tuinontwerpen.html