Fietsen en starten daarmee

15-05-2017 09:55 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Sinds ik een sportieve en lichte fiets heb die is uitgezocht door mijn fietsfanatieke vriend (in plaats van loodzware unit) begrijp ik beter waarom fietsen ook leuk kan zijn! Nu gaan wij in september fietsen in Marokko (bergen!) en wil ik me hierop voorbereiden... maar zonder dikke beenspieren te kweken. Dus hoge frequentie en lage belasting trappen. Hebben jullie tips en leuke suggesties?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon regelmatig gaan fietsen, rondjes uitzoeken en conditie opbouwen? Maar ik snap het probleem van dikke beenspieren ook niet. Ik heb die namelijk wel en ben er trots op!
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel ga je fietsen in Marokko? Hoeveel km, hoeveel uur en hoeveel hoogtemeters? Dat is nogal van belang voor je training de komende maanden.

Je wilt graag oefenen met langere stukken fietsen zodat je lichaam gewend raakt en langdurige inspanning. Als je ver moet fietsen is het ook wel fijn om je snelheid wat omhoog te krijgen, dat kun je doen door te intervallen. Korte stukjes (1 minuut bijvoorbeeld) probeer je 3 of 4 km per uur harder te rijden. As je merkt dat je hartslag en ademhaling weer wat genormaliseerd zijn ga je weer 1 minuut sneller. Dat sneller rijden doe je vooral door je kadans te verhogen, niet door harder te duwen en trekken.

Overigens, je zou ook eens kunnen kijken of je advies wil vragen aan een trainer. Die kan een schema voor je maken zodat je voorbereid bent op je vakantie in Marokko. Ik zou het de investering waard vinden, want mijn ik zou mijn vakantie helemaal niet leuk vinden als ik het lichamelijk gezien te zwaar hebt. Ik geloof dat er zelfs zoiets is als fietstrainer.nl
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel ga je fietsen in Marokko? Hoeveel km, hoeveel uur en hoeveel hoogtemeters? Dat is nogal van belang voor je training de komende maanden.

Je wilt graag oefenen met langere stukken fietsen zodat je lichaam gewend raakt en langdurige inspanning. Als je ver moet fietsen is het ook wel fijn om je snelheid wat omhoog te krijgen, dat kun je doen door te intervallen. Korte stukjes (1 minuut bijvoorbeeld) probeer je 3 of 4 km per uur harder te rijden. As je merkt dat je hartslag en ademhaling weer wat genormaliseerd zijn ga je weer 1 minuut sneller. Dat sneller rijden doe je vooral door je kadans te verhogen, niet door harder te duwen en trekken.

Overigens, je zou ook eens kunnen kijken of je advies wil vragen aan een trainer. Die kan een schema voor je maken zodat je voorbereid bent op je vakantie in Marokko. Ik zou het de investering waard vinden, want mijn ik zou mijn vakantie helemaal niet leuk vinden als ik het lichamelijk gezien te zwaar hebt. Ik geloof dat er zelfs zoiets is als fietstrainer.nl
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt echt niet zomaar enorme benen van het fietsen hoor. Gewoon trainen en gaan. Steeds wat verder fietsen en misschien wat heuvels opzoeken. In de sportschool kun je er ook oefeningen voor doen, of gewoon thuis. Maar dikke beenspieren krijg je daar echt niet van.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
15-05-2017 09:57
Gewoon regelmatig gaan fietsen, rondjes uitzoeken en conditie opbouwen? Maar ik snap het probleem van dikke beenspieren ook niet. Ik heb die namelijk wel en ben er trots op!
Ik rijd veel paard en heb een smal bovenlijf en krijg heel gemakkelijk enorme beenspieren. Zie er dan uit als een schaatser en dat vind ik lelijk.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
15-05-2017 10:25
Hoeveel ga je fietsen in Marokko? Hoeveel km, hoeveel uur en hoeveel hoogtemeters? Dat is nogal van belang voor je training de komende maanden.

Je wilt graag oefenen met langere stukken fietsen zodat je lichaam gewend raakt en langdurige inspanning. Als je ver moet fietsen is het ook wel fijn om je snelheid wat omhoog te krijgen, dat kun je doen door te intervallen. Korte stukjes (1 minuut bijvoorbeeld) probeer je 3 of 4 km per uur harder te rijden. As je merkt dat je hartslag en ademhaling weer wat genormaliseerd zijn ga je weer 1 minuut sneller. Dat sneller rijden doe je vooral door je kadans te verhogen, niet door harder te duwen en trekken.

Overigens, je zou ook eens kunnen kijken of je advies wil vragen aan een trainer. Die kan een schema voor je maken zodat je voorbereid bent op je vakantie in Marokko. Ik zou het de investering waard vinden, want mijn ik zou mijn vakantie helemaal niet leuk vinden als ik het lichamelijk gezien te zwaar hebt. Ik geloof dat er zelfs zoiets is als fietstrainer.nl
Dankjewel, Ka, wat een goede tips heb jij! Fiets je zelf veel?
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
15-05-2017 10:34
Je krijgt echt niet zomaar enorme benen van het fietsen hoor. Gewoon trainen en gaan. Steeds wat verder fietsen en wat heuvels opzoeken. In de sportschool kun je er ook oefeningen voor doen, of gewoon thuis. Maar dikke beenspieren krijg je daar echt niet van.

Trouwens: als je in de bergen gaat fietsen, lijkt me dat je er met een lage belasting echt niet komt.
Alle reacties Link kopieren
En inderdaad, ik denk dat zo'n vakantie leuker is als je in conditie bent. Mijn vriend is al superfanatiek, maar ik fiets alleen naar mijn paard en terug :-) We gaan geloof ik 40-80 km per dag doen. Ga even kijken op fietstrainer.nl
We hebben al een tacx op zolder staan.
Alle reacties Link kopieren
elske77 schreef:
15-05-2017 10:35
Dankjewel, Ka, wat een goede tips heb jij! Fiets je zelf veel?
Ik heb een dik jaar af en toe wat geracefietst op een geleende fiets. Helaas scheurde ik mijn kruisband en werd zwanger en ging dat allemaal niet meer. Sinds 1,5 week heb ik mijn eigen fiets en probeer ik weer fit te worden om met een trainingsgroep mee te kunnen.

Ik probeer 1 keer in de week verder te fietsen (op te bouwen naar 2,5 uur) en in elk geval 1 keer in de week korter te fietsen en te intervallen op tempo (of op kadans). Voor mij werkte dit de vorige keer vrij goed om naar 26 km per uur over langere tijd te gaan en aan te kunnen sluiten bij de trainingsgroep.
elske77 schreef:
15-05-2017 10:39
En inderdaad, ik denk dat zo'n vakantie leuker is als je in conditie bent. Mijn vriend is al superfanatiek, maar ik fiets alleen naar mijn paard en terug :-) We gaan geloof ik 40-80 km per dag doen. Ga even kijken op fietstrainer.nl
We hebben al een tacx op zolder staan.
Dat zijn echt wel afstanden voor de gevorderde fietser en helemaal als je in de hitte in de bergen gaat fietsen. Voor je vriend is dat ook helemaal niet leuk als hij steeds moet wachten tot jij lopend of met een slakkengang boven bent gekomen. Mijn vriend gaat al jaren op fietsvakantie met mannen die ook al jaren fietsen, en aan training drie keer 50 km per week doen. Die mannen redden het in de bergen ook amper.
Ik zou me er niet aan wagen maar dapper als je het wel doet.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja... we hebben al geboekt 😁
Denk dus dat ik aan de bak ga moeten!
Alle reacties Link kopieren
elske77 schreef:
15-05-2017 10:39
En inderdaad, ik denk dat zo'n vakantie leuker is als je in conditie bent. Mijn vriend is al superfanatiek, maar ik fiets alleen naar mijn paard en terug :-) We gaan geloof ik 40-80 km per dag doen. Ga even kijken op fietstrainer.nl
We hebben al een tacx op zolder staan.
Dat zijn op zich afstanden waarvoor je niet heel veel hoeft te trainen, maar dat is wel afhankelijk van je algemene conditie en heel erg van de hoogtemeters die bij die dagafstand horen. Ik zou in ieder geval wel rondjes tot 40 km gaan oefenen, zodat je die conditie opbouwt en ook kijkt wat je fijn vindt qua uitrusting (fietsbroek, handschoentjes, schoenen, wat drinken en eten). Dat maakt ook best veel uit voor hoeveel plezier je hebt in het fietsen, in ieder geval voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag toevallig dat ze bij de Lidl fietsspullen verkopen. Het is de moeite waard om eens te kijken of ze fijne shirtjes en handschoenen hebben. Ik heb ook een zeemleren broek meegenomen. Gewoon om te proberen en als reserve. Een goede zeem maakt echt heel erg veel verschil in hoeveel plezier je beleeft aan fietsen ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik zag toevallig dat ze bij de Lidl fietsspullen verkopen. Het is de moeite waard om eens te kijken of ze fijne shirtjes en handschoenen hebben. Ik heb ook een zeemleren broek meegenomen. Gewoon om te proberen en als reserve. Een goede zeem maakt echt heel erg veel verschil in hoeveel plezier je beleeft aan fietsen ;)
Alle reacties Link kopieren
In welke omgeving woon je? Er worden in verschillende delen van het land training op een Wattbike gegeven. In ieder geval in Amsterdam west worden ook specifieke "heuvel-trainingen" gegeven. Ik ga er van uit dat dit bij andere wattbike centra niet anders is. Het voordeel aan trainen op de wattbike is dat je in een groep traint maar op je eigen niveau (je kan dus instappen met het niveau van een dweil tussen allemaal profs en toch efficiënt en samen trainen)
Hoeveel dagen ga je achter elkaar fietsen? Als je 10 dagen achter elkaar op de fiets gaat zitten in Marokko dan is het wel handig om hier ook het aantal dagen dat je achter elkaar fietst steeds verder uit te bouwen, van 1 dag per week naar 10 dagen achter elkaar. Heuvels hebben we hier weinig maar je kan trainen in de duinen, op de Utrechtse heuvelrug en in de Ardennen. Ik train voor een triathlon in een heuvelachtig gebied. Daarvoor moet ik 180km fietsen en daarna nog fit genoeg zijn om een marathon te lopen. Ik heb bewust gekozen voor heuvels omdat mij dat ligt. Op vlakke stukken verlies ik mijn focus en vind ik het snel saai terwijl ik in de heuvels iedereen lachend voorbij fiets. Hoe ik daar gekomen ben weet ik ook niet precies. Een deel aanleg, een deel interesse en een hele hoge lactaat tolerantie denk ik.
Tacxen is saai, dus trek die fiets van de tacx en ga lekker buiten fietsen nu het ontzettend fietsbaar weer is.
Alle reacties Link kopieren
Kijk hier (link) even op. Je kan hier in je eigen stad trainingsgroepen vinden en er wordt ook gesproken over tourtjes die er aan komen. Veel info te vinden dus!
anoniem_336513 wijzigde dit bericht op 19-05-2017 11:39
1.73% gewijzigd
Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg
Alle reacties Link kopieren
perzikboom6 schreef:
15-05-2017 15:07
In welke omgeving woon je? Er worden in verschillende delen van het land training op een Wattbike gegeven. In ieder geval in Amsterdam west worden ook specifieke "heuvel-trainingen" gegeven. Ik ga er van uit dat dit bij andere wattbike centra niet anders is. Het voordeel aan trainen op de wattbike is dat je in een groep traint maar op je eigen niveau (je kan dus instappen met het niveau van een dweil tussen allemaal profs en toch efficiënt en samen trainen)
Hoeveel dagen ga je achter elkaar fietsen? Als je 10 dagen achter elkaar op de fiets gaat zitten in Marokko dan is het wel handig om hier ook het aantal dagen dat je achter elkaar fietst steeds verder uit te bouwen, van 1 dag per week naar 10 dagen achter elkaar. Heuvels hebben we hier weinig maar je kan trainen in de duinen, op de Utrechtse heuvelrug en in de Ardennen. Ik train voor een triathlon in een heuvelachtig gebied. Daarvoor moet ik 180km fietsen en daarna nog fit genoeg zijn om een marathon te lopen. Ik heb bewust gekozen voor heuvels omdat mij dat ligt. Op vlakke stukken verlies ik mijn focus en vind ik het snel saai terwijl ik in de heuvels iedereen lachend voorbij fiets. Hoe ik daar gekomen ben weet ik ook niet precies. Een deel aanleg, een deel interesse en een hele hoge lactaat tolerantie denk ik.
Tacxen is saai, dus trek die fiets van de tacx en ga lekker buiten fietsen nu het ontzettend fietsbaar weer is.
WoW Perzikboom.... dat is echt wel ver en dan nog een marathon... wauw... Iron Woman ben je! Dat vind ik echt onvoorstelbaar, dat je dat gewoon doet, Haha, cool!
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
15-05-2017 14:51
Ik zag toevallig dat ze bij de Lidl fietsspullen verkopen. Het is de moeite waard om eens te kijken of ze fijne shirtjes en handschoenen hebben. Ik heb ook een zeemleren broek meegenomen. Gewoon om te proberen en als reserve. Een goede zeem maakt echt heel erg veel verschil in hoeveel plezier je beleeft aan fietsen ;)
Thanks! Ja mijn vriend heeft voor op de tacx al een zeembroek voor me gekocht, dat helpt idd behoorlijk weet ik inmiddels. Ik vind de tacx wel fijn voor slecht weer... heb destijds speciaal een maandje Netflix genomen voor op de tacx :-)
Nu is het mooi weer en ga ik liever naar buiten. Denk dat ik begin met afstanden uitbreiden.
Alle reacties Link kopieren
saltway schreef:
15-05-2017 16:38
Kijk hier (link) even op. Je kan hier in je eigen stad trainingsgroepen vinden en er wordt ook gesproken over tourtjes die er aan komen. Veel info te vinden dus!
Ik kom steeds op het viva forum als ik erop klik... is niet de bedoeling toch?
Alle reacties Link kopieren
Als je goed getraind bent krijg je geen dikke spieren (tenzij je daar bewust op traint zoals een sprinter). Kijk maar naar de gestaltes van de meeste wielrenners. Als je goed traint hou je nl. alleen de relevante spieren die je nodig hebt om te fietsen over en heb je mooie slanke benen.
Alle reacties Link kopieren
Linkje gaat naar vrouwenwielrennen.nl
Dat kan ik zeker aanraden, ik heb wel eens met een groep meegetraind en dat is echt heel leuk. Techniek leren staat daar centraal, wat echt wel praktisch is.

Overigens is techniek en je zithouding ook iets om op te letten. Zorg dat je armen ontspannen zijn (dus dat je er niet op steunt) dat je schouders laag zijn, dat je je borstbeen uitstrekt, je rug recht houdt, je buik spieren aan spant (navel naar je ruggegraat en licht het gevoel van je plas ophouden) en dat je niet alleen duwt met je benen maar ook trekt.

Ik ga met dezelfde inspanning 2 a 3 km per uur harder als ik mijn houding in de gaten houd.
Alle reacties Link kopieren
Linkje gaat naar vrouwenwielrennen.nl
Dat kan ik zeker aanraden, ik heb wel eens met een groep meegetraind en dat is echt heel leuk. Techniek leren staat daar centraal, wat echt wel praktisch is.

Overigens is techniek en je zithouding ook iets om op te letten. Zorg dat je armen ontspannen zijn (dus dat je er niet op steunt) dat je schouders laag zijn, dat je je borstbeen uitstrekt, je rug recht houdt, je buik spieren aan spant (navel naar je ruggegraat en licht het gevoel van je plas ophouden) en dat je niet alleen duwt met je benen maar ook trekt.

Ik ga met dezelfde inspanning 2 a 3 km per uur harder als ik mijn houding in de gaten houd.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
16-05-2017 11:07
Linkje gaat naar vrouwenwielrennen.nl
Dat kan ik zeker aanraden, ik heb wel eens met een groep meegetraind en dat is echt heel leuk. Techniek leren staat daar centraal, wat echt wel praktisch is.

Overigens is techniek en je zithouding ook iets om op te letten. Zorg dat je armen ontspannen zijn (dus dat je er niet op steunt) dat je schouders laag zijn, dat je je borstbeen uitstrekt, je rug recht houdt, je buik spieren aan spant (navel naar je ruggegraat en licht het gevoel van je plas ophouden) en dat je niet alleen duwt met je benen maar ook trekt.

Ik ga met dezelfde inspanning 2 a 3 km per uur harder als ik mijn houding in de gaten houd.
Dankjewel! Ga nu kijken
Alle reacties Link kopieren
elske77 schreef:
15-05-2017 14:20
Nou ja... we hebben al geboekt 😁
Denk dus dat ik aan de bak ga moeten!
Voor wanneer als ik vragen mag, je bent toch wel op de hoogte dat de zomermaanden juni, juli en augustus echt warm zijn in Marokko.

Je zou het beste vanaf september kunnen gaan en dan naar het zuiden, waar het niet zo druk is op de wegen, met mooi bergen en landschappen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven