Huishoudelijke uitstellers united

13-05-2017 09:26 303 berichten
Ik ben een enorme uitsteller. Daardoor blijven klusjes in huis vaak té lang liggen. Mijn man is precies eender, dus we halen dit gedrag ook bij elkaar omhoog.

Maar ik ben er klaar mee. Ik heb het boek 'spark joy' uit de bieb geleend en ik ga nu toch echt weer verder met het huis opruimen, dingen weggooien etc. En dus niet wekenlang een tasje voor de kringloop in de gang laten staan, bijvoorbeeld. :hamer:

Zijn er hier nog meer mensen die zulke dingen voor zich uitschuiven en die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken? :cheer2: Misschien kunnen we elkaar motiveren om het beter te gaan doen!
Ik ben juist het tegenovergestelde. Een tasje voor de kringloop zou hier nog geen halve dag staan. Je zult merken dat wanneer het niet rommelig is dat je jezelf er beter bij zult voelen.
Ik ben juist het tegenovergestelde. Een tasje voor de kringloop zou hier nog geen halve dag staan. Je zult merken dat wanneer het niet rommelig is dat je jezelf er beter bij zult voelen.
Vervelend dat de reacties er vaak dubbel op staan sinds het vernieuwde forum.
Vervelend dat de reacties er vaak dubbel op staan sinds het vernieuwde forum.
Haha, ik dacht al, wat veel reacties in zo'n korte tijd. Maar ik weet het, op de momenten dat het wel onder controle is voelt dat heel prettig. Maar het lukt me vaak niet om het zo te houden. En aangezien het manlief niks interesseert strooit die ook overal zijn zooi rond en dat maakt het extra ergelijk
Blondie456 schreef:
13-05-2017 09:29
Ik ben juist het tegenovergestelde. Een tasje voor de kringloop zou hier nog geen halve dag staan. Je zult merken dat wanneer het niet rommelig is dat je jezelf er beter bij zult voelen.
Maar jij hebt geen baan toch? Dat bedoel ik niet lullig, maar dan is zoiets tussendoor doen ook wel een stuk eenvoudiger.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben precies zo, en mijn vriend ook. Dus hier staat ook al een jaar een krat voor de kringloop, en dan heb ik het nog niet eens over al die dingen die met liefde weggegeven mogen worden maar nog niet eens in een krat zitten.

Maar oprechte vraag: als je weet dat dat tasje er staat en je wilt het wegbrengen, waar heb je dan een boek voor nodig? Tenzij in het boek een nummer staat van iemand die daadwerkelijk je zooi op komt ruimen, dan koop ik er ook een ;-D
lunaleeflang schreef:
13-05-2017 09:43
Maar jij hebt geen baan toch? Dat bedoel ik niet lullig, maar dan is zoiets tussendoor doen ook wel een stuk eenvoudiger.
Toen ik nog wel werkte deed ik dat ook. Ik kan niet tegen rommel.
Alle reacties Link kopieren
Textiel containers in de buurt hebben staan, vele malen dichterbij je huis dan dat de kringloop is. Werkt ook goed. :)

Kwestie van tijd, zin en energie ervoor vrij maken? Ik probeer tegenwoordig elk weekend voordat ik boodschappen ga doen, daar waar een kringloop is, een tas met zooi in te pakken en mee te nemen.

Ik moet geen al te hoge eisen/doelen aan mijzelf gaan stellen, want dan faal ik toch. Elke weekend wanneer ik moet opruimen, ook even een (kleding)plankje doorwerken en spullen weggooien, gaat dan net.
Wanhoop is een zwart leren jasje is dat iedereen goed staat; terwijl hoop een rose jurkje met ruches is tot boven je knie, waarin niemand gezien wil worden.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik even vragen waarom jouw Nick rood is?
@Elein: haha, dat boek is niet voor het naar de kringloop gaan hoor. Maar het omschrijft een methode hoe je het huis helemaal kunt opruimen. Dus ik wil dat wel gaan proberen te volgen. En dan ook niet dat laatste stukje, namelijk de spullen die ik heb opgeruimd wegbrengen, uit blijven stellen.
Oh ja hoor hier nog een. Woon alleen dus geen partner om elkaar te motiveren en helpen. Grootste hekel aan afwassen. Zodra ik ga verhuizen is het eerste wat ik ga kopen een vaatwasser. Omdat ik weet dat het ook in een vaatwasser had gekund vind ik afwassen een enorme tijdsverspilling. En als maar even het zonnetje schijnt dan grijp ik dat graag aan om maar geen klusjes te hoeven doen.
Alle reacties Link kopieren
Vaatwasser is mijn beste aanschaf ooit. Heb het ding wel net buiten mijn keuken moeten plaatsen, in een kast ernaast. Zo'n fijne kleine aangeschaft. Net een maand geleden. Had ik tien jaar eerder moeten doen, maar wist niet zo goed waar, en hoe ik het ding moest aansluiten.

Scheelt zo enorm, zat er altijd zo tegenaan te hikken. Geeft ook een gevoel van ruimte, geen afwas die nog gedaan moet worden in mijn mini keuken en geen afwas die al gedaan is maar nog opgeborgen moet worden in mijn keuken.

Nu hoef ik alleen nog maar een bonusafwasje te doen (dat wat niet in de vaatwasser kan).
Wanhoop is een zwart leren jasje is dat iedereen goed staat; terwijl hoop een rose jurkje met ruches is tot boven je knie, waarin niemand gezien wil worden.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
13-05-2017 10:46
Toen ik nog wel werkte deed ik dat ook. Ik kan niet tegen rommel.
Juist als je werkloos thuis zit is het heel lastig om jezelf bezig te houden. Je zit de hele dag alleen, geen aanspraak want tsja iedereen werkt en is dus druk. Je wordt echt gauw lamlendig en druk voel je al helemaal niet
Wat mij enorm helpt om het allemaal wat bij te houden, is om dingen zoveel mogelijk meteen doen. Terwijl ik sta te koken, was ik al af wat ik gebruikt heb en niet meer nodig heb, zodat ik een minimale afwas over houd voor na het eten. Spullen die weg moeten, hang ik in een tasje aan de voordeur (of de doos/vuilniszak zet ik pontificaal ervoor) en dat neem ik dan mee de eerste keer dat ik weer naar buiten loop.

Zodra ik dingen aan de kant of uit de weg schuif, of hoopjes ga verzamelen, dan gaat het mis. Want dan is het opeens wel een hele berg afwas die nog weggewerkt moet worden of een heel rommelig huis dat eerst opgeruimd moet worden voordat je iets schoon kunt maken.
Mij helpt het om mensen hier regelmatig uit te nodigen.
Een paar uur van te voren kan ik ineens als een speer opruimen en schoonmaken.
Die druk heb ik gewoon echt nodig.
-NummerZoveel- schreef:
13-05-2017 12:00
Wat mij enorm helpt om het allemaal wat bij te houden, is om dingen zoveel mogelijk meteen doen. Terwijl ik sta te koken, was ik al af wat ik gebruikt heb en niet meer nodig heb, zodat ik een minimale afwas over houd voor na het eten. Spullen die weg moeten, hang ik in een tasje aan de voordeur (of de doos/vuilniszak zet ik pontificaal ervoor) en dat neem ik dan mee de eerste keer dat ik weer naar buiten loop.

Zodra ik dingen aan de kant of uit de weg schuif, of hoopjes ga verzamelen, dan gaat het mis. Want dan is het opeens wel een hele berg afwas die nog weggewerkt moet worden of een heel rommelig huis dat eerst opgeruimd moet worden voordat je iets schoon kunt maken.
Dit doe ik ook.

Ook bijvoorbeeld wanneer ik richting keuken loop als ik daar wat moet hebben, neem ik meteen het kopje en het bordje mee dat ik aan het met gebruiken was. Ik laat het niet staan om later op te ruimen.

Spullen laat ik niet snel slingeren maar zet ik meteen op hun vaste plek neer. Jammer genoeg is huisgenootje precies het tegenovergestelde, die laat overal wel wat slingeren en daar kan ik heel gestrest van worden.
lunaleeflang schreef:
13-05-2017 09:43
Maar jij hebt geen baan toch? Dat bedoel ik niet lullig, maar dan is zoiets tussendoor doen ook wel een stuk eenvoudiger.
Ik werk ook fulltime maar ik pak het hetzelfde aan als Blondie
silviaapje schreef:
13-05-2017 12:04
Mij helpt het om mensen hier regelmatig uit te nodigen.
Een paar uur van te voren kan ik ineens als een speer opruimen en schoonmaken.
Die druk heb ik gewoon echt nodig.

Hier krijg ik ook veel meer gedaan als er visite komt. :biggrin:
teletubbie1234 schreef:
13-05-2017 11:50
Juist als je werkloos thuis zit is het heel lastig om jezelf bezig te houden. Je zit de hele dag alleen, geen aanspraak want tsja iedereen werkt en is dus druk. Je wordt echt gauw lamlendig en druk voel je al helemaal niet
Klopt helemaal niet voor mij hoor. Ik ben al 24 jaar vrijwillig thuis en voel me niet lamlendig. Ik ben ook niet hele dagen alleen en ben juist veel onder de mensen.
Ik ruim meteen op, ik gooi meteen weg, ik neem meteen mee naar glasbak of textielcontainer wat daar in kan, ik poets vlekken meteen weg, ik raap pluisjes meteen op.

Wat ik wel laat slingeren is de administratie, die gaat op 1 hoopje na bekeken te hebben en wacht daar een tijdje tot het ingeklappert wordt. En ik heb in keuken 1 lade vol met rommeltjes en 1 hoekje met wat opgestapelde paperassen waaronder die administratie en ook bijvoorbeeld een dubbele pen of muntjes etc.

Dat zijn 2 plekken die ik mezelf toesta onopgeruimd te hebben.
Ja, da's idd wel het handigste. Ik probeer mezelf dit ook aan te leren, maar zodra het weer te rommelig wordt, vind ik dit steeds lastiger worden.

However: dit topic is bedoelt om elkaar te motiveren om het huis beter opgeruimd te krijgen. Dus ik zal even vertellen wat er momenteel op mijn lijstje staat. Ik heb gister de kledingkast uitgezocht en ik heb nu 3 stapels liggen waar wat mee moet gebeuren:

* Een stapel kleding voor de kringloopwinkel - maar misschien kan ik die inderdaad ook in de kledingbak van het Leger des Heils gooien, dat is minder ver weg
* Een stapel jurkjes die ik in de loop van de afgelopen maanden heb opgespaard die naar de stomerij moeten
* Een aantal kledingstukken die op Marktplaats moeten worden gezet

Deadline: op zondag 21 mei wil ik deze 3 dingen hebben gedaan.
Ceridwen91 schreef:
13-05-2017 12:06
Ik werk ook fulltime maar ik pak het hetzelfde aan als Blondie
Maar zoiets als iets brengen naar de kringloop kan dan alleen in het weekend, want de winkels zijn dicht als je thuiskomt van je werk. En dan moet je maar hopen dat je daar op die zaterdag net tijd voor hebt, anders ben je zo 4 weken verder. Althans zo zou dat hier gaan.

Ik ben net verhuisd en hier moet nog veel gebeuren. Ik moet bijvoorbeeld nog heel veel oud papier wegbrengen, maar zoiets moet ik echt plannen. Ik heb daar de auto van mijn vriend voor nodig en zal een keer of 3 op en neer moeten, dus ja dat doe je niet 'even' en zo gaat het heel vaak hier met klusjes.
Alles wat even tussendoor kan gebeurt ook gewoon.
Bumba1985 schreef:
13-05-2017 12:58

* Een stapel kleding voor de kringloopwinkel - maar misschien kan ik die inderdaad ook in de kledingbak van het Leger des Heils gooien, dat is minder ver weg
* Een stapel jurkjes die ik in de loop van de afgelopen maanden heb opgespaard die naar de stomerij moeten
* Een aantal kledingstukken die op Marktplaats moeten worden gezet

Deadline: op zondag 21 mei wil ik deze 3 dingen hebben gedaan.
Maar daar ga je dus alweer uitstellen. Wat let je om de kleding vandaag nog weg te brengen naar de stomerij en in de bak van het Leger te dumpen? Waarom vandaag geen foto's maken en op Marktplaats zetten? Nu ga je er een hele week tegenaan zitten hikken en dat geeft onnodig stress.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven